2019-06-17, 22:00
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Dom som skötte den här utredningen från början var riktiga amatörer därför går mördaren/mördarna fria
Citera
2019-06-17, 22:01
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Detta blir ett mastodontinlägg..................... Jag menar att detta bara är nonsens. Skornas placering är bara ett bekymmer om vit bil använts, men om vit bil använts och mordplatsen är lekplatsen så är det enklaste att ta med sig skorna. Kastar man in villospår som en faktor i leken så måste den vita bilen klassas som ett potentiellt villospår.

Mkt bra jobbat, fortsätt gärna med samma intensitet.

Funderar lite på varför du kallar bilen Carina säger sig ha sett, kombi med rails, för den mörka bilen. Det känns lite tveksamt. Hon hade uppenbarligen o något märkligt uppgett två kulörer, vid olika förhör, enligt polisen, vit och bronsfärgad. Om man antar att den rätta färgen är något mellanting så känns det rimligare att benämna kulören ljus snarare än mörk. Följdaktligen tror en del skribenter att det skulle kunna vara samma bil som den som grabbarna säger sig sett, dvs en ljus (ev. vit) bil. Själv tror jag dock inte det.
Citera
2019-06-17, 22:07
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Berätta i stället hur lång tid efter Helenas försvinnande som MR och BW drog igång skallgångskedjorna som engagerade hela Mariestad. Är det något annat som inte stämmer?

Är det för jobbigt att läsa själv, du får allt anstränga dig lite. Det är klart att man inte kan ta för givet att allt vad MRö säger är sant (gäller alla skribenter) men har svårt att tro att han ljuger om offentliga uppgifter som lätt kan kontrolleras.
Citera
2019-06-17, 23:24
Medlem
Är MR helt avförd från utredningen? Hur är det med BW? Om det skulle vara GM, hur stor är sannolikheten att dessa två skulle vara inblandade? Du verkar ju ha en viss kännedom om båda dessa personer, samtidigt som du är väldigt aktiv i den här tråden, så ser fram emot ditt svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Är det för jobbigt att läsa själv, du får allt anstränga dig lite. Det är klart att man inte kan ta för givet att allt vad MRö säger är sant (gäller alla skribenter) men har svårt att tro att han ljuger om offentliga uppgifter som lätt kan kontrolleras.
Citera
2019-06-18, 04:55
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Mkt bra jobbat, fortsätt gärna med samma intensitet.

Funderar lite på varför du kallar bilen Carina säger sig ha sett, kombi med rails, för den mörka bilen. Det känns lite tveksamt. Hon hade uppenbarligen o något märkligt uppgett två kulörer, vid olika förhör, enligt polisen, vit och bronsfärgad. Om man antar att den rätta färgen är något mellanting så känns det rimligare att benämna kulören ljus snarare än mörk. Följdaktligen tror en del skribenter att det skulle kunna vara samma bil som den som grabbarna säger sig sett, dvs en ljus (ev. vit) bil. Själv tror jag dock inte det.

Bilen var i de första förhören bronsfärgad och polisen körde runt henne i Mariestad i förhoppning att hon skulle känna igen en bil av samma utseende och färg. Det är långt senare hon fått för sig att den är ljus. Att jag skriver ljus / mörk och inte vit / bronsfärgad är för att inte hamna i kulördiskussioner.

Det är först 20 jun 2017 som hon rapporterar ny färg:
Citat:
Lars Johansson chef över avdelningen för grova brott i Skaraborg, bekräftar Carinas berättelse.

– Vi hörde henne väldigt mycket under den här tiden men då beskrev hon färgen som brun-metallic. Men vi får ta och prata med henne igen.

Men Carina ***** är säker på sin sak.

– Den var vit.
https://www.expressen.se/gt/carina-sag-mystisk-bil-natten-helena-forsvann/
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-06-18 kl. 04:59.
Citera
2019-06-18, 05:29
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charliebrown1
Bra att du tar upp det, att reda ut och förstå händelseförloppet är grundläggande.

OM man förutsätter att vittnena, grabbarna i bilen och Hanna minns rätt/ är ärliga så borde din hypotes 1 stämma.
Mördarna (minst 2 killar) attackerar Helena från ekuddenvägen. Helena blir våldtagen och dödad ungefär där skorna hittas, Hannas vittnesmål beskriver detta klart.
Nu inträffar det märkliga, mördarna väljer att återvända till sin bil som står på ekuddenvägen och kör runt längs cykelvägen för att stanna på lekplatsen. Går ur bilen, traskar upp längs stigen och hämtar kroppen. Återvänder med kroppen till bilen och kör samma cykelväg tillbaka för att försvinna.
Så varför väljer mördarna att köra runt till lekplatsen istället för att bära ut kroppen till ekuddenvägen?
Kanske så enkelt att det var en del trafik på ekuddenvägen och mördarna gjorde bedömningen att det var mindre risk för att stöta på någon på lekplatsen.

En delvis annan variant på detta men med samma grundscenario är att mördare nr 1 genomför våldtäkten och dråpet längs stigen.Mördare nr 2, chauffören, har suttit kvar i bilen på ekuddenvägen och varit ovetande om hela händelseförloppet. När väl mördare nr 2 får veta vad nr 1 har gjort så utbryter ett gräl mellan dem, vittnet Hanna beskriver detta med att hon hör aggressiva röster och svordomar . Chauffören , mördare nr 2, har därefter ett val, sätta dit mördare nr 1 eller se till att dölja bevisen.
Av någon anledning väljer han, nr 2, att mörklägga och man kör runt till lekplatsen, hämtar kroppen och återvänder.

Skorna hamnar vid sidan om stigen för att mördarna kastar ut dem dit, de köper sig extra tid.
V3, Carina med sällskap som ser en parkerad bil, jag tror inte detta har med händelseförloppet att göra

Du skriver att grälet uppstår när mördare 2 fått veta vad mördare 1 har gjort. Då avviker du från Carinas berättelse. Hon beskriver tydligt hur kvinnan i bråket är med från start till slut innan bilen åker iväg.

Du beskriver det själv som märkligt att mördaren/mördarna kör vägen runt för att hämta upp kroppen. Men du missar min invändning att Helena (enligt Hypotes 1) har burits helt i onödan från lekplatsens norra del till den södra. Det rätta i så fall hade varit att köra bilen till lekplatsens nordöstra hörn och plockat in henne där. Att iställt frakta henne genom snåren eller över lekplatsen till dess södra del är onödigt arbete.
Citera
2019-06-18, 12:15
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Bilen var i de första förhören bronsfärgad och polisen körde runt henne i Mariestad i förhoppning att hon skulle känna igen en bil av samma utseende och färg. Det är långt senare hon fått för sig att den är ljus. Att jag skriver ljus / mörk och inte vit / bronsfärgad är för att inte hamna i kulördiskussioner.

Det är först 20 jun 2017 som hon rapporterar ny färg:

https://www.expressen.se/gt/carina-sag-mystisk-bil-natten-helena-forsvann/

Citat:
Du skriver att grälet uppstår när mördare 2 fått veta vad mördare 1 har gjort. Då avviker du från Carinas berättelse. Hon beskriver tydligt hur kvinnan i bråket är med från start till slut innan bilen åker iväg.

Du beskriver det själv som märkligt att mördaren/mördarna kör vägen runt för att hämta upp kroppen. Men du missar min invändning att Helena (enligt Hypotes 1) har burits helt i onödan från lekplatsens norra del till den södra. Det rätta i så fall hade varit att köra bilen till lekplatsens nordöstra hörn och plockat in henne där. Att iställt frakta henne genom snåren eller över lekplatsen till dess södra del är onödigt arbete.

Nej usch, vem vill hamna i kulördiskussioner Tyckte bara att det kändes lite vilseledande när du kallade den för "den mörka bilen" när den kanske snarare var åt det ljusa hållet, dock möjligen något mindre ljus är den grabbarna sa sig sett. Hur som, väldigt märkligt agerande av vittnet Carina som ändra sig på det viset, och dessutom nu säger sig vara säker på att den var vit.

Carina är som sagt det vittnet som såg kombin med rails ca 03.30. Soja* hette det vittne som beskrev ett bråk åt Ekuddenvägen till, och som senare var säker på att det bl.a var H hon hörde.
Citera
2019-06-18, 15:25
Medlem
Om den iakttagelsen är korrekt, så borde ju Helena ha dragits in i bilen levande och då är det ju också klarlagt att det finns två GM.

Citat:

Citera
2019-06-18, 15:25
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Nej usch, vem vill hamna i kulördiskussioner Tyckte bara att det kändes lite vilseledande när du kallade den för "den mörka bilen" när den kanske snarare var åt det ljusa hållet, dock möjligen något mindre ljus är den grabbarna sa sig sett. Hur som, väldigt märkligt agerande av vittnet Carina som ändra sig på det viset, och dessutom nu säger sig vara säker på att den var vit.

Carina är som sagt det vittnet som såg kombin med rails ca 03.30. Soja* hette det vittne som beskrev ett bråk åt Ekuddenvägen till, och som senare var säker på att det bl.a var H hon hörde.

Jag läste precis förhöret med Sonj* igen. Polisen har viftat bort hennes vittnesmål med att folk brukar berätta tydligast första gången. Men hon säger själv i det utförliga förhöret att:

Citat:
... tycker det är konstigt att ingen tidigare ansett att hennes uppgifter varit intressanta.

Det kan vara så att Sonj* talat med mindre professionella poliser som viftat bort hennes vittnesmål. Jag har själv läst FUP för ett mord i Vänersborg och noterat hur dåliga poliser är på att ställa bra frågor till vittnen vid dörrknackning. Jag är därför fullt benägen att se hennes vittnesmål som geniunt. Hon anger starttiden för bråket till c:a 02:10, det är lite för tidigt, men samtidigt säger hon cirka och på natten är vår tidskoll ofta sämre.

Förhöret med henne är också mycket dåligt. Till exempel framgår det inte var Sonj* gått med hunden. Hon säger vidare att en bildörr knäpptes igen och samtidigt betonar hon att det var en kraftig smäll. Men hon hör ingen bilmotor. I praktiken betyder detta att enda indikationen på att det fanns en bil på platsen var ett ljud som lät som en bildörr som låses men det var samtidigt en kraftig smäll.

Kan någon i tråden förklara hur en låsning av en bildörr kan ge upphov till en kraftig smäll? Är det inte rimligare att tro att Sonj* hört något som lät som en låsning av en bildörr men mycket kraftigare? Om så är fallet finns det inget i hennes berättelse som betyder att bråket skedde nära en bil.

38 rader förhör har de ägnat Sonj*. Om övriga förhör är lika tunna och otydliga så förstår jag varför man inte kommer någonstans...
Citera
2019-06-18, 15:27
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Om den iakttagelsen är korrekt, så borde ju Helena ha dragits in i bilen levande och då är det ju också klarlagt att det finns två GM.

Tyvärr har mitt minne svikit mig här. Det stämmer inte att bilen hördes köra iväg. I mitt inlägg alldeles nyss pekar jag på att det kanske till och med är så att det inte ens fanns en bil på platsen. Det går väl att tänka andra ljud som låter som en bildörrs låsning till sin karaktär men som till sin ljudnivå kan beskrivas som en smäll.
Citera
2019-06-18, 15:28
Medlem
Det närmar sej midsommar. Berörda på olika sätt kommer ihåg midsommaren inpå försvinnandet.
De kan få tillbaka blickar. Gm och inblandade hade vid tiden nära relationer, pågående liv i allmänhet.
Någon i dess närhet kanske minns ett beteende som stack ut som idag kan ses som ett samband vilket inte uppmärksammades då...

Har det klarlagts vilka som letade vid genvägen innan föräldrar kom hem?
Vad gjorde man efter fyndet på sön eftermiddag?

Vittnet Sonja är för mej svagt, pga att hon senare kom på att det var Helena hon hört. Samtidigt att höra en kvinna gallskrika i fem minuter mm och inte koppla det till någon i nöd......

Det var bara ett vittne som påstod sej sett Helena med pilot på bron...
Det var mkt folk i rörelse denna varma fest natt....borde observerats av fler..
Promenerar man en sådan natt i en mindre stad blir det högts troligt att man stöter ihop eller hejar på några man känner till under vägen.

Är övertygad att hon åkte bil efter torget.
Tror att bloddropparna på ena skon kom till efter hon fått en smäll sittande i bilen och som reaktion böjt sej fram.

Tänk om kalla falls spårning leder till GWs två misstänkta, skulle de närmaste fortsätta tro på den minnesslöe pilot?
Citera
2019-06-18, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Det närmar sej midsommar. Berörda på olika sätt kommer ihåg midsommaren inpå försvinnandet.
De kan få tillbaka blickar. Gm och inblandade hade vid tiden nära relationer, pågående liv i allmänhet.
Någon i dess närhet kanske minns ett beteende som stack ut som idag kan ses som ett samband vilket inte uppmärksammades då...

Har det klarlagts vilka som letade vid genvägen innan föräldrar kom hem?
Vad gjorde man efter fyndet på sön eftermiddag?

Vittnet Sonja är för mej svagt, pga att hon senare kom på att det var Helena hon hört. Samtidigt att höra en kvinna gallskrika i fem minuter mm och inte koppla det till någon i nöd......

Det var bara ett vittne som påstod sej sett Helena med pilot på bron...
Det var mkt folk i rörelse denna varma fest natt....borde observerats av fler..
Promenerar man en sådan natt i en mindre stad blir det högts troligt att man stöter ihop eller hejar på några man känner till under vägen.

Är övertygad att hon åkte bil efter torget.
Tror att bloddropparna på ena skon kom till efter hon fått en smäll sittande i bilen och som reaktion böjt sej fram.

Tänk om kalla falls spårning leder till GWs två misstänkta, skulle de närmaste fortsätta tro på den minnesslöe pilot?

Det med fet stil ovan: Ja hua...!?!

ETT sk brovittne som ANONYMT ringt in till Polisen EN gång....

Ursäkta, men hur i h*lvete kan både allmänheten och Polisen "bäng-tro" samt "skapa" pilotglasögon-
mannen till att bli huvudmisstänkt utefter det vittnesmålet ?????
Då kan väl vem f**n som helst köra en "hitte-på-historia" så det blir ny jakt, nya rykten, ny radioserie och ytterligare 27 års väntan !?!
Så infantilt korkat att jag tror jag "smäller av"...

Ta in alla på förhör igen !! Hela högen som redan varit förhörda !!
DET kan eventuellt ge flickebarnet ett uns av upprättelse !!

Jasså ?? Finns inte resurser sa Ni/Du/Dom ??
Lägg i så fall ner hela den här diskussionen...

För övrigt anser jag fortfarande att Polis samt rättsväsende offentligt skall be familjen samt övrig allmänhet om ursäkt för den obeskrivliga inkompetens dessa lyckats visa under 27 år !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in