Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Förutom att det är olagligt att lämna sin katt så länge utan uppsikt, så kan ju saker faktiskt hända under så kort tid (katter kan faktiskt t.ex. fastna i saker och bli hängande under svåra smärtor, trassla in sig i något, bli sjuka o.s.v.). Jag menar inte att i första hand fördöma att lämna katten övergiven så länge, utan menar att om TS har redan dåligt samvete, så kommer det inte vara någonting jämfört med om olyckan är framme och något händer när katten är så länge utan uppsikt.
För att ta ett exempel: när jag var liten, så gick min mamma en gång hemifrån. När hon hade kommit fram till hissen, så fick hon en stark känsla av att hon måste vända tillbaka, även om hon inte kunde förklara för sig själv varför. När hon kom fram till ytterdörren, så hörde hon katten skrika på insidan. Hon låste snabbt upp och upptäckte att katten på något sätt hade fastnat med baktassen i elementet vid ytterdörren när hon hade hoppat ned och hängde nu fast i elementet. Tänk om min mamma inte hade vänt tillbaka och katten hade fått hänga där tills jag kom hem. Obs, att katten inte ens blev lämnad för länge, men det är så klart ännu hemskare om något liknande sker och ingen kan hjälpa katten på 1,5 dygn.
Det mest önskvärda vore om TS lämnar nycklarna till någon som tittar förbi, byter vatten och ger mat (eller kollar att det finns mat) och kollar att allt är okej. Det spelar ingen roll om katten är lite skygg och inte vill umgås/gosa, när det gäller just det lär katten överleva och är säkert extra glad när TS kommer hem igen.
Vet inte om jag förklarar dåligt eller något men har ju skrivit att någon ska kolla till, mata, byta vatten, städa kattlådan. Inte åka hemifrån, låsa dörren och att ingen ger henne mat och kollar till henne flera gånger.
Kanske skrivit otydligt.
"Med någon som bara fyller på mat, byter vatten, städar kattlådan, kollar att det inte har hänt någon olycka så hon är skadad. Är ju lag på att en katt ska tittas till, så självklart lämnar jag henne inte helt ensam.
Min katt är rätt skygg för andra så personen som kommer mata och så kommer inte kunna klappa min katt och umgås med henne. Så det blir ingen närhet alls."
Alltså kommer jag lämna nycklarna till en jag känner. Tänkte be den kolla till henne minst 5 gånger, kanske mer. Kl 12, kl 17, kl 21, kl 08, kl 12. Sen är jag hemma vid 16-17.
Nu känner jag dock att jag inte ens vill lämna någon timme ifall något händer. Är redan jätterädd och nojig. Glömde dra ur laddaren till mobilen en morgon så var tvungen att åka hem igen för var rädd det skulle börja brinna (stod om någon som hade laddare i, gick och handlade och när hon kom hem hade det börjat brinna och hennes två katter brann inne).
Åker jag iväg och handlar och tänkte åka och hälsa på en kompis efteråt men behöver packa in mina varor får jag dåligt samvete att jag först lämnade min katt ensam i 1 timme för att handla och sen komma hem 10 min för att sen gå igen.
Så jag får ångest lätt och är alltid rädd något händer.
Så du har väl rätt. Jag borde inte åka bort en natt. Min katt kommer före vad jag skulle vilja, så jag stannar hemma.