2019-06-17, 20:52
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Tills de slutar ropa och gör slag i saken, som de nu har gjort.

Så länge vi inte sällar oss till skaran (USA,Israel,Saudiarabien) som stöttar sunnimuslimska jihadister i området så skiter Iran i oss. Vi har Iran att tacka för att IS nu är försvunna från Irak, Syrien och Libanon.
Varför hetsa mot det landet , använda sanktioner, hota med krig när de dödar dem som vill döda oss?
Jag gissar på att ditt svar är typ "sandnegrer förtjänar ingen olja".
Du är uppenbarligen skrämd men tyvärr är du så hjärntvättad att du är rädd för fel sida.
Citera
2019-06-17, 20:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Oljan tillhör persiska folket, inte mullorna.

Då kunde ju USA ha gett fan i Mosaddeq till att börja med 1953 när han försökte nationalisera Irans oljereserv, eller? Och de kunde gett också ha gett fan i Shahen 1978/79 när denne försökte göra samma sak. USA har bara sig själva att skylla att de tog fan (Khomeini) i hand från början bara för att de var så pass kåta på att få bort Shahen och på så vis mer eller mindre ge bort Iran till islamofascismen. Tycker det ändå är rätt komiskt av USA att nu sitta och ropa varg om kärnvapen och terroristattacker och försöka hetsa fram ett krig emot samma regim de en gång i tiden hjälpte till makten i Iran. Skyll er själva, USA.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-06-17 kl. 20:55.
Citera
2019-06-17, 21:00
Medlem
Majoriteten säger att det kommer att leda till krig.. redan i höst. Oljan är USAs egenintresse. Inte första gången.. det kommer att leda till ett rent helvete för Europa. USA skiter givetvis i detta.

USA är också de som är att skylla för nuvarande kaos i Europa.

I Vietnam så använde sig USA av samma ursäkt för att gå in i krig med nordvietnam.. en torped mot ett amerikanskt krigsfartyg. Finns en del som hävdar att den här torpeden inte var avfyrad av nordvietnam alls.
Senast redigerad av joeykiller 2019-06-17 kl. 21:04.
Citera
2019-06-17, 21:03
Medlem
Mycket intressant tråd med många givande inlägg tills Fri dök upp med sin Aftonbladet-kunskap.

Helt klart att det inte ligger Iran i fatet att attackera två fartyg. De har ingenting att vinna på ett krig.

Israel och KSA har däremot att vinna på att skapa kaos för Iran. Även intressant att Trump hugger Iran direkt trots alla gånger gånger han anklagade Obama för att vilja starta krig mot Iran pga omval eller dålig diplomati. Det är tydligt att han är en marionett.
Citera
2019-06-17, 21:05
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Dessutom har Iran mördat otaliga med sin statsstödda terrorism runtom i världen, inte bara i Jemen och Libanon utan även i Venezuela.

Poängen här är dock att Iran har hotat att med militärt våld stoppa transporter från Persiska Viken, och nu har de verkställt de hoten. De har inte bara förklarat krig, de har startat det.

förstår att saklighet inte ligger för dig. langaocb skrev att iran och hizbollah inte skulle bomba oss, vilket du ifrågasatte. varsågod - redogör för irans terrorism mot oss vita, civila västerlänningar. jag förväntar mig ett uttömmande svar med källhänvisningar, utan nonsensbabbel om venezuela.
Citera
2019-06-17, 21:09
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Dessutom har Iran mördat otaliga med sin statsstödda terrorism runtom i världen, inte bara i Jemen och Libanon utan även i Venezuela.

Poängen här är dock att Iran har hotat att med militärt våld stoppa transporter från Persiska Viken, och nu har de verkställt de hoten. De har inte bara förklarat krig, de har startat det.

Du missar också poängen att Iran kan och får blockera transporter till och från Persiska Viken, i viss mån om landets egna intressen hotas av berörda makter.
USA har infört sanktioner mot Iran och dessutom hotat andra länder med repressalier för deras handel med Iran.

Sedan har vi termen terrorism som missbrukas överallt på internet. De största terroristerna i dess sanna bemärkelse är nog de länder som har kärnvapen och som också har doktrinen för att använda dessa mot oskyldiga. Vilka är det? Gissa! Terrorismens grundfilosofi är att drabba oskyldiga. Sedan kan vi i evigheter diskutera huruvida Iran kan klassas som terrorist för stödet till Hizbullah och Jemen. Kan man verkligen kalla det för terrorism när Israel med en knapptryckning kan avliva miljoner människor? Svara på det istället så finner du balansen i den iranska retoriken.
Citera
2019-06-17, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Då kunde ju USA ha gett fan i Mosaddeq till att börja med 1953 när han försökte nationalisera Irans oljereserv, eller? Och de kunde gett också ha gett fan i Shahen 1978/79 när denne försökte göra samma sak. USA har bara sig själva att skylla att de tog fan (Khomeini) i hand från början bara för att de var så pass kåta på att få bort Shahen och på så vis mer eller mindre ge bort Iran till islamofascismen. Tycker det ändå är rätt komiskt av USA att nu sitta och ropa varg om kärnvapen och terroristattacker och försöka hetsa fram ett krig emot samma regim de en gång i tiden hjälpte till makten i Iran. Skyll er själva, USA.

Håller med dig att USA borde inte ha lagt sig i Irans politik 1953 men det var 66år sedan och alla inblandade har dött eller ligger i kryofrysen och nu det är 2019 och vi har islamiska regim som håller landet i järngrepp och sharia lagar tillämpas. Mullorna använder sagobok koranen för förtyckande av Irans befolkning och för att ge dom själva makten. Vi har ett nytt kallt krig som pågår i Mellanöstern där Saudiarabien, gulfstaterna, Israel och Iran strider med varandra via proxy. USA, Ryssland, EU och Sverige säljer vapen till båda sidorna.

edit: glömde Ryssland
Senast redigerad av Hs187 2019-06-17 kl. 21:41.
Citera
2019-06-17, 21:51
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Så länge vi inte sällar oss till skaran (USA,Israel,Saudiarabien) som stöttar sunnimuslimska jihadister i området så skiter Iran i oss. Vi har Iran att tacka för att IS nu är försvunna från Irak, Syrien och Libanon.
Varför hetsa mot det landet , använda sanktioner, hota med krig när de dödar dem som vill döda oss?
Jag gissar på att ditt svar är typ "sandnegrer förtjänar ingen olja".
Du är uppenbarligen skrämd men tyvärr är du så hjärntvättad att du är rädd för fel sida.
Iran har förklarat krig mot USA genom att hota utrota alla amerikaner. Iran har hotat sänka fartyg som passerar Hormuz-sundet, Iran har nu verkställt sina krigshot och startat kriget mot USA, Lycka till!

Dina vilda spekulationer om att någon annan massmördande arapjävel skulle vara värre än iranska massmördande arapjävlar, saknar relevans., Bäst för mänskligheten vore om de alla bara skickades till sitt inbillade paradis. Nu är det iraniernas tur att dansa å skrika om "död åt Amerika" i det hav av napalm som de bett ska komma och ta dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
Du missar också poängen att Iran kan och får blockera transporter till och från Persiska Viken, i viss mån om landets egna intressen hotas av berörda makter.
De FÅR inte. Iran har självklart ingen rätt att sänka norska och japanska fartyg på internationellt vatten!!! Får jag döda en iranier i mitt bostadskvarter nu, eller vad menar du???

De KAN inte. Iranierna är världshistoriens sämsta soldater! De har inget flygvapen alls, och ett patetiskt skämt till småjollar till låtsasflotta. Och de inavelsskadade horderna av allahlande analfabeter som inte klarar av att tillverka något föremål, springer ned i sina grotthålor så fort de hör första bomben smälla.
Senast redigerad av Fri 2019-06-17 kl. 21:53.
Citera
2019-06-17, 22:00
Avstängd
Citat:
Iran har förklarat krig mot USA genom att hota utrota alla amerikaner. Iran har hotat sänka fartyg som passerar Hormuz-sundet, Iran har nu verkställt sina krigshot och startat kriget mot USA, Lycka till!
Nej, Iran har inte hotat döda alla amerikaner, och, nej, Iran har inte startat något krig mot USA. Vilket amerikanskt mål menar du att man angripit?
Citat:
Nu är det iraniernas tur att dansa å skrika om "död åt Amerika" i det hav av napalm som de bett ska komma och ta dem.
Du är den enda här som gång på gång förespråkar folkmord.
Citat:
De KAN inte. Iranierna är världshistoriens sämsta soldater! De har inget flygvapen alls, och ett patetiskt skämt till småjollar till låtsasflotta. Och de inavelsskadade horderna av allahlande analfabeter som inte klarar av att tillverka något föremål, springer ned i sina grotthålor så fort de hör första bomben smälla.
Så varför verkar du så skrämd av dem? Om de är så fullkomligt hjälplösa är väl bara skratta åt de hot du menar att de slängt ur sig, och kan de inte klara av att tillverka något föremål behöver vi då sannerligen inte oroas oss över att de bygger kärnvapen. Så varför alla sanktioner?
Citera
2019-06-17, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag tror inte du behöver vara allt för konspiratorisk, det är för många frågetecken återhämtande av en så kallad odetonerad mina ovanpå att vi vet att det finns en historia av falsk information och en viss herre i Israel har en lång, väldigt lång historia av att ljuga om Iran

Det går nog hitta falsk information om de flesta länder i MÖ sprida av flera olika aktörer. Varför jag sätter Saudi högst upp, om man nu ska vara konspiratorisk, beror på att den "nya" ledningen i form av kronprinsen verkar vara ett "Wildcard". Precis som de flesta har jag inte en aning vem som har gjort vad där nu senast. Jag kan bara komma fram till att risken för krig har ökat. Och jag hoppas verkligen att det inte blir något.

De flesta drar slutsatser att det är deras hat-land som ligger bakom den ökade krigsrisken - Hatar/Ogillar man Iran så är det Irans fel. Hatar/ogillar man Israel så är det Israels fel. Hatar/ogillar man USA så är det USAs fel. Om det är någon som hatar Island så är det säkert Islands fel. Jag är ganska säker på 99.99 procent av jordens befolkning inte har en aning och jag tillhör dem. Dock kan jag fundera och gissa.
Citera
2019-06-17, 22:15
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nej, Iran har inte hotat döda alla amerikaner, och, nej, Iran har inte startat något krig mot USA. Vilket amerikanskt mål menar du att man angripit?
DÖD ÅT AMERIKA låter som en krigsförklaring. Hot, nu verkställda, att sänka fartyg på internationellt vatten låter som en krigsförklaring.

Citat:
Du är den enda här som gång på gång förespråkar folkmord.
Alla iranier ropar DÖD ÅT AMERIKA, DÖD ÅT ISRAEL! Det låter som folkmord.

Citat:
Så varför verkar du så skrämd av dem? Om de är så fullkomligt hjälplösa är väl bara skratta åt de hot du menar att de slängt ur sig, och kan de inte klara av att tillverka något föremål behöver vi då sannerligen inte oroas oss över att de bygger kärnvapen. Så varför alla sanktioner?
Jag och ingen annan är skrämd av gormande hatarapor som inte ens kan använda moderna vapen när de instrueras i hur att använda dem. Bara att bränna bort skiten och se om nånting av det de hade innan islam ockuperade och degenererade dem finns kvar i de överlevande.
Senast redigerad av Fri 2019-06-17 kl. 22:19.
Citera
2019-06-17, 22:18
Medlem
Citat:

Iran har aldrig hotat att utrota alla amerikaner, Iran har aldrig förklarat krig mot USA.
Iran har inte hotat sänka fartyg, Iran har hotat med att stänga sundet. Sluta vara sån papegoja.

USA har hetsat mot Iran i mer än 70 år.

Citat:
Dina vilda spekulationer om att någon annan massmördande arapjävel skulle vara värre än iranska massmördande arapjävlar, saknar relevans., Bäst för mänskligheten vore om de alla bara skickades till sitt inbillade paradis. Nu är det iraniernas tur att dansa å skrika om "död åt Amerika" i det hav av napalm som de bett ska komma och ta dem.

Iran har inte påverkat oss i Väst det minsta, faktum kvarstår att Iran är en av få i regionen vars existens faktiskt gynnar oss. Ett Mellanöstern totalt lett av Saudiarabien vore en katastrof, majoritet av all religiös fanatism signerad islam är från Saudiarabien och deras extrema tolkning á wahhabism. Den sprider sig som löpeld och till och med i Sverige har vi moskéer finansierade av just Saudiarabien. Inget land och dess invånare finansierar mer islamistisk extremism som Saudiarabien gör.

Citat:
De FÅR inte. Iran har självklart ingen rätt att sänka norska och japanska fartyg på internationellt vatten!!! Får jag döda en iranier i mitt bostadskvarter nu, eller vad menar du???

Iran har inte sänkt något japanskt eller norskt fartyg, de är bara spekulationer och ingenting har bevisats. Iran har ingenting att tjäna på att sänka norska och japanska fartyg, eller några fartyg över huvud taget.

USA är samma land som sänkte ett civilt flygplan på persiskt territorium vilket ledde till att hundratals människor dog, ponera om Iran hade gjort något liknande på amerikanskt territorium.

Citat:

Ditt förakt och hat gentemot iranier säger mycket om ditt bristande intellekt, du tillhör sidan där Saudiarabien lever livet, snyggt. Jag tycker Irans regim suger, den förtrycker landets befolkning men

Iran har trots allt inte startat ett krig eller invaderat ett annat land på mer än 200 år. Just det är den starkaste indikationen på att detta likt allt annat som USA har hävdat att Iran har gjort är samma som som alltid. PÅHITT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in