2019-06-19, 19:12
Medlem
Europes avatar
Förutom att det är olagligt att lämna sin katt så länge utan uppsikt, så kan ju saker faktiskt hända under så kort tid (katter kan faktiskt t.ex. fastna i saker och bli hängande under svåra smärtor, trassla in sig i något, bli sjuka o.s.v.). Jag menar inte att i första hand fördöma att lämna katten övergiven så länge, utan menar att om TS har redan dåligt samvete, så kommer det inte vara någonting jämfört med om olyckan är framme och något händer när katten är så länge utan uppsikt.

För att ta ett exempel: när jag var liten, så gick min mamma en gång hemifrån. När hon hade kommit fram till hissen, så fick hon en stark känsla av att hon måste vända tillbaka, även om hon inte kunde förklara för sig själv varför. När hon kom fram till ytterdörren, så hörde hon katten skrika på insidan. Hon låste snabbt upp och upptäckte att katten på något sätt hade fastnat med baktassen i elementet vid ytterdörren när hon hade hoppat ned och hängde nu fast i elementet. Tänk om min mamma inte hade vänt tillbaka och katten hade fått hänga där tills jag kom hem. Obs, att katten inte ens blev lämnad för länge, men det är så klart ännu hemskare om något liknande sker och ingen kan hjälpa katten på 1,5 dygn.

Det mest önskvärda vore om TS lämnar nycklarna till någon som tittar förbi, byter vatten och ger mat (eller kollar att det finns mat) och kollar att allt är okej. Det spelar ingen roll om katten är lite skygg och inte vill umgås/gosa, när det gäller just det lär katten överleva och är säkert extra glad när TS kommer hem igen.
Senast redigerad av Europe 2019-06-19 kl. 19:17.
Citera
2019-06-19, 19:14
Citat:
Ursprungligen postat av RemindMeToForget
I sommar skulle jag vilja sova på hotell en natt. Var på semester 2014 och då var min katt hemma hos en familjemedlem den veckan. Annars sen dess har jag inte varit borta en enda natt, så jag är alltid hemma liksom.

Jag vet inte hur jag ska göra. Får så dåligt samvete.
Klarar sig en katt ensam i 32 timmar typ? Med någon som bara fyller på mat, byter vatten, städar kattlådan, kollar att det inte har hänt någon olycka så hon är skadad. Är ju lag på att en katt ska tittas till, så självklart lämnar jag henne inte helt ensam.

Min katt är rätt skygg för andra så personen som kommer mata och så kommer inte kunna klappa min katt och umgås med henne. Så det blir ingen närhet alls.

Att köra henne till någon som passar henne känns inte bra för en natt då hon blir stressad och orolig. Jag kommer knappt få in henne i buren när jag ska ta hem henne för i ett hem där hon inte känner sig trygg kan jag inte hålla i henne för hon får typ panik. Så det känns som att de är onödigt att ge henne den stressen för en natt. Men är ändå rädd att ensamheten är värre.

Hur vet jag vad min katt klarar av?
Kommer hon känna sig övergiven?

Hon gosar med mig, sover hos mig några dagar i veckan, ligger gärna och trampar och snuttar och sådär men annars är hon rätt självständig. Hon mjauar inte massa, går inte efter mig vart jag än går mm.
Men hon blir såklart glad när jag kommer hem och möter mig oftast i hallen.

Hur skulle ni göra efter detta jag skrivit?

Känner mig hemsk, hon är mitt allt och jag älskar henne. Har så dåligt samvete som ens tänker på detta.

Sova borta en natt är såklart inte viktigt, bara åka iväg lite över dagen på semestern funkar också. Men skulle gärna vilja höra lite tankar.

Katten bryr sig inte det minsta om det du beskriver. Skaffa barn för fan ist för att slösa energi på ett djur som sannolikt skiter fullständigt i dig om den bara den hittar sin frihet och lever efter sina instinkter.
Citera
2019-06-19, 19:17
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Känns lite bättre nu, men är inte helt övertygad om jag kommer klara av det. För har väldigt dåligt samvete. Även jobbigt att vara ifrån henne för jag saknar henne bara jag är iväg 6 timmar.

Slappna av och njut av din resa. Du har ordnat det hur bra som helst med kattvakt och kan vara fullkomligt lugn din katt har det bra. Vet inte vad jag ska säga för att övertyga dig, men lovar och svär på min heder som kattnörd din kisse kommer klara sig finfint.

Du ska absolut inte ha dåligt samvete du är borta från din kisse nån gång emellanåt, allra helst som du ordnar det så bra med kattvakt. Katter är visserligen sociala och tamkatter man har i hemmet är vana vid sällskap och uppskattar det, men i naturen är nästan alla kattdjur ensamlevande. Kortare perioder med kattvakt klarar de galant. Lovar.
Citera
2019-06-19, 19:24
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Förutom att det är olagligt att lämna sin katt så länge utan uppsikt, så kan ju saker faktiskt hända under så kort tid (katter kan faktiskt t.ex. fastna i saker och bli hängande under svåra smärtor, trassla in sig i något, bli sjuka o.s.v.). Jag menar inte att i första hand fördöma att lämna katten övergiven så länge, utan menar att om TS har redan dåligt samvete, så kommer det inte vara någonting jämfört med om olyckan är framme och något händer när katten är så länge utan uppsikt..

TS skriver hon har kattvakt som kommer dit 5 ggr på 36 timmar, det räcker lugnt. Hade kissen fått vara helt utan tillsyn så länge hade jag hållit med dig, det är för länge. Du läste nog inte så noga?
Citera
2019-06-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Kanske ska läsa hela trådstarten innan du ska käcka dig?
Är ditt svammel mer relevant än vad svensk lag säger? Som folk oftast är omedvetna om?
Citera
2019-06-19, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Förutom att det är olagligt att lämna sin katt så länge utan uppsikt, så kan ju saker faktiskt hända under så kort tid (katter kan faktiskt t.ex. fastna i saker och bli hängande under svåra smärtor, trassla in sig i något, bli sjuka o.s.v.). Jag menar inte att i första hand fördöma att lämna katten övergiven så länge, utan menar att om TS har redan dåligt samvete, så kommer det inte vara någonting jämfört med om olyckan är framme och något händer när katten är så länge utan uppsikt.

För att ta ett exempel: när jag var liten, så gick min mamma en gång hemifrån. När hon hade kommit fram till hissen, så fick hon en stark känsla av att hon måste vända tillbaka, även om hon inte kunde förklara för sig själv varför. När hon kom fram till ytterdörren, så hörde hon katten skrika på insidan. Hon låste snabbt upp och upptäckte att katten på något sätt hade fastnat med baktassen i elementet vid ytterdörren när hon hade hoppat ned och hängde nu fast i elementet. Tänk om min mamma inte hade vänt tillbaka och katten hade fått hänga där tills jag kom hem. Obs, att katten inte ens blev lämnad för länge, men det är så klart ännu hemskare om något liknande sker och ingen kan hjälpa katten på 1,5 dygn.

Det mest önskvärda vore om TS lämnar nycklarna till någon som tittar förbi, byter vatten och ger mat (eller kollar att det finns mat) och kollar att allt är okej. Det spelar ingen roll om katten är lite skygg och inte vill umgås/gosa, när det gäller just det lär katten överleva och är säkert extra glad när TS kommer hem igen.

Vet inte om jag förklarar dåligt eller något men har ju skrivit att någon ska kolla till, mata, byta vatten, städa kattlådan. Inte åka hemifrån, låsa dörren och att ingen ger henne mat och kollar till henne flera gånger.
Kanske skrivit otydligt.

"Med någon som bara fyller på mat, byter vatten, städar kattlådan, kollar att det inte har hänt någon olycka så hon är skadad. Är ju lag på att en katt ska tittas till, så självklart lämnar jag henne inte helt ensam.

Min katt är rätt skygg för andra så personen som kommer mata och så kommer inte kunna klappa min katt och umgås med henne. Så det blir ingen närhet alls."

Alltså kommer jag lämna nycklarna till en jag känner. Tänkte be den kolla till henne minst 5 gånger, kanske mer. Kl 12, kl 17, kl 21, kl 08, kl 12. Sen är jag hemma vid 16-17.

Nu känner jag dock att jag inte ens vill lämna någon timme ifall något händer. Är redan jätterädd och nojig. Glömde dra ur laddaren till mobilen en morgon så var tvungen att åka hem igen för var rädd det skulle börja brinna (stod om någon som hade laddare i, gick och handlade och när hon kom hem hade det börjat brinna och hennes två katter brann inne).

Åker jag iväg och handlar och tänkte åka och hälsa på en kompis efteråt men behöver packa in mina varor får jag dåligt samvete att jag först lämnade min katt ensam i 1 timme för att handla och sen komma hem 10 min för att sen gå igen.

Så jag får ångest lätt och är alltid rädd något händer.
Så du har väl rätt. Jag borde inte åka bort en natt. Min katt kommer före vad jag skulle vilja, så jag stannar hemma.
Citera
2019-06-19, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroke99
Är ditt svammel mer relevant än vad svensk lag säger? Som folk oftast är omedvetna om?

Jag har ju skrivit i det första efter hur jag tänkte den som kollar till henne ska göra och att jag är medveten om lagen "Är ju lag på att en katt ska tittas till, så självklart lämnar jag henne inte helt ensam.".

Två gånger på ett dygn.
Jag tänkte minst 5.
Citera
2019-06-19, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Slappna av och njut av din resa. Du har ordnat det hur bra som helst med kattvakt och kan vara fullkomligt lugn din katt har det bra. Vet inte vad jag ska säga för att övertyga dig, men lovar och svär på min heder som kattnörd din kisse kommer klara sig finfint.

Du ska absolut inte ha dåligt samvete du är borta från din kisse nån gång emellanåt, allra helst som du ordnar det så bra med kattvakt. Katter är visserligen sociala och tamkatter man har i hemmet är vana vid sällskap och uppskattar det, men i naturen är nästan alla kattdjur ensamlevande. Kortare perioder med kattvakt klarar de galant. Lovar.

Tack så mycket för ditt svar!
Känns bra att komma från en annan kattnörd. Man är ju så rädd att man gör något som får henne att må dåligt.

Tror du det är bäst att göra på det viset och inte lämna henne hemma hos någon?
Eftersom hon blir så stressad och rädd måste det ju ta mer på henne att behöva gå igenom att åka bil, annat hem utan trygghet och allt sånt på ett dygn.
Skulle det vara två dagar och mer så är det ju en självklarhet men ett dygn känns som hon knappt kommer hinna lugna ner sig innan jag hämtar henne och hon måste gå igenom allt igen.
Citera
2019-06-19, 20:19
Medlem
Citat:
Kommer hon känna sig övergiven?
Men lol, det är en katt. Hon kommer inte ens notera att du är borta. På sin höjd blir hon lite glad när du kommer tillbaka.
Citera
2019-06-19, 20:32
Medlem
Hon är i sin trygga hemmiljö....bara du kan lita på personen som.tar hand om henne
Citera
2019-06-19, 21:19
Medlem
LittleFishs avatar
Katter är inga ängsliga töntar som hundar är utan klarar sig bra själva om de har mat och vatten så det räcker. Det kanske till och med tycker det är skönt med tystnad. Se till att katten kan sitta och titta ut genom fönstret så den inte blir uttråkad.
Citera
2019-06-19, 21:29
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Tror du det är bäst att göra på det viset och inte lämna henne hemma hos någon?
Eftersom hon blir så stressad och rädd måste det ju ta mer på henne att behöva gå igenom att åka bil, annat hem utan trygghet och allt sånt på ett dygn.
Skulle det vara två dagar och mer så är det ju en självklarhet men ett dygn känns som hon knappt kommer hinna lugna ner sig innan jag hämtar henne och hon måste gå igenom allt igen.

Ja, jag tror kissen har det bäst hemma med din pålitliga kattvakt, det är så kort tid.

Mina kissar är gamlingar och jag flyttar inte gärna på dem, upp till en vecka skulle jag gladeligen låta dem stanna hemma med bra kattvakt. Om kattvakten sover över skulle det funka mycket längre, om jag skulle måsta ligga på sjukhuset t ex (har inte så bra hälsa). Kan inte ge generella råd om nån exakt tid, det beror på katten och hur bra kontakt den har med kattvakten om den ska hysas in eller ej. Två, tre dagar ensam tror jag alla vuxna katter klarar utan problem, bara de har omvårdnad.

PS. Bli inte förvånad om kissen är sur när du kommer hem och visar det med att strunta totalt i dig, har haft en sån och då fick matte lov att fjäska så allt blev bra igen. En del är som hundar och möter en överlycklig i dörren men långt ifrån alla.... Katter är ju som de är....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in