2019-06-10, 18:04
Medlem
Om man jobbar samtidigt som man får a-kassa (a-kassan baseras på flera år av heltidsjobb och inga tidigare deltidsveckor har använts), får man a-kassepengar som vanligt, bara att man markerar i tidsrapport att man arbetat och att deltidsveckor då används? Eller får man inga pengar alls för de dagar man jobbat?

Det gäller bara ett fåtal dagar under en månad, tillfälligt.
Citera
2019-06-11, 10:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekilas
Om man jobbar samtidigt som man får a-kassa (a-kassan baseras på flera år av heltidsjobb och inga tidigare deltidsveckor har använts), får man a-kassepengar som vanligt, bara att man markerar i tidsrapport att man arbetat och att deltidsveckor då används? Eller får man inga pengar alls för de dagar man jobbat?

Det gäller bara ett fåtal dagar under en månad, tillfälligt.
Varför skulle du få a-kassa de dagar du jobbar menar du? Om du markerar i din tidrapport att du jobbar räknas inte av någon dag från antalet dagar du får a-kassa så du har det till godo ifall du inte får jobb innan dom tar slut...
Citera
2019-06-11, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Varför skulle du få a-kassa de dagar du jobbar menar du? Om du markerar i din tidrapport att du jobbar räknas inte av någon dag från antalet dagar du får a-kassa så du har det till godo ifall du inte får jobb innan dom tar slut...

Har inte tidigare förstått vad som händer vid markering "arbete" i rapporten, efter vad jag läst på a-kassans hemsida, bara att det går bra att jobba deltid lite under tiden. Men okej, då vet jag, tack!
Senast redigerad av ekilas 2019-06-11 kl. 11:55.
Citera
2019-06-11, 13:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekilas
Har inte tidigare förstått vad som händer vid markering "arbete" i rapporten, efter vad jag läst på a-kassans hemsida, bara att det går bra att jobba deltid lite under tiden. Men okej, då vet jag, tack!
Ja du kan jobba deltid och få ersättning för resten...

Om du t.ex. arbetar 12 timmar en vecka och har rätt att få ersättning upp till 40 timmar per vecka får du ut a-kassa för 3,5 ersättningsdagar, dessa räknas också bort från dina totala dagar du har rätt till ersättning.
Senast redigerad av kimdah2002 2019-06-11 kl. 13:41.
Citera
2019-06-23, 08:31
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja du kan jobba deltid och få ersättning för resten...

Om du t.ex. arbetar 12 timmar en vecka och har rätt att få ersättning upp till 40 timmar per vecka får du ut a-kassa för 3,5 ersättningsdagar, dessa räknas också bort från dina totala dagar du har rätt till ersättning.

Är det vissa akassor som betalar ut halva dagar, jag tex jobbar halvtid 6 dagar i veckan och får ut två stämplingsdagar på det, mån-tis samt ons-tors, fre och lör får jag inget för.
Citera
2019-06-24, 00:03
Medlem
Legges avatar
Har en snabb fråga angående aktivitetsstöd / a kassa - om någon har koll på det!

Jag har varit inskriven på arbetsförmedlingen sen 2018-03 då jag slutade mitt förra arbete, jag fick ett nytt jobb i juli (var inskriven fortfarande då det bara var under en liten period) tills oktober 2018 då jag fick ett annat jobb (där jag ännu är kvar) och har ett kontrakt på 15h/v.

Jag har haft aktivitetsstöd då jag har varit inskriven på jobb och garanti för ungdomar eller vad de heter för jag söker ett heltidsarbete, jag är inskriven på det tills 10/9 sen skrivs jag ut därifrån och får övergå till a kassa ifall jag inte hittat något heltidsarbete.

Hur funkar de med a kassan då? Eftersom jag fått ersättning via försäkringskassan pga jag har varit med på det programmet hos arbetsförmedlingen, har de dragits av dagar för mig om jag går över på a kassan enbart? Eller hur funkar det?
Citera
2019-06-24, 05:24
Medlem
Är du inskriven i ett åtgärdsprogram som Jobb & utvecklingsgarantin och får pengar från Försäkringskassan så kommer det ändå dras a-kassedagar tills dom är slut.
Citera
2019-06-25, 08:07
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Är det vissa akassor som betalar ut halva dagar, jag tex jobbar halvtid 6 dagar i veckan och får ut två stämplingsdagar på det, mån-tis samt ons-tors, fre och lör får jag inget för.
Det är omöjligt att svara på då det beror på hur många timmar du är berättigad att få ersättning för per vecka. Jobbade du tidigare heltid 40 timmar per vecka bör din ersättning baseras på det och antalet timmar du jobbar halvtid räknas av. Kontakta din a-kassa och be dom förklara hur dom räknat.

T.ex.
Tidigare jobbade du 5 dagar 8 timmar = 40 timmar
Nu jobbar du 6 dagar 4 timmar = 24 timmar
Ersättning = 40 - 24 = 16 timmar = 2 dagar
Senast redigerad av kimdah2002 2019-06-25 kl. 08:15.
Citera
2019-07-27, 14:11
Medlem
-Mystics avatar
Kan man drabbas av ytterligare 45 avstänningsdagar om man säger upp sig ännu en gång? När man alltså redan har gått igenom alla avstängningar tidigare uppsägning.
Citera
2019-07-27, 20:55
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Kan man drabbas av ytterligare 45 avstänningsdagar om man säger upp sig ännu en gång? När man alltså redan har gått igenom alla avstängningar tidigare uppsägning.
Ja, se 43 b §.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238
Citera
2019-07-27, 22:35
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ja, se 43 b §.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238

Helvete... känner mig helt lurad på det nya arbetet..
Citera
2019-08-01, 22:57
Medlem
Jag har varit medlem hos unionen a-kassa i flera år men har aldrig tidigare utnyttjat någon av deras tjänster, tills nu. Är nu arbetslös efter mina studier och ansökte om a-kassa, har skickat in alla intyg och är inskriven hos arbetsförmedlingen. Men fick avslag, deras motivering lyder:

Citat:
" Du har ditt examensarbete på 30 högskolepoäng kvar att slutföra innan din utbildning är avslutad. Du har ännu inte skrivit klart och lämnat in uppsatsen. Vår bedömning är att din kvarvarande studieinsats är för omfattande för att dina studier ska ases vara avslutade"

Jag har 30 hp kvar på min utbildning innan jag kan ta ut en examen, men kan de verkligen neka mig a-kassa på grund av den anledningen? Det låter väldigt konstigt. För ca 15 år sedan läste jag en fristående kurs men valde att inte slutföra den eftersom jag fick ett jobb istället. Kan den kursen också påverka min ansökan?

(Jag har en kandidatexamen sedan tidigare)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in