Citat:
Jag är med på det som du skriver. Min poäng är egentligen att det går inte att säga att det finns en "bra" person någonstans därinne som man kan särskilja från beteendet som en borderline uppvisar.
En borderline är sitt beteende precis som alla andra människor på planeten. Beteendet är en summa av den totala personligheten. Resonemanget som man ofta läser från borderlines att "innerst inne är jag en jättefin person som bara längtar efter kärlek och därför beter mig som jag gör" innehåller ett enormt stort självbedrägeri.
https://www.svd.se/sa-fort-de-haft-d...-helvetet-igen
En borderline är sitt beteende precis som alla andra människor på planeten. Beteendet är en summa av den totala personligheten. Resonemanget som man ofta läser från borderlines att "innerst inne är jag en jättefin person som bara längtar efter kärlek och därför beter mig som jag gör" innehåller ett enormt stort självbedrägeri.
https://www.svd.se/sa-fort-de-haft-d...-helvetet-igen
Länken fungerar inte.
Jag har själv diagnosen och de flesta dagarna märks den inte. Om jag misstänker att min relation är hotad så märks den mycket. Då får jag kraftig ångest och tappar till stor del kontrollen över vad jag säger och gör. Eftersom relationen inte är hotad (som jag upplever det) de allra flesta dagarna så kommer inte de kraftiga associationerna till att bli avvisad fram och försvaren mot avvisning (kontroll, känslokyla, frågor, ångest och ångesthantering, självmordstankar osv.) håller sig också borta. Dessutom har jag gått i behandling och lärt mig bättre strategier för att hantera ångesten än ovan nämnda vilket jag inte kunde alls innan diagnos och behandling (var i samma relation då).
Jag är varken en jättefin eller en jätteful person innerst inne. Jag är en person med psykiska problem och borderline är ett av dem. Det är något negativt med mig som de flesta inte har och det har jag insikt i.
Det är fullt förståeligt för mig om min partner skulle tröttna och lämna mig pga. hur utåtagerande jag kan bli stundtals, och att det påverkar honom till att bli ledsen, arg och rädd. Jag övertalar dock inte honom till att stanna utan det är han som gör det självmant. Skulle han säga att han vill lämna mig så skulle jag släppa taget (trots att det såklart skulle bli en stor kris för mig). Det är dock värre än att hantera ett tydligt uppbrott när jag t.ex. misstänker att han är attraherad av någon annan i sin omgivning, som jag tänker att han kan få känslor för, och han nekar till attraktion eller om jag misstänker att han haft en flörtig konversation med någon. Det är nog det som är svårast för mig bemöta på ett sansat sätt. Mina känslor blir då kraftigt instabila och jag vill få svar och kunna bli lugn vilket inte riktigt går.
Jag jobbar på mina problem ensam och genom att jobba på vår kommunikation tillsammans, istället för att slänga glas i väggen, vara våldsam eller t.ex. skära mig.

Av egoistiska skäl. Många gånger kanske man inte förstår att man sårat killen förens efter då han sitter och är ledsen och man tycker jättesynd om honom och ångrar sig och tröstar honom...sålänge man är arg så tycker man inte synd om killen.