2019-06-18, 00:38
Medlem
krigfOrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Ja det verkar inte bättre. Dåligt minne, vet inte hur gamla vännerna är och vart de bor, vet inte än det ena än det andra och verkar allmänt trasiga.

Ja, så sant så. Var en bra bit över 10 år sedan som jag gick i grundskolan och jag är säker att det knappast har blivit bättre. Det har nog snarare blivit värre ute i dessa orter och samhällen. Tyvärr.
Citera
2019-06-18, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigfOring
Ja, så sant så. Var en bra bit över 10 år sedan som jag gick i grundskolan och jag är säker att det knappast har blivit bättre. Det har nog snarare blivit värre ute i dessa orter och samhällen. Tyvärr.

Och det familjen med mamma Susann i spetsen, varken hon eller ungarna verkar speciellt sociala av sig. Bara en sådan sak som att hon låter sin yngsta F bo hemma hos en kompis, skönt för henne antar jag att slippa den kostnaden.

Normala föräldrar låter inte sina barn bo hos kompisar om det inte är någonting allvarligt fel anser jag, föräldrarna har ändå ansvaret för sina barn.
Citera
2019-06-18, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigfOring
Tack för info. Visste inte det var så pass. Men om man vänder på det nu? Finns det inte en väldigt stor risk att folk vill hämnas Samirs död nu? För inte tror jag att Samirs kontakter nöjer sig med så här låga straff för mordet på sin "bror". Om jag var vän med Samir skulle jag vara hämndlysten. Så dessa herrar bör kanske ligga lite lågt om de inte vill ha mera problem?
Förresten Samir skulle ha tänkt på att skydda sig själv bättre, även om han litade på Simon.
ingen av GM behöver känna sig oroliga. Samir kände en del kriminella ja. Men ingen av dessa personer är redo att ta nån annans liv för samir. Ska jag vara helt ärlig så tror jag ingen av hans ”bröder” bryr sig speciellt mycket. När de sker ”hämnd” så är de ofta en närstående familjemedlem som gör de. Samir har ingen stor familj. Bara 2 systrar. Förstår inte varför vissa målar upp samir som en tungt kriminell snubbe. Han var endast en springpojke åt några kriminella. Finns ingenting att vara orolig över ”hämnd” för de kommer aldirg ske.
Citera
2019-06-18, 15:41
Medlem
Jag läste att P och D blivit släppta i väntan på dom, förmodligen ingen fällande dom för mord där inte då. Skulle inte förvåna mig om D kan gå raka vägen tillbaka till en eventuell flickvän, tjejer kan vara rätt så dumma ibland.
Citera
2019-06-18, 21:16
Medlem
Riskerar åklagaren att bli åtalad för medhjälp till mord ifall Daniel eller Peyman skulle mörda någon mer nu när dom är på fri fot?

Tacksam för svar.
Citera
2019-06-19, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Riskerar åklagaren att bli åtalad för medhjälp till mord ifall Daniel eller Peyman skulle mörda någon mer nu när dom är på fri fot?

Tacksam för svar.

Om åklagaren, av någon outgrundlig anledning, skulle medverka till ett ev. mord, så skulle denne naturligtvis riskera ett åtal för det. Men det är ju ett ytterst hypotetiskt resonemang. Det gäller för alla, oavsett om man är åklagare, lokalvårdare, snabbköpskassörska eller något annat.
Det är dessutom inte åklagaren, utan tingsrätten, som har släppt dem på fri fot.
Citera
2019-06-19, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DilsNacke
Om åklagaren, av någon outgrundlig anledning, skulle medverka till ett ev. mord, så skulle denne naturligtvis riskera ett åtal för det. Men det är ju ett ytterst hypotetiskt resonemang. Det gäller för alla, oavsett om man är åklagare, lokalvårdare, snabbköpskassörska eller något annat.
Det är dessutom inte åklagaren, utan tingsrätten, som har släppt dem på fri fot.

Dock gäller det inte för kungen, han kan komma undan med mord. Så nej det gäller inte alla.
Citera
2019-06-20, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Dock gäller det inte för kungen, han kan komma undan med mord. Så nej det gäller inte alla.
Ber om ursäkt för den stora otydligheten i mitt svar.
Citera
2019-06-20, 14:05
Medlem
Domen har kommit. Har inte hunnit läsa den i sin helhet, men påföljden blir:
Simon 16 år
Daniel 2 år 8 mån
Peyman 1 år
Citera
2019-06-20, 14:15
Medlem
Jag blir riktigt irriterad på det här.
Att peyman har minst med det här att göra är ganska uppenbart men om ni jämför dom 3 olika historierna så stämmer simons och peymans historier bäst överens.
Daniel är den som svävar iväg och uppenbart ljuger och förnekar all sin inblandning.
1. Simon bekräftar peymans version av att han var uppe i skogen under händelsen medans Daniel påstår att peyman är den som utför dådet.

2. "det var lätt att hugga någon" ska daniel ha sagt enligt både simon och peyman

3. Både peyman och simon säger att daniel höll i kniven medans han gav order, han är ju inte dum, klart man inte vill bära hela skulden själv och få alla straff själv.

4. Vilka vittnen har simon i sin närhet? Hans bror? Haha Tomas som absolut inte vill ha ut simon alls och som dessutom hade två val "sätta dit simon eller få bort honom" Marcus? Som fått höra allt av tomas.

5. Alla 3 mer eller mindre bekräftar också att simon intr var på plats efteråt vilket också ger simon en mer trovärdig titel.

Att daniel är släppt är sinnessjukt.. Hur kan man få hugga rn människa, paketera en kropp, hota och brutalt misshandla någon och sen bli frisläppt?!
Citera
2019-06-20, 14:25
Medlem
Simon
Döms för mord, frikänns från Brott mot griftefrid
Skadestånd till Samirs mamma 68.900 kr
Advokatkostnad: 384.769 kr

Daniel
Döms för Grov misshandel och Brott mot griftefrid
Advokatkostnad: 400.200 kr

Peyman
Döms för Medhjälp till misshandel och Skyddande av brottsling, frikänns från Brott mot griftefrid
Advokatkostnad: 386.015 kr

Kostnad för Målsägandebiträde: 218.303 kr

Bara rättegången har alltså kostat oss skattebetalare 1.389.287 kr i juristkostnader. Lägg sedan därtill lön för rättens ordförande, ersättning till nämndemännen, lön till kriminalvårdarna, kostnad för deras tid i häktet och kostnaden för den kommande fängelsevistelsen.
Det blir många tiotals miljoner innan de är ute igen, och kan begå nya brott.
Visst känns det sexigt att betala skatt...
Citera
2019-06-20, 14:31
Medlem
Jag är också besviken. Jag hoppas att domen överklagas. Fallet är känt över Uppsala och på olika vägar har jag hört att det var D som stod för huggandet. Men är man psykopat så är man!

Han är dessutom inte den första adopterade som blivit helt cp i huvudet.

Önskar verkligen att sanningen kommer fram någon gång så vi vet VEM som gjort vad.
Pey är den enda jag tror ha ett gott hjärta och jag är ledsen över att han har dragits med i denna jävla soppa!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in