2019-06-24, 12:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Emma Stenström, från Handels i Stockholm, vill flytta några tusen Södermalmsbor till Rinkeby för att underlätta integrationen. Hon skrev en krönika om det i DI för någon vecka sedan. Har inte hört någon samvetsgrann god människa från Söder hoppa på idén. Tror att det är lättare att få folk att ge sig på det omöjliga att boka tågsemester i Europa än att få dem att åka till no-go-zonerna. De må då vara hur goda som helst.

Läget är akut – flytta några tusen Södermalmsbor till Rinkeby

https://www.di.se/nyheter/laget-ar-akut-flytta-nagra-tusen-sodermalmsbor-till-rinkeby/

Jag kan inte tänka mig att någon södermalmsbo skulle motsätta sig det, de älskar ju mångfald och vill vara goda. Men varför bara några tusen, hälften av dem borde väl kunna flytta till Rinkeby och andra utsatta områden.
2019-06-24, 12:08
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Emma Stenström, från Handels i Stockholm, vill flytta några tusen Södermalmsbor till Rinkeby för att underlätta integrationen. Hon skrev en krönika om det i DI för någon vecka sedan. Har inte hört någon samvetsgrann god människa från Söder hoppa på idén. Tror att det är lättare att få folk att ge sig på det omöjliga att boka tågsemester i Europa än att få dem att åka till no-go-zonerna. De må då vara hur goda som helst.

Läget är akut – flytta några tusen Södermalmsbor till Rinkeby

https://www.di.se/nyheter/laget-ar-akut-flytta-nagra-tusen-sodermalmsbor-till-rinkeby/
Hon kan väl leda vägen genom att lämna sin 76 kvm stora lägenhet på Söder och flytta till Rinkeby? Rinkebyterrassen är väl områdets flaggskepp och borde kunna utgöra ett alternativ.
2019-06-24, 12:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Hon kan väl leda vägen genom att lämna sin 76 kvm stora lägenhet på Söder och flytta till Rinkeby? Rinkebyterrassen är väl områdets flaggskepp och borde kunna utgöra ett alternativ.
Lite av det som är problemet, det är alltid någon annan som skall ställa upp. Godhetsmaffian skall alltid få frikort.
Fredrik Reinfeldt borde rimligen flytta till Rinkeby istället för att köpa fritidshus på Storholmen utanför Lidingö.

Annars lär områden som Rinkeby vara körda för all framtid. Att Sverige någonsin kommer att lyckas integrera de enorma mängder med Menainter vi släppt in är knappast troligt.
Det kommer påverka bostadssituationen för all framtid.
2019-06-24, 12:27
Avslutad
Citat:
Det känns som att bostadsbyggandet är i ständig obalans. I alla fall här i Stockholm. Då Oscar dök upp saknade vi finare och lyxigare lägenheter och nu har de överbyggts i det segmentet. Nu ska alla bygga studentlyor. Hmmm. Snart överskott där men de går väl att fylla lättare än lyxsegmentet. Jag efterlyser bra blandning i områdena. Folk vill inte flytta långt om de inte är studenter eller följer efter barn och barnbarn. Mäklarhuset har gjort en undersökning.

Lägesbubbla på bostadsmarknaden – var femte svensk flyttar mindre än 1000 meter

http://www.mynewsdesk.com/se/maklarhuset/pressreleases/laegesbubbla-paa-bostadsmarknaden-var-femte-svensk-flyttar-mindre-aen-1000-meter-2885239?utm_source= Matilda+test&utm_campaign=9a9688816b-EMAIL_CAMPAIGN_2019_06_11_06_53_COPY_08&utm_medium =email&utm_term=0_186e9048c7-9a9688816b-94464801

En barnrik familj i vår förening slog till efter kraschen på 90-talet och köpte flera lägenheter som låg vägg i vägg och skapade en jättelägenhet. När barnen flyttade ut kapade de av lägenhet efter lägenhet som de sålde och har nu bara två lägenheter kvar. Så kan man också göra för att få till en större yta för familjen. Fast idag är det kanske en alldeles för dyr metod.

Jag är inte för att sparka ut gamlingar från deras hyreslägenheter här i stan genom att höja hyran. Vet av erfarenhet att man ska vara försiktig med att flytta gamla. Folk kanske undrar om dessa gubbar och gummor år något att spara men vi som haft gubbar och gummor ville ha dem kvar och välmående (tur att våra ägde sina bostäder) har förståelse om andra också månar om de sina. I vår förening har jag märkt att unga och gamla konkurrerar om liknande lägenheter. De mindre tvåorna är populära bland både unga som köper sin första lägenhet och gamla som säljer i någon kranskommun för att flytta in i en stabil förening mitt i smeten och nära till all tänkbar service.

Lyckliga ni som har tillgång till både stad och land att erbjuda era barn. Och där ni har släkt. Jag växte upp så och har levt så och tycker att det har varit fantastiskt. Kommer alltid att ha någonstans att ta vägen om exvis Stockholm förslummas av felaktiga byggbeslut och översköljs av ensamstående unga män som bor i trånga ettor utan hopp om att bilda familj. Det kommer inte att bli en vacker syn.

med införda marknadshyror vid alla nytecknade kontrakt löser sig problemet med tiden och ingen äldre behöver "kastas ut" ur sitt boende. De enda stora förlorarna är de som väntar på att casha in efter +30 år i kö.
2019-06-24, 12:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Skall man ha en fri hyresmarknad måste man nog också garantera att det finns en del bostäder som skulle falla under benämningen social och/eller affordable housing(en viss skillnad mellan dessa 2 typer), jag tror ju att det hade varit bäst om man kunde sprida ut dessa bostäder så att det inte blir en kongregation av socialt utsatta och ekonomiskt svaga hushåll i samma område(som vi har nu, det leder inte till något gott), detta kan dock bli svårt att åstadkomma eftersom en del ser det som stigmatiserande. Hyresanpassningar i lägenheter i det övriga beståndet hade kunnat ske rullande, dvs vid in och utflyttningar, då hade inte den 85-åriga änkan åkt på någon hyreschock.

Med ökade vinster kommer ökad beskattning som kan boost bostadsbidrag för de fattigaste. Sverige är mer segregerat än Finland som har marknadshyror så att en reglering motverkar segregation är helt fel. Medelinkomsten för de som bor i de attraktiva HR är högre än för de som bor i BR tom.
2019-06-24, 12:30
Avslutad
Citat:
Det finns fler grupper än flyktingar som skulle ha svårt på en normal hyresmarknad, Sverige är ju ganska unikt eftersom vi inte har sociala bostäder, istället har vi en ganska så dysfunktionell hyresmarknad. Men visst, man hade kunnat utforma det som ett bostadsstöd istället, men det hade kanske inte varit lika effektivt om man vill undvika att vissa områden skulle bli avstjälpningsplats för ekonomiskt svaga och socialt utsatta.

Hur kan det bli värre än idag när man får vänta 12 år på en HR i Tensta?
2019-06-24, 12:35
Avslutad
Citat:
Har vi dysfunktionell bostadsmarknad eller är bostadsdebatten dysfunktionell. DIs Ulf Petersson längtar tillbaka till Fogelströms tid och vill att folk ska ta inneboende. Skattereglerna är ju gynnsamma nu så varför har inte den formen exploderat. Hyresvärdarna och potentiella hyresgäster kanske inte möts. Många hyresgäster ratas nog. Man får fundera varför.

Petersson yrar också om att vimlar av pensionärer som bor i 250 kvm som skulle kunna hyra till 3 studenter. Man tar sig för pannan. Varifrån har han fått uppgiften om att det vimlar av pensionärer i 250 kvm? Hur många är de egentligen? Hyr de eller äger de i någon form? Jag tror inte Petersson vet vad han snackar om. Och varför synar ingen seriös journalist uppgiften? Jag misstänker att det handlar om en myt. Känner ni någon pensis som hyr 250 kvm? Att man bor i sina ägandes 250 kvm hus? Hur många är de och ska de rökas ut med hjälp av kvm-skatt eller liknande? Tror att DI är korrupt och springer fastighets- och byggbolagens ärenden.

DIs bostadsyrande börjar någonstans vid 9:09 där de börjar prata om K2A.

https://www.di.se/ditv/borsmorgon/borsmorgon-20-juni-2019---se-hela-programmet/

Det är väldigt vanligt att vissa bor mycket stort i Sthlm. Snyttytan på Östermalm är över 60 kvm per person. Mkt pga hyresregleringen givetvis.
2019-06-24, 12:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Oops, skriver hon detta trots att hon själv bor på söder, hur hjärndöd kan man vara?
2019-06-24, 12:46
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lite av det som är problemet, det är alltid någon annan som skall ställa upp. Godhetsmaffian skall alltid få frikort.
Fredrik Reinfeldt borde rimligen flytta till Rinkeby istället för att köpa fritidshus på Storholmen utanför Lidingö.

Annars lär områden som Rinkeby vara körda för all framtid. Att Sverige någonsin kommer att lyckas integrera de enorma mängder med Menainter vi släppt in är knappast troligt.
Det kommer påverka bostadssituationen för all framtid.
Precis! Nej, den white flight som pågår handlar om att relativt köpstarka grupper flyttar ut till bostadsområden utanför stadens kärna, det märks inte minst i Göteborg. Emma kan kosta på sig att godhetssignalera från sitt elfebenstorn på Söder.
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Oops, skriver hon detta trots att hon själv bor på söder, hur hjärndöd kan man vara?
Med reservation för att jag inte tagit fel på person men hon var 40+ i en artikel från 2006 som handlade om hennes kamp mot sexism i arbetslivet och jag hittar ingen annan Emma Stenström i den åldern:

https://www.realtid.se/emma-stenstrom

Sökte sedan på det namnet på mrkoll.se

https://mrkoll.se/person/Emma-Elisabeth-Stenstrom-Hornsgatan-68-Stockholm/sqqkcYfrsqqkcYfrulaTmUxakyqRaQcYfrkyqRaQsqqkulaTue rA
Senast redigerad av Sun Ruler 2019-06-24 kl. 12:52.
2019-06-24, 12:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Precis! Nej, den white flight som pågår handlar om att relativt köpstarka grupper flyttar ut till bostadsområden utanför stadens kärna, det märks inte minst i Göteborg. Emma kan kosta på sig att godhetssignalera från sitt elfebenstorn på Söder. Med reservation för att jag inte tagit fel på person men hon var 40+ i en artikel från 2006 som handlade om hennes kamp mot sexism i arbetslivet och jag hittar ingen annan Emma Stenström i den åldern:

https://www.realtid.se/emma-stenstrom

Sökte sedan på det namnet på mrkoll.se

https://mrkoll.se/person/Emma-Elisabeth-Stenstrom-Hornsgatan-68-Stockholm/sqqkcYfrsqqkcYfrulaTmUxakyqRaQcYfrkyqRaQsqqkulaTue rA

Jag kollade på hitta.se också och det talar för att hon faktiskt bor på söder ja.
2019-06-24, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Med ökade vinster kommer ökad beskattning som kan boost bostadsbidrag för de fattigaste. Sverige är mer segregerat än Finland som har marknadshyror så att en reglering motverkar segregation är helt fel. Medelinkomsten för de som bor i de attraktiva HR är högre än för de som bor i BR tom.

Ja? Jag vill ha en friare(mer normal) hyresmarknad, men på något sätt måste även bostadsförsörjningen för en del grupper säkras, det finns flera olika sätt att göra det, att garantera ett viss andel bostäder i varje område är ett sätt, då undviker man även risken att alla flyktingar, missbrukare, psykiskt sjuka, funktionsnedsatta etc hamnar i samma område.

Med ett bostadsbidrag finns risken att "samhällets oönskade" hamnar i samma område, släng in ovanstående grupper + lite fattig pensionärer och ett gäng av den mesta dampiga typen av socialgrupp 3 for good measure i samma område så blir det troligtvis rätt så miserabelt(och kostsamt).
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-06-24 kl. 13:46.
2019-06-24, 13:45
Avslutad
Citat:
Ja? Jag vill ha en friare(mer normal) hyresmarknad, men på något sätt måste även bostadsförsörjningen för en del grupper säkras, det finns flera olika sätt att göra det, att garantera ett viss andel bostäder i varje område är ett sätt, då undviker man även risken att alla flyktingar, missbrukare, psykiskt sjuka, funktionsnedsatta etc hamnar i samma område.

Med ett bostadsbidrag finns risken att "samhällets oönskade" hamnar i samma område.

Jo men det är de ju redan idag så den biten kan inte bli värre ändå.

Frågan är då vem som ska ha dessa bostäder, vem blir mer kvalificerad än andra? Den andra frågan är hur man ska ge dem.incitament att utveckla sin status då det kan leda till att man förlorar sin status som lågprivilegiad och därmed förlorar sin bostad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in