2019-06-19, 23:42
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Salas vattentorn var den enda byggnad du lyckades lista som dina "de fem mest berömda kvinnliga arkitekter" ritat. När man googlar på Salas vattentorn så kommer denna sida först. Ingen verkar veta något om tornet, Magnell nämns inte ens:
http://gamlavattentornet.se/Sala%20Vattentorn.html

Det är som om Stockholms stadshus skulle nämnas på en hemsida, med Arkitekt okänd.

Byggnaden ser ut som ett... tegeltorn.

Jag håller nog fast vid Män är bättre arkitekter än kvinnor.

Om du hade haft korpgluggarna öppna så skulle du kanske ha sett länken ”Arkitektur” i menyn ovanför: http://gamlavattentornet.se/Arkitektur.html

Klicka gärna också på Bilder (länk) för att komma till bildgalleriet. Visst är vattentornet en estetiskt mycket tilltalande byggnad.

En antikvarisk förstudie från Sala stadsförsamling i Västmanland:

https://www.kmmd.se/filearchive/6/684/KM%20rapport%202007_87%20.pdf

Gå till sidan 6 och läs om vattentornets historiska bakgrund.

Arkitekt okänd?
Citera
2019-06-19, 23:47
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Häng med nu, har du belägg för allt du påstår och du har en konstig syn på risktagande. Fundera lite på vad som är ett optimalt risktagande och fundera sedan på om du kan belägga att något kön är bättre på att ligga nära den nivå.

Frågan blir väl då om män är bättre på att ligga närmare optimalt risktagande än vad kvinnor är, för att män är mer risktagande kan jag ordna belägg för.
Citera
2019-06-19, 23:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Frågan blir väl då om män är bättre på att ligga närmare optimalt risktagande än vad kvinnor är, för att män är mer risktagande kan jag ordna belägg för.

Okej inga belägg alls denna gång heller alltså.
Citera
2019-06-19, 23:56
Medlem
De är i regel bättre på att hålla koll på tider, datum samt strukturera upp och organisera. Speciellt när det gäller föräldraskap. Män är oftast hopplöst efterblivna på det här området. Det är ett problem med frågeställningen. När män inte är bäst på något så kopplar de bort hjärnan och skjuter över ansvaret på kvinnan totalt. Det man inte är bäst på slutar existera och då kan man fortsätta vara bäst på allt.
Citera
2019-06-20, 00:01
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Absolut - men det gör tydligen inte du...
Du missar att 130 kilo bomb/ uppdrag inte betyder att en bomb väger 130 kilo.
Bomberna vägde 50 kg/st eller 100 kilo/st och maxlast var 350 kilo. Kombinera dem hur du vill, men jag gissar att antalet pyloner begränsar kombinationsmöjligheterna.
Som jag skrev, jag brydde mig inte så mycket om matten i de vilda påståendena, för det skiljer så mycket från källa till källa i uppgifterna att det troligen mest är båg och signalpolitik a la ryskt manér.

En rolig grej jag läste var att de spände fast grabbar på vingarna, så att de fick kasta in bomber genom fönstret där tyskarna bodde.
Så sakta flög de...
Citera
2019-06-20, 00:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tykeil
De är i regel bättre på att hålla koll på tider, datum samt strukturera upp och organisera. Speciellt när det gäller föräldraskap. Män är oftast hopplöst efterblivna på det här området. Det är ett problem med frågeställningen. När män inte är bäst på något så kopplar de bort hjärnan och skjuter över ansvaret på kvinnan totalt. Det man inte är bäst på slutar existera och då kan man fortsätta vara bäst på allt.

Var är dina objektiva belägg för detta?
Citera
2019-06-20, 00:04
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=5135&artikel=7167723

Jag vet att filosofiska funderingar kring posthumanism och besjälade växter är lite för avancerade för enkelspåriga själar som du. Det behöver du inte informera mig om.

Om växter har en själ av samma sort som vi människor låter jag vara osagt, men de har ett slags medvetande. De kan kommunicera med andra växter, känna, röra sig, lukta, och även varna varandra för insektsangrepp, och till och med kalla på hjälp med hjälp av doftämnen. (källa).

Posthumanism är en uppsättning av olika åskådningar som ifrågasätter människans centrala plats i tillvaron. I den bemärkelsen kan darwinismen sägas vara en posthumanistisk teori.

Gå nu och ge dina krukväxter bamsekramar och önska dem ”god natt”. Dina godhjärtade omsorger kommer att värma dem långt in deras frusna själars innersta kärna.
Det var ju just det...
Men påminn mig igen, vart sitter den där själen på en människa och krävs det någon form av medvetande för att den ska kunna existera?

I så fall, vart sitter hjärnan på en växt?

Klapp... klapp... klapp... klapp...
Citera
2019-06-20, 00:05
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Du förstod ingenting nä. Skräll.
Vad var det du ville säga?
Eller gnällde du bara?

Just det.
Citera
2019-06-20, 00:07
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Lina Lo Bardi ritade Glashuset. Norma Merrick Sklarek (länk), t ex San Bernadino City Hall, Mall of American i Minneapolis.

Det går inte att hävda att män är bättre arkitekter än kvinnor. Du bygger ditt påstående endast på att alla svenska arkitekter var män fram till runt 1920-talet då kvinnor började utbilda sig till arkitekter och tillåtas arbeta inom det yrket på samma villkor som män.
Nähä?
En kvinna byggde ett växthus och män byggde Taj Mahal, Kinesiska muren, Machu picchu, eiffeltornet, Burg Khalifa och World Trade Center och du lyfter fram växthuset i San Bernardino i tråden om "det här är kvinnorna bättre på"?

*slow clap* igen.
Citera
2019-06-20, 00:10
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Vad var det du ville säga?
Eller gnällde du bara?

Just det.

Du förstod ju inte. Du kommer inte förstå bättre för att jag upprepar mig.
Citera
2019-06-20, 00:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du förstod ju inte. Du kommer inte förstå bättre för att jag upprepar mig.

Varför skrev du då, hur är det med ditt rationella tänkande egentligen?
Citera
2019-06-20, 00:15
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Du förstod ingenting nä. Skräll.
Jag bröt ner ditt inlägg till allt vitalt du sa. Om jag missat något så peka gärna ut det så tar vi det därifrån.

Ditt meddelande är dekonstruerat och ihopmonterat med allt väsentligt innehåll och det brydde jag mig om att besvara. Till skillnad mot dig som lyckas feltolka precis allting, eller så drar du på dig den tröttsamma offerkoftan som aldrig hjälpt nån härinne.

Kan du förstå att ingen här delar ut pussypass?
Ingen här är investerad i att få ligga med dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in