2019-06-17, 23:35
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Alla teorier är välkomna och kan testas.
1. Vad tänker du ska ha skett just den tid då UW och MH gick skilda vägar? Jag har vissa tankar om det.
2. Hur lång tid går det sen innan mordet sker? År va? Vad sker däremellan?
3. Vad tänker du ska ha varit den utlösande faktorn den där ödesnatten?

Dags för svar. Jag har varit framfusig och numrerat dina frågor, hoppas det är i sin ordning?

1. Jag funderar stundtals på om LW kände sig lite avundsjuk på att UW åter hittat kärleken och dessutom gift om sig? Försökte LW locka honom tillbaka? Eller fantiserade UW om att återförenas med LW? Kanske MH anade något kring detta och försökte motverka det på diverse olika sätt? Ledde ett svartsjukedrama mellan UW, MH och LW fram till UW:s och MH:s skilsmässa? Sammanföll tiden för en av LW:s anmälningar gentemot SD ganska exakt med det datum då UW avslutade betänketiden eller minns jag alldeles galet?

2. UW och MH skilde sig 2016-12-21. LW mördades 2018-05-14. Däremellan är det ca. 16,5 månader, om jag räknat någorlunda rätt. Fortsatte LW att ”närhetsdonera” till SD i hemlighet under denna tid trots att HD (enligt vissa uppgifter i tråden) försökte motverka detta? Är det möjligt att LW och UW umgicks mer än vänskapligt under dessa månader ibland? Eller hade LW något förhållande med någon av de (med versaler omnämnda männen) i tråden då? Jag vet inte, Schazz.

3. Den utlösande faktorn den horribla natten gissar jag var att GM inte längre lyckades särskilja, balansera och tygla två urkrafter inom sig: hat och kärlek. För att lindra sina egna upplevda plågor valde hen fullständigt egoistiskt att hata och straffa LW och älska sig själv, tänker jag.

Göta Petter, vilka vildvuxna spekulationer från min sida. Jag bävar inför responsen
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2019-06-17 kl. 23:42.
Citera
2019-06-17, 23:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
"Riskfaktorer" har väl vanligtvis med vilken grupp/samhällsskikt någon befinner sig (missbrukare,kriminell, huligan, prostituerad etc), d. v. s. miljön de befinner sig i och inte specifikt personliga egenheter?

Att LW verkat vara benägen att "köra sitt race" även om hon körde över andra är väl ändå en egenhet som gör det mer plausibelt att hon skulle hamna i allvarliga konflikter än om hon inte haft den egenheten?

Kan du ge något exempel på där en kvinna har blivit mördad för att hon har haft det du kallar en allvarlig konflikt med någon, liknande den i bilen?

Kvinnor blir mördade för att deras partner förlorar kontrollen över dem, inte för att de har något lite jobbigt karaktärsdrag.

Citat:
Givetvis är det inte rätt att slentrianmässigt döda någon men det kan väl vara så att en dålig sida att ta till våld hos någon kanske kräver väldigt speciella förutsättningar. Varför tror du annars att man utarbetat en rutin inom utredningsmetodik specifikt för de fall där ingen uppenbar misstänkt är omdelbart synlig som går ut på att noggrant kartlägga offret.
Kanske SD hade otur? LW hade gjort två pannkaksanmälningar mot SD, en avskrev åklagaren och den första drog hon tillbaka själv. Därefter verkar hon för bekantskapskretsen berättat om hur han hotat, stalkat m. m. men av någon anledning inte idas anmäla det. Tvärtom så verkar hon ju till och med ha chattat med SD samma dag hon försvann?
Det låter som om SD inte hade något ansvar i att han blev polisanmäld.
Jag vill nog påstå att den som hade otur var LW.

Det här följer ett mycket vanligt mönster.
Kvinnor polisanmäler och antingen tas de inte på allvar eller också tar de tillbaka anmälan för att de tror att det ska bli bättre.
Sedan blir de mördade.

Att se det som att den troliga mördaren var den som hade otur är väldigt absurt enligt mig.

Citat:
Möjligt är väl att någon blev varse att LW inte var räddare för SD än att hon chattade med honom, och irriterats över om man engagerat sig och stöttat henne och så verkar det bara vara en ploj?

Det fetade: försök inte trivialisera. Att försöka tvinga sig till ett samtal mitt i natten med någon som klargör att hen inte hade lust med något samtal är långt ifrån någon egenskap "alla" har...Det är en långt mer obehaglig egenhet än att komma fem minuter försent till tandläkaren, vanemässigt vara en vecka sen med att lämna åter böcker till bibblan och liknande, ställa in ett mjölkpaket i kylen med en matsked mjölk kvar, knaka med fingerlederna etc. .. Huruvida en våldshandling är "fel" beror ju på omständigheterna, hur trängd motparten objektivt är vilket påverkar om våld öht är befogat och i såfall vilken grad av våld som är befogat.
Vilken normal man tycker att om en kvinna tvingar sig till ett samtal så förtjänar hon att bli mördad?

Jag tror inte att särskilt många män delar din uppfattning att det är en orsak till mord.
Citera
2019-06-17, 23:39
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Ja det är väl sällan eller aldrig som en mördare säger att de mördat för att de inte kunde behärska sin ilska.
Det brukar ju låta, hon gjorde mig galen, hon hade ett sätt som retade upp mig, hon gjorde mig svartsjuk, det gick inte att lita på henne, hon var otrogen..osv
Mördare lögger allt som oftast skulden på offrets dåliga sidor, det är så de förklarar sina handlingar.
Detta är så solklart och går inte att missförstå hur en mördare bara pekar på offrets dåliga sidor, gång på gång kan man läsa om det

Den enklaste, och självklara lösningen, om man irriterar sig på någons dåliga sidor är ju att bara hålla sig borta från den personen. Vad har man för fel i huvudet om man löser det med mord.
Citera
2019-06-17, 23:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Dags för svar. Jag har varit framfusig och numrerat dina frågor, hoppas det är i sin ordning?

1. Jag funderar stundtals på om LW kände sig lite avundsjuk på att UW åter hittat kärleken och dessutom gift om sig? Försökte LW locka honom tillbaka? Eller fantiserade UW om att återförenas med LW? Kanske MH anade något kring detta och försökte motverka det på diverse olika sätt? Ledde ett svartsjukedrama mellan UW, MH och LW fram till UW:s och MH:s skilsmässa? Sammanföll tiden för en av LW:s anmälningar gentemot SD ganska exakt med det datum då UW avslutade betänketiden eller minns jag alldeles galet?

2. UW och MH skilde sig 2016-12-29. LW mördades 2018-05-14. Däremellan är det ca. 16,5 månader, om jag räknat någorlunda rätt. Fortsatte LW att ”närhetsdonera” till SD i hemlighet under denna tid trots att HD (enligt vissa uppgifter i tråden) försökte motverka detta? Är det möjligt att LW och UW umgicks mer än vänskapligt under dessa månader ibland? Eller hade LW något förhållande med någon av de (med versaler omnämnda männen) i tråden då? Jag vet inte, Schazz.

3. Den utlösande faktorn den horribla natten gissar jag var att GM inte längre lyckades särskilja, balansera och tygla två urkrafter inom sig: hat och kärlek. För att lindra sina egna upplevda plågor valde hen fullständigt egoistiskt att hata och straffa LW och älska sig själv, tänker jag.

Göta Petter, vilka vildvuxna spekulationer från min sida. Jag bävar inför responsen

Du minns nog inte galet.
Citera
2019-06-17, 23:58
Medlem
I ett reportage från Expressen den 1/7, så berättar polisen
Mats Nylander som utredde misshandelsanmälan 2017
att "en av parterna ville mer än den andra."

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fnyhet er%2Fbrottscentralen%2Flena-vigde-sin-misstankte-m ordare-pa-hans-brollop%2F

Det är på grund av den kommentaren som jag ställde frågan
till dig, eftersom du var en vän till LW och ev kunde känna till
något angående det.

Jag syftar definitivt inte med den frågan till att i förväg framställa
LW som "osympatiskt klängig och socialt inkompetent" som du
skriver, då har du antingen missuppfattat min frågeställning eller
då har jag ställt frågan på fel sätt. Beklagar det i så fall.

Det har dessutom diskuterats några gånger i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Nej, det vet jag inte.

Jag tycker faktiskt att själva frågan är lite märkligt ställd. Jag tror att båda i perioder ville rätt mycket. Det var passionerat. Men att fråga vem som ville mest? Det är som om den frågan redan i förväg syftar till att framställa L*na som osympatiskt klängig och socialt inkompetent i relation till den mera reko och hyvens SD. Det är väl en fråga om perspektiv? Så tycker ju uppenbarligen flera att det låg till. Men man kan lika gärna vända på det och se det som sunt att hon konfronterade SD, krävde att han skulle välja/stå för sina löften/bete sig som en man. Hon var trött på alla dimridåer och sa ifrån.

I de flesta fall är det nog en bra strategi att göra så om relationen inte fungerar. Då tar det antingen slut eller så leder det till att relationen utvecklas. I just det här fallet var det uppenbarligen en mycket dålig strategi.
Citera
2019-06-18, 00:08
Medlem
Citat:
Det är väl ingen som hävdat att hon nödvändigt bär skuld till sin död? Är det inte lite märkligt om någon som var så hyvens så sökte sig till "monstret" som skulle gå att döma för offentliga uttalanden där delar av sammanhanget faller bort? LW med sin utbildning och yrkeserfarenhet som präst kan självfallet uttrycka sig behagligare och trevligare än en ingenjör.

Ganska tidigt i tråden så var det ju någon som var bekant med SD från tiden kring dykarbloggen som menade på att det ser "värre" ut i inläggen men man i verkligheten genom tonläge ansiktsuttryck, kroppsspråk lätt insåg att det var ett sätt att skämta och raljera. Antagligt passar heller inte SDs humor (personligen tycker jag mycket är obegripligt) alla men den verkar ha passat LW.
Det blir nästan som i Lottatråden där någon svängde sig med att påstå att de som kritiserade kvällspressen skulle vara "mördarkramare" (den enda "mördarkramaren" var ju de facto Lotta).

Helt OT att dra in andra fall i denna tråd. Du gör det ständigt.
Citera
2019-06-18, 00:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
"Riskfaktorer" har väl vanligtvis med vilken grupp/samhällsskikt någon befinner sig (missbrukare,kriminell, huligan, prostituerad etc), d. v. s. miljön de befinner sig i och inte specifikt personliga egenheter?

Att LW verkat vara benägen att "köra sitt race" även om hon körde över andra är väl ändå en egenhet som gör det mer plausibelt att hon skulle hamna i allvarliga konflikter än om hon inte haft den egenheten?

Givetvis är det inte rätt att slentrianmässigt döda någon men det kan väl vara så att en dålig sida att ta till våld hos någon kanske kräver väldigt speciella förutsättningar. Varför tror du annars att man utarbetat en rutin inom utredningsmetodik specifikt för de fall där ingen uppenbar misstänkt är omdelbart synlig som går ut på att noggrant kartlägga offret.
Kanske SD hade otur? LW hade gjort två pannkaksanmälningar mot SD, en avskrev åklagaren och den första drog hon tillbaka själv. Därefter verkar hon för bekantskapskretsen berättat om hur han hotat, stalkat m. m. men av någon anledning inte idas anmäla det. Tvärtom så verkar hon ju till och med ha chattat med SD samma dag hon försvann?
Möjligt är väl att någon blev varse att LW inte var räddare för SD än att hon chattade med honom, och irriterats över om man engagerat sig och stöttat henne och så verkar det bara vara en ploj?

Det fetade: försök inte trivialisera. Att försöka tvinga sig till ett samtal mitt i natten med någon som klargör att hen inte hade lust med något samtal är långt ifrån någon egenskap "alla" har...Det är en långt mer obehaglig egenhet än att komma fem minuter försent till tandläkaren, vanemässigt vara en vecka sen med att lämna åter böcker till bibblan och liknande, ställa in ett mjölkpaket i kylen med en matsked mjölk kvar, knaka med fingerlederna etc. .. Huruvida en våldshandling är "fel" beror ju på omständigheterna, hur trängd motparten objektivt är vilket påverkar om våld öht är befogat och i såfall vilken grad av våld som är befogat.

Jag måste ändå säga att jag inte får en bild av att LW är en överdjävlig person.
Hon är en person med för- och nackdelar precis som alla människor.
Sedan har vi alla olika tolerans för andra människors nackdelar.

Man kartlägger offret noga för att se om det finns konflikter, en möjlig motivbild. Finns skulder, finns livförsäkringar, finns risker i personens liv osv.

I det ingår förstås förhör med anhöriga.
Jag undrar om förhörsledaren frågar: Och hade L*ena några dåliga sidor? Var hon väldigt envis? Hade hon svårt att ta ett nej?

Jag misstänker att man inte lägger upp det på det viset.
Jag utgår från att man kanske frågar om man vet om hon hade någon konflikt med någon, om det hade hänt något särskilt den senaste tiden, om hon sagt något om att hon varit rädd, om hon har blivit hotad osv...

Jag skulle vilja vända på det hela, omvänt från din text:

Kanske LW (SD) hade otur? LW hade gjort två anmälningar(pannkaksanmälningar) mot SD, en lades ner då ord stod mot ord avskrev åklagaren och den första drog hon tillbaka själv. Därefter verkar hon för bekantskapskretsen berättat om hur han hotat, stalkat m. m. men av någon anledning inte vågat, tyckt att det var någon ide(?)(idas) anmäla det.

"Tvärtom så verkar hon ju till och med ha chattat med SD samma dag hon försvann? " skriver du. Var det inte han som tog den kontakten?

Verkar allt vara en ploj?
Det tror jag inte alls att det var.
Hon är ju död nu.

Jag försöker inte alls trivialisera något?
Vi har olika utgångsläge för hur vi tolkar bilincidenten.

Varken du eller jag vet vad som hände i bilen.
Det är ju exakt det som hände med utredningen också.
Det gick inte att utreda, ord stod mot ord.
Det innebär att någon eller båda ljuger.

Jag litar mer på LW, av den anledningen att det finns många i tråden som har vitnat om upprepade händelser som SD utsatt LW för. Dessutom vad var det som maskades hårt till media i rapporten? Jag tror att det inte alls var något grabbigt "skoj" eller vad du brukar kalla det.

Att LW ville prata klart, vet vi inget om varför hon ville. Vi vet inget om vad bråken gällde. Kanske bråken gällde t ex just det hur de skulle umgås, den ojämna syn de hade på relationen. Vi är hänvisade till att spekulera.

Om du tycker att jag bagatelliserar, så tycker jag att du överdriver L*enas vilja att prata klart i bilen.
Det finns inget i nuläget som kan få mig att tycka att det är befogat att trycka ner någons huvud i ett hårt grepp och knoggnugga huvudet i den situationen.

Det tycker jag visar att personen inte kan kontrollera sin ilska.
Citera
2019-06-18, 00:11
Medlem
Citat:
Det är väl ingen som hävdat att hon nödvändigt bär skuld till sin död? Är det inte lite märkligt om någon som var så hyvens så sökte sig till "monstret" som skulle gå att döma för offentliga uttalanden där delar av sammanhanget faller bort? LW med sin utbildning och yrkeserfarenhet som präst kan självfallet uttrycka sig behagligare och trevligare än en ingenjör.

Ganska tidigt i tråden så var det ju någon som var bekant med SD från tiden kring dykarbloggen som menade på att det ser "värre" ut i inläggen men man i verkligheten genom tonläge ansiktsuttryck, kroppsspråk lätt insåg att det var ett sätt att skämta och raljera. Antagligt passar heller inte SDs humor (personligen tycker jag mycket är obegripligt) alla men den verkar ha passat LW.
Det blir nästan som i Lottatråden där någon svängde sig med att påstå att de som kritiserade kvällspressen skulle vara "mördarkramare" (den enda "mördarkramaren" var ju de facto Lotta).

Vad menar du med att en pastor självfallet kan uttrycka sig behagligare och trevligare än en ingenjör?
Citera
2019-06-18, 00:18
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag måste ändå säga att jag inte får en bild av att LW är en överdjävlig person.
Hon är en person med för- och nackdelar precis som alla människor.
Sedan har vi alla olika tolerans för andra människors nackdelar.

Man kartlägger offret noga för att se om det finns konflikter, en möjlig motivbild. Finns skulder, finns livförsäkringar, finns risker i personens liv osv.

I det ingår förstås förhör med anhöriga.
Jag undrar om förhörsledaren frågar: Och hade L*ena några dåliga sidor? Var hon väldigt envis? Hade hon svårt att ta ett nej?

Jag misstänker att man inte lägger upp det på det viset.
Jag utgår från att man kanske frågar om man vet om hon hade någon konflikt med någon, om det hade hänt något särskilt den senaste tiden, om hon sagt något om att hon varit rädd, om hon har blivit hotad osv...

Jag skulle vilja vända på det hela, omvänt från din text:

Kanske LW (SD) hade otur? LW hade gjort två anmälningar(pannkaksanmälningar) mot SD, en lades ner då ord stod mot ord avskrev åklagaren och den första drog hon tillbaka själv. Därefter verkar hon för bekantskapskretsen berättat om hur han hotat, stalkat m. m. men av någon anledning inte vågat, tyckt att det var någon ide(?)(idas) anmäla det.

"Tvärtom så verkar hon ju till och med ha chattat med SD samma dag hon försvann? " skriver du. Var det inte han som tog den kontakten?

Verkar allt vara en ploj?
Det tror jag inte alls att det var.
Hon är ju död nu.

Jag försöker inte alls trivialisera något?
Vi har olika utgångsläge för hur vi tolkar bilincidenten.

Varken du eller jag vet vad som hände i bilen.
Det är ju exakt det som hände med utredningen också.
Det gick inte att utreda, ord stod mot ord.
Det innebär att någon eller båda ljuger.

Jag litar mer på LW, av den anledningen att det finns många i tråden som har vitnat om upprepade händelser som SD utsatt LW för. Dessutom vad var det som maskades hårt till media i rapporten? Jag tror att det inte alls var något grabbigt "skoj" eller vad du brukar kalla det.

Att LW ville prata klart, vet vi inget om varför hon ville. Vi vet inget om vad bråken gällde. Kanske bråken gällde t ex just det hur de skulle umgås, den ojämna syn de hade på relationen. Vi är hänvisade till att spekulera.

Om du tycker att jag bagatelliserar, så tycker jag att du överdriver L*enas vilja att prata klart i bilen.
Det finns inget i nuläget som kan få mig att tycka att det är befogat att trycka ner någons huvud i ett hårt grepp och knoggnugga huvudet i den situationen.

Det tycker jag visar att personen inte kan kontrollera sin ilska.

Vill bara tacka för att du tålmodigt bidrar med intressanta och välformulerade reflektioner samt nyanserade ord i en annars ofta otrevlig tråd. Det är skönt att läsa dina tankar som vrider och ifrågasätter trådsanningar på ett pedagogiskt sätt. Det är i en lång tråd mycket om LW och vad som skett i hennes liv som etablerat sig som sanningar även om det fortfarande bara är spekulationer och motstridiga uppgifter som blir subjektiva tolkningar här i tråden. Bilincidenten är ju verkligen en sådan där vi, utan att veta vad som skedde, nog aldrig kan komma längre än så och absolut inte nå konsensus. Jag tror, utan att veta, att dina tankar om den är riktiga.
Citera
2019-06-18, 00:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Helt OT att dra in andra fall i denna tråd. Du gör det ständigt.

Långt ifrån lika ofta som du refererar till Lisa Holm fallet.
Men det är inte OT när det visar samma fenomen, att vilja göra om verkligheten beträffande omständigheterna.
Citera
2019-06-18, 00:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag skrev inte att det är så i det här fallet.

Vad jag menade är att det är av intresse
hur ett BO har levt sitt liv för att förstå
vad mördaren kan ha haft för motiv.

Ok, då missförstod jag dig.
Självklart måste man veta hur BO levt sitt liv, det håller jag med om.
Citera
2019-06-18, 00:39
Medlem
Citat:
Långt ifrån lika ofta som du refererar till Lisa Holm fallet.
Men det är inte OT när det visar samma fenomen, att vilja göra om verkligheten beträffande omständigheterna.

Ja, av helt andra anledningar. Min av vilka eftersökningar man satte in där, som helt saknades här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in