Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
Absolut, syftade mest på att du nog inte behöver kalla för för konspiratoriskt då det är minst lika möjligt att det var en icke iransk aktion
Det som har hänt
1 Iran har utökat sin makt i MÖ med egna trupper i Syrien och klienter i Irak, Libanon och Jemen.
2 USA deal med Iran
3 Israel, Saudi med allierade är sura
4 USA bryter avtalet och inför kraftiga sanktioner mot Iran - Sanktioner som slår hårt mot Iran
5 Iran verkar inom kort själva bryta mot avtalet
Iran har tidigare hotat med att stänga hormuz-sundet om de blir hotade dvs om regimen hotas.
Ryssland vill gärna att Iran fortsätter stirra västerut men inte blir för starka så Israel blir riktigt sura. Kineserna vill att oljan ska flyta som möjligt.
Det kan mycket väl vara Iran eller någon iransk kraft (Gardet) som utfört attackerna. Delvis visa USA att de menar allvar efter USAs upptrappning. Det farliga i det scenariot är att Iran tror att Trump är mycket prat och lite verkstad. Precis som han möjligen backade från anfallet mot NK våren 2018. Nästa misstänkta är Saudi eller Israel som vill försöka driva in USA i ett krig. Men jag har svårare att se det då ett krig är svårt att förespå. Om jag ska tro något så är anfallen en iransk signalpolitik till EU, USA, Japan och mfl att de menar allvar. Men jag tillhör de som inte vet så vi får väl se tids nog vad som händer.