2019-06-22, 23:16
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Drevet mot Adaktusson var märkligt rent sakligt. Som LA röstade 22 gånger har hans företrädare gjort tidigare.

https://www.varldenidag.se/nyheter/alf-svensson-star-upp-for-lars-adaktusson/repsev!gAqmaa9iPg07vKDRto79mw/

Citat
När Lars Adaktusson röstade emot skrivningar som stöder rätten till abort i Europa-parlamentet följde han en kristdemokratisk tradition av att markera mot överstatlighet. Det säger Alf Svensson och Lennart Sacrédeus, som båda suttit i Europaparlamentet för partiet. – Man måste bestämma sig. Ska EU besluta om socialpolitik och sjukvård, eller ska EU inte göra det, säger Alf Svensson.

Slut citat.

Alltså hade inte röstningen ett dugg att göra med KDs inställning om aborträtten i Sverige. För den står man bakom sedan länge.

Man kan rentav tro att detta s.k. avslöjande var orkestrerat av en eller flera personer. Förslagsvis inom den moderata sfären eller av moderatvänliga personer/media/journalister.

Att sedan Ebba förnekar att KD av hävd röstar mot abort i EU är en annan historia som hon borde ta med Alf och Sacrédeus. Men det är uppenbart att det är EBT som ljuger och inte Adaktusson. LA hävdar att han just röstat som KD röstat tidigare och att han informerat partiledningen om detta i förväg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRzjOG/adaktusson-informerat-om-hur-jag-rostat

Citat.
Lars Adaktusson lämnar Kristdemokraternas partistyrelse och rollen som andre vice partiledare efter kritiken om hur han har röstat i abortfrågan.

– Under de här fyra åren har jag inte fått några anmärkningarna från partiledaren eller ledningen om mitt sätt att rösta, säger han i P1 morgon.

Men enligt KD:s Ebba Busch Thor har Adaktusson inte fullt ut informerat partiet.

Världen i idag har starka band till Livets Ord (kyrka startad av Ulf Ekman). Samma kyrka som EBT var medlem i en gång i tiden. Denna kyrka stödjer t.ex Ja till Livet som är en anti-abort organisation. Klart de vill tona ner allt.
2019-06-22, 23:56
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
”Spelet bakom DN:s mediedrev” verkar vara den mest kompletta genomgången med kronologi och smådetaljer.
Bra grävt!
Woow! Frågan är nu om EBT kommer att överleva hanteringen av Adaktussongate?

De "lättflyttade" har övergett KD.

Men vad kommer nu att hända inom KD? Vad Inblick tar upp är antagligen inte helt okänt inom partiet?
Och Adaktusson är inte vem som helst.

Och, kanske det även kan resultera i att KD tappar ytterligare i mätningarna?
2019-06-22, 23:58
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
OK, du har hängt med i svängarna. Det var ju svagt av Adaktusson han kunde ju bara ha lagt ned sina röster för att neutralisera frågan men han insåg kanske inte att han kunde bli granskad.

Frågan framåt blir om KD har kraften att hämta tillbaka några väljare igen från M, för kampen om dessa lättrörliga väljare står hårdast mellan KD och M medan SD inte berörs med kanske mer än en ynka procent. Det kan bli tufft och utrymmet för KD blir begränsat om Sabuni lyckas få L i en något mer konservativ riktning .

Och om Sabuni blir vald?

Vilken dragkamp om väljarna!
2019-06-23, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Och om Sabuni blir vald?

Vilken dragkamp om väljarna!

Nja om hon blir vald kommer hon att rubba cirklarna, folk är ju så lättledda och tar inte reda på politiken men visst drar hon mer än Ullenhag.

För SD ser det allt bättre ut. Flera skjutningar och en precis nu i Skäggetorp. Och tidigare även en knivskärning. Sorgligt men allt detta behövs för att SD skall få näring. Dåliga nyheter är alltså goda nyheter.
2019-06-23, 07:54
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Jag stödjer dig helt, KD har sitt partiprogram och det är inte svårare än att ta sig en titt på deras webbsida så får man KD's invandrarvurmande bekräftat.
Hade EBT inte röstat med "vänstern" så hade hon lurat sina väljare.

Och jag tror att hennes framtoning, då hon bl.a. gav Fjamåt rejält på tafsen, var något fräkt och uppfriskande som högerväljare (som inte sett KD's partiprogram) gillade.

Men jag tror att det finns ytterligare två faktorer som fick KD att suga åt sig högerväljare:

1. Moderater som är oerhört besvikna på riksfjanten Kristersson och hans Stureplansmoderater, samt

2) SD's svaga insatser som ett oppositionsparti. Fjantandet om "konservativa blocket" samtidigt som Kristersson babblade om en ny chans för alliansen och EBT sedan gjorde gemensam sak med vänstern. Rent ut sagt, ett uselt oppositionsparti.
Tycker din analys av KDs uppgång verkar vettig; till stor del p.g.a. svagheten hos moderaterna och SD, men Ebbas slagfärdighet hjälper naturligtvis till.

Men efter uppgång kan komma fall; KD har talat med dubbla tungor om invandringen, och om det nu visat sig att Ebba faktiskt ljugit om Adaktusson, så kan framgången vändas i en nedgångsspiral - helt i onödan faktiskt - det är bara Ebbas övermod som satt dem i denna situation, men moderaterna lider fortfarande av Kristerssons svaga ledarskap, och SD är alltjämt lika passiva och ointresserade av inflytande, så var skall högerväljarna ta vägen? Liberalerna under en högerpopulistisk Sabuni har faktiskt guldläge lite oväntat!
2019-06-23, 09:14
Medlem
Citat:
OK, du har hängt med i svängarna. Det var ju svagt av Adaktusson han kunde ju bara ha lagt ned sina röster för att neutralisera frågan men han insåg kanske inte att han kunde bli granskad.

Frågan framåt blir om KD har kraften att hämta tillbaka några väljare igen från M, för kampen om dessa lättrörliga väljare står hårdast mellan KD och M medan SD inte berörs med kanske mer än en ynka procent. Det kan bli tufft och utrymmet för KD blir begränsat om Sabuni lyckas få L i en något mer konservativ riktning .
Jag tror att KD kommer att få svårt att komma igen på kort sikt. Att göra sig ovän med både kvinnliga väljare och invandringskritiker av båda könen samtidigt är en typ av klavertramp som man lätt råkar ut för när man växt för fort. Väljarna har liksom bara kommit rusande och haft förväntningar som inte stämmer med partiet och då har man av strategiska skäl helt enkelt förhalat det oundvikliga uppvaknandet så länge man kunnat.

I Viktor Barth-Krons artikel ”Hjälp, vi fick för många väljare” där han kommenterar KD:s valanalys, beskriver han dilemmat med träffsäkra formuleringar som “Kristdemokraterna har råkat få en massa konservativt lagda högerväljare, och måste nu hitta en politik för att motsvara deras förväntningar” och kallar KD för “ett parti som kapats av väljarna”.

Han beskriver också hur de lyckades ducka för migrationsfrågan genom att flytta fokus till integration (debattens äldsta och mest förutsägbara trick). Hans föreslagna lösning på dilemmat är att KD låter M köra över dem i migrationsfrågor med hänvisning till att KD är det mindre partiet. Allt hade varit så mycket enklare om EBT var partiledare för M istället...

Vi har en rätt besynnerlig situation nu där massor av invandringskritiska mainstreamväljare inte vet var de ska ta vägen. SD upplevs som för läskiga, KD visade sig vara en återvändsgränd, M tuffar på med en konsekvent linje men får klen utdelning pga Reinfeldtskräck, och S restriktiva linje höll i max ett år innan man drogs tillbaka ner i generösa träsket igen av småpartierna som klänger i byxbenen. Och vart väljarna än vänder sig finns ingen realistisk partikonstellation som kan enas kring restriktiv migration och samtidigt bilda majoritet. Alla utgångar blockeras av motsträviga småpartier. Suck.
2019-06-23, 14:50
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Men efter uppgång kan komma fall; KD har talat med dubbla tungor om invandringen, och om det nu visat sig att Ebba faktiskt ljugit om Adaktusson, så kan framgången vändas i en nedgångsspiral - helt i onödan faktiskt - det är bara Ebbas övermod som satt dem i denna situation, men moderaterna lider fortfarande av Kristerssons svaga ledarskap, och SD är alltjämt lika passiva och ointresserade av inflytande, så var skall högerväljarna ta vägen? Liberalerna under en högerpopulistisk Sabuni har faktiskt guldläge lite oväntat!
Min fetning.

Citat:
Vi har en rätt besynnerlig situation nu där massor av invandringskritiska mainstreamväljare inte vet var de ska ta vägen. SD upplevs som för läskiga, KD visade sig vara en återvändsgränd, M tuffar på med en konsekvent linje men får klen utdelning pga Reinfeldtskräck, och S restriktiva linje höll i max ett år innan man drogs tillbaka ner i generösa träsket igen av småpartierna som klänger i byxbenen. Och vart väljarna än vänder sig finns ingen realistisk partikonstellation som kan enas kring restriktiv migration och samtidigt bilda majoritet. Alla utgångar blockeras av motsträviga småpartier. Suck.

Japp...till er båda!

Och man inser att Sabuni, om hon blir vald och om hon vågar att fortsätta den "tuffa vägen", kommer att bli en maktfaktor på högersidan.
M, SD och KD skall tacka sina lyckliga stjärnor för att L synes vara ett synnerligen korrumperat parti där de egna medlemmarnas åsikter inte är av vikt.
Om Sabuni inte blir vald så kommer många högerväljare att fortsätta med irrandet.
2019-06-23, 15:54
Medlem
Citat:
Min fetning.

Japp...till er båda!

Och man inser att Sabuni, om hon blir vald och om hon vågar att fortsätta den "tuffa vägen", kommer att bli en maktfaktor på högersidan.
M, SD och KD skall tacka sina lyckliga stjärnor för att L synes vara ett synnerligen korrumperat parti där de egna medlemmarnas åsikter inte är av vikt.
Om Sabuni inte blir vald så kommer många högerväljare att fortsätta med irrandet.
Nja, Sabuni får ungefär samma problem som Ebba. Hon kan leka tuff i media men hon har inte partiet med sig när det kommer till kritan. Liberalerna är sämst i klassen på lagspel, de är en samling solospelare som låtsas vara ett parti genom att använda gemensam partibeteckning.

För att ta ett exempel: I normala partier är partiledaren och partisekreteraren tajta. Men när batongliberalen Leijonborg var partiledare och tampongliberalen Ullenhag var partisekreterare, drog de inte jämnt alls. Utspelet om språktester var ett desperat drag som Leijonborg hittade på själv genom att snegla på Danmark. Det var inte förankrat i partiet. Särskilt inte hos Ullenhag som var direkt fientligt inställd till förslaget. Leijonborg körde på ändå. Det blev succé och partiet fick 13% på rekordtid. Ullenhag var inte ett dugg mer impad för det. 17 år senare får Sabuni tung draghjälp med sin kampanj för partiledarposten. Vem leder hennes kamp mot Ullenhag bakom kulisserna? Leijonborg.

Tampongliberalerna i toppen kommer inte att sluta upp bakom Sabuni, de kommer att fortsätta med skyttegravskriget. Hon kommer aldrig att lyckas göra partilinje av sin batongliberalism, det slutar garanterat med lättmjölk.
2019-06-23, 17:59
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Nja, Sabuni får ungefär samma problem som Ebba. Hon kan leka tuff i media men hon har inte partiet med sig när det kommer till kritan. Liberalerna är sämst i klassen på lagspel, de är en samling solospelare som låtsas vara ett parti genom att använda gemensam partibeteckning.

För att ta ett exempel: I normala partier är partiledaren och partisekreteraren tajta. Men när batongliberalen Leijonborg var partiledare och tampongliberalen Ullenhag var partisekreterare, drog de inte jämnt alls. Utspelet om språktester var ett desperat drag som Leijonborg hittade på själv genom att snegla på Danmark. Det var inte förankrat i partiet. Särskilt inte hos Ullenhag som var direkt fientligt inställd till förslaget. Leijonborg körde på ändå. Det blev succé och partiet fick 13% på rekordtid. Ullenhag var inte ett dugg mer impad för det. 17 år senare får Sabuni tung draghjälp med sin kampanj för partiledarposten. Vem leder hennes kamp mot Ullenhag bakom kulisserna? Leijonborg.

Tampongliberalerna i toppen kommer inte att sluta upp bakom Sabuni, de kommer att fortsätta med skyttegravskriget. Hon kommer aldrig att lyckas göra partilinje av sin batongliberalism, det slutar garanterat med lättmjölk.

Kanske, kanske inte?

L's "interndemokrati" kan få ett intressant utslag. Oavsett batong eller tampongledare, jag tror att "valet" kommer att resultera i att L förlorar den motsatta falangen.

Skulle Sabuni bli vald så tror jag att en viss utrensning kommer att ske. Utan stålbadet så kommer Sabuna att få erfara exakt vad du beskriver.
Men den här gången, efter att gräsrötterna har fått säga sitt, så tror jag att en och annan i tampongfalangen även kommer att få silkessnöret av sina respektive medlemmar.
Och jag tror att L kommer att få erfara en väljarflykt, till M och kanske SD om Ullenhag blir vald och till C om Sabuni blir vald.

Oavsett vad, vi har en intressant tid framför oss? Ullenhag som fyller på väljare hos moderaterna eller Sabuni som fyller på hos C.
2019-06-23, 18:54
Medlem
Varför vill jag ha mesproppen Ullenhag? Jo jag vill att SD skall vara stora, dom för inte minska 2022 för detta parti behövs för att få sans och balans, helst ett större SD än nu.
Även fast Sabuni är 100 ggr bättre börjar det bli farligt med alla dessa "starka" kvinnor som ser på Jimmie som något som katten släpat in. Det blir inga roliga debatter, utan argumenten blir tomma som: "Men Jimmie vad säger du".

Vi skall ha mer av mesiga politiker nu i en övergångsfas, Sverige skall dras ned, och sedan skall Sverige kunna resa sig med åtminstone flera mer nationalistiska partier och blattarna skall få vara med. "Ut med packet" gäller dom illegala och dom som inte har anpassat sig.

Sabuni kommer inte att kunna rensa upp i träsket, men hon räddar L det är jag säker på. Till hösten tror jag på ganska svaga siffror för S i opinionen, runt 24% medan SD och M ligger nära 20% vardera, mycket eftersom dessa två partier just nu verkar lite mer fasta i köttet.
2019-06-23, 22:25
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Nja om hon blir vald kommer hon att rubba cirklarna, folk är ju så lättledda och tar inte reda på politiken men visst drar hon mer än Ullenhag.

För SD ser det allt bättre ut. Flera skjutningar och en precis nu i Skäggetorp. Och tidigare även en knivskärning. Sorgligt men allt detta behövs för att SD skall få näring. Dåliga nyheter är alltså goda nyheter.
Här tror jag att du har fel, rätta mig om jag har fel?
Skjutningarna har nu blivit en del av den pågående normaliseringsprocessen.
Svensken har nu vant sig med skjutningarna. Läser jag Epressen så öppnar jag inte en artikel om någon skjutning. Svensken kommer inte att reagera förrän han/hon själv blir föremål för en skjutning, kanske som förbipasserande, en förlupen kula, etc.
Och massmedia har gjort sitt bästa för att skjutningarna inte skall länkas/kopplas till invandring och integrationspolitik.
Och som lök på laxen så har SD inte kapitaliserat på skjutningarna och sprängningarna. Itället så har SD gått i dvala. Faktiskt, SD har transformerats till ett av de flataste partierna i riksdagen.

Vad som kan få SD att stiga lite rejälare tror jag är kombinationen av att Åkesson får tummen ur röven och börjar att ta för sig samt att vanliga människor far illa pga. kommuners ekonomiska kriser.
2019-06-23, 22:49
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Här tror jag att du har fel, rätta mig om jag har fel?
Skjutningarna har nu blivit en del av den pågående normaliseringsprocessen.
Svensken har nu vant sig med skjutningarna. Läser jag Epressen så öppnar jag inte en artikel om någon skjutning. Svensken kommer inte att reagera förrän han/hon själv blir föremål för en skjutning, kanske som förbipasserande, en förlupen kula, etc.
Och massmedia har gjort sitt bästa för att skjutningarna inte skall länkas/kopplas till invandring och integrationspolitik.
Och som lök på laxen så har SD inte kapitaliserat på skjutningarna och sprängningarna. Itället så har SD gått i dvala. Faktiskt, SD har transformerats till ett av de flataste partierna i riksdagen.

Vad som kan få SD att stiga lite rejälare tror jag är kombinationen av att Åkesson får tummen ur röven och börjar att ta för sig samt att vanliga människor far illa pga. kommuners ekonomiska kriser.

Min fetning. Det är precis vad som behövs. SD kan inte längre växa på otrygghet som förr, visst är skjutningar och explosioner kanske något som får SD att ligga kvar starkt i opinionen men inte mer än så. Normaliseringen av allt det här, speciellt bland yngre väljare, gör det svårt. De flesta som vet hur illa det ser ut nu jämfört med gamla Sverige har nog redan flytt till SD.

Antagligen måste det ske en ekonomisk kris/arbetslöshet för vanligt folk, föras politik som skadar svenskars ekonomi (höjd bensinskatt, mer invandring) eller något så stort som ett terrorattentat för att SD ska växa, räcker inte med skjutningar. Att SD ligger lågt har nog med det att göra, de vet att krisen kommer och har påtalat det ganska nyligen i riksdagsdebatter. Sen har jag även funderat på om det har med resurser att göra, SD är nog partiet med minst finanser att röra sig på, men här kan jag bara spekulera. Sen är det sommar och politiken går i dvala, så lite svårt att synas för SD och Jimmie mer än i sociala medier.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in