Citat:
Min fetning ovan. Jag ställer mig undrande till att KDs anhörighetsinvandring inte skulle ha haft en hel del med deras fall att göra. Vad var det som fick dem att rusa i opinionen in the first place? Jo, Ebbas tal om tuffare tag mot kriminella (invandrare) och ordning och reda. Helt och hållet invandringsrelaterade frågor även om en del oroade dumskallar inte klarar att dra den givna slutsatsen att gränsen måste stängas omedelbart. Detta lockade fega SDare och fegisar som ville men inte vågade rösta SD till KD. Sen startar media med Lindberg i spetsen ett stort drev mot KD för deras syn på aborter och Adaktusson i synnerhet. Men att KD är mindre abortliberala än de övriga partierna (minus möjligen SD) är väl ändå ganska välkänt bland väljarna. Om jag skall tro din förklaring så innebär det att medias drev fortfarande har en enorm effekt även på väljare som seriöst oroar sig för invandrarkriminaliteten och invandringen, samt att de nya väljarna blev chockerade av KDs syn på aborter när pressen "belyste" detta.
När KD nu återigen sjunker så är Adaktussongate redan historia men däremot inte KDs svek i anhörighetsomröstningen. Det är förstås sant att pressen inte skrev särskilt mycket om KDs anhörighetsinvandring innan EU-valet, men för väljare som ville minska invandringen (och definitivt inte öka den) kan det ha varit tillräckligt.
När KD nu återigen sjunker så är Adaktussongate redan historia men däremot inte KDs svek i anhörighetsomröstningen. Det är förstås sant att pressen inte skrev särskilt mycket om KDs anhörighetsinvandring innan EU-valet, men för väljare som ville minska invandringen (och definitivt inte öka den) kan det ha varit tillräckligt.
I följande länk kan man se alla opinionsundersökningar avseende riksdagsval 2019. Man kan tydligt se när KDs siffror började boosta. Högsta siffra för KD var i SCB maj. 13,0 procent.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2022
Det syns en tidsmässig korrelation med följande händelse. 190321.
https://www.expressen.se/nyheter/ebba-busch-thor-vi-ska-kunna-samtala-med-sd/
Citat.
Kristdemokraterna kan tänka sig att förhandla med Sverigedemokraterna – för att nå ut med sin politik.
”I tomrummet som uppstått efter Alliansen har vi kristdemokrater tvingats tänka i nya banor”, skriver Ebba Busch Thor på Facebook. Slut citat.
Det är ingen tvekan om att ett stort antal väljare missförstod KD. Man trodde att de svängt i importfrågan. Vilket fick lättrörliga väljare att strömma till från främst M. Och en liten del från SD.
Vi kan helt utesluta att de som definierar sig som väster strömmade till KD under denna tiden. De västerblivna avskyr det partiet. Historiskt p.g.a. abortfrågan och religiositeten. Alltså sker strömningarna enbart mellan M, KD och SD. Vilket syns på summan av dessa tre partiers procentsatser över tid. Den är mer eller mindre konstant. Alltså runt 45 procent. Både före och efter EU-valet.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-06-22 kl. 04:21.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-06-22 kl. 04:21.