• 1
  • 2
2019-06-19, 17:15
Medlem
I sommar skulle jag vilja sova på hotell en natt. Var på semester 2014 och då var min katt hemma hos en familjemedlem den veckan. Annars sen dess har jag inte varit borta en enda natt, så jag är alltid hemma liksom.

Jag vet inte hur jag ska göra. Får så dåligt samvete.
Klarar sig en katt ensam i 32 timmar typ? Med någon som bara fyller på mat, byter vatten, städar kattlådan, kollar att det inte har hänt någon olycka så hon är skadad. Är ju lag på att en katt ska tittas till, så självklart lämnar jag henne inte helt ensam.

Min katt är rätt skygg för andra så personen som kommer mata och så kommer inte kunna klappa min katt och umgås med henne. Så det blir ingen närhet alls.

Att köra henne till någon som passar henne känns inte bra för en natt då hon blir stressad och orolig. Jag kommer knappt få in henne i buren när jag ska ta hem henne för i ett hem där hon inte känner sig trygg kan jag inte hålla i henne för hon får typ panik. Så det känns som att de är onödigt att ge henne den stressen för en natt. Men är ändå rädd att ensamheten är värre.

Hur vet jag vad min katt klarar av?
Kommer hon känna sig övergiven?

Hon gosar med mig, sover hos mig några dagar i veckan, ligger gärna och trampar och snuttar och sådär men annars är hon rätt självständig. Hon mjauar inte massa, går inte efter mig vart jag än går mm.
Men hon blir såklart glad när jag kommer hem och möter mig oftast i hallen.

Hur skulle ni göra efter detta jag skrivit?

Känner mig hemsk, hon är mitt allt och jag älskar henne. Har så dåligt samvete som ens tänker på detta.

Sova borta en natt är såklart inte viktigt, bara åka iväg lite över dagen på semestern funkar också. Men skulle gärna vilja höra lite tankar.
Citera
2019-06-19, 17:21
Medlem
MarleyCinnamons avatar
Så länge katten förses med mat och lådan städas så är det väl inget att ha dåligt samvete över? Katter är självständiga husdjur, så länge basbehoven täcks så är det ingen risk att hon far illa. Det är nog bara du som tänker alldeles för mycket på det.

Slappna av, och låt någon annan ta hand om henne medan du är borta. Om inget annat så känns det bra när du kommer hem igen.
Citera
2019-06-19, 17:30
Medlem
Måste bara säga att du låter som en alldeles underbar kattägare. Din katt har tur som har dig! Jag tror dock inte det är någon fara eftersom det bara handlar om en natt. Katter är väldigt självständiga djur och den kommer glömma bort det väldigt fort när du väl kommer hem igen och sover hemma som vanligt. Se till att någon kan komma och fixa med mat och vatten bara.
Citera
2019-06-19, 17:33
Medlem
Det borde vara lugnt trots att det sedan 2008 är olagligt.
Citera
2019-06-19, 17:34
Medlem
DeMo_Ds avatar
Den kommer klara sig fint sålänge det finns mat och vatten tillgängligt, men du ska inte göra det till en vana såklart. Egentligen måste man se till katten minst en gång per dygn minst.

Dock klarar den sig bra, min katt var vilse utomhus i två veckor. När jag hittade henne så åt hon flera förpackningar våtfoder direkt på plats (köpte med för att locka fram henne)

Då hade hon klarat sig 2 veckor på gatan... helt ensam och säkert livrädd för bilar medmera.

Så ett dygn hemma i trygg miljö med mat och vatten o så är inga problem.
Katter är tuffingar =)

Men som sagt, gör inte det till en vana.
Citera
2019-06-19, 17:35
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RemindMeToForget
I sommar skulle jag vilja sova på hotell en natt. Var på semester 2014 och då var min katt hemma hos en familjemedlem den veckan. Annars sen dess har jag inte varit borta en enda natt, så jag är alltid hemma liksom.

Jag vet inte hur jag ska göra. Får så dåligt samvete.
Klarar sig en katt ensam i 32 timmar typ? Med någon som bara fyller på mat, byter vatten, städar kattlådan, kollar att det inte har hänt någon olycka så hon är skadad. Är ju lag på att en katt ska tittas till, så självklart lämnar jag henne inte helt ensam.

Min katt är rätt skygg för andra så personen som kommer mata och så kommer inte kunna klappa min katt och umgås med henne. Så det blir ingen närhet alls.

Att köra henne till någon som passar henne känns inte bra för en natt då hon blir stressad och orolig. Jag kommer knappt få in henne i buren när jag ska ta hem henne för i ett hem där hon inte känner sig trygg kan jag inte hålla i henne för hon får typ panik. Så det känns som att de är onödigt att ge henne den stressen för en natt. Men är ändå rädd att ensamheten är värre.

Hur vet jag vad min katt klarar av?
Kommer hon känna sig övergiven?

Hon gosar med mig, sover hos mig några dagar i veckan, ligger gärna och trampar och snuttar och sådär men annars är hon rätt självständig. Hon mjauar inte massa, går inte efter mig vart jag än går mm.
Men hon blir såklart glad när jag kommer hem och möter mig oftast i hallen.

Hur skulle ni göra efter detta jag skrivit?

Känner mig hemsk, hon är mitt allt och jag älskar henne. Har så dåligt samvete som ens tänker på detta.

Sova borta en natt är såklart inte viktigt, bara åka iväg lite över dagen på semestern funkar också. Men skulle gärna vilja höra lite tankar.

Absolut ingen fara, under såna omständigheter finns ingen anledning till oro.
Citera
2019-06-19, 17:51
Medlem
Tack för alla era svar!

Vet att det är lag på att en katt måste ha tillsyn två gånger per dygn. Så tänker vid 12 tiden, 17 tiden, 21 tiden, 08 tiden, 12 tiden sen kommer jag hem vid 16-17.
Så får hon påfyllning av blötmat, nytt vatten, städad låda och så jag vet att allt är okej.

Kommer absolut inte göras till en vana, utan det är en gång i år och annars har jag inte varit ifrån henne en enda natt sen 2014.

Känns lite bättre nu, men är inte helt övertygad om jag kommer klara av det. För har väldigt dåligt samvete. Även jobbigt att vara ifrån henne för jag saknar henne bara jag är iväg 6 timmar.

Hade varit roligt att sova på hotell en natt, men min katt kommer alltid först så om jag känner att det ger mig för mycket ångest kommer jag bara åka iväg lite över dagen.
Mår jag dåligt och har ångest så kan jag ändå inte njuta av en hotellnatt så då sover jag hemma med min katt.

Tusen tack igen.
Citera
2019-06-19, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zcrummig
Måste bara säga att du låter som en alldeles underbar kattägare. Din katt har tur som har dig! Jag tror dock inte det är någon fara eftersom det bara handlar om en natt. Katter är väldigt självständiga djur och den kommer glömma bort det väldigt fort när du väl kommer hem igen och sover hemma som vanligt. Se till att någon kan komma och fixa med mat och vatten bara.

Tack så mycket för dom fina orden! Djur ger en så mycket glädje varje dag, och är underbara. Hade aldrig klarat av att bo helt ensam, min katt är verkligen allt för mig.

Ska försöka tänka att hon har det bra hemma om jag vågar mig iväg. Men känner ångest just nu bara av att tänka på det, så får se hur det går.
Att bara åka iväg till havet eller något över dagen på semestern är toppen det också
Citera
2019-06-19, 17:57
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroke99
Det borde vara lugnt trots att det sedan 2008 är olagligt.

Kanske ska läsa hela trådstarten innan du ska käcka dig?

Hur som, det här var fan i mig den mest nervösa familjelivsosande tråden jag läst på Flashback. Katten får tillsyn fler gånger per dag än de flesta katter som bor hos någon som förvärvsarbetar och du tror katten kommer få ett total psykbryt?

Närmare sanningen är att katten knappt bryr sig så länge den får mat. Oavsett vilken typ av "speciell" relation du tror ni har.

Så undrar man varför världen går åt helvete..
Senast redigerad av Pastellfisk 2019-06-19 kl. 17:59.
Citera
2019-06-19, 18:14
Medlem
Katten kommer fixa det bättre mentalt än du gör, känns det som. Om katten känner sig övergiven vet jag inte, men mina katter brukar kissa inomhus när vi är bortresta, vilket de sällan gör annars. Självklart känner de att något är annorlunda, de är också vanedjur, men så länge du återvänder inom rimlig tid är det lugnt. Katten blir inget vrak av din lilla resa, de är starka djur och dessutom sover de större delen av dygnet.
Citera
2019-06-19, 19:08
Medlem
Taizons avatar
Katten kommer fixa det fint. Den är ju kvar i "hemmiljön" och har all "service" från den som ser till henne. Katter har också lite annan tidsuppfattning och som någon redan nämnt så sover dom ju större delen av dygnet. Hon bli superglad när du väl kommer hem igen, men kanske kommer vara lite kontrollerande första tiden så du inte sticker iväg igen
Citera
2019-06-19, 19:11
Medlem
Mubutus avatar
Som så många har skrivit redan, ingen fara, bara katten har vatten och mat och ren låda!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in