2019-06-19, 13:24
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

Iran har inget flygvapen och ingen flotta och inga spionsatelliter.

Blir det inte lite knepigt att sänka fartyg och stänga sundet isf?
Citera
2019-06-19, 14:04
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Blir det inte lite knepigt att sänka fartyg och stänga sundet isf?
Jo, när US Navy är närvarande. Oskyldiga civila kan de fega terroristerna däremot ge sig på, som de nu har gjort, så länge de är oskyddade.
Citera
2019-06-19, 14:09
Avslutad
Citat:
Jo, när US Navy är närvarande. Oskyldiga civila kan de fega terroristerna däremot ge sig på, som de nu har gjort, så länge de är oskyddade.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Iran_Air_Flight_655

Kasta inte sten i glashus.
Citera
2019-06-19, 15:00
Avstängd
PUBG2018s avatar
USA har ingen chans mot att anfalla Iran och inte förlora sin supermakt status, dem kommer aldrig våga anfalla Iran!
Citera
2019-06-19, 15:12
Medlem
wwrs avatar
Citat:
USS Bainbridge tittade bara på när "terroristerna plockade bort minan", filmade suddigare än med min gamla Nokia.

Det här går ingen på. Det verkar vara stängt på mackarna i både Venezuela och Iran. Inga bombmattor över Teheran.

Men naturligtvis är det ett läge man måste ta på allvar. FN hör man inte av. Har de helt mutats av US och lagt ned verksamheten? (Förutom att US är skyldiga pengar till dem.)
Citera
2019-06-19, 15:21
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
USS Bainbridge tittade bara på när "terroristerna plockade bort minan", filmade suddigare än med min gamla Nokia.
Du menar att Iran istället SATTE DIT en mina???

Citat:
Men naturligtvis är det ett läge man måste ta på allvar. FN hör man inte av. Har de helt mutats av US och lagt ned verksamheten? (Förutom att US är skyldiga pengar till dem.)
Diktatorernas demokrati FN är irrelevant. Den pratklubben korrumperade politiska mångmiljonärer emellan har aldrig löst någon konflikt. de har släpat på Palestinakonflikten och Koreakriget i snart århundraden. Bara att avskaffa skiten, vilket ju sker omgående när USA slutar finansiera parasiterna en består av.
Citera
2019-06-19, 15:29
Medlem
wwrs avatar
Citat:

Diktatorernas demokrati FN är irrelevant. Den pratklubben korrumperade politiska mångmiljonärer emellan har aldrig löst någon konflikt. de har släpat på Palestinakonflikten och Koreakriget i snart århundraden. Bara att avskaffa skiten, vilket ju sker omgående när USA slutar finansiera parasiterna en består av.
Du vet också att båten med minan var amerikansk fejk, men du tramsar.

FN är svagt. Men bättre än ingenting. De lyckades inte stoppa Irakkriget. Men det gick ut rapporter i media från FN och "bevis värderades" då. Har USA helt lyckats sätta FN ur spel numera?
Citera
2019-06-19, 16:09
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

Jo FN (eller NF) löste faktiskt Ålandsfrågan men alltså snart 100 år sedan de fått nåt konkret uträttat. Rätt givet med den kompotten i säkerhetsrådet
Citera
2019-06-19, 19:41
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Du är verkligen naiv du. Ja, USA har många baser i andra länder, dock en bra bit ifrån 1000. De flesta ligger i NATO-länder eller på ödeöar. Och det är inte direkt så att Ryssland eller Kina är oskyldiga. Båda har baser i andra länder, har planer på att upprätta nya baser. Kina bygger till och med konstgjorda öar för att bygga baser på internationellt vatten. Och Ryssland annekterar länder, något som USA inte har gjort på över 70 år.

Och angående hur mycket USA spenderar på sin militär. Vet du vad jävla snuskigt rik USA är? Deras BNP är överlägset högst i världen, vilket förklarar deras spendering på militär. Precis som alla andra länder så baseras de militära kostnaderna på landets BNP. Sverige spenderar 1%, Kina spenderar 1.9%, Iran och USA spenderar 3.1%, Ryssland spenderar 4.3%, Saudiarabien spenderar hutlösa 10.3%. Så som du ser så ligger USA, Kina och Ryssland på ganska likvärdig nivå på 2-4%, men eftersom att USA är mycket rikare så spenderar de så klart också mer. De flesta länder följer en nedgående trend där utgifterna minskar. Tittar man globalt så ligger snittet på 2.1%, jämfört med 6% under kalla kriget.
Och nej, gör ditt jobb och kolla så får du se att USA har närmare 1000 militärbaser utanför USA varav två i Norge t ex.

USA är världens största terrorist och har varit det sen 1776.USA är konkursmässigt men du suger uppenbarligen USA-kuk så du skiter nog i deras gigantiska skuld på tjugotalet triljoner dollar. Och jag pratar inte om BNP, jag pratar i rena pengar där USA lägger ner mer på militären än de följande SJU länderna varav de flesta av dom är allierade med den skurkstaten.

Ps slå en pling till Vita Huset och fråga om du får suga lite Trumpkuk, han kanske är sugen. Så slipper du posta ditt amerikarunkande här.
Citera
2019-06-19, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Och nej, gör ditt jobb och kolla så får du se att USA har närmare 1000 militärbaser utanför USA varav två i Norge t ex.

USA är världens största terrorist och har varit det sen 1776.USA är konkursmässigt men du suger uppenbarligen USA-kuk så du skiter nog i deras gigantiska skuld på tjugotalet triljoner dollar. Och jag pratar inte om BNP, jag pratar i rena pengar där USA lägger ner mer på militären än de följande SJU länderna varav de flesta av dom är allierade med den skurkstaten.

Ps slå en pling till Vita Huset och fråga om du får suga lite Trumpkuk, han kanske är sugen. Så slipper du posta ditt amerikarunkande här.

Ja, det var hemskt att ge sig på Georg III.

USA är en mäktig ekonomi, de har en BNP per capita som motsvarar vad de lägger på militär. Wall Street hade 50% av världens aktiekapital. Jag gissar andelen sjunkit lite men ändå.

Rome!

Tråkigt att vara arab i denna världen dock.
Citera
2019-06-19, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jo FN (eller NF) löste faktiskt Ålandsfrågan men alltså snart 100 år sedan de fått nåt konkret uträttat.

Jo, och FN kommer inte lösa det här heller, det förstår man om man läser denna tråd som egentligen skulle handla om nåt lastfartyg som vandaliserats. Det är väl ca hundra olika konflikter som bubblat upp till ytan under tråddiskussionens gång. Usa vs Iran, Israel vs Saudi, Sunni vs Shia, kaosperser vs kaosaraber och massor av andra historiska och pågående konflikter. Gudars skymning vilken röra det är.

Vi kommer aldrig att få veta vad som orsakade bränderna/skadorna på de aktuella båtarna ens om en oberoende utredning görs alltså eftersom det är så många olika intressen inblandade här.

Det mest logiska hade varit om Norsk eller Japansk polis burade in de huliganer som angrep skeppen tycker jag, men det kommer naturligtvis inte hända.
Citera
2019-06-19, 21:17
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
hmm, de har mycket att lära av USA när det kommer till den saken.

Citat:
Iran är de enda som hotat att sänka oljetankers utanför sin kust, så man utgår som en självklarhet att de är skyldiga tills motsatsen har bevisats. Vill de inte ha bevisbördan så skulle de inte ha hotat med krig mot hela världen genom att sänka deras civila fartyg.

Iran har inget flygvapen och ingen flotta och inga spionsatelliter. Med några amerikanska jagare och ett hangarfartyg närvarande så kommer de inte att veta nånting om var något fartyg befinner sig och kan inte göra nånting annat än att äta bomber mot politiska och militära mål över hela landet.
Jag vet inte om jag kan hålla med om att Iran inte har ett flygvapen. Har inte Iran en flotta heller? Det måste jag verkligen undersöka. Vad är din källa? Då tycker jag att Trump ska passa på det är ju fritt fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in