2019-06-18, 23:18
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Precis, så varför skulle LW tro att han skulle "stå för sina löften" just till henne? Det är ju inför LW som vigselförrättare han en gång gav löften till HD. Och de löftena var vigselförrättaren hjälpsam i att han skulle bryta. Men plötsligt var det alltså så viktigt att någon skulle stå för vad hen lovat, så till den grad att man var beredd att göra något som skulle kunna vara brottsligt?

Tack för att du frågade, jag undrar ju hur LW tänkte där. Man skulle lätt tro att hon inte gjorde det alls.

Det är obegripligt hur alla dessa kvinnor
tänker som väljer att vara älskarinnor
och tror och väntar på att mannen ska
lämna sin familj för deras skull.
Och sedan tror att han ska vara trogen
mot dem.
Citera
2019-06-18, 23:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Men är det inte lite fegt av UW ändå om det nu stämmer att han berättat detta? Förutsätter han att hon ska hålla på tystnadsplikt trots att den inte är relevant för hans "bikt"? Brukade han också förvänta sig att LW skulle putsa korsen han bär i sitt samvete när de var gifta?

Perfekt? Hur står det till med din läsförståelseförmåga? Hon skriver väl ganska precis det motsatta när hon beskriver sig själv?

Nu blir det dig jag citerar, men det är inte bara dig jag adresserar.

Det finns något konstigt med den där trafikolyckan.

Det finns inget noterat om de eventuella skador personen har fått. Inget om hur det gick till, om personen låg ner, stod upp, ramlade, for iväg eller något alls.

Den första tanken man får är väl:
-har han lämnat en skadad person på gatan utan hjälp?

I det faller är ju inte smitningen i sig det allvarligaste brottet, utan det är ju konsekvensen av smitningen; att man inte hjälper en person som råkat ut för olyckan.
Det är ju helt fruktansvärt.
Då känns ju det barockt att prata om vilket lidande MH fått ha när hon måst bära hans ångest. Varför undrar hon inte hur det gått för personen?

Den andra tanken är om personen ändå inte verkade allvarligt skadad.
- stannade han för att fråga, eller såg han att personen verkade oskadd, reste sig upp eller liknade? Åkte därifrån när han sett det hela i backspegeln?

Då undrar man hur lång tid tog det innan han berättade det?
Gjorde hon något för att få kontakt med trafikoffret?
Försökte hon förmå honom att göra det?

Jag blir nästan tveksam till att det kan ha hänt något av allvarligare art.

Annars borde hon väl själv tagit saker i egna händer? Dvs om det inte handlar om mycket lång tid (år?) mellan händelsen och att han berättar.
Citera
2019-06-18, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Mobilen pingades på fredagen. Låt stå!

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Kan vi nu vara överens om att det finns en möjlighet att SD har satt på den, kanske när han flyttade den eller gjorde sig av med den.

Jag säger inte att det är SD men han är liksom inte borträknad i alla fall.

Kan inte en annan förklaring till det 'försenade' pinget vara den att det var först på fredagen som polisen tekniskt, genom operatören, kunde påbörja en sökning?
Visst dröjde det någon/några dar innan de rubricerade det som människorov? Det är ju bara vid misst om allvarligare brott som polisen har rätt att begära ut mobildata etc (tror jag).

Och givetvis är inte SD borträknad, hursomhelst.

Edit: mindes fel, det var msk-rov från start, men det tog kanske ändå tid att få igenom en sökning genom mobilbolaget?
Senast redigerad av Rubar 2019-06-18 kl. 23:28.
Citera
2019-06-18, 23:25
Medlem
Citat:
Men de misstänkte ju på ett tidigt stadium att LW skulle utsatts för ett människorov, då kallar de väl inte in MPS?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sa-jobbar-polisen-vid-ett-forsvinnande

Precis som i Lisa fallet som var försvunnen och misstankegraden höjdes till människorov tillförs polisen extraresurser för att förstärka sökinsatserna.
Citera
2019-06-18, 23:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men vet du hur många gånger du har frågat mig den frågan?!?!
Det är absurt.
Jag har svarat så många gånger att jag har tappat räkningen.

Din hållning, att ÅK går på byskvaller, tunnelseende, magkänsla osv, tyder på att du är inne på att helt fel person är misstänkt för mordet, annars skulle han vara åtalad vid det här laget.

Då undrar man ju varför du är så säker på att han är oskyldig?
För det är ju detta dessa uttryck som du använder uttrycker- att det saknas bevis för att det inte är han helt enkelt?

Är du helt säker på att utredningen inte har ganska mycket som tyder på att den misstänkta är skyldig, att det dock saknas bindande bevis och att man behöver bygga en hållfast indiciekedja?

Du har däremot aldrig svarat aldrig på den frågan, så vitt jag vet.
Då hänvisar du alltid till att i en rättegång måste man bevisa att den misstänkte är skyldig, inte tvärtom. Den misstänkte ska inte behöva bevisa sin oskuld. Så rätt.
Men en åklagare måste även utreda sådant som talar till den misstänktes fördel.

Men detta är flashback. Inte en rättegång.
Här kan man berätta varför man misstänker varför man tror att någon är oskyldig.

Det räcker inte med att han inte är häktad på sannolika eller att han inte är åtalad.
Det finns fall där det helt enkelt saknas bevis.

Ändå är det ett mord.
Och den misstänkte kan vara skyldig.
Ok, jag kanske var otydlig. Det var det här inlägget jag tyckte att du borde svara på:
Citera
2019-06-18, 23:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Nu blir det dig jag citerar, men det är inte bara dig jag adresserar.

Det finns något konstigt med den där trafikolyckan.

Det finns inget noterat om de eventuella skador personen har fått. Inget om hur det gick till, om personen låg ner, stod upp, ramlade, for iväg eller något alls.

Den första tanken man får är väl:
-har han lämnat en skadad person på gatan utan hjälp?

I det faller är ju inte smitningen i sig det allvarligaste brottet, utan det är ju konsekvensen av smitningen; att man inte hjälper en person som råkat ut för olyckan.
Det är ju helt fruktansvärt.
Då känns ju det barockt att prata om vilket lidande MH fått ha när hon måst bära hans ångest. Varför undrar hon inte hur det gått för personen?

Den andra tanken är om personen ändå inte verkade allvarligt skadad.
- stannade han för att fråga, eller såg han att personen verkade oskadd, reste sig upp eller liknade? Åkte därifrån när han sett det hela i backspegeln?

Då undrar man hur lång tid tog det innan han berättade det?
Gjorde hon något för att få kontakt med trafikoffret?
Försökte hon förmå honom att göra det?

Jag blir nästan tveksam till att det kan ha hänt något av allvarligare art.

Annars borde hon väl själv tagit saker i egna händer? Dvs om det inte handlar om mycket lång tid (år?) mellan händelsen och att han berättar.

Smitningen i sig kan väl vara nog så allvarlig? En smitning kan indikera en likgiltig hänsynslöshet som kan medföra att man inte längre anses behörig till förmånen att få framföra bil. Vad det har för implikationer för någon som har ett säkerhetsklassat arbete, att utsätta sig för utpressningsrisk... tja?
Citera
2019-06-18, 23:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ok, jag kanske var otydlig. Det var det här inlägget jag tyckte att du borde svara på:

Det har jag också svarat på.
För länge sedan.
Nu får du ge dig.
Citera
2019-06-18, 23:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Precis som i Lisa fallet som var försvunnen och misstankegraden höjdes till människorov tillförs polisen extraresurser för att förstärka sökinsatserna.
Det verkar inte vara några problem med att få hjälp med ett fall om man bara vill:
Citera
2019-06-18, 23:37
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Men oj vilken förebild du är då, MH nöjer sig med att låta bli att träna och tar sig ett glas vin då och då.

Det fetade, ja, det är det jag menade med att man kan se det som lite fegt av UW, om han vill nyttja sin fästmös/frus tjänsterelaterade munkavle i den privata relationen. Han kunde väl gått till prästen i sin egen församling om han mådde dåligt. Eller sökt psykolog.
Man kan ju även kanske uppfatta det som lite hotfullt, "Jag har gjort något kriminellt och kommit undan, och du borde inte få säga något. Tihi."

Är det inte jobbigt att vara sådär förnumstig?

Eller så kunde han ha gått till polisen
om han mådde dåligt av det.
Som han borde ha gjort från början.

Undrar om polisen har utrett det nu.
Hoppas det.

Bra att MH berättade det.
Det kanske kan lära män att inte
behandla sina kvinnor som skit.
Och ändå förvänta sig att de ska
bevara deras hemligheter.
Konsekvenstänk.
Citera
2019-06-18, 23:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Smitningen i sig kan väl vara nog så allvarlig? En smitning kan indikera en likgiltig hänsynslöshet som kan medföra att man inte längre anses behörig till förmånen att få framföra bil. Vad det har för implikationer för någon som har ett säkerhetsklassat arbete, att utsätta sig för utpressningsrisk... tja?

Ja, absolut.
Smitning är inget litet brott.

Men jag tänkte nu inte på brottet i sig, mer ur MHs perspektiv.

Det är hur hennes tänk runt smitningen funkar.
Fokus är mest på henne själv.
Inget om hur det gick för offret.

Därför utgår jag nästan från att det ändå inte hände något särskilt allvarligt?

Inget om vad hon gjorde åt situationen?
Kunde hon ha gjort något själv?
Om han berättade det direkt, kunde hon försökt få tag på personen, se om hjälp behövdes? Försökte hon övertala honom att ringa till polisen?

Nä, jag tycker historien är konstig.
Citera
2019-06-18, 23:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det har jag också svarat på.
För länge sedan.
Nu får du ge dig.
Du är ju nästan värre än Hiding själv. Nu är det alltså två inlägg som du inte har svarat på:

23/5:

3/6:
Citera
2019-06-18, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det finns säkert många sådana exempel. Jag såg lite på en dokumentär om Lisa Holm-fallet på TV3 igår, och där berättade den lokala polisen att man hade fått bra hjälp av både NOA och gärningsmannaprofilgruppen.

Ja. I Lisa Holm-fallet häktades gärningsmannen först efter att kroppen hittats. MPS hittade många fynd som var en bra hjälp i byggandet av en indiciekedja.

Man använde alla tillgängliga resurser som stod till buds. Ett mkt kompetent team i den polisledningen.

Tog ett år till åtal. Strikt förundersökningssekretess hela tiden.

GWs kröniker under sommaren osade av kritik mot åklagaren Wennerholm.

EDIT. Efter FUP blev densamme stjärnbeströdd som den Bäste!
Senast redigerad av Remark 2019-06-19 kl. 00:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in