2019-03-29, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Minns att de flesta på skolgården ville vara Henke. En av de stora när man växte upp men visst det fattar inte ni födda på 00 talet och framåt.

Numme ett. Fyfan vad jag älskar ditt namn + avatar. Hade helt glömt bort denna magiska händelse.

För att svara på ditt inlägg. Det kan vara så att jag är för gammal för att ”alla skulle vara Henke”. Är född 85. Men jag upplevde aldrig att någon ville vara Henke Larsson. Det var mest Brolin, Thern, Van Basten, Del Piero och Ronaldo som alla skulle vara. Sen var jag nog ensam om att vara Stefan Schwartz. Men som sagt. Jag kan vara för gammal.
Citera
2019-03-30, 15:30
Medlem
Han var/är väldigt stor internationellt. Folk som inte förstår det begriper inte ett skvatt.
Citera
2019-05-06, 15:34
Medlem
BarryHeros avatar
Hur mycket pengar tjänade Henrik Larsson under sin karriär? Hur stora pengar rörde det sig om i Skottland? Och gick han upp eller ned i lön när han gick till Barcelona?
Citera
2019-05-06, 15:45
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Hur mycket pengar tjänade Henrik Larsson under sin karriär? Hur stora pengar rörde det sig om i Skottland? Och gick han upp eller ned i lön när han gick till Barcelona?
Vet inte. Men spontant borde han ju gått upp i lön i Barcelona.

Celtic var en liten spelare ekonomiskt jämfört med dom största ligorna och klubbarna även då, även om Henke hade en väldigt bra med deras mått mätt. Blir man köpt tror jag man alltid går upp i lön. Inte ner. Såvida man inte flyttar hem eller varit klubblös länge. Ungefär som på vanliga arbetsmarknaden.
Citera
2019-05-06, 15:50
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Vet inte. Men spontant borde han ju gått upp i lön i Barcelona.

Celtic var en liten spelare ekonomiskt jämfört med dom största ligorna och klubbarna även då, även om Henke hade en väldigt bra med deras mått mätt. Blir man köpt tror jag man alltid går upp i lön. Inte ner. Såvida man inte flyttar hem eller varit klubblös länge. Ungefär som på vanliga arbetsmarknaden.
Du glömmer att Henke var stjärnan i Celtic, medan han skrev på för Barcelona som en breddspelare.

Hittade följande artikeln ifrån 2004:

Citat:
Han är garanterad en årslön på 18 miljoner kronor, därutöver tillkommer en ett bonusprogram som ger honom möjligheten att tjäna ytterligare miljoner.

Prestationsbaserad lön infördes i Barcelona för några år sedan, för att på så sätt få bättre balans i ekonomin.

- Där är två delar i systemet. En del är prispengar, en summa som delas upp bland spelarna, därtill har varje spelare ett individuellt avtal som kan grundas på hur många mål de gör, hur många matcher de spelar, och så vidare, säger en källa till Sportbladet.

Larsson har redan en ansenlig förmögenhet sedan tiden i Celtic där han sista säsongen tjänade närmare 50 miljoner kronor, inklusive en lojalitetsbonus för att han fullföljde sitt kontrakt.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...on-36-miljoner

Om han tjänade 50 miljoner kronor sitt sista år i Celtic och sedan 18 miljoner kronor i grundlön per år i Barcelona låter det som om hans kontrakt i Skottland var mer lukrativt.
Senast redigerad av BarryHero 2019-05-06 kl. 15:56.
Citera
2019-06-19, 23:59
Medlem
Organtjuven7s avatar
Haha, bögen Henrik Larsson gjorde enligt Wiki bara 37 mål på femton år i landslaget. Snacka om överhypad spelare/anfallare, som i princip bara presterade i lågkvalitetsligor och mot sämre motstånd. Så fort man synar hans mål och karriär framträder en ytterst medioker spelare som lever på sina år i Skottland och skitklubben Celtic. Att han har den statusen han har kan bara hända i Sverige. Här är man gud eller helgonförklarad om man gör fyra mål mot Öster eller har spelat i Grekland.

Inte för att jag gillar Zlatan men han är ju milsvid bättre än bögen på att spela fotboll och göra mål.
Citera
2019-06-20, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Organtjuven7
Haha, bögen Henrik Larsson gjorde enligt Wiki bara 37 mål på femton år i landslaget. Snacka om överhypad spelare, som i princip bara presterade i lågkvalitetsligor och mot sämre motstånd. Så fort man synar hans mål och karriär framträder en ytterst medioker spelare som lever på sina år i Skottland och skitklubben Celtic. Att han har den statusen han har kan bara hända i Sverige. Här är man gud eller helgonförklarad om man gör fyra mål mot Öster eller har spelat i Grekland.

Inte för att jag gillar Zlatan men han är ju milsvid bättre än bögen på att spela fotboll och göra mål.

Jag har tidigare i tråden hävdat att Patrik Andersson var en större spelare, och mött ett visst motstånd. Men det håller jag såklart fast vid. Patrik har spelat i de största klubbarna och största ligorna. Och han har dessutom varit viktigare för landslaget.
Citera
2019-06-20, 00:16
Medlem
Att jämföra Zlatan och Henke Larsson är väl lite om att jämföra Patrik Sjöberg och Stefan Holm. Man kan diskutera det där i evighet. Holm har fler titlar men Sjöberg hoppade trots allt högre och hade världsrekordet. Ungefär samma förhållande mellan Zlatan och Henke där Zlatan har fler titlar men Henke har de tre starkaste - VM-medalj, CL-titel (inkl avgörande roll), och Guldskon.
Citera
2019-06-20, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Att jämföra Zlatan och Henke Larsson är väl lite om att jämföra Patrik Sjöberg och Stefan Holm. Man kan diskutera det där i evighet. Holm har fler titlar men Sjöberg hoppade trots allt högre och hade världsrekordet. Ungefär samma förhållande mellan Zlatan och Henke där Zlatan har fler titlar men Henke har de tre starkaste - VM-medalj, CL-titel (inkl avgörande roll), och Guldskon.

Ha ha jag tror inte att det finns någon som jämför Zlatan med Henke.

Jag anser att Patrik Andersson är större än Henke. Och att det finns minst tio historiska svenska spelare som är större än Henke. Och det helt utan att vilja förminska hans insats. Han var en jävligt bra spelare.
Citera
2019-06-20, 00:45
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Ha ha jag tror inte att det finns någon som jämför Zlatan med Henke.

Jag anser att Patrik Andersson är större än Henke. Och att det finns minst tio historiska svenska spelare som är större än Henke. Och det helt utan att vilja förminska hans insats. Han var en jävligt bra spelare.

Så hur förklarar du att Henke är riktigt stor i utlandet (det är faktiskt ingen svensk myt) medan knappt någon utanför Sverige vet vem Patrik Andersson är?

Säkert hyggligt ihågkommen i Tyskland men han är kanske 1/100 så ihågkommen som Henke globalt.
Senast redigerad av Tintin.i.Kongo 2019-06-20 kl. 00:47.
Citera
2019-06-20, 00:55
Medlem
Organtjuven7s avatar
Mjällby var en bättre spelare än "Henke". Han är undervärderad i svensk fotbollshistoria. Patrik Andersson var också mycket bra men har kommit i skymundan. Mittbackar, och mittbackar från ett litet fotbollsland, brukar ju göra det. Sverige har producerat många fina backar genom åren. Och allt börjar där bak, som vi alla vet. Det är försvaret som tagit Sverige till mästerskap. Men väl där har det fallerat på för dålig offensiv.
Citera
2019-06-20, 00:57
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Organtjuven7
Mjällby var en bättre spelare än "Henke". Han är undervärderad i svensk fotbollshistoria. Patrik Andersson var också mycket bra men har kommit i skymundan. Mittbackar, och mittbackar från ett litet fotbollsland, brukar ju göra det. Sverige har producerat många fina backar genom åren. Och allt börjar där bak, som vi alla vet. Det är försvaret som tagit Sverige till mästerskap. Men väl där har det fallerat på för dålig offensiv.

Vilket otroligt skitsnack. Mjällby var en dundermedioker spelare i jämförelse med Henrik Larsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in