2019-06-18, 07:47
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Långdistansrobotar isåfall. Och sen vet man ju inte hur Iran kommer att svara på ett sådant angrepp.
Iran har ett gäng med robotar (kommer ej ihåg namnet) som går 2500km långt. Bra tryck i nedslaget också. Dom har mycket sånt.
Dom har ett radar system som är ruggigt avancerat. Och en jädra massa luftvärnskanoner och medel och kortdistansrobotar och fan hans moster.
Sen kommer ju inte Usa kunna ha sina hangarer i fred särskilt länge med tanke på Irans ubåtar och alla robotar som iran kommer spraya över dom som ett jävla regn.

Israel kommer förmodligen bli en måltavla och sen brakar helvetet lös på riktigt om det vill sig riktigt illa.
Har du någonsin köpt ett föremål som har tillverkats i Iran?
Deras teaterraketer fungerar inte. Hur deras luftvärn biter såg vi i gulfkriget mot Irak, de skjuter upp i tomma luften utan att sikta. Ubåtar saknar användning i den grunda glasklara Persiska Viken. De kan inte skicka sina terrorraketer (de som slår ned i Gaza varifrån de avfyras lika mycket som i Israel som de är avsedda för) mot någon oljetanker eftersom de inte kommer att veta var något fartyg finns någonstans. Flygvapen har Iran inget, t.o.m. Kuwait har ett riktigt flygvapen som Iran är chanslösa mot. En bombning av Iran blir helt ensidig. Att ockupera oljefälten blir en enkel sak.
Citera
2019-06-18, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Varför skulle USA lägga ner ytterligare triljoner dollar på att komma över något som håller på att fasas ut i större delar av världen, inkl USA? Om USA hade velat komma över olja så himla mycket som folk hela tiden påstår så hade de lagt mer energi på Libyen. Det hade också varit mycket billigare, enklare och smartare att invadera Venezuela som sitter på världens största oljereserv.

Exakt vilket kaos är det du snackar om? Massinvandringen? Det har varit en rejäl belastning helt klart. Inte minst för Sverige. Men det är knappast kaos.

Och Tyskland avrättade judar, bögar och mongon. Antar att vi inte kan lita på dem idag bara för det? Eller varför inte gå tillbaka och se på hur Iran har behandlat sitt folk. Black Friday 1978. Massavrättningarna 1988. Ska man se till hur ett land ha varit de senaste decennierna så är ju attackerna i Persiska viken utan tvekan utförda av Iran.

Var det inte Iran som utförde dessa attacker så var det med största sannolikhet Saudiarabien eller Israel. USA har för lite att vinna på ett krig mot Iran.

Så olja håller på att fasas ut? Du kan ju tjäna riktigt mycket pengar som sakkunnig inom ämnet. Det är många som skulle vilja veta exakt vad som händer de närmaste 50 åren. Faktumet är att du inte har en jävla aning vad du pratar om.

Stämmer, de massiva flyktingströmmarna mot Europa.. anser du inte att dessa har inneburit kaos?

Sen blandar du in lite nazister som grädden på moset... vad fan yrar du om.?

Jag tänker inte varken svara eller diskutera med dig utförligare, det är under min värdighet.
Citera
2019-06-18, 09:25
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idittfejs
Det kommer krävas jävligt mycket för Trump att starta krig. Mannens enda mål som president är att fixa USA.

Yes, han är inte intresserad av att kriga. Det ville inte heller W. Bush men han var för klen för att motstå Rumpsfeldt och Chaney. Trump kan sparka Bolton på ett ögonblick om Bolton blir lite för vild där borta.
Citera
2019-06-18, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Absolut, syftade mest på att du nog inte behöver kalla för för konspiratoriskt då det är minst lika möjligt att det var en icke iransk aktion

Det som har hänt

1 Iran har utökat sin makt i MÖ med egna trupper i Syrien och klienter i Irak, Libanon och Jemen.

2 USA deal med Iran

3 Israel, Saudi med allierade är sura

4 USA bryter avtalet och inför kraftiga sanktioner mot Iran - Sanktioner som slår hårt mot Iran

5 Iran verkar inom kort själva bryta mot avtalet

Iran har tidigare hotat med att stänga hormuz-sundet om de blir hotade dvs om regimen hotas.

Ryssland vill gärna att Iran fortsätter stirra västerut men inte blir för starka så Israel blir riktigt sura. Kineserna vill att oljan ska flyta som möjligt.

Det kan mycket väl vara Iran eller någon iransk kraft (Gardet) som utfört attackerna. Delvis visa USA att de menar allvar efter USAs upptrappning. Det farliga i det scenariot är att Iran tror att Trump är mycket prat och lite verkstad. Precis som han möjligen backade från anfallet mot NK våren 2018. Nästa misstänkta är Saudi eller Israel som vill försöka driva in USA i ett krig. Men jag har svårare att se det då ett krig är svårt att förespå. Om jag ska tro något så är anfallen en iransk signalpolitik till EU, USA, Japan och mfl att de menar allvar. Men jag tillhör de som inte vet så vi får väl se tids nog vad som händer.
Citera
2019-06-18, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Har du någonsin köpt ett föremål som har tillverkats i Iran?
Deras teaterraketer fungerar inte. Hur deras luftvärn biter såg vi i gulfkriget mot Irak, de skjuter upp i tomma luften utan att sikta. Ubåtar saknar användning i den grunda glasklara Persiska Viken. De kan inte skicka sina terrorraketer (de som slår ned i Gaza varifrån de avfyras lika mycket som i Israel som de är avsedda för) mot någon oljetanker eftersom de inte kommer att veta var något fartyg finns någonstans. Flygvapen har Iran inget, t.o.m. Kuwait har ett riktigt flygvapen som Iran är chanslösa mot. En bombning av Iran blir helt ensidig. Att ockupera oljefälten blir en enkel sak.

Det (av mig) fetade: Man kan undra vad Kina isf anser om en ockupation av de Iranska oljefälten. Kina är väl Irans största oljekund?
Citera
2019-06-18, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: Man kan undra vad Kina isf anser om en ockupation av de Iranska oljefälten. Kina är väl Irans största oljekund?

Kan det i så fall vara ett sätt att sätta Kina ur spel/göra de svagare bakvägen?
Kina har ju gått om USA som största ekonomi, men USA har fortfarande världens största militärmakt. Utan olja eller iaf med minskad oljeimport stannar Kina ganska snabbt.
Ser vi ett handelskrig som gått överstyr?

Jag har ingen aning, men gissar.
Citera
2019-06-18, 10:24
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det som har hänt

1 Iran har utökat sin makt i MÖ med egna trupper i Syrien och klienter i Irak, Libanon och Jemen.

2 USA deal med Iran

3 Israel, Saudi med allierade är sura

4 USA bryter avtalet och inför kraftiga sanktioner mot Iran - Sanktioner som slår hårt mot Iran

5 Iran verkar inom kort själva bryta mot avtalet

Iran har tidigare hotat med att stänga hormuz-sundet om de blir hotade dvs om regimen hotas.

Ryssland vill gärna att Iran fortsätter stirra västerut men inte blir för starka så Israel blir riktigt sura. Kineserna vill att oljan ska flyta som möjligt.

Det kan mycket väl vara Iran eller någon iransk kraft (Gardet) som utfört attackerna. Delvis visa USA att de menar allvar efter USAs upptrappning. Det farliga i det scenariot är att Iran tror att Trump är mycket prat och lite verkstad. Precis som han möjligen backade från anfallet mot NK våren 2018. Nästa misstänkta är Saudi eller Israel som vill försöka driva in USA i ett krig. Men jag har svårare att se det då ett krig är svårt att förespå. Om jag ska tro något så är anfallen en iransk signalpolitik till EU, USA, Japan och mfl att de menar allvar. Men jag tillhör de som inte vet så vi får väl se tids nog vad som händer.
Jag tycker Saudi och Israel är prioritetsmisstänkta.

Iran har inte startat ett krig på typ 1000 år. Visst det har bistått Syrien med hjälp nu när Syrien blev anfallna av väst och de har bistått Jemen nu när Jemen blev anfallna av Saudi. Men annars tror jag inte ett skit på detta.

Vidare Saudi och Israel är på något konstigt sätt allierade. Det är en ohelig allians då alla wahabister fullkomligt hatar judar över allt annat och judar ogillar araber starkt också. Alla terrorattacker mot judar runt om i Europa var av wahabister som Saudi står för.
Citera
2019-06-18, 10:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Vidare Saudi och Israel är på något konstigt sätt allierade. Det är en ohelig allians då alla wahabister fullkomligt hatar judar över allt annat och judar ogillar araber starkt också. Alla terrorattacker mot judar runt om i Europa var av wahabister som Saudi står för.
Som en modern Molotov-Ribbentrop pakt. Båda vet att den kommer brista, men båda tror de kan vinna på att hålla den vid liv ett tag.
Citera
2019-06-18, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Kan det i så fall vara ett sätt att sätta Kina ur spel/göra de svagare bakvägen?
Kina har ju gått om USA som största ekonomi, men USA har fortfarande världens största militärmakt. Utan olja eller iaf med minskad oljeimport stannar Kina ganska snabbt.
Ser vi ett handelskrig som gått överstyr?

Jag har ingen aning, men gissar.

Jag tycker den här situationen mer och mer liknar Vietnamkriget. Sovjet och USA fanns då på var sin sida men Sovjet understödde nordvietnameserna ekonomiskt men inte med väpnad trupp samtidigt som USA stred med trupper i Vietnam på Sydvietnamesernas sida.

Man kan alltså tänka sig att Kina stödjer Iran ekonomiskt (och kanske med vapensystem etc.) medan USA strider med trupper i regionen.

Jag vet givetvis inte mer än du men jag tror det här kan bli en stor konflikt. Den som lever får se . . . .
Citera
2019-06-18, 10:36
Medlem
Citat:
Jag tycker den här situationen mer och mer liknar Vietnamkriget. Sovjet och USA fanns då på var sin sida men Sovjet understödde nordvietnameserna ekonomiskt men inte med väpnad trupp samtidigt som USA stred med trupper i Vietnam på Sydvietnamesernas sida.

Man kan alltså tänka sig att Kina stödjer Iran ekonomiskt (och kanske med vapensystem etc.) medan USA strider med trupper i regionen.

Jag vet givetvis inte mer än du men jag tror det här kan bli en stor konflikt. Den som lever får se . . . .

Proxy wars är USAs specialitet. Aldrig att krig skulle föras på deras kontinent. Har det hänt sedan 1776? Med andra ord , de kan kriga.. fast inte på deras mark.

Jag hatar muslimerna, så mig gör det inget om de blir bombade. Jag fattar däremot att det är USA och ingen annan som startar krig.

Det är inte första, och inte sista gången.

Hur ett krig med Iran skulle påverka Europa kan bara spekuleras i... antagligen enorma flyktingvågor.
Senast redigerad av joeykiller 2019-06-18 kl. 10:42.
Citera
2019-06-18, 10:38
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Som en modern Molotov-Ribbentrop pakt. Båda vet att den kommer brista, men båda tror de kan vinna på att hålla den vid liv ett tag.
Ja exakt. Men just där och just då så tror jag att regimerna faktiskt trodde mer på Molotov-Ribbentrop alliansen än vad inblandade regimerna tror på denna nutida allians.

Angående Molotov-grejen så är det intressant nog så att det ju blev utfallet att Europa delades i stil med avtalet.
Citera
2019-06-18, 10:38
Medlem
Fris avatar
Citat:
None of their business. De får skaffa sig bättre vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in