2019-06-18, 18:35
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Det närmar sej midsommar. Berörda på olika sätt kommer ihåg midsommaren inpå försvinnandet.
De kan få tillbaka blickar. Gm och inblandade hade vid tiden nära relationer, pågående liv i allmänhet.
Någon i dess närhet kanske minns ett beteende som stack ut som idag kan ses som ett samband vilket inte uppmärksammades då...

Har det klarlagts vilka som letade vid genvägen innan föräldrar kom hem?
Vad gjorde man efter fyndet på sön eftermiddag?

Vittnet Sonja är för mej svagt, pga att hon senare kom på att det var Helena hon hört. Samtidigt att höra en kvinna gallskrika i fem minuter mm och inte koppla det till någon i nöd......

Det var bara ett vittne som påstod sej sett Helena med pilot på bron...
Det var mkt folk i rörelse denna varma fest natt....borde observerats av fler..
Promenerar man en sådan natt i en mindre stad blir det högts troligt att man stöter ihop eller hejar på några man känner till under vägen.

Är övertygad att hon åkte bil efter torget.
Tror att bloddropparna på ena skon kom till efter hon fått en smäll sittande i bilen och som reaktion böjt sej fram.

Tänk om kalla falls spårning leder till GWs två misstänkta, skulle de närmaste fortsätta tro på den minnesslöe pilot?

Det är givetvis inte bra att hon kopplar rösten till Helena först den 16:e. Men det rör sig om folk som ropar och det på kanske 200 meters håll. Att hon är tvärsäker först efter övervägande är ett svaghetstecken men även ett sundhetstecken.

Om jag får rangordna vittnena så tillmäter jag högst trovärdighet till Carina med sällskap. (Såg bil parkerad på cykelvägen c:a 03:30 i kröken c:a 200 m norr om Hällristningsvägen). De är två vittnen och tidpunkten kan till dag och ungefärligt klockslag kopplas till en grillfest de varit på. Att en oidentifierad bil står parkerad på en plats som är bästa gömställe inom 200 m radie är högintressant och risken för att Carina ljuger är låg. Bilen står bra till om Helena skall bäras obemärkt ut ur området och det stämmer bra med hur skorna återfanns. Tidpunkten stämmer även bra om förövarna behöver sansa sig efter dådet och diskutera hur kroppen skall föras bort, samt eventuellt byta till lämpligare bil.

Näst högst trovärdighet tillmäter jag Sonja. Hon justerar sitt minne i efterhand. När hon hör bråket på Ekuddenvägen så viftar hon förmodligen bort det som ungdomsbråk. När hon inser att det passar Helenas försvinnande så breder hon på med adjektiv. Samtidigt har jag läst flera FUP. Grannar har en stor förmåga att bagatellisera vad de hör när ett brott begås. Att de sedan tolkar om allt när facit kommer betyder inte att de inte hört vad de påstår sig ha hört. De tolkar bara om det. Vi tolkar alltid våra perceptioner. De tolkade först bort det och sedan, vid närmare eftertanke och analys, drar de en mer korrekt slutsats. Jag vill påstå att det är mycket vanligt att verkliga observationer, som domar vilar på, från början har bagatelliserats bort av vittnet i fråga. Dessutom är det mycket vanligt att det polisen tar upp vid dörrknackning bara är en bråkdel av det vittnet faktiskt kan berätta i senare förhör, helt enkelt för att dörrknackande polis inte förstår hur han/hon skall fråga.

Minst trovärdighet tillmäter jag killarna i bilen. Framför allt för att de till 100% stämmer in på Rotvagens gärningsmannaprofil (nedan). Vittnesmålet som finns tillgängligt är även fullt av livlinor i form av glidande formuleringar. Det enda vittnet egentligen säger om bilen är i vilken riktning den körde, att den var ljus, kantig till formen med rakt sluttande combi. Allt annat är osäkert. Det är superenkelt för två att vittna samma med en så låg grad av definitiva gemensamma nämnare. Ännu enklare är det om förhören genomförs per telefon (som i detta fall) så att vittnena kan tala ihop sig om det behövs, kanske till och med sitta bredvid varandra. Styrkan i killarnas vittnesmål är att det finns bilspår på lekplatsen och att Helenas tillhörigheter återfanns där. Å andra sidan finns det inget i förhöret som ligger ute som antyder att bilen skulle ha kört in på lekplatsen. De har bara vittnat om en bil som kör upp och nedför cykelvägen och det är riskfritt eftersom en bil normalt inte lämnar spår på en cykelväg. Eftersom vi vet av personer i tråden att cykelvägen var frekventerad så är det inte orimligt att ungdomar kör in på lekplatsen. Det kan nog vara spännande att köra på något mjukare underlag. Killarnas vittnesmål kan alltså röra en observation utan intresse i fallet. I värsta fall är de förövarna och har noterat när Carina med sällskap passerade deras bil. Därför avleder de uppmärksamheten genom att sprida rykte om en vit/ljus bil. Vi får hoppas att de är oskyldiga, men det är viktigt att inte låsa sig vid att just deras obeservation är relevant.

https://static-cdn.sr.se/sida/images/97/de55720d-42b6-4d6e-8e6a-88e5822b00ea.jpg

De tre vittnena förhåller sig så till varandra att Sonja kan förenas med Carina men inte samtidigt med killarna. Carinas vittnesmål tycks röra en helt annan bil och blir meningslös i kombination med killarnas observation. Om det Sonja tolkar som en bildörr som låses i själva verket är något annat som gått sönder så kan Sonja förenas med killarnas vittnesmål. I så fall får det antas att förövarna anlänt i den vita bilen, attackerat Helena redan där och sedan slagit ut henne nära Ekuddenvägen och i samband med det gjort eller krossat något med ett ljud som påminner om en bildörr som låses. Sonja kan också förenas med killarna om man antar att den vita bilen först står på Ekuddenvägen, men det blir krystat. Om Helena slås ut redan vid Ekuddenvägen, varför föra henne till lekplatsen då?

Den enklaste lösningen är att Helena attackeras på lekplatsen av personer hon känner. Personer som antingen
a) dödar henne på lekplatsen och sedan för henne mot Ekuddenvägen för att gömma henne där i väntan på att hämta bil att föra bort henne i. Bilen anländer närmare 03.30 och observeras då av Carina, eller
b) för henne levande från lekplatsen, dödar henne vid Ekuddenvägen och då hörs av Sonja, samt för bort henne i bilen som Carina observerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Detta har ju skrivits om sida upp och sida ner men i alla fall . Tre dgr i veckan kommer en kille hit till min son . Denna man är kontakt kompis till min handikappade och sjuka son.Han har jobbat som polis i flera år innan han valde att byta yrke. Vi brukar prata om böcker och då deckare 😁 såklart . Frågade honom i dag om detta och vad hade för tankar ?
Polisen jobbar ju och går efter statistik ofta , ett redskap som såklart blivit framtaget efter massa mordutredningar . Han visste om detta och sa såhär ? Han tror de är två GM kompisar el kanske bröder . Handlingen var inte planerad utan ett misstag ett väldigt olycklig sådant . Sedan sa han ... Dessa personer finns / fanns i hennes närhet ? Kompis krets , beundrare , arbets kollegor . När offer och gärningsman känner varandra så brukar det i de första fall bli personligt och kroppen fraktas bort och göms . Platsen brukar ligga där GM känner sig trygg ... ett ställe som han varit ofta på ? Som barn tex . En stuga , en ställe som GM lekte på som barn . En GM som varit helt okänd hade lämnat henne kvar på platsen och inte gjort sig besvär med att gömma henne.
Han sa även att personen bor kvar i Mariestad och har besökt ” platsen . Eftersom hon varit försvunnen så många år utan att hittats så borde hon ligga begravd på GM mannens / männens ägor , där man vet med säkerhet att det inte grävs av obehöriga . Frågade om hon kan ha blivit tippad i sjön ?? Han trodde inte det för att oftast förr eller senare brukar någon del komma fram . Men som sagt detta har ju spekulerats i många ggr 🤔 men tyckte ändå att det var lite intressant att höra en person som jobbat inom polisen och varit med om våldsbrott .
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-06-18 kl. 18:38.
Citera
2019-06-18, 20:02
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det är givetvis inte...........

Minst trovärdighet tillmäter jag killarna i bilen. Framför allt för att de till 100% stämmer in på Rotvagens gärningsmannaprofil (nedan). Vittnesmålet som finns tillgängligt är även fullt av livlinor i form av glidande formuleringar. Det enda vittnet egentligen säger om bilen är i vilken riktning den körde, att den var ljus, kantig till formen med rakt sluttande combi. Allt annat är osäkert. Det är superenkelt för två att vittna samma med en så låg grad av definitiva gemensamma nämnare. Ännu enklare är det om förhören genomförs per telefon (som i detta fall) så att vittnena kan tala ihop sig om det behövs, kanske till och med sitta bredvid varandra. Styrkan i killarnas vittnesmål är att det finns bilspår på lekplatsen och att Helenas tillhörigheter återfanns där. Å andra sidan finns det inget i förhöret som ligger ute som antyder att bilen skulle ha kört in på lekplatsen. De har bara vittnat om en bil som kör upp och nedför cykelvägen och det är riskfritt eftersom en bil normalt inte lämnar spår på en cykelväg. Eftersom vi vet av personer i tråden att cykelvägen var frekventerad så är det inte orimligt att ungdomar kör in på lekplatsen. Det kan nog vara spännande att köra på något mjukare underlag. Killarnas vittnesmål kan alltså röra en observation utan intresse i fallet. I värsta fall är de förövarna och har noterat när Carina med sällskap passerade deras bil. Därför avleder de uppmärksamheten genom att sprida rykte om en vit/ljus bil. Vi får hoppas att de är oskyldiga, men det är viktigt att inte låsa sig vid att just deras obeservation är relevant.

https://static-cdn.sr.se/sida/images/97/de55720d-42b6-4d6e-8e6a-88e5822b00ea.jpg

Att grabbarnas vittnesmål är knapphändigt är iofs inte så konstigt. För det första är de inte primärt intresserade av vad som händer utanför deras bil, och när bilen passerar ca 100 m bort finns det bara en lucka på ca 10-20 m då den är synlig. Kör bilen i ca 30-35 km/h vilket är närmare 10 m/s så inser alla att tidsspannet då bilen är synlig är mkt kort, även om man skulle vara beredd på att den skulle komma.

Dock är inte jag heller helt övertygad om att grabbarna i bilen är oskyldiga. Man kan nog anta att om dessa grabbar o grannar o i ungefär samma ålder som H skulle erbjuda henne skjuts så skulle hon nog kunnat acceptera. Frågan är bl.a vilken typ av bil som de själva satt i, skulle den kunnat vara den som Carina + sällskap såg?

En annan frågeställning är den, förutsatt att de i själva verket är GM, om det verkligen skulle vara så smart att dra uppmärksamheten till sig i den grad som de gjorde genom att lämna ett falsktvittnesmål med påföljande förhör mm. De tillhör de facto ett av "huvudvittnena" i fallet. Att båda bor utomlands kan möjligen även tyckas ligga dom i fatet, även om det inte är extremt ovanligt.

Personligen lutar jag mer åt att de är oskyldiga o ärliga vittnen.
Citera
2019-06-18, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Berätta i stället hur lång tid efter Helenas försvinnande som MR och BW drog igång skallgångskedjorna som engagerade hela Mariestad. Är det något annat som inte stämmer?

BW och HM numera med nytt taget efternamn HJ var det som drog igång med att leta i bla dungen redan före första polisen var på plats.
Denna info har funnits i tråden sedan många år tillbaka.

Jag börjar nu åter inse varför jag tappade intresset för denna tråd, en väldig massa tomtar som sitter och spekulerar helt utan verklighetsförankring och som dessutom upprepar samma saker om och om igen, ibland med lite egna vinklingar och då gärna framförda på ett sätt som gör att andra tomtar tror det är sanningar.
Läs för faan tråden, eller sök åtminstone innan ni skriver era frågor😤

Tack för mig på ett tag.
Citera
2019-06-18, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
BW och HM numera med nytt taget efternamn HJ var det som drog igång med att leta i bla dungen redan före första polisen var på plats.
Denna info har funnits i tråden sedan många år tillbaka.

Jag börjar nu åter inse varför jag tappade intresset för denna tråd, en väldig massa tomtar som sitter och spekulerar helt utan verklighetsförankring och som dessutom upprepar samma saker om och om igen, ibland med lite egna vinklingar och då gärna framförda på ett sätt som gör att andra tomtar tror det är sanningar.
Läs för faan tråden, eller sök åtminstone innan ni skriver era frågor😤

Tack för mig på ett tag.

Är det verkligen sant att de gjorde detta före polisen? Var det inte på måndag kväll alt tisdag kväll de gjorde detta ?
Citera
2019-06-18, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Är det verkligen sant att de gjorde detta före polisen? Var det inte på måndag kväll alt tisdag kväll de gjorde detta ?

Stämmer att letandet började efter att skorna hittats.
Citera
2019-06-18, 21:16
Medlem
Jag tycker det är bra att någon kommer med olika hypoteser om händelseförloppet och precis vad denna tråd behöver.

Jag håller dock nog inte riktigt med om att det naturliga skulle vara att göma Helena vid lekplatsens östra del... Tvärtom tänker jag. Södra delen är mer naturlig, närmare från där skorna hittades och mer dåld från synfältet från hällristningsvägen, där fanns också en naturlig väg för bilen att åka in på.
Att Helena bragts om livet vid lekplatsen är inte logiskt med tanke på vittnesuppgifterna.

Hanna (sonja) hör kvinnoskrik och minst två mansröster från samma ställe i ca: 5min. Hon hör detta när hon går med sin hund på vikarvägen och ljudet kommer från ekuddenvägen alt en bit in på stigen där skorna hittades. Inte från lekplatsen. Hon säger vidare att skriken avslutas med att en bildörr knäpptes igen.

Däremot kan jag tänka mig flera olika scenarion.

Hypotes påkörningsolycka:
på ekuddenvägen och att det inte är Helena som skriker Nej Nej så får ni inte göra. Men troligast är kanske att det ändå är Helena.

Hypotes alla vittnesobservationer har med mordet att göra:
Kan det var så att Helena får skjuts till ekuddenvägen och där uppstår bråk med GM och handgemäng uppstår, chaffören går ut och försöker stoppa bråk å säger "vad fan" å något gör GM vansinnig kanske en sprucken läpp? och drar in Helena i bilen igen och dräper henne. Chaffören vill inte ha något med saken att göra å det slutar med att de åker runt till lekplatsen och där lyfter GM ur Helena och då faller persedlarna ur ryggsäcken och GM fortsätter in med Helena till skogsdungen. Chaffören vill inte vara inblandad mer och GM återvänder senare ensam med metallic bruna bilen 03:30 och fraktar kroppen från söder till norr (vilket någon påstod skulle kunna vara en omöjlighet pga av terrängen? var det verkligen så ?) och gör sig sedan av med kroppen.

Hypotes troligast ?
Överfallet var i skogsdungen där skorna hittades, kör runt med vita bilen till lekplatsen för att ta med sig kroppen och då faller persedlarna av. Det är även denna vita/ljusa bil som observeras på sjukhusparkeringen ? I detta scenario har carinas vittnesobservation inget med mordet att göra.

Kan det vara troligt att en bil stod parkerad där 03:30 utan att ha med mordet att göra ?
Citera
2019-06-18, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Stämmer att letandet började efter att skorna hittats.

Ja men polisen hittade ju första skon. Då stämmer det ju inte att BW och HJ letade där innan eller menar du att de letade innan polisen men inget hittade? Och isåfall var kommer den uppgiften ifrån ?
Citera
2019-06-18, 21:26
Medlem
Citat:
Ja men polisen hittade ju första skon. Då stämmer det ju inte att BW och HJ letade där innan eller menar du att de letade innan polisen men inget hittade? Och isåfall var kommer den uppgiften ifrån ?
De letade innan polisen var på plats.
Citera
2019-06-18, 21:26
Medlem
Citat:

Här går meningarna isär, tydligen. Polisen fann första skon sön e.m. Någon arrangerad sökinsats initierad av Björn & Henrik samt BB d.ä. började först i början på nästkommande vecka. Om någon kompis ”spontanletade” redan sön f.m är ..? (Kan inte uteslutas)
Senast redigerad av Propparn 2019-06-18 kl. 21:34.
Citera
2019-06-18, 21:28
Medlem
Citat:
Efter
Sluta gissa. JAG VET ATT DET VAR FÖRE
Citera
2019-06-18, 21:37
Medlem
Många bra hypoteser som lyfts här, men svårt att utvärdera vilken som är mest sannolik utifrån det tunna underlaget... Har läst hela tråden och följer även om jag inte kommenterar ofta, men nu poppade en sak upp i mitt huvud. I radiodokumentären Fallet Helena del 2/4 beskrivs lekplatsen och stigen mellan 7:00 och 7:30 I klippet. Där nämner de att hjulspåren är bredvid en upptrampad lega, och att ringarna hittades i legan. Det ska vara nära en linbana, men jag har inte helt koll på hur lekplatsen såg ut och hur detta låg i förhållande till husen och stigen. Nån som vet nån bra sammanställning av hur det egentligen såg ut, t ex med info om exakt var fimparna hittades?
Citera
2019-06-18, 21:58
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Här går meningarna isär, tydligen. Polisen fann första skon sön e.m. Någon arrangerad sökinsats initierad av Björn & Henrik samt BB d.ä. började först i början på nästkommande vecka. Om någon kompis ”spontanletade” redan sön f.m är ..? (Kan inte uteslutas)

Det känns som att det gäller att hålla isär organiserat sök och "spontant/oorganiserat". Alltså visst spontant sök på söndag f.m/em av närmaste berörda bl.a BW. Det s.k organiserade söket/skallgångar med BW, HM(J) o BjörnB i spetsen kom igång i början av kommande veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in