Citat:
Ursprungligen postat av
clipowl
Att kunna älska och att känna empati korrelerar starkt med varandra. Utan empati, kan en inte älska. Detta är själva definitionen, ur en högre filosofisk ståndpunkt.
Kika gärna in Simon Baron-Cohens skrifter. Boken "The Science of Evil: On Empathy and the Origins of Cruelty" är intressant.
Simon Baron-Cohen forskar ju främst om autism.
EIPS är en diagnos som visar sig väldigt olika för de drabbade, det finns 256 olika kombinationer av symptom och empatins vara eller icke vara finns inte med som kriterium. Det finns väldigt många överempatiska EIPS-patienter som känner av andra människors känslor före de själva gjort det. Däremot är diagnosen väldigt missförstådd, även av överläkare, professorer o dyl.
Bara för att man läst eller studerat något betyder inte att man har förstått. Jag ser dagligen en stor oförståelse för denna patientgrupp, man drar sina egna slutsatser som ofta är felaktiga.
Ta som exempel Marsha Linehan, EIPS-patient och professor som ägnat hela sin yrkeskarriär åt att hjälpa andra med diagnosen och utveckla en väldigt bra terapi. Marsha skulle inte hålla med om att EIPS-patienter saknar empati och det är väl hon ett bra bevis på. Hon är ändå får man väl säga den ledande forskaren inom just EIPS.
Som flera skrivit om i tråden, vissa personer med EIPS har även förmåga att älska andra väldigt starkt, tom starkare än normalpopulationen. Det kan både patienter och anhöriga vittna om. Som sagt, EIPS kan yttra sig på väldigt många sätt så jag vill inte generalisera, därav skriver jag vissa.