2019-06-21, 00:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Man kommer ju att tänka på Dan Andersson som avled av cyanidförgiftning på ett hotellrum. Cyanid, t ex under varumärket Zyklon B, var ju vanligt att döda vägglöss med förr. Tydligen var Andersson rum inte ordentligt vädrat.

Madrassen i rummet var inte vädrad utan bara avborstad. Det kan väl vara något liknande i dessa fall.
Citera
2019-06-21, 01:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men skulle inte en vävnadsnekros som drabbar lungorna kunna innebära att elasticiteten försämras, och följden bli vätskeansamling i lungorna?
Nej.
Det är en infektionsbild med risk för chock, som sagt nekrotiserande kroppsdel. Vätska som ansamlas i lungorna (ödem) är snarare en följd av problem via hjärtat (bristande pumpförmåga av olika genes) och har inte ett dugg med nån elasticitet att göra.

Gällande acetonlukt/målarfärg/lukt av kemikalier så tycker jag det förefaller som förgiftning enligt beskrivningar i media om det så inhalerats eller är via dryck.
Kan drinkarna ha intagits med is som kontaminerats? Felaktig hantering/förvaring nära födoämnen?
Kan giftet sitta utanpå burkar eller flaskor likaväl?
Inte en susning hur potent det är vid exponering.

För nära luftintag om det används som bekämpningsmedel som paret från Colorado noterade på Grand Bahia Principe hotel?

En av de sista döda fick samma extrema värmekänsla som paret beskriver, nån annan hade pratat sluddrigt, diarréer, kräkningar osv. beskrivs.
Citat:
"they noticed their room beginning to smell of chemicals.
She explained: "We both woke up soaked in sweat at 4am."

"The couple claimed they woke with a pounding headache and suffered from dizziness, blurred vision, stomach cramps and shortness of breath.
They also said they endured intense stomach cramping like "chainsaws going through my insides", diarrhoea, blood in her stool and watering eyes."

In an interview with CNN, Knoll described the "overwhelming chemical smell like someone had painted the walls".

Knull said: "I had sopped his chest up (with drool) ... I was sweating so hard my eyes were tearing. My vision was blurred. ... My head was getting dizzy."

"A doctor in the US told them they had been poisoned by a pesticide and exposed to organophosphates.
They now suspect insecticides were spread through the hotel's air conditioning system.

The couple remembered a maintenance person spraying palm plants that covered air conditioning units just outside their room.
"I wondered if someone sprayed our unit," she told CNN.

"They are always constantly out there taking care of the plants. We saw them out there with bug sprayers."

Lee-Ann Jaykus, a food microbiologist in the department of food science at North Carolina State University:

Jaykus said exposure to an insecticide chemical known as organophosphate could result in severe vomiting and diarrhoea, and in extreme cases it could cause a cardiac crisis."
https://www.thesun.co.uk/news/9271260/tourist-couple-poisoned-pesticide-dominican-republic-hotel/
Senast redigerad av develi 2019-06-21 kl. 02:14.
Citera
2019-06-21, 01:25
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej.
Det är en infektionsbild med risk för chock, som sagt nekrotiserande kroppsdel. Vätska som ansamlas i lungorna (ödem) är snarare en följd av problem via hjärtat (bristande pumpförmåga av olika genes) och har inte ett dugg med nån elasticitet att göra.

Gällande acetonlukt så tycker jag det förefaller som förgiftning enligt beskrivningar i media om det så inhalerats eller är via dryck.
Kan drinkarna ha intagits med is som kontaminerats? Felaktig hantering/förvaring nära födoämnen?
Kan giftet sitta utanpå burkar eller flaskor likaväl?
Inte en susning hur potent det är vid exponering.

För nära luftintag då det används om det används som bekämpningsmedel som paret från Colorado noterade på Grand Bahia Principe hotel?

En av de sista döda fick samma extrema värmekänsla som paret beskriver, nån annan hade pratat sluddrigt, diarréer, kräkningar osv. beskrivs.

Låter som gamla militära redogörelser för symptom på nervgas.
Citera
2019-06-21, 01:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Det beskrivs neurotoxisk effekt likaväl.
Nervgas nämns i sammanhanget, en annan grupp.
https://en.wikipedia.org/wiki/Organophosphate_poisoning

Studie 2013:
Citat:
There were 24 patients, 7 of them women, with the mean age of 41.2±15.05 who were included in this study. Non-survivors had significantly higher levels of systolic blood pressure, partial pressure of oxygen in arterial blood, partial pressure of carbon dioxide, bicarbonate Glasgow Coma Scale scoring and longer duration of mechanical ventilation.
Our findings showed that cardiac injury is an important cause of death in organophosphate poisoning.
It could be hypothesized that cardiac injury is a strong predictor of death in patients with organophosphate poisoning.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24191334
2017:
Citat:
Organophosphorus (OP) pesticide poisoning is a major clinical and public health problem in a developing country like India. Cardiac injury is a strong predictor of death in these patients. Cardiac complications usually described include cardiac arrest, pulmonary edema, and arrhythmia. Rarely, myocardial infarction has also been reported. The possible mechanisms for myocardial injury include sympathetic/parasympathetic overactivity, hypoxemia, acidosis, dyselectrolytemia, and direct cardiotoxicity.
http://www.heartviews.org/article.asp?issn=1995-705X;year=2017;volume=18;issue=3;spage=96;epage=99 ;aulast=Maheshwari
Senast redigerad av develi 2019-06-21 kl. 02:11.
Citera
2019-06-21, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nizzka
Vad är vitsen med en inhängnad semesterresa? Jag är genuint nyfiken.
Förstår inte riktigt vitsen med din fråga, kanske du är dum på riktigt? Men jag ska försöka mig på ett svar. En resort är omgärdad av staket, murar, m.m, betyder helt enkelt att det är en hotellanläggning där gäster och personal ska kunna vistas, röra sig i , att inte "kreti och pleti" dvs. vem som helst ska kunna komma in där.. gäster där har betalt för sin vistelse och har rätt att röra sig fritt på området och känna sig trygga med det.

Nu blev det ju inte riktigt så med dessa fall, i olika resorter, mycket är fortfarande oklart om vad som egentligen hänt dessa människor, varför dom avlidit,orsak ännu inte bevisad.
Citera
2019-06-21, 08:40
Medlem
ShitsOnFireYos avatar
Citat:
Freonförgiftning? Leder i svårare fall till vätskeansamling i lungorna.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322165.php
Citera
2019-06-21, 09:36
Avstängd
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kricke87
Allt som står i svenska/amerikanska nyhetssajter är inte helt sanna. Har bott de senaste åren i DR, och här är det så klart en stor grej också, men samtidigt så är den stora nämnaren att alla utav de drabbade har haft någon sjukdoms historia. Men det som också går inom de de sociala medierna är att det säkert också kan handla om ”fulsprit”. Så antigen är det sannolikt en kombination. Det hela började med att för någon månad sedan så rapporterades det om en amerikansk kvinna som hade blivit brutalt misshandlad utav en anställd på ett Hotel när hon och hennes familj var på semester i Januari, dock så var det en hel del som inte stämde med hennes historia. Dels så hade hotellet direkt startat en utredning och erbjudit ersättning osv men de nekade till att acceptera det. Det kom iallafall senare fram att det var hennes man som hade misshandlat henne nästan till döds och sen så ville de skylla det hela på hotellet 4-5 månader efter att det hade hänt och efter att de hade blivit nekade ersättning från deras försäkringsbolag (på miljon nivån). Så efter denna händelse har det kommit fram alla dessa ”ovanliga” dödsfall, trots att jag också har läst att varje år så dör ca 30 turister under ”ovanliga” omständigheter och hittills i år så har ”bara” drygt 10 dött, vilket innebär att det faktiskt har blivit mindre, bara det att dessa fall har blivit uppmärksammade. Så skulle verkligen inte säga att DR är ett farligt land för turister, det som alltid gäller är sunt förnuft. Likadant som i Sverige, du går inte själv på ett mörkt och ensligt ställe mitt i natten, eller vid andra tänkbara ställen där du kan bli utsatt för brott. Som sagt har själv bott här i 7 år och jag har aldrig blivit utsatt för något brott. Så lika säkert som i Sverige.
Så du vet att det är helt sant för?

Så för att du inte blivit utsatt för brott så representerar det hur det är för andra folk hur?
Citera
2019-06-21, 09:55
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Förstår inte riktigt vitsen med din fråga, kanske du är dum på riktigt?
Du missförstår frågan.

Syftet med all inclusive i en muromgärdad anläggning är att ge vissa grupper av turister en bra semesterupplevelse som inte skulle vara annars möjlig.

Några sådana grupper är konferensresor, osäkra "Svenssons" som tycker charterresor är ett äventyr, familjer (speciellt med barn men även äldre eller funktionshindrade släktingar). Hur mycket roligare det än vore för dig att öluffa i Karibiens säkrare delar så gör du inte det med ett ammande barn och en 85-årig faster med atros. Då blir en anläggning den perfekta lösningen, du vet vad du får såsom mat för alla inklusive kinkiga barn, kräsne farfar som bara äter sånt som svenskt ut och din veganska kusin. Det finns wifi, pooler och barer. Senila släktingar och busiga barn kan inte enkelt försvinna. Bara bara för dessa kategorier finns det syfte att åka till en anläggning.

Men att driva en sådan anläggning blir först riktigt intressant i fattiga länder som erbjuder sol och bad. Billig arbetskraft så även om såväl byggmaterial, vitvaror, mat och dryck flygs in så blir det en bra ekonomisk affär för ägarna och lokalt mutade politiker samt närboende som får lite bättre jobb. Eller i varje fall ett jobb ...

De mystiska dödsfallen kan hänga ihop med att hotellets drifttekniker och fastighetsansvariga vet och klarar av att sköta en hotellinfrastruktur som är byggd för andra miljöer. Och fattigdomen kan göra dte frestande att t.ex. byta ut en del sprit som kan säljas vidare mot enkel lokalproducerad sprit som i vissa fall inte är helt hälsosam.

Allt ovan hänger ihop, friska och normala svenskar med lite skinn på näsan reser inte till en anläggning med all-inclusive utan reser själva, upplever lokal mat och kultur under ansvarsfulla former med en rimlig riskbedömning.

De som blivit sjuka är sårbara från början då de sannolikt inte är så resvana, äldre, sjuka samt har en naiv tilltro till att allt är i hemlandet.
Citera
2019-06-21, 10:10
Medlem
Å jag håller inte med dig alls.själv har jag haft min beskärda del av backpackingresor, det funkar inte så bra dock med småbarn i bagaget.. då är en resort perfekt, dessutom blir man mer bekväm ju äldre man blir, men det är ju inte det tråden handlar om så jag skiter i fler frågor från dumma människor som inte vet, kan något om livet. Tack åhej.
Citera
2019-06-21, 10:38
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Å jag håller inte med dig alls.själv har jag haft min beskärda del av backpackingresor, det funkar inte så bra dock med småbarn i bagaget.. då är en resort perfekt, dessutom blir man mer bekväm ju äldre man blir, men det är ju inte det tråden handlar om så jag skiter i fler frågor från dumma människor som inte vet, kan något om livet. Tack åhej.
Det var exakt vad jag skrev. Har du småbarn eller ska ta med tjocka släkten är resort perfekt. Men det är även en sårbarare målgrupp med tanke på vad tråden handlar om.
Citera
2019-06-21, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Det var exakt vad jag skrev. Har du småbarn eller ska ta med tjocka släkten är resort perfekt. Men det är även en sårbarare målgrupp med tanke på vad tråden handlar om.
Ja, jag ser det nu, sorry att mina ögon flimrade förbi text för snabbt.
Citera
2019-06-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kricke87
Allt som står i svenska/amerikanska nyhetssajter är inte helt sanna. Har bott de senaste åren i DR, och här är det så klart en stor grej också, men samtidigt så är den stora nämnaren att alla utav de drabbade har haft någon sjukdoms historia. Men det som också går inom de de sociala medierna är att det säkert också kan handla om ”fulsprit”. Så antigen är det sannolikt en kombination. Det hela började med att för någon månad sedan så rapporterades det om en amerikansk kvinna som hade blivit brutalt misshandlad utav en anställd på ett Hotel när hon och hennes familj var på semester i Januari, dock så var det en hel del som inte stämde med hennes historia. Dels så hade hotellet direkt startat en utredning och erbjudit ersättning osv men de nekade till att acceptera det. Det kom iallafall senare fram att det var hennes man som hade misshandlat henne nästan till döds och sen så ville de skylla det hela på hotellet 4-5 månader efter att det hade hänt och efter att de hade blivit nekade ersättning från deras försäkringsbolag (på miljon nivån). Så efter denna händelse har det kommit fram alla dessa ”ovanliga” dödsfall, trots att jag också har läst att varje år så dör ca 30 turister under ”ovanliga” omständigheter och hittills i år så har ”bara” drygt 10 dött, vilket innebär att det faktiskt har blivit mindre, bara det att dessa fall har blivit uppmärksammade. Så skulle verkligen inte säga att DR är ett farligt land för turister, det som alltid gäller är sunt förnuft. Likadant som i Sverige, du går inte själv på ett mörkt och ensligt ställe mitt i natten, eller vid andra tänkbara ställen där du kan bli utsatt för brott. Som sagt har själv bott här i 7 år och jag har aldrig blivit utsatt för något brott. Så lika säkert som i Sverige.

Jag har själv bott flera år i R.D. Att jämföra situationen med den i Sverige är lite löjligt. Säkerhetsläget är på många sätt bedrövligt. Flera mord varje dag, lynchningar är inte helt ovanliga. Våld i hemmet är mycket vanligt. Dock är det ganska ovanligt att utländska turister drabbas. De beskyddas av Politur i särskilda zoner. Detta, att utlänningar verkar ha mördats är ovanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in