2019-06-21, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Du har rätt förutom att hennes betyg visst betyder något. Med dessa kommer hon in på vilken skola hon vill. Fast när hon väl börjat gymnasiet är de meningslösa.
Jag har svårt att se att Greta kommer fortsätta utbilda sig i skolan. Hennes dörrar är redan öppna. Med hennes kontaktnät så känns 3-4 år på gymnasiet bara bortkastat.

Gretas CV som 16-åring går knappast att lära sig i skolan. En tuff tjej trots allt som fått mycket erfarenhet på kort tid.
2019-06-21, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horby-kvinnan
Greta Thunberg pushas av Instagrams konto med 305 miljoner följare - två senaste Instagrammen där:
https://www.instagram.com/p/By8PAdIAUNK/https://www.instagram.com/p/By8R5qcBH5L/
Tack för all uppdatering av vad som händer kring Greta i tråden. Jag försöker hänga med men visst är nyheter för mig.
2019-06-21, 12:06
Medlem
Varför talar Greta Thunberg bara om koldioxid och inte om andra växthusgaser?

Hon och (och alla klimatforskare) fokuserar på koldioxiden eftersom den tycks vara den viktigaste komponenten i en klimatprocess som har pågått i flera miljarder år. Kallt vatten löser koldioxid bättre än varmt varför uppvärmning av haven leder till mer koldioxid i atmosfären och nedkylning av haven leder till mindre koldioxid i atmosfären.

Kopplingen mellan temperaturen och koldioxiden är att en geometrisk ökning av koldioxid åstadkommer en aritmetisk ökning av medeltemperaturen. Och omvänt. Just detta gör att det blir temperaturpendlingar p.g.a. koldioxiden.

Mängden vatten i biosfären är närapå konstant, vilket också mängden koldioxid var innan man började transportera upp fossilt material från underjorden för att förbränna det. Mängden koldioxid i atmosfären kommer snart att vara fördubblad mot vad som svarar mot det klimat som nutidens djur och växter är anpassade till. Arter trängs tillbaka och utrotas för avsevärt mindre förändringar.

Greta har säkert koll på de olika växthusgaserna. Med ökad koldioxid och ökad uppvärmning följer t.ex. ökade utsläpp av metan från hav och mark, metan som bildas och har bildats vid förruttnelseprocesser. Och metan är ytterligare en växthusgas.
Senast redigerad av lehs 2019-06-21 kl. 12:14.
2019-06-21, 12:08
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är att dina ” forskare” är sociologer, ekonomer, biologer och filosofer.
Gretas budskap bygger på en bluff.
Visst ja! Det finns ju inga klimatforskare som anser att det finns ett samband mellan ökade utsläpp av växthusgaser som koldioxid och klimatförändringar.
2019-06-21, 13:34
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klanten11
Jag har svårt att se att Greta kommer fortsätta utbilda sig i skolan. Hennes dörrar är redan öppna. Med hennes kontaktnät så känns 3-4 år på gymnasiet bara bortkastat.

Gretas CV som 16-åring går knappast att lära sig i skolan. En tuff tjej trots allt som fått mycket erfarenhet på kort tid.

Självklart har hon fått erfarenheter som få andra. Men strålkastarljuset falnat nog rätt snart, så en ordentlig utbildning skaffar hon sig säkert.

Inte heller lär det vara svårt för henne att skaffa någon examen. Gissar på natur på gymnasiet, och sen någon sorts miljömupp-linje på Södertörns högskola.
2019-06-21, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Självklart har hon fått erfarenheter som få andra. Men strålkastarljuset falnat nog rätt snart, så en ordentlig utbildning skaffar hon sig säkert.

Inte heller lär det vara svårt för henne att skaffa någon examen. Gissar på natur på gymnasiet, och sen någon sorts miljömupp-linje på Södertörns högskola.
Jag gissar på turne några år sen blir det Bryssel.

Vi får se!
2019-06-21, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Smartare än du heter det.

Huruvida Greta är smartare än jag eller inte är helt ovidkommande för mig. Jag bryr mig helt enkelt inte. Men Greta hade definitivt bättre betyg än vad jag hade när jag slutade nian.
Vad hade hon för betyg? Att hon enligt egen uppgift skulle kunna haft A i alla ämnen säger inte så mycket om vad hon faktiskt hade.
2019-06-21, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Vad hade hon för betyg? Att hon enligt egen uppgift skulle kunna haft A i alla ämnen säger inte så mycket om vad hon faktiskt hade.
Hon hade B i svenska, hemkunskap och idrott. I övrigt A.
2019-06-21, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Hon hade B i svenska, hemkunskap och idrott. I övrigt A.
Samtidigt som hon har massiv frånvaro? Säger i så fall mer om den svenska skolan än om Greta.
2019-06-21, 15:38
Medlem
Citat:
Samtidigt som hon har massiv frånvaro? Säger i så fall mer om den svenska skolan än om Greta.
Betyget A svarar mot en definierad kunskap, så det säger nog en hel del om Greta Thunberg.
2019-06-21, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Betyget A svarar mot en definierad kunskap, så det säger nog en hel del om Greta Thunberg.
Hur det är med den saken märks när hon läser vidare på en högre utbildning. Om hon nu inte drunknar när hon skall simma över Atlanten.
2019-06-21, 16:38
Medlem
Citat:
Hur det är med den saken märks när hon läser vidare på en högre utbildning. Om hon nu inte drunknar när hon skall simma över Atlanten.
Ja, hahaha! den som lever får se...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in