2019-06-21, 19:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggBil
Att vara påverkad av en kultur är inte samma sak som att fullt ut anamma den. Saudier är mer påverkade av amerikansk kultur än vad amerikaner är av saudisk kultur. Det innebär inte att saudier kulturellt är amerikaner.

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Beror nog på hur man ser det. Tror att ganska många danskar påverkas av de svartmuskiga kriminellas verksamheter.

Väldigt få anammar den nya kulturen till 100 procent den första generationen. Det gäller även dig när du bosätter dig i ett annat land. En minoritet gör det inte heller i den andra generationen.

Mc gängen i Danmark är nog inte, i allmänhet "svarmuskiga". Vi får hoppas att invandrarna i Danmark inte tar efter dem.
Senast redigerad av Ola Schubert 2019-06-21 kl. 19:57.
Citera
2019-06-21, 19:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Utmärkt trådstart av TS. Full med fakta. Till skillnad från det vanliga fantasierna.

Det du får säga i så fall är att det kommer in folk som är lika korkade som våra föräldrar. Du bör begrunda flynn effekten som gör att IQ går upp när man går i skola ordentligt.
https://happystatsdotorg.files.wordpress.com/2017/02/img_0950.png
I Afrika nu är man lika korkade som man var här på 60-talet.

Ditt problem om du vill begränsa invandringen till dugliga människor som kan försörja sig, är att folk röstat på vänsterpartier.
Med en nyliberal politik hade bara dugliga klarat av att försörja sig här. (Och några bidrag utgår inte i det nyliberala samhället. Så det hade bara varit att ge sig av för den som inte kan försörja sig).

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag jobbar i sig inte i Danmark, men om man skall använda Sverige som en proxy så stämmer det. De jag träffar på i arbetet är enormt försvenskade.
Med tiden försvenskas värderingar. Och de menar att folk är stolliga i hemländerna.

Tack för att en vettig debattör har kommit till denna tråd!

Ja, flynn effekten är reell. Av de vuxna på 40 talet så skulle kanske hälften betraktas som lätt förståndshandikappade idag.
Citera
2019-06-21, 20:20
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Och hur skulle invandringen se till att det du beskriver som dansk kultur inte försvinner? Det förutsätter stor invandring av människor som fullt ut anammar alla dessa påstått danska drag du tar upp som liberal syn på alkohol och sex, vilket verkar osannolikt. Motståndet mot invandring i Danmark verkar tvärtom i väldigt stor utsträckning vara byggt på att invandrarna inte tillräckligt anammat det som påstås vara dansk kultur.

Och hur bra är den danska kulturen då?

Jag beskrev i tråden hur antalet etniska danskar som kan föda barn minskat med 20 % senaste 40 åren.

Om du har en liberal syn på sex till exempel och gillar att ha sex med kvinnor, så kan det vara bra att påminna att det idag finns många färre kvinnor att ha sex med i reproduktiv ålder!

Färre med hela 20 %. Och siffran minskar hela tiden.

Varför ska invandrare behöva anamma denna uppenbarligen misslyckade kulturen?
Citera
2019-06-21, 20:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014

Jag beskrev i tråden hur antalet etniska danskar som kan föda barn minskat med 20 % senaste 40 åren.

Om du har en liberal syn på sex till exempel och gillar att ha sex med kvinnor, så kan det vara bra att påminna att det idag finns många färre kvinnor att ha sex med i reproduktiv ålder!

Även fast jag inte håller med dig i dina oliberala värderingar så är jag ändå tacksam att du visat på att, förutom att andelen äldre ökar, så kommer antalet i arbetsför ålder att minska i Danmark, liksom andelen barn minskat de senaste åren, i Sverige har den ökat. Kort och gott så kommer befolkningen i Danmark att börja minska snart.

Men när det gäller alternativ till den danska kulturen så ser jag absolut inte kulturen/ kulturerna i Mellanöstern som något alternativ. Folk flyr området av en orsak, och kulturen har inte hindrat eländet. Inte heller "svenne-daesh", som vissa på flashback förespråkar är någon höjdare precis, minst lika illa som islamism/radikaliserad islamism. Lösning är istället att danskarna får sina arbetskraftsinvandrare att stanna kvar. Det gör de om danskarna annamar den mer vidsynta svenska kulturen.
Senast redigerad av Ola Schubert 2019-06-21 kl. 21:13.
Citera
2019-06-21, 22:28
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Även fast jag inte håller med dig i dina oliberala värderingar så är jag ändå tacksam att du visat på att, förutom att andelen äldre ökar, så kommer antalet i arbetsför ålder att minska i Danmark, liksom andelen barn minskat de senaste åren, i Sverige har den ökat. Kort och gott så kommer befolkningen i Danmark att börja minska snart.

Men när det gäller alternativ till den danska kulturen så ser jag absolut inte kulturen/ kulturerna i Mellanöstern som något alternativ. Folk flyr området av en orsak, och kulturen har inte hindrat eländet. Inte heller "svenne-daesh", som vissa på flashback förespråkar är någon höjdare precis, minst lika illa som islamism/radikaliserad islamism. Lösning är istället att danskarna får sina arbetskraftsinvandrare att stanna kvar. Det gör de om danskarna annamar den mer vidsynta svenska kulturen.

Jag syftade på dem sociala liberala värderingarna som vi har i Väst.

Det är uppenbarligen att detta har varit ett demografiskt misslyckande oavsett om du är socialt liberal eller konservativ.

Anledningen till att till exempel danskarna inte föder barn längre och att antalet under 45 år i Danmark har minskat med 20 % sedan 1980 har inget med ekonomin att göra. Eller att folk är oroliga eller rädda för framtiden (Danmark ska ju vara nummer 1 när det handlar världens lyckligaste land).

Det har ju att göra med de sociala värderingarna. Att då säga att invandrare ska anamma dessa värderingar... varför?

Folk ska förstås arbeta och bli integrerade i samhället och följa landets lagar och så vidare. Och vissa barbariska saker ska man givetvis lämna, såsom till exempel könsstympning som är vanligt i östafrika.

Men vanligtvis så är det rasister som pratar om att invandrare ska anpassa sig till samhällets värderingar och bli "danskar" eller "svenskar" fastän dessa ord har ingen innebörd. Jag menar om man säger till exempel att äta falukorv är svenskt, så är svenska vegetarianer osvenska?

Eller att fira jul är svenskt är då svenskar som är jehovas vittnen osvenska?

Finns ju ingen innebörd av att vara svensk eller dansk, detta är bara något som rasister säger för att dem vill rättfärdiga sin rasism. Istället för att säga dem inte vill ha flera etniciteter och folkgrupper i landet, så använder dem fina ord i stället där dem pratar om att man ska anpassa sig till samhället, ta över dess sociala värderingar och så vidare.

Svaret till detta borde vara tycker jag mer direkt. Och det är ett stort varför. Varför?

Varför ska en invandrare acceptera dem sociala värderingarna i Väst när det är uppenbarligen ett misslyckande?

Ska en somalier i Danmark skämmas för att deras kvinnor föder många barn som gör att somalierna kan växa i antal, jämfört med danskarna som föder så få barn att dem nu kommer kraftigt minska i antal. Ska somalierna skämmas över detta? Varför ska invandrare ta del av en uppenbarligen misslyckat kultur, det är min fråga.
Citera
2019-06-21, 23:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Dessa grafer och tabeller borde vara av intresse i tråden.https://www.worldometers.info/world-population/denmark-population/
Här ser man befolkningsdata för Danmark och även längst ned en forecast.

Som synes stiger medianåldern. Lär blir färre som skall arbeta och producera det som skall konsumeras.
Citera
2019-06-21, 23:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag syftade på dem sociala liberala värderingarna som vi har i Väst.

Det är uppenbarligen att detta har varit ett demografiskt misslyckande oavsett om du är socialt liberal eller konservativ.

Anledningen till att till exempel danskarna inte föder barn längre och att antalet under 45 år i Danmark har minskat med 20 % sedan 1980 har inget med ekonomin att göra. Eller att folk är oroliga eller rädda för framtiden (Danmark ska ju vara nummer 1 när det handlar världens lyckligaste land).

Det har ju att göra med de sociala värderingarna. Att då säga att invandrare ska anamma dessa värderingar... varför?

Folk ska förstås arbeta och bli integrerade i samhället och följa landets lagar och så vidare. Och vissa barbariska saker ska man givetvis lämna, såsom till exempel könsstympning som är vanligt i östafrika.

Men vanligtvis så är det rasister som pratar om att invandrare ska anpassa sig till samhällets värderingar och bli "danskar" eller "svenskar" fastän dessa ord har ingen innebörd. Jag menar om man säger till exempel att äta falukorv är svenskt, så är svenska vegetarianer osvenska?

Eller att fira jul är svenskt är då svenskar som är jehovas vittnen osvenska?

Finns ju ingen innebörd av att vara svensk eller dansk, detta är bara något som rasister säger för att dem vill rättfärdiga sin rasism. Istället för att säga dem inte vill ha flera etniciteter och folkgrupper i landet, så använder dem fina ord i stället där dem pratar om att man ska anpassa sig till samhället, ta över dess sociala värderingar och så vidare.

Svaret till detta borde vara tycker jag mer direkt. Och det är ett stort varför. Varför?

Varför ska en invandrare acceptera dem sociala värderingarna i Väst när det är uppenbarligen ett misslyckande?

Ska en somalier i Danmark skämmas för att deras kvinnor föder många barn som gör att somalierna kan växa i antal, jämfört med danskarna som föder så få barn att dem nu kommer kraftigt minska i antal. Ska somalierna skämmas över detta? Varför ska invandrare ta del av en uppenbarligen misslyckat kultur, det är min fråga.

Jag ser liberala värderingar som en naturlig följd av att samhällens produktivkrafter, ( effektivt utnyttjad teknologisk och utbildningsnivå), utvecklas. Alltså är den demografiska transitionen oundviklig i moderna samhällen. Men för att sådana samhällen inte skall gå under av demografiska skäl så behöver moderna samhällen invandring, helst arbetskraftsinvandrare, om de är villiga att rota sig. Detta i väntan på att vi skall bli en maskincivilisation, dvs cyrborger. För när vi väl blivit det så har demografin spelat ut sin roll, men innan dess bör vi följa demografins lagar noga.

Sammanfattningsvis så har du och jag mycket olika syn på hur samhället bör organiseras, men vi ser båda Danmarks demografiska problem.

Vad gäller kultur så är det, givetvis, inget fel att skaffa många barn. Men somaliernas problem är att de kanske gör det pga en extrem patriarkal traditionalistisk kultur. I denna kultur förtrycks kvinnan av t.ex den barbariska sedvänjan kvinnlig könsstympning. Kvinnors och flickors valmöjligheter begränsas. Därmed inte sagt att alla från Somalia resonerar så. Ifrån en ren demografisk synvinkel är deras kultur utmärkt, speciellt i det åldrande Europa. Integrationsmässigt är det lika kul.

Men som sagt var: inte alla somalier resonerar traditionalistiskt. Jag blir glad när jag ser en obeslöjad somalisk tonårsflicka som lycklig och full av livsglädje kommer springande på gatan. Jag blir t.o.m glad när jag ser kvinnor och flickor inte bära en så täckande färgglad slöja. För då vet jag att den avancerade svenska moderna och postmoderna kulturen börjat verka.
Citera
2019-06-21, 23:42
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Jag ser liberala värderingar som en naturlig följd av att samhällens produktivkrafter, ( effektivt utnyttjad teknologisk och utbildningsnivå), utvecklas. Alltså är den demografiska transitionen oundviklig i moderna samhällen. Men för att sådana samhällen inte skall gå under av demografiska skäl så behöver moderna samhällen invandring, helst arbetskraftsinvandrare, om de är villiga att rota sig. Detta i väntan på att vi skall bli en maskincivilisation, dvs cyrborger. För när vi väl blivit det så har demografin spelat ut sin roll, men innan dess bör vi följa demografins lagar noga.

Sammanfattningsvis så har du och jag mycket olika syn på hur samhället bör organiseras, men vi ser båda Danmarks demografiska problem.

Vad gäller kultur så är det, givetvis, inget fel att skaffa många barn. Men somaliernas problem är att de kanske gör det pga en extrem patriarkal traditionalistisk kultur. I denna kultur förtrycks kvinnan av t.ex den barbariska sedvänjan kvinnlig könsstympning. Kvinnors och flickors valmöjligheter begränsas. Därmed inte sagt att alla från Somalia resonerar så. Ifrån en ren demografisk synvinkel är deras kultur utmärkt, speciellt i det åldrande Europa. Integrationsmässigt är det lika kul.

Men som sagt var: inte alla somalier resonerar traditionalistiskt. Jag blir glad när jag ser en obeslöjad somalisk tonårsflicka som lycklig och full av livsglädje kommer springande på gatan. Jag blir t.o.m glad när jag ser kvinnor och flickor inte bära en så täckande färgglad slöja. För då vet jag att den avancerade svenska moderna och postmoderna kulturen börjat verka.

För mig är det enda viktiga om det fungerar.

Alltså om vi har ett samhälle där jag ogillar allt som har att göra med det samhället, men där det ändå fungerar, där du har en ung befolkning, med kvinnor som föder många barn, med en växande befolkning och ung befolkning som gör att vi kan ha en välfärdsstat.

Om vi har allt detta, så blir det ju helt irrelevant vad du tycker om samhället. Det enda som gäller är ju resultatet.

I detta fallet fungerar det uppenbarligen inte i dagens samhälle. Jag läste nyligen att i Norge så är fertilitetsgraden 1,56 nu.

Det har gått så långt att i Ungern så berömmer man hur landet har ökat sin fertilitetsgrad till den högsta i över 25 år. Och då pratar vi om en fertilitetsgrad på 1,45!

Japan är ett levande exempel på hur det helt har kollapsat.

Det fungerar inte, helt enkelt.

Sen angående klädseln är jag inte extrem när det handlar om hur kvinnor ska klä sig. Men det borde finnas gränser och jag är emot att kvinnor klär sig som prostituerade, vilket många gör i Väst.

Jag vill ju inte att somalierna eller andra invandrargrupper ska börja se kvinnor som visar 90 % av sina bröst offentligt, som sina föredömen. Detta får ju bara inte hända.
Citera
2019-06-22, 05:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
För mig är det enda viktiga om det fungerar.

Alltså om vi har ett samhälle där jag ogillar allt som har att göra med det samhället, men där det ändå fungerar, där du har en ung befolkning, med kvinnor som föder många barn, med en växande befolkning och ung befolkning som gör att vi kan ha en välfärdsstat.

Om vi har allt detta, så blir det ju helt irrelevant vad du tycker om samhället. Det enda som gäller är ju resultatet.

För mig är det viktigast att samhället och människorna utvecklas, och att det utvecklas i en allt mera humanistisk riktning. Du verkar vara beredd att acceptera ett inhumant samhälle, bara det "fungerar", (demografiskt får man förmoda). Där har du samma syn som "svenne-daesh".

Jag hävdar att man kan använda, mestadels, arbetskraftsinvandring för att hjälpa Danmark och Sverige att klara demografin, men då måste arbetskraftsinvandrarna fås att vilja rota sig. Det görs bäst genom en avancerad och humanistisk kultur, inte genom en återgång till medeltiden, eller tidigare.

Citat:
I detta fallet fungerar det uppenbarligen inte i dagens samhälle. Jag läste nyligen att i Norge så är fertilitetsgraden 1,56 nu.

Det har gått så långt att i Ungern så berömmer man hur landet har ökat sin fertilitetsgrad till den högsta i över 25 år. Och då pratar vi om en fertilitetsgrad på 1,45!

Japan är ett levande exempel på hur det helt har kollapsat.

Det fungerar inte, helt enkelt.

För några år sedan var jag avundsjuk på Norge för deras utmärkta demografiska utgångsläge. Men nu vet vi alla hur det kommer att sluta för Norge.

I Finland ligger TFR på 1,40, det lägsta, någonsin. Man har en snabbt ökande andel äldre. Också i övrigt går demografin åt helvete där. Man lyckas, iof, hålla kvar sina arbetskraftsinvandrare, men lyckad rekrytera allt för få nya. Jag är närmast förbluffad över att inte Finland och Danmark inleder ett samarbete där danskarna kan lära finländarna hur man rekryterar arbetskraftsinvandrare medan finländarna kan lära danskarna hur man får dem att vilja stanna i landet och rota sig.

Citat:
Sen angående klädseln är jag inte extrem när det handlar om hur kvinnor ska klä sig. Men det borde finnas gränser och jag är emot att kvinnor klär sig som prostituerade, vilket många gör i Väst.

Jag vill ju inte att somalierna eller andra invandrargrupper ska börja se kvinnor som visar 90 % av sina bröst offentligt, som sina föredömen. Detta får ju bara inte hända.

Du är alltså beredd att acceptera det du ogillar i samhället, bara det fungerar demografiskt, men är livrädd för att kvinnorna skall börja visa sina bröst
Senast redigerad av Ola Schubert 2019-06-22 kl. 06:17.
Citera
2019-06-22, 07:31
Medlem
Citat:
Väldigt få anammar den nya kulturen till 100 procent den första generationen. Det gäller även dig när du bosätter dig i ett annat land. En minoritet gör det inte heller i den andra generationen.

Väldigt få anammar den i andra generation heller. Det du förespråkar är fullständig assimilering. Någon sådan assimileringspolitik bedrivs inte.

Citat:

Jag har aldrig påstått att den danska kulturen är bra eller att invandrare bör anamma den.
Citera
2019-06-22, 08:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Väldigt få anammar den i andra generation heller. Det du förespråkar är fullständig assimilering. Någon sådan assimileringspolitik bedrivs inte.

Nej, det gör jag inte: Jag förespråkar en grundläggande assimilering eller en omfattande integration, om man föredrar att uttrycka sig på det sättet. Det är absolut ingen fullständig assimilering. Sedan är det en annan femma att en sådan ändå, i stor utsträckning, kommer att ske efter x antal generationer.
Citera
2019-06-22, 12:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
* Kan läggas till att den äldre generationen i ett land (eller kultur-region) inte accepterar ungdomarnas påfund till 100% heller. Triviala exempel är jazzens intåg och rockens. Där den äldre generationer protesterade högljutt mot dekadensen. (Även nya maträtter har äldre varit obenägna att ta till sig).

* En stagnation i befolkning eller en svag minskning, är hanterbart. Det går att ordna pensionssparande mm som löser detta.

* Det finns några "problem" man behöver vara uppmärksam på.
1) är brain drain. I många länder är detta en realitet. T ex Ungern. Unga välutbildade vill inte vara kvar i den typen av samhällen. Det gör att sådana länder får svårt att komma i kapp. Man kommer alltid att ha lägre levnadsstandard. Sämre sjukvård mm. De blir en slags backyard för losers.
2) kompetensförsörjning. Ska landet/regionen befinna sig i högsta division vad gäller levnadsstandard så måste näringslivet kunna rekrytera av de dugligaste i världen. Kan man inte det kommer näringslivet att förlora mot konkurrenterna som kan göra det. (I praktiken leder det till att näringslivet flyr).

Någon kan invända att har man ett tillräckligt stor region så som USA och EU så kan man fixa detta utan invandring. Det underlättar desto större regionen är. Men var och en kan begrunda att USA's teknikföretags tekniska ledning har skötts av invandrare en lång tid. (Det är inte så ofta man träffar på infödda där).

* Trenden går mot att vi i världen har några större städer där tillväxten sker. Det land som försöker lägga krokben för den/de egna städerna som skulle kunna kvala in får se sig själva som kommande "u-länder". Köpenhamn kan bli en sådan tillväxt-region. Men den stagnationspolitik som Danmark drivit de senaste 10 åren bådar inte gott. Det har stått still.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in