Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Även fast jag inte håller med dig i dina oliberala värderingar så är jag ändå tacksam att du visat på att, förutom att andelen äldre ökar, så kommer antalet i arbetsför ålder att minska i Danmark, liksom andelen barn minskat de senaste åren, i Sverige har den ökat. Kort och gott så kommer befolkningen i Danmark att börja minska snart.
Men när det gäller alternativ till den danska kulturen så ser jag absolut inte kulturen/ kulturerna i Mellanöstern som något alternativ. Folk flyr området av en orsak, och kulturen har inte hindrat eländet. Inte heller "svenne-daesh", som vissa på flashback förespråkar är någon höjdare precis, minst lika illa som islamism/radikaliserad islamism. Lösning är istället att danskarna får sina arbetskraftsinvandrare att stanna kvar. Det gör de om danskarna annamar den mer vidsynta svenska kulturen.
Jag syftade på dem sociala liberala värderingarna som vi har i Väst.
Det är uppenbarligen att detta har varit ett demografiskt misslyckande oavsett om du är socialt liberal eller konservativ.
Anledningen till att till exempel danskarna inte föder barn längre och att antalet under 45 år i Danmark har minskat med 20 % sedan 1980 har inget med ekonomin att göra. Eller att folk är oroliga eller rädda för framtiden (Danmark ska ju vara nummer 1 när det handlar världens lyckligaste land).
Det har ju att göra med de sociala värderingarna. Att då säga att invandrare ska anamma dessa värderingar... varför?
Folk ska förstås arbeta och bli integrerade i samhället och följa landets lagar och så vidare. Och vissa barbariska saker ska man givetvis lämna, såsom till exempel könsstympning som är vanligt i östafrika.
Men vanligtvis så är det rasister som pratar om att invandrare ska anpassa sig till samhällets värderingar och bli "danskar" eller "svenskar" fastän dessa ord har ingen innebörd. Jag menar om man säger till exempel att äta falukorv är svenskt, så är svenska vegetarianer osvenska?
Eller att fira jul är svenskt är då svenskar som är jehovas vittnen osvenska?
Finns ju ingen innebörd av att vara svensk eller dansk, detta är bara något som rasister säger för att dem vill rättfärdiga sin rasism. Istället för att säga dem inte vill ha flera etniciteter och folkgrupper i landet, så använder dem fina ord i stället där dem pratar om att man ska anpassa sig till samhället, ta över dess sociala värderingar och så vidare.
Svaret till detta borde vara tycker jag mer direkt. Och det är ett stort varför. Varför?
Varför ska en invandrare acceptera dem sociala värderingarna i Väst när det är uppenbarligen ett misslyckande?
Ska en somalier i Danmark skämmas för att deras kvinnor föder många barn som gör att somalierna kan växa i antal, jämfört med danskarna som föder så få barn att dem nu kommer kraftigt minska i antal. Ska somalierna skämmas över detta? Varför ska invandrare ta del av en uppenbarligen misslyckat kultur, det är min fråga.