2019-06-17, 03:03
Medlem
hehehos avatar
FORTS SA spår
Citera
2019-06-17, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som sett eller vet något mera om vapensamlaren som eventuellt skulle ha kunnat förmedla ett vapen till Skandiamannen.

"Ett officersutbildat hemvärnsbefäl som tjänstgjort för amerikanska flygvapnet – med hundratals vapen i källaren.

Palmegruppen har kartlagt vapnen som fanns hos Skandiamannens bästa vän.

Men dottern är övertygad – sanningen om Palmemordet finns inte bland dessa vapen:

– Min far var ingen vapenlangare.

Under de senaste månaderna har polisen kartlagt ett nytt vapenspår – kring den så kallade Skandiamannen Stig Engström.

Magasinet Filter avslöjade nyligen att en nära vän och granne till Engström hade en större vapensamling i källaren och Engströms själv avslöjades ha bakgrund inom pistolskytte.

Sedan dess har dottern bekräftat att Palmegruppen hållit flera förhör kring vapensamlingen och då varit särskilt intresserade av bilder och dokument kring vapnens historik. Nu kan Expressen avslöja att Palmegruppen – direkt efter att de påbörjat denna kartläggning – skickade in två vapen för kriminalteknisk analys till Nationellt Forensiskt Centrum i Linköping. Spaningsledningen har inte kommenterat om dessa vapen kommer från vapensamlarens samling.

Det tror dock inte dottern.

Hon bedömer att hon borde ha fått följdfrågor kring vapnen om så vore fallet.

– Jag tror att jag borde fått feedback om detta varit vapen som sålts å min fars vägnar.

– Men det är kanske inget de delger mig."

https://www.expressen.se/nyheter/skandiamannens-basta-van-militar-med-hundratals-vapen/

I just find it interesting that this guy supposedly had a S&W AND he worked for a company that "exporterade skogsprodukter"

"Han var chef för ett företag som exporterade skogsprodukter" - again, this is the quote from Expressen.

What company was it? Does anyone know the name of the company? I would assume someone does because the article is specific about him being the head of the company.

I can think of a guy who was head of a "skogsprodukter" type company who also had a S&W
Citera
2019-06-17, 11:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Medgrundare till "friheten i sverige" var bla Andreas Küng, en journalist person med baltiskt påbrå (som syntes mycket i tv då) men som ger ett "spookey" intryck IMHO.

Sven Fagerberg var en annan medgrundare.

innan MOP till stor del sponsrad av SAF.

Andres Küng satt i Folkpartiets styrelse 1982-91. Han var journalist och jobbade bl a som utrikeskommentator på Barnjournalen. Minns ett inslag Om fem balter som dömts till döden av Sovjet och där han retoriskt undrade om inte de ansvariga där var samma typ av Satans Mördare som Francoregimen i Spanien, speciellt Spooky upplevde jag honom aldrig. Han var mycket starkt engagerad i Balternas frihetskamp vid sovjets kollaps. Han var tveklöst en stark motståndare till Olof Palme, men det hade han all rätt till i en demokrati.
Citera
2019-06-17, 12:47
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
I just find it interesting that this guy supposedly had a S&W AND he worked for a company that "exporterade skogsprodukter"
"Han var chef för ett företag som exporterade skogsprodukter" - again, this is the quote from Expressen.
What company was it? Does anyone know the name of the company? I would assume someone does because the article is specific about him being the head of the company.
I can think of a guy who was head of a "skogsprodukter" type company who also had a S&W
I can check for you but why is ‘chef för ett företag som exporterade skogsprodukter’ relevant?
Citera
2019-06-17, 16:06
Medlem
Hejsan gott folk!
Vem är Palmes mördare och vem låg bakom? Det enda jag känner mig säker på är att någon hos polisen hjälpte till då hen lät bli att vidarebefordra Taxi järfällas första inringning. Fler poliser hjälpte naturligtvis till att mörka dessa omständigheter. De som medverkar i de telefonsamtal som släppts från mordnatten är också alldeles för lugna.
Citera
2019-06-18, 01:53
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Hejsan gott folk!
Vem är Palmes mördare och vem låg bakom? Det enda jag känner mig säker på är att någon hos polisen hjälpte till då hen lät bli att vidarebefordra Taxi järfällas första inringning. Fler poliser hjälpte naturligtvis till att mörka dessa omständigheter. De som medverkar i de telefonsamtal som släppts från mordnatten är också alldeles för lugna.

Vi säger väl att han heter Leif T*ll då om man skall tro vad som finns kvar av en död underrättelseexperts läckor (Ulf Lingärde).
Börja annars med att läsa tex "innuti Laburinten" som finns i nyutgåva. Forstätt med böcker av Gunnar Wall och gärna Borgnäs.
Citera
2019-06-18, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
I can check for you but why is ‘chef för ett företag som exporterade skogsprodukter’ relevant?

Did you know that the last company OP visited in Jämtland was owned by a company that "ett företag som exporterade skogsprodukter"

Crazy coincidence huh!

And the Mgn. Director of that company FOR SURE - had a S&W

I know - crazy coincidence - I know...
Citera
2019-06-18, 08:33
Medlem
Citat:
Vi säger väl att han heter Leif T*ll då om man skall tro vad som finns kvar av en död underrättelseexperts läckor (Ulf Lingärde).
Börja annars med att läsa tex "innuti Laburinten" som finns i nyutgåva. Forstätt med böcker av Gunnar Wall och gärna Borgnäs.

Är Lingärde han i Lund som fick hotsamtal?
Citera
2019-06-18, 11:40
Medlem
Citat:

Tack!
Citera
2019-06-18, 12:47
Medlem
I denna rekonstruktion visas 11,50-12,15 hur Djurfeltd kommer åkande Johannesgatan ner och svänger höger på den enkelriktade David Bagares gata för att sedan parkera sin vita folkvagn ända uppe i korsningen vid Malmskillnadsgatan 10-15 meter från där mördaren sist sågs vid trappkrönet.
Fryst bilderna och jämfört detaljer med streetwiew. https://www.youtube.com/watch?v=7yIj-jb1Na4 Använd kommatecken för att stega bak en bildruta åt gången och punkttecken för att stega frammåt. Håll nere någon av dessa för slowmotion.

Jag har hela tiden trott att han och piketen svängde vänster på DB´s gata och körde enkelriktat ner till korsningen DB-gata/Regeringsgatan för att parkera där? Stämmer tv-rekonstruktionen eller har man ändrat lite på "verkligheten" för att ta hänsyn till personlig integritet? Finns några fakta om sista biten av färdvägen och var bilen exakt parkerades?
Citera
2019-06-18, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
I denna rekonstruktion visas 11,50-12,15 hur Djurfeltd kommer åkande Johannesgatan ner och svänger höger på den enkelriktade David Bagares gata för att sedan parkera sin vita folkvagn ända uppe i korsningen vid Malmskillnadsgatan 10-15 meter från där mördaren sist sågs vid trappkrönet.
Fryst bilderna och jämfört detaljer med streetwiew. https://www.youtube.com/watch?v=7yIj-jb1Na4 Använd kommatecken för att stega bak en bildruta åt gången och punkttecken för att stega frammåt. Håll nere någon av dessa för slowmotion.

Jag har hela tiden trott att han och piketen svängde vänster på DB´s gata och körde enkelriktat ner till korsningen DB-gata/Regeringsgatan för att parkera där? Stämmer tv-rekonstruktionen eller har man ändrat lite på "verkligheten" för att ta hänsyn till personlig integritet? Finns några fakta om sista biten av färdvägen och var bilen exakt parkerades?
En korrekt notering..
Historien är så vitt jag förstått att han parkerade på DB gata strax öster om Regeringsgatan på återvändsgränden.

Det har varit lite varierande ned körriktningarna på DB gata under årens lopp. Tills alldeles nyligen fick man svänga både höger och vänster från Johannesgatan, men nu är den enkelriktad så att man endast får köra österut.
Troligtvis är rekonstruktionen förenklad.
De hade inte räknat med att någon skulle vara så skarpsynt😀
Senast redigerad av MacMackay 2019-06-18 kl. 15:14.
Citera
2019-06-18, 17:48
Medlem
SGDFs avatar
Citat:

Det där är ju inte svaret, utan exempel på återvändsgränder. Låt bli att läsa dessa böcker!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in