2019-06-22, 13:24
Medlem
Uardavagrn33s avatar
Tror inte på krig nu. Amrikanerna spänner musklerna och visar att de har allt som krävs för att mobilisera medel och opinion. De senaste attackera var amerikansk kraftdemonstration.
Citera
2019-06-22, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Du kommer med ett påstående som jag bemöter sedan undrar du vad det har med ett annat påstående att göra.
Du kanske är riktigt nycker än efter gårdagens firande eller trollar.
Du vägrar även ta in den information du får i tråden och återkommer med samma påståenden oavsett, jag klassar det som trollning.

Nycker? Var du onycker igår?

Jag skrev vad Trump sa. Att du sen får för dig att skriva ner långa inlägg om något helt annat är ju inte mitt problem. Trump framstod som totalt idiot när han beskriver "We were cocked & loaded to retaliate last night on 3 different sights when I asked, how many will die."

Citat:
We were cocked & loaded to retaliate last night on 3 different sights when I asked, how many will die. 150 people, sir, was the answer from a General. 10 minutes before the strike I stopped it ....

Det finns inget normalt i att presidenten i USA pratar om "cocked and loaded" och att han kom på att folk skulle dö så han stoppade det, fast han borde ha varit införstådd långt tidigare att folk skulle dö.
Citera
2019-06-22, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uardavagrn33
Tror inte på krig nu. Amrikanerna spänner musklerna och visar att de har allt som krävs för att mobilisera medel och opinion. De senaste attackera var amerikansk kraftdemonstration.

Snarare tvärtom. Trump agerar impulsivt och eftersom han är dement kan allt hända nu. Förhoppningsvis är det någon barnvakt som tar hand om honom nu. Han behöver något annat att göra.
Citera
2019-06-22, 13:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Att Trump avbröt ett flyganfall för att han helt plötsligt insett att 150 människor (hur vet han att siffran är 150 innan attacken utförs?) kommer dödas är inte trovärdigt. Att det ryska S-300 systemet skulle göra slarvsylta av både flygplan, bomber och robotar känner Trump med största säkerhet till.
Jag tvivlar på att de iranska försvarssystemen är så bra, däremot kan tänkas att någon påpekade för Trump att Iran skulle kunna slå tillbaks t ex genom att bomba amerikanska styrkor i Irak och att det var 150 amerikanska liv som kunde gå förlorade.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Frågan är ju om drönaren befann sig i iranskt luftrum eller inte.

Och där bör den avvisas av iranskt flygvapen.
Du behagar skämta. Hade Iran skickat upp sina gamla jaktplan i närheten av amerikanskt militärflyg hade USA gjort slarvsylta av dem. De tar inga risker.
Citera
2019-06-22, 13:51
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag tvivlar på att de iranska försvarssystemen är så bra, däremot kan tänkas att någon påpekade för Trump att Iran skulle kunna slå tillbaks t ex genom att bomba amerikanska styrkor i Irak och att det var 150 amerikanska liv som kunde gå förlorade.
Ett S-300 system är ett S-300 system oberoende av vilken nation som är operatör.
Citera
2019-06-22, 13:58
Medlem
USA vill ha FN-möte om Iran

USA vill nu ha ett FN-möte om Iran.

Från SVT text:

Citat:
USA vill ha FN-möte om Iran

Nu har USA bett FN:s säkerhetsråd om
ett möte på måndag för att diskutera
spänningarna med Iran, uppger
diplomatkällor för Reuters.

USA vill under mötet presentera
ytterligare information från landets
undersökning av de senaste attackerna
mot oljefartyg, enligt ett meddelande
från USA till rådets övriga medlems-
länder.

Under natten till midsommarafton in-
förde USA fler sanktioner mot Iran.
I en serie tweets skriver Donald Trump
att amerikanska ekonomiska sanktioner
mot Iran har varit framgångsrika.
Citera
2019-06-22, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
USA vill nu ha ett FN-möte om Iran.

Från SVT text:
Det är väl rätt väntat USA måste söka stöd hos "allierade" för att kunna gå vidare.
Utan de allierades stöd så kan de likväl ge stöd åt något helt annat.
FN säkerhetsråd är en mekanism som även kan användas för att söka det stödet.
Det är många länder som har intressen i regionen och dess fartygstrafik.
Iran diskuterade att skicka ett klagomål till FN vet inte om det är något inskickat än.
Citera
2019-06-22, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Det är väl rätt väntat USA måste söka stöd hos "allierade" för att kunna gå vidare.
Utan de allierades stöd så kan de likväl ge stöd åt något helt annat.
FN säkerhetsråd är en mekanism som även kan användas för att söka det stödet.
Det är många länder som har intressen i regionen och dess fartygstrafik.
Iran diskuterade att skicka ett klagomål till FN vet inte om det är något inskickat än.

Å andra sidan kan det faktum att man vänder sig till FN så snabbt, betyda att man inriktar sig på en diplomatisk lösning på krisen, snarare än en militär sådan.
Citera
2019-06-22, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FilthyWhore
Fan vad jag hoppas att det blir action!

Det ser ut som om du kommer att bli besviken. Åtminstone för denna gången.
Citera
2019-06-22, 14:26
Bannlyst
Citat:
Det ser ut som om du kommer att bli besviken. Åtminstone för denna gången.

Får det bli en ny färsk rulle istället.

Edit: Fan vad cuckig Trump är, varför ger han inte igen när någon har varit dum?
Citera
2019-06-22, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Du behagar skämta. Hade Iran skickat upp sina gamla jaktplan i närheten av amerikanskt militärflyg hade USA gjort slarvsylta av dem. De tar inga risker.

De hade naturligtvis såväl varnat som avvisat.

Men visst, lägger de sig på inflygning och låser radar är de ju rökta såklart.
Citera
2019-06-22, 14:30
Medlem
Citat:
Å andra sidan kan det faktum att man vänder sig till FN så snabbt, betyda att man inriktar sig på en diplomatisk lösning på krisen, snarare än en militär sådan.
Absolut kan det bli så säkerhetsrådet föregås ofta även av andra förhandlingar.
Ingen vet vilken linje de väljer och vad de andra har för synpunkter och ståndpunkter.
Om någon föreslår en konflikt eskalering så förväntar jag mig att andra använder sitt veto.
Jag tror att de snarare söker stöd för sin version än att eskalera mot en öppen konflikt.
Senast redigerad av Jahvet 2019-06-22 kl. 14:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in