2019-06-20, 12:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
De har inga mirakelvapen, men de har gott om missiler. USA:s baser i regionen, oljehamnar och oljefält för stater som har dessa baser och därmed kan sägas vara delaktiga i ett krig, sjöfart genom Persiska viken osv. Iran har ingen brist på mål.

Saddam gjorde två gånger misstaget att bara vänta in ett amerikanskt anfall, förutsätt inte att Iran kommer vara lika passivt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Problemet är troligtvis att Iran har mycket raketer och robotar och kan ta ut många mål i regionen som de även hotat att göra vid en konflikt vilket hade destabiliserat hela regionen.
Ett fullskaligt krig mot Iran riskerar att sprida sig i regionen där amerikanska intressen i regionen kan komma att attackeras.
Även om USA placerar ut Patriot så kan Iran avfyra fler raketer och robotar än vad systemen kan försvara sig mot, kanske inte så troligt att det sker men det måste tas med i riskanalysen.
Vi vet från israels attacker i Syrien att 30st robotar eller glidbomber inte är ovanligt vid en attack.
Iran visar att de tänker försvara sig sedan kan Irans kapacitet och förmåga diskuteras vi vet att Iran gärna utger sig för att ha större förmåga än de faktiskt har men när det kommer till raketer, robotar och UAV så verkar Iran ha en god kapacitet.
Det har kommit uppgifter om att det var Khordad 3 som sköt ner drönaren men jag är tveksam till det systemets förmåga.
Jag tror att Khordad 3 kan klara att skjuta ner ett normalt flygande föremål då det inte är jätte komplicerat men att skjuta ner inkommande precisionsstyrda robotar är något helt annat och jag tvivlar att inhemska system från Iran kan bära den uppgiften med god precision.
Jag kan se att det finns ett intresse för att lyfta fram inhemska luftvärn men jag tror Iran saknar det tekniska kunnandet som krävs för att utveckla avancerad modern radarteknik, mjukvara och sensorer som krävs för ett fullskaligt modernt luftvärn.

Det märks att ni lever i er egen lilla värld. Vet ni ens vad som hände vid invasionen av Irak 2003? Massiva flygbombningar parallellt med massiva missilangrepp mot strategiska och taktiska mål tillintetgjorde det irakiska försvaret, sådant det nu var.
Samma kommer att hända med Iran om det blir aktuellt dock med skillnaden att att tekniken nu är 16 år yngre jämfört med förra gången.
Det bästa Iran kan hoppas på är att orsaka viss skada på en eller fler amerikanska ytfartyg i den persiska gulfen, inte mer än så.
Senast redigerad av BWisser 2019-06-20 kl. 12:42.
Citera
2019-06-20, 12:42
Medlem
CalzoneItalias avatar
Visst är Turkiets Erdogan polare med Iran ? Eller har jag fel?
Citera
2019-06-20, 12:44
Medlem
kalipp0s avatar
Vad gjorde drönarn över Iranskt luftrum?

Amerikanerna får räkna med att saker blir nedskjutna om dom kränker nationsgränser.

Bra gjort av Iran.
Citera
2019-06-20, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det märks att ni lever i er egen lilla värld. Vet ni ens vad som hände vid invasionen av Irak 2003? Massiva bombningar parallellt med massiva missilangrepp mot strategiska och taktiska mål tillintetgjorde det irakiska försvaret, sådant det nu var.
Samma kommer att hända med Iran om det blir aktuellt dock med skillnaden att att tekniken nu är 16 år yngre jämfört med förra gången.
Det bästa Iran kan hoppas på är att orsaka viss skada på en eller fler amerikanska ytfartyg i den persiska gulfen, inte mer än så.
Jag tycker du ska läsa mitt inlägg igen om du missförstod det jag skrivit om inte annat vad specifikt invänder du emot så jag kan bemöta påståendet.
Citera
2019-06-20, 12:47
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Frågan är hur långt splittringen tillåts gå. Förr har man visserligen provocerat gärna men det har inte gått så långt som de här senaste händelserna. För Iran vore det givetvis en fördel om de fick ett nytt bättre styre men just detta med att det blir ett bättre är högst osäkert. Utöver att det kommer leda till mycket elände och dödsoffer vilket som.

Nej precis. Jag tror inte att mullorna i sig är så sugna på ett krig av den här digniteten heller. Även om de antagligen måste visa sig starka "mot den onde USA" för sig egen befolkning. Medans andra mer rebelliska fristående inom iranska militären lär ju vilja se ett utbyte av regimen. Och därför fortsätter kasta brandfacklor in i elden.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
För det senare i ditt inlägg så dröjde det inte länge. Kommer vara sida ner och sida upp om hur det egentligen är Israel och USA som konspirerar och har sig.

Nä precis. Vissa användare (inlägget ovanför ditt) går in och attackrunkar hejdlöst om "onda USA och ännu ondare Israel"...
Citera
2019-06-20, 12:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Visst är Turkiets Erdogan polare med Iran ? Eller har jag fel?

Turkiet är fortfarande ett NATO-land som har avtal med både Israel och Saudi. Men sant är att Gollum närmat sig Moskva mer senaste tiden. Ska onekligen bli intressant att se vilken sida utav linjen i sanden turkarna ställer sig om det nu blir krig mellan USA och Iran. Jag har en aning om att USA och Israel har en joker i ärmen ifall Erdogan går ur NATO och ställer sig på Ryssland och Irans sida; nämligen Kurderna. Sen vet man ju heller aldrig om nu ryssarna till sist kukar ur och lämnar både Assad och mullorna till sina öden.
Citera
2019-06-20, 12:54
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Turkiet är fortfarande ett NATO-land som har avtal med både Israel och Saudi. Men sant är att Gollum närmat sig Moskva mer senaste tiden. Ska onekligen bli intressant att se vilken sida utav linjen i sanden turkarna ställer sig om det nu blir krig mellan USA och Iran. Jag har en aning om att USA och Israel har en joker i ärmen ifall Erdogan går ur NATO och ställer sig på Ryssland och Irans sida; nämligen Kurderna. Sen vet man ju heller aldrig om nu ryssarna till sist kukar ur och lämnar både Assad och mullorna till sina öden.

USA sitter i en knepig sits här: Erdogan vill innerst inne göra med kurderna som hans förfäder gjorde med Armenien (och som Erdogan garanterat vill göra även med dagens Armenien), samtidigt stödjer USA de syriska och irakiska kurderna för deras kamp mot IS.
Vi får se vart det här slutar.
Citera
2019-06-20, 13:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det märks att ni lever i er egen lilla värld. Vet ni ens vad som hände vid invasionen av Irak 2003? Massiva flygbombningar parallellt med massiva missilangrepp mot strategiska och taktiska mål tillintetgjorde det irakiska försvaret, sådant det nu var.
Irak 2003 var redan utbombat och drabbat av lång tids brutala sanktioner. Det är en dålig jämförelse med Iran.
Citat:
Detta under förutsättning att Iran fokuserar sig på att anfalla just de svåraste målen i regionen snarare än alla lättare måltavlor som finns där. Det är möjligt att du har rätt i att Iran inte kan åstadkomma mycket skada, men ingen vet egentligen och från Irans synvinkel är det bäst att agera självsäkert som om man är övertygad om att man kan det och är villig att försöka.
Citera
2019-06-20, 13:08
Bannlyst
Detta är något USA har startat, de liksom provocerar.
Citera
2019-06-20, 13:38
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
De flesta här verkar vara överens om att USA inte vill riskera ett markkrig med Iran. Det skulle innebära alltför stora förluster av amerikanska liv. Återstår då frågan om Iran kan stänga av trafiken i Hormuzsundet, om USA angriper med sjö- och flygstridskrafter. Jag bedömer att svaret är ja. Iran är duktiga på drönare, både att använda sina egna samt skjuta ned motståndarens. Med hjälp av drönare och små patrullbåtar kan man hålla koll på trafiken i sundet samt med rörliga radarstationer. Man har också ett antal ubåtar som kan tjänstgöra som underrättelseplattformar. När det sedan gäller att bekämpa de fartyg, som försöker passera, så har Iran ett stort antal sjömålsrobotar som kan avfyras från marken och från mindre fartyg. Iran har också långskjutande artilleri som kan nå en 2-3 mil ut från kusten. Genom att använda rörliga plattformar som förflyttar sig hela tiden blir det mycket svårt för USA att kunna bekämpa dem. Jag bedömer att inga tankers skulle våga passera sundet i en sådan krigssituation. Risken att bli angripen är för stor. Om trafiken i sundet stoppas finns risk för en ekonomisk krissituation i världen, eftersom många viktiga länder är beroende av oljan från Mellersta Östern.
Nu går det väl aldrig så, förhoppningsvis. Men jag tror robotarna är knepiga att försvara sig mot. Det är väl mest fullträffar man läst om.
Sheffield:
https://youtu.be/IUZu8bvxJs4
@1'25"
Robotarna mot Glamorgan hade man snabbt modifierat för landavfyrning.
Saddam krokade fast 2 Exocet på en gammal business-jet. 37 döda på USS Stark. Reagan sade att Saddam är ingen fiende, så det verkade OK.

De enda som klarade sig var eskorten för Atlantic Conveyor. Militärfartygen gick i försvarsposition och fyrade av chaff cloud. Samtidigt beordrade man det försvarslösa civila skeppet att lägga bredsida mot roboten. Ett tiotal civila sjömän stupade samt ungefär lika många helikoptrar förlorade. "We'll have to bloody well walk to Stanley" sade befälet.

OK det var ur minnet. Någon detalj kan vara fel.

Men sjömålsrobotar verkar extremt farliga.

Bra seviceavtal också. Franska tekniker hjälpte argentinarna att beskjuta engelsmännen under hela kriget.

Men nu får vi verkligen hoppas att det aldrig blir så. Iranierna verkar smarta och låter sig ej provoceras.
Senast redigerad av wwr 2019-06-20 kl. 14:03.
Citera
2019-06-20, 13:59
Medlem
fittas avatar
Inga konstigheter att Iran sköt ner den, tvärtom hade det vart konstigare om man inte sköt ner den. USA är ute och testar gränserna och försöker provocera. Iran visar att man inte accepterar det.
Citera
2019-06-20, 14:16
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
USA ljuger förstås som vanligt, detta var en provokation från deras sida. De har laddat upp med mer militär i MÖ den senaste tiden och de vill ha ett krig med Iran. Iran vill däremot inte ha krig, men de tänker försvara sig, det har de visat nu.

USA och Ryssland gör lite som de vill. Ryssarna skickar ju upp plan hela tiden när vi har övningar och då svarar Sverige med att skriva en arg lapp och sätter upp den i en tvättstuga i Ryssland.

USA kan när som helst spränga sönder hela iran och det enda som sätter stopp för det är väljarna i USA. De vill inte ha krig utan sänkta bensinpriser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in