2019-06-22, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Föregångaren som refereras är S-200, ett system som lanserades i slutet av 60-talet. Raad lanserades 2012. 2016 köpte man S-300 system av Ryssland, ett system som är i en helt annan liga jämfört med Raad.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Islamic_Republic_of_Iran_Air_Defense_Force

Iranierna har utvecklat ett eget system byggt på s300.
Dom är inga idioter Iranierna.

The first prototype was built on November 22, 2011.[7] Iran announced that the system was designed and built by defense ministry, domestic industries and some Iranian universities. Esmaieli said that Iran doesn't even think about S-300 anymore as Bavar-373 was much more capable. Iranian sources suggest that the Bavar 373 will be mobile, with four missiles loaded on each mobile truck launcher.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bavar_373
Citera
2019-06-22, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ja, sen har vi ju Donald's rådgivare Tucker. Han kan också få vara med i tråden. Donald lyssnade på honom i stället för på John Bolton. Men ett fullskaligt krig mot Iran ligger knappast i Donald's intresse om han tänker bli omvald.

https://www.youtube.com/watch?v=-c0jMsspE7Y

Exakt så. Han är vass, Tucker.

Hur sjukt är det inte så säg, att också höra denokrater och vänsterfolk framföra ilskan över att Donald inte startar krig?

- Bomba ihjäl dem!
- Allt är påhitt!
- Trump är svag!
- Trump använder krig för att vinna val!
- Trump undviker krig för att vinna val!

Det måste vara plågsamt att gå runt och dubbeltänka hela dagarna, bättre då göra som Obomba att dels betala MDR USD i mutor och samtidigt bomba på annan plats.
Citera
2019-06-22, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Absolut kan det bli så säkerhetsrådet föregås ofta även av andra förhandlingar.
Ingen vet vilken linje de väljer och vad de andra har för synpunkter och ståndpunkter.
Om någon föreslår en konflikt eskalering så förväntar jag mig att andra använder sitt veto.
Jag tror att de snarare söker stöd för sin version än att eskalera mot en öppen konflikt.

Ja. Ofta är ju FN den första arenan för samtal mellan stater som är oense.

Däremot känner jag, precis som du, att läget just nu, är litet oklart men jag tror inte att USA har så mycket att vinna på en väpnad konflikt. I varje fall inte just nu.
Citera
2019-06-22, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ja, sen har vi ju Donald's rådgivare Tucker. Han kan också få vara med i tråden. Donald lyssnade på honom i stället för på John Bolton. Men ett fullskaligt krig mot Iran ligger knappast i Donald's intresse om han tänker bli omvald.

https://www.youtube.com/watch?v=-c0jMsspE7Y
Även NYtimes skrev om det.
https://www.nytimes.com/2019/06/21/us/politics/trump-iran-strike.html
Citat:
Föregångaren som refereras är S-200, ett system som lanserades i slutet av 60-talet. Raad lanserades 2012. 2016 köpte man S-300 system av Ryssland, ett system som är i en helt annan liga jämfört med Raad.

Tar jag en snabb titt på bilderna så ser jag fler likheter med buk-m2 än S-200.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/Raad_air_defense_system_Tehran.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/aa/Buk-m2_ky.jpg
Bavar 373 är det som Iran utvecklade när de hade bekymmer att köpa S-300
Tyvärr så är det väldigt begränsat med information om Irans egenutvecklade luftvärnssystem.
Senast redigerad av Jahvet 2019-06-22 kl. 15:35.
Citera
2019-06-22, 15:35
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Föregångaren som refereras är S-200, ett system som lanserades i slutet av 60-talet.
Troligtvis fel av mig. Det är nog SA-6 man refererar, inte S-200. Åldern till trotts är S-200 ett kapablare system än Saad.

Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Iranierna har utvecklat ett eget system byggt på s300.
Dom är inga idioter Iranierna.
Det är dom verkligen inte. Att jämföra deras system med ryssarna är dock inte speciellt meningsfullt då S-300 (lanserat i slutet av 70-talet) är en leksak i jämförelse med S-400 (lanserat 2007). Om tidsplanen för lanseringen av S-500 nästa år håller framstår system byggda på S-300 som (livsfarliga) leksaker.

Hur som helst har S-300 lekstuga med allt USA kan få för sig att attackera med luftvägen.
Citera
2019-06-22, 15:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen

Hur sjukt är det inte så säg, att också höra denokrater och vänsterfolk framföra ilskan över att Donald inte startar krig?

- Bomba ihjäl dem!
- Allt är påhitt!
- Trump är svag!

Det måste vara plågsamt att gå runt och dubbeltänka hela dagarna, bättre då göra som Obomba att dels betala MDR USD i mutor och samtidigt bomba på annan plats.

Trump var ju likadan mot Obama. 2011 påstod Trump att Obama tänkte starta krig med Iran för att bli omvald. 2015 tycker han istället helt plötsligt att Obama är en töntig mes i och med kärnvapenavtalet med Iran.

Högern och vänstern I USA är lika efterblivna och konstant hycklande, kappvändande och motsägelsefulla. De förtjänar varandra. Kolla bara hur demokraterna vänt sig emot Saudiarabien under Trump-eran trots att Obama själv var en nästan lika stor cuck åt Saudierna som Trump varit.

Parti-politik i USA är vid det här laget bara en jävla såpopera och teater. Wrestling. Smackdown mot Raw.
Citera
2019-06-22, 15:41
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Tar jag en snabb titt på bilderna så ser jag fler likheter med buk-m2 än S-200.
Jag kom på det själv och rättade i ett inlägg senare:
Citat:
Troligtvis fel av mig. Det är nog SA-6 man refererar, inte S-200.
SA-6 är mig veterligen ett Buk-system.
Citera
2019-06-22, 15:42
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Det är ju tvärtom, Nordkorea som velat träffa amerikanska presidenter och andra ledare i femtio, sextio år men alla har vägrat för de inser att NK inte går att förhandla med. Trump täffade honom och inget hände. Resultat, Trump ser ut som den demente idiot han är.

Trump använder inte skallen, han är impulsiv och otroligt velig. Att han sen gör uttalanden som gör att han ser ut som en dement idiot talar för det.

Vad ska Iran dra för slutsatser av det?

Då är det bra att Bush och Obama kunde använda skallen. Vilken fin och fredlig värld Trump fått i arv efter dem två....
Citera
2019-06-22, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Trump var ju likadan mot Obama. 2011 påstod Trump att Obama tänkte starta krig med Iran för att bli omvald. 2015 tycker han istället helt plötsligt att Obama är en töntig mes i och med kärnvapenavtalet med Iran.

Högern och vänstern I USA är lika efterblivna och konstant hycklande, kappvändande och motsägelsefulla. De förtjänar varandra. Kolla bara hur demokraterna vänt sig emot Saudiarabien under Trump-eran trots att Obama själv var en nästan lika stor cuck åt Saudierna som Trump varit.

Parti-politik i USA är vid det här laget bara en jävla såpopera och teater. Wrestling. Smackdown mot Raw.

Det viktiga är att välja sida. Ingen kommer clean ur detta long term, även om svenne-banan gärna vill se sig som världsräddare.
Citera
2019-06-22, 15:48
Medlem
Citat:

Fine, det kan säkert stämma. Frågan få ställer sig är vem betalar?
Citera
2019-06-22, 15:50
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen

- Bomba ihjäl dem!
- Allt är påhitt!
- Trump är svag!

Framförallt är jag starkt oroad över den extrema nonsens och förvirring som råder bland de som låtsas vara anhängare av vänster och blir betalda för att "hata Trump" i media.

Detta är faktiskt så illa så det är ett nationellt säkerhetshot. Jag kan faktiskt inte avgöra om det är en kult vi har att göra med som dessutom är internationellt spridd.

Att försöka förstå argument och påståenden som vänstertokarna som "hatar Trump" gör är som att försöka förstå de som talar i tungor i religiösa sekter. Det finns ingen sammanhängande logik. Vad är syftet liksom? Det är ju bara småbarn som tror på vad de säger, om ens det.

Ett krig med Iran är inte positivt för Trump eller USA. Inte i dagsläget.
Men Trump är så vass och smart att han noga deklarerat för Iran vad som skulle ha hänt om han inte så modigt och rådigt ingrep och hindrade det.

Iran fick informationen att varje gång de gör något sådant hädanefter så kommer det kosta 150+ liv.
Det är som om han har vedergällt utan att ha vedergällt. Dessutom är världen förberedd på att så ska ske nu. Helt makalöst proffsigt statsmannamässigt gjort av POTUS Trump.
Senast redigerad av ModerRota 2019-06-22 kl. 15:52.
Citera
2019-06-22, 15:52
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Jag vet att innan valet så kommer USA och Iran vara goda vänner. Tillräckligt starka argument för Trump att visa upp att han är en fredlig president, samtidigt som han pekar på Obama som en krigshetsare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in