2019-06-22, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är ingen KD-are men finner det underligt att ett drev mot EN ENDA PERSON kunde få ett sådant resultat att HELA partiet drabbades.
Så har ju exempelvis drev mot enstaka SD-företrädare inte drabbat SD, inte så brutalt i alla fall. Det måste ha varit mycket lättrörliga och osäkra "väljare" som nu inte ser KD som bästa alternativ.

Men KD ligger ändå vad jag kan se över sitt valresultat, så alla försvinner nog inte.

Religionen är något passé och anknytningar till en kristen höger är idag ingen fördel. Det finns dock en image av Svenskhet som kan tilltala i dessa tider.
När KD nådde 12% var jag lite skeptisk och ansåg detta var taket. Nu vill jag säga att botten ligger runt 7% men jag tror faktiskt att partiet kommer tillbaka och kan bli ett 10%-parti som mest.
Drevet mot Adaktusson var märkligt rent sakligt. Som LA röstade 22 gånger har hans företrädare gjort tidigare.

https://www.varldenidag.se/nyheter/alf-svensson-star-upp-for-lars-adaktusson/repsev!gAqmaa9iPg07vKDRto79mw/

Citat
När Lars Adaktusson röstade emot skrivningar som stöder rätten till abort i Europa-parlamentet följde han en kristdemokratisk tradition av att markera mot överstatlighet. Det säger Alf Svensson och Lennart Sacrédeus, som båda suttit i Europaparlamentet för partiet. – Man måste bestämma sig. Ska EU besluta om socialpolitik och sjukvård, eller ska EU inte göra det, säger Alf Svensson.

Slut citat.

Alltså hade inte röstningen ett dugg att göra med KDs inställning om aborträtten i Sverige. För den står man bakom sedan länge.

Man kan rentav tro att detta s.k. avslöjande var orkestrerat av en eller flera personer. Förslagsvis inom den moderata sfären eller av moderatvänliga personer/media/journalister.

Att sedan Ebba förnekar att KD av hävd röstar mot abort i EU är en annan historia som hon borde ta med Alf och Sacrédeus. Men det är uppenbart att det är EBT som ljuger och inte Adaktusson. LA hävdar att han just röstat som KD röstat tidigare och att han informerat partiledningen om detta i förväg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRzjOG/adaktusson-informerat-om-hur-jag-rostat

Citat.
Lars Adaktusson lämnar Kristdemokraternas partistyrelse och rollen som andre vice partiledare efter kritiken om hur han har röstat i abortfrågan.

– Under de här fyra åren har jag inte fått några anmärkningarna från partiledaren eller ledningen om mitt sätt att rösta, säger han i P1 morgon.

Men enligt KD:s Ebba Busch Thor har Adaktusson inte fullt ut informerat partiet.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-06-22 kl. 13:03.
2019-06-22, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Det är riktigt. En del media eldade på uppgångsbrasan.

Nu har Ebba gått ut i media och vill enligt egen utsago minska antalet asylsökande med 70 procent. Samtidigt kommer hon med en ny invit till Jimmie och SD.

https://www.expressen.se/nyheter/ebba-busch-thors-invit-till-akesson-om-migrationen/

Citat.
OSLO. Här flyger KD-ledaren in i framtiden.

Och bort från den ”perfekta stormen”, som hon nu kallar abortkritiken.

– Vi behandlar de här frågorna lite vanvördigt i Sverige, säger Ebba Busch Thor i en exklusiv intervju – där hon också öppnar för direktsamtal med SD-ledaren Jimmie Åkesson om migrationspolitiken.

Slut citat.

Nu ska vi se om det bli någon reaktion på detta i framtida OU. Efter att Ebba och KD tydligt visat att man inte vill minska på importen eftersom man röstade med regeringen angående anhörigimporten.

Lite damage control från Ebba. Hon börjar väl inse att tappet kanske inte alls har med abortfrågan att göra trots medias massiva drev.
Återstår att se om hon lyckas bryta trenden och bygga upp förtroendet igen. Är förtroendet väl förbrukat så kan det ta lång tid att återfå och det är heller inte helt omöjligt att nedgången kommer att fortsätta ett tag till.
2019-06-22, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Lite damage control från Ebba. Hon börjar väl inse att tappet kanske inte alls har med abortfrågan att göra trots medias massiva drev.
Återstår att se om hon lyckas bryta trenden och bygga upp förtroendet igen. Är förtroendet väl förbrukat så kan det ta lång tid att återfå och det är heller inte helt omöjligt att nedgången kommer att fortsätta ett tag till.
Ja, det ska bli intressant att följa KD i fortsättningen.
2019-06-22, 14:10
Medlem
Fris avatar
Citat:
– Vi behandlar de här frågorna lite vanvördigt i Sverige, säger Ebba Busch Thor i en exklusiv intervju – där hon också öppnar för direktsamtal med SD-ledaren Jimmie Åkesson om migrationspolitiken.
Ebba har pratat om att prata i ett halvår nu. Eftersom hon ännu inte har gjort det så vet vi ju alla att det heller aldrig någonsin kommer att hända. Det räcker att prata om att prata för att önskedrömmande verklighetsflyende massinvandringsmotståndare ska inbilla sig att hon vill det som de vill och rösta på henne. Världens mest lättlurade väljargrupp gång på gång utan minsta förmåga till lärande.
2019-06-22, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det handlar ju inte om den enskilda personen, utan mer såhär:

Alla tar svensk abortlagstiftning för given och att alla partier är med på den, även KD som ju också upprepade gånger har understrukit “vi står bakom svensk abortlagstiftning”. Därför har aborträtten inte varit en bevekelsegrund som varken lockat eller skrämt väljare till/från KD de senaste åren.

MEN sen visar det sig att Adaktusson i åratal gått full Alabama där nere i Bryssel (uppenbarligen med partiets goda minne, därför dras de med i fallet), och i ett slag ändrar det hela bilden av vilken kraft KD egentligen är. I alla fall för nytillkomna f.d. moderattjejer som kommit till KD pga typ “Ebba och Sara verkar tuffa och coola, det gör inte tönt-Ulf”. Vet inte hur mycket mer djup du förväntar dig av väljare, det låg nog t ex inga djupare filosofiska resonemang bakom att Sverige skickade Disney-Alice och väder-Pär till EU-parlamentet för att, öh, sprida evangeliet om elcyklar eller nåt.
T

,Ja tyvärr är det nog så att flertalet väljare röstar på känn och är dåligt insatta.

Naturligtvis måste väl ändå partiledningen vetat hur Adaktusson röstade i Bryssel hur kan man annars benämnas partiledning. Sedan lyckades KD extremt dåligt med krishanteringen och att spela plattan "Sweet Home Alabama" just nu var dålig kontroll eller fingertoppskänsla.

Det skall bli inressant att se opinionssiffrorna i slutet av augusti då allt blir nollställt frågan är om Sabuni kan bli ett hot mot KD, jag är osäker här.
2019-06-22, 15:49
Medlem
Citat:
Drevet mot Adaktusson var märkligt rent sakligt. Som LA röstade 22 gånger har hans företrädare gjort tidigare.

https://www.varldenidag.se/nyheter/alf-svensson-star-upp-for-lars-adaktusson/repsev!gAqmaa9iPg07vKDRto79mw/

Citat
När Lars Adaktusson röstade emot skrivningar som stöder rätten till abort i Europa-parlamentet följde han en kristdemokratisk tradition av att markera mot överstatlighet. Det säger Alf Svensson och Lennart Sacrédeus, som båda suttit i Europaparlamentet för partiet. – Man måste bestämma sig. Ska EU besluta om socialpolitik och sjukvård, eller ska EU inte göra det, säger Alf Svensson.

Slut citat.

Alltså hade inte röstningen ett dugg att göra med KDs inställning om aborträtten i Sverige. För den står man bakom sedan länge.

Man kan rentav tro att detta s.k. avslöjande var orkestrerat av en eller flera personer. Förslagsvis inom den moderata sfären eller av moderatvänliga personer/media/journalister.

Att sedan Ebba förnekar att KD av hävd röstar mot abort i EU är en annan historia som hon borde ta med Alf och Sacrédeus. Men det är uppenbart att det är EBT som ljuger och inte Adaktusson. LA hävdar att han just röstat som KD röstat tidigare och att han informerat partiledningen om detta i förväg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRzjOG/adaktusson-informerat-om-hur-jag-rostat

Citat.
Lars Adaktusson lämnar Kristdemokraternas partistyrelse och rollen som andre vice partiledare efter kritiken om hur han har röstat i abortfrågan.

– Under de här fyra åren har jag inte fått några anmärkningarna från partiledaren eller ledningen om mitt sätt att rösta, säger han i P1 morgon.

Men enligt KD:s Ebba Busch Thor har Adaktusson inte fullt ut informerat partiet.

Detta kände jag faktiskt inte till. Drevet är så underligt att man undrar vem eller vilka som håller i trådarna, och varför det skedde just nu.
2019-06-22, 16:29
Medlem
Citat:
Detta kände jag faktiskt inte till. Drevet är så underligt att man undrar vem eller vilka som håller i trådarna, och varför det skedde just nu.
Visst är det intressant.

Jag har letat men jag har inte hittat vem eller vilka som initialt kom med den här s.k. nyheten. I precis rätt tid inför EU-valet. Det var DN som först publicerade. Där man tar åt sig äran. Precis som media tidigare kommit med nyheter avseende SD i rätt tid inför val.

Som jag ser det är det inte en slump.

Artikel 21a maj i SVD.

https://www.svd.se/kd-toppen-rostade-emot-abort-22-ganger

Citat.
Lars Adaktusson (KD) har röstat mot kvinnors aborträtt 22 gånger under sina fyra år som EU-parlamentariker. Det visar en granskning av Dagens Nyheter. Adaktusson själv hävdar att hans röstningar är en markering mot EU.

Slut citat.

Så frågan är om det var DN eller någon/några andra som initierade denna granskning. Som bekant är tidningars källor anonyma. Så det är inte alldeles otroligt att någon tipsat DN om detta. Och att de nappade. För det verkar otroligt att man på DN helt plötsligt fick för sig att granska Adaktusson strax före EU-valet på eget bevåg utan att i förväg veta om man skulle hitta något.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-06-22 kl. 16:38.
2019-06-22, 20:34
Medlem
Citat:
Vet inte vad som är underligt? Frilansmurveln Sigrid Melchior bevakar EU-nyheter. I januari 2018 kollade hon på en debatt om samvetsfrihet i Agenda där Malin Björk (v) sa till Adaktusson “du röstar alltid mot aborträtten i EP” och han svarade “du ljuger”. Då blev Melchior nyfiken på att kolla hur det egentligen låg till, började nysta i det men la det åt sidan. När det sen blev rabalder kring Adaktusson i april i år efter nån “kontroversiell konferens” i Colombia kom hon på att hon hade en gammal halvfärdig Adaktussonstory liggande och bestämde att hon skulle baka ihop allting med honom till en och samma artikel - Colombia, samvetsfrihet, abort.

I samband med det hittade hon de där 22 omröstningarna. Behövs inga anonyma deep throat-källor då materialet ligger helt öppet på EU-parlamentets sida, bara att fritextsöka på abort så får man upp alla resolutioner och kan läsa röstbetänkanden från Adaktusson m fl. En normalbegåvad person med en webbrowser kan göra samma research som Melchior hemifrån soffan.

Att det skedde just nu, tja, klart som fan politiska scoop kommer i samband med val. Det är inget särskilt lurigt med att släppa nyheter när de är som mest aktuella och säljer flest lösnummer. “Det är inte plantering, det är PLANERING”, som nån uttryckte det. Naturligtvis väntar man till valtider, det är lika självklart som att man väntar till jul med att släppa en dokumentär man gjort om jultomtens historia, man sänder den inte runt midsommar...
2019-06-22, 22:10
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Din tes bygger på att det politiska erbjudandet ensamt driver väljarströmmar. Alla läser politiken som de läser en restaurangmeny och sen är det klart. Nja, det funkar väl mer som aktiemarknaden - det mesta bygger på förväntningar. Det var så Framfab skapade ett enormt värde innan IT-bubblan sprack, utan att ha levererat ett skit. Hela framgången berodde på att alla trodde att Birgersson i Helly Hansen-tröjan var Jesus.

Under ett halvår mellan juli 2017 och januari 2018 gick M från 15,4 till 23,2, en uppgång på 8% utan att ändra politiken en millimeter. Det enda man gjorde var att byta partiledare och därmed skapa nya förväntningar. Inget var nytt utom talepunkter om “vuxna i rummet”. Sen fick de pyspunka och sjönk sakta tillbaka till 16-17 igen. Återigen utan att byta politik. Allt handlar faktiskt inte om invandring, förutom på Flashback då.

KD har inte växt pga nåt särskilt nytt politiskt erbjudande, nästan allt handlar om Ebba. Under valrörelsen lyckades hon vända utvecklingen uppåt från träsknivåer runt 3,5 till ett valresultat på 6,3. Mestadels genom att spela tuff och att prata om rödgrönas misslyckande med vården. Absolut INTE genom att erbjuda tuff invandringspolitik, jag vet faktiskt inte vilken Harry Potter-trollformel hon använt för att plantera den illusionen hos många. Hon stod ju där i alla slutdebatterna i SVT, TV4 och Aftonbladet inför riksdagsvalet och ställde sig på MP/V/C-sidan för ökad familjeåterförening, klart och tydligt. Hon nötte talepunkten “vi tycker att små barn ska få vara med sin mamma och sin pappa” tills den var alldeles fransig. Numera undrar jag om jag var den enda som faktiskt hörde vad hon sa...

Men det stora lyftet för KD har ju skett efter valet (6,3 till uppemot 11-12 som högst) och beror på att EBT har stått upp rakryggat för högern i motsats till quislingarna i L och C. Hon var ascool genom hela regeringsbildningsprocessen och darrade inte på manschetten när det gällde policyn att behandla SD som alla andra partier. Men hon sa aldrig ett ord om att vilja tävla med SD och M om hårdaste migrationspolitiken. Där har KD en lång och obruten tradition av asylaktivism. Så den här berättelsen som valsar runt nu (typ: “Va! Först lovar KD stenhård invandringspolitik och sen tvärvänder de och röstar för ökad familjeåterförening!!!”) är helt knasig i båda ändar. De har aldrig lovat nån hård invandringspolitik och de har definitivt inte tvärvänt utan tvärtom röstat i linje med vad EBT propagerade för under valrörelsen 2018. Det “hårdaste” KD har lyckats prestera är att rösta nej till gymnasieamnestin förra året, dock inte utan interna protester i form av idioten Utbult som sjöng sin motivering till att gå emot partilinjen. (Han sitter kvar i riksdagsgruppen i sällskap med likasinnade pingstpastor-wannabes som hyllar flyktinggömmare som bästa sortens vardagshjältar).

Så om man gått till KD för att de på nåt sätt skulle vara lite hårdare på invandringsfronten än M, fast inte hela vägen till SD, lider man av svåra vanföreställningar som man nog borde gå till doktorn med. Man kan liksom inte skylla på att man blivit lurad av fernissa. Här propagerade EBT för familjeåterförening i SR:s partiledarutfrågning i augusti 2018. Här slogs hon på barrikaderna i juni 2017 för återinförande av “särskilt ömmande omständigheter” under rubriken LÅT FLER UNGA AFGHANER STANNA!. Fernissan existerar inte ens.

Jag tror däremot det finns en stor grupp väljare som drogs till KD pga EBT:s framtoning i största allmänhet, de såg en vinnande häst och satsade på den utan att syna politiken så noga. Sen satte de morgonkaffet i halsen över Adaktussons 22 omröstningar och försvann lika snabbt som de kom.
Jag stödjer dig helt, KD har sitt partiprogram och det är inte svårare än att ta sig en titt på deras webbsida så får man KD's invandrarvurmande bekräftat.
Hade EBT inte röstat med "vänstern" så hade hon lurat sina väljare.

Och jag tror att hennes framtoning, då hon bl.a. gav Fjamåt rejält på tafsen, var något fräkt och uppfriskande som högerväljare (som inte sett KD's partiprogram) gillade.

Men jag tror att det finns ytterligare två faktorer som fick KD att suga åt sig högerväljare:

1. Moderater som är oerhört besvikna på riksfjanten Kristersson och hans Stureplansmoderater, samt

2) SD's svaga insatser som ett oppositionsparti. Fjantandet om "konservativa blocket" samtidigt som Kristersson babblade om en ny chans för alliansen och EBT sedan gjorde gemensam sak med vänstern. Rent ut sagt, ett uselt oppositionsparti.
2019-06-22, 22:35
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

Citat

Slut citat.

Citat.

Snyggt grävt!
Synnerligen intressant. Vilken komocka i EBT's ansikte.
Gissar att DN inte kommer att ta upp detta i sin nyhetsrapportering?
2019-06-22, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Snyggt grävt!
Synnerligen intressant. Vilken komocka i EBT's ansikte.
Gissar att DN inte kommer att ta upp detta i sin nyhetsrapportering?
”Spelet bakom DN:s mediedrev” verkar vara den mest kompletta genomgången med kronologi och smådetaljer.
2019-06-22, 23:14
Medlem
Citat:
Vet inte vad som är underligt? Frilansmurveln Sigrid Melchior bevakar EU-nyheter. I januari 2018 kollade hon på en debatt om samvetsfrihet i Agenda där Malin Björk (v) sa till Adaktusson “du röstar alltid mot aborträtten i EP” och han svarade “du ljuger”. Då blev Melchior nyfiken på att kolla hur det egentligen låg till, började nysta i det men la det åt sidan. När det sen blev rabalder kring Adaktusson i april i år efter nån “kontroversiell konferens” i Colombia kom hon på att hon hade en gammal halvfärdig Adaktussonstory liggande och bestämde att hon skulle baka ihop allting med honom till en och samma artikel - Colombia, samvetsfrihet, abort.

I samband med det hittade hon de där 22 omröstningarna. Behövs inga anonyma deep throat-källor då materialet ligger helt öppet på EU-parlamentets sida, bara att fritextsöka på abort så får man upp alla resolutioner och kan läsa röstbetänkanden från Adaktusson m fl. En normalbegåvad person med en webbrowser kan göra samma research som Melchior hemifrån soffan.

Att det skedde just nu, tja, klart som fan politiska scoop kommer i samband med val. Det är inget särskilt lurigt med att släppa nyheter när de är som mest aktuella och säljer flest lösnummer. “Det är inte plantering, det är PLANERING”, som nån uttryckte det. Naturligtvis väntar man till valtider, det är lika självklart som att man väntar till jul med att släppa en dokumentär man gjort om jultomtens historia, man sänder den inte runt midsommar...

OK, du har hängt med i svängarna. Det var ju svagt av Adaktusson han kunde ju bara ha lagt ned sina röster för att neutralisera frågan men han insåg kanske inte att han kunde bli granskad.

Frågan framåt blir om KD har kraften att hämta tillbaka några väljare igen från M, för kampen om dessa lättrörliga väljare står hårdast mellan KD och M medan SD inte berörs med kanske mer än en ynka procent. Det kan bli tufft och utrymmet för KD blir begränsat om Sabuni lyckas få L i en något mer konservativ riktning .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in