2019-06-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det finns säkert flera i tråden som känner MH och jag förutsätter att hon läser tråden. Om hon skulle tycka att bara negativa saker har tagits upp så får hon väl lägga ut bloggen igen om hon vill bevisa motsatsen. Fast det kan vara svårt.
Jag tyckte också den var hemskt att läsa.
Det var uppenbart att det var hela syftet med bloggen, att ställa UW i dålig dager. Det lyckades hon med men samtidigt ställde hon sig själv i ännu sämre dager. Man bör hålla förtroenden (har inte pastorer lärt sig det?) vilket hon inte gjorde. Det svikna förtroendet la hon ut till beskådan av hur många som helst.
Hon kan lägga ut bloggen själv om om hon känner sig feltolkad. Men jag tror inte att det är sannolikt att hon gör det.
Jag kommer inte ihåg om den länkades till/från Facebook och jag kommer inte ihåg några bilder.

Så du menar alltså att jag - i mitt svar till @Draifos - har fabricerat ihop
att MH lagt ut bilder i bloggen, bilder som jag både beskrivit ingående
hur de ser ut, detaljerat, och daterat de efter vad som står i bloggen?
Citera
2019-06-17, 16:55
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Har själv noterat betydligt mer tumult om andra ev involverade i egenskap av möjliga misstänkta som blivit granskade i tråden. För övrigt, brukar alla BOs i krimtrådar bli så hårt moraliskt dömda som BO?
Ja, på Flashback är det jättevanligt, speciellt när det gäller mordoffer och våldtäktsoffer, och särskilt om den misstänkte är en svensk man. Då brukar många anse att det mest är kvinnans fel att hon blev ett offer.

Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag tillhör de som inte tror att någon människa är vare sig god eller ond, utan att vi alla är mänskliga med både förtjänster och brister som vi bär ansvar för. Och jag ser en skillnad på grävandet kring en mördad människa, försvarslös utan röst med efterlevande redan i stor sorg och grävandet kring ev misstänkta i vad de själva som myndigt folk lagt ut offentligt där de inte tvekar för att hänga ut människor i sorg. Tycker att Notknappare uttryckte detta väl och nyanserat tidigare!
Du beskriver det väldigt bra.
Det är konstigt att så många andra inte förstår skillnaden.
Citera
2019-06-17, 16:58
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Så du menar alltså att jag - i mitt svar till @Draifos - har fabricerat ihop
att MH lagt ut bilder i bloggen, bilder som jag både beskrivit ingående
hur de ser ut, detaljerat, och daterat de efter vad som står i bloggen?
Nu får jag nog läsa om mitt inlägg och se om det jag har skrivit kan missuppfattas.
Ingenting i mitt svar var riktat som kritik mot dig.
Jag kanske hinner ändra om något kan missuppfattas.

Edit: Hoppas att det blev tydligare nu att jag inte alls ifrågasätter bilderna du har sett.
Det är bara så att jag inte kommer ihåg dem.
Senast redigerad av hoppsann 2019-06-17 kl. 17:07.
Citera
2019-06-17, 17:58
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det finns ingen som har framställt LW som perfekt. Om gloriouslife har exempel så kanske vi kan få se dem. Vi protesterar när flera försöker hitta förklaring till mordet i LW:s personlighet och i de brister de letar efter hos henne.

Vi är rätt många som redan har påpekat att hon var en vanlig människa med förtjänster och brister men det finns ingen anledning att söka fel hos henne som förklaring till att hon blev mördad.

Hon kan inte rå för att hon blev mördad, det är där skiljelinjen finns mellan olika åsikter.
En del försöker förklara att hon blev mördad för att hon gjorde felaktiga val, var en egoist med mera.

Det finns säkert specifika exempel men
jag orkar inte leta reda på något nu.
Det är mer den samlade bilden när det
kommer upp något mindre smickrande
om brottsoffret så ska det slätas över,
bortförklaras eller skyllas på någon annan.

Som när MH har gett sin bild av LW så
bortförklaras det med att hon säkert
projicerar trots att ingen vet eller bryr sig
om ifall hon har rätt.
För att ni bestämt er för att ni älskar LW
och hatar MH.

Någon har ju uppenbarligen tyckt sig
ha rätt att mörda LW.
Så länge vi inte vet vem och varför så kan
ingen veta om det berodde på något LW
gjort.
Därmed inte sagt att jag eller rättsväsendet
anser att hon fick skylla sig själv.
Jag försöker hitta en anledning till att
mördaren ansåg sig ha rätt att mörda henne.
Citera
2019-06-17, 18:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Absolut, det tog mig ungefär 0,1 sekunder att tänka på honom när jag fick reda på att L*na hade blivit mördad. Det bygger jag på vad hon hade berättat om honom och deras relation innan mordet. Jag kan så klart ha fel, men om du frågar vad jag tror så är det solklart.

Det stärker min tro, som hela tiden varit stark, att det är rätt man som är misstänkt.

En person som hon har berättat om på sådant sätt att du direkt tänker på honom när du fick veta att hon blivit mördad, det säger rätt mycket.

Att sedan han dessutom strax innan mordet önskat att ses, vilket han "slirar" på vid förhör, det är ännu mer anmärkningsvärt.
https://www.flashback.org/p65258304#p65258304

Och... han har synpunkter på Norgeresan...som han inte är glad över...

OM mgm inte är gm, då har han ännu mer otur än maken i älgfallet.

Där var det sloppy utredningsarbete som var en stark bidragande orsak till att man missade "mördaren" initialt. Det fanns både älghår (de är väl ganska kraftiga) och ormblod (eller var det groda?) under gräsklipparen, vilket man inte hade analyserat.

Här har det också slarvats eftersom man inte hittade kroppen trots att den låg bara 150 m från hemmet, inte samordnat larmrapporter från området kvällen för försvinnandet och inte skickade ut en bil på larmsamtalet.
Men jag tror att med de mängder av förhör och tekniska prov och analyser som ska ha gjorts, kan man (nästan) inte ha missat en sk "älg", dvs en annan gm.

En sådan otur, kan man verkligen ha det?
Tror inte det.
Citera
2019-06-17, 18:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Tack.
Man kan undra varför det är så
viktigt för vissa användare här att
framställa denna människa som
ond och LW som perfekt.

Den främsta orsaken till att kvinnor mördas är våld i nära relationer. Ca 70% av allt dödligt våld mot kvinnor är sådant våld.

Det måste ändå vara ovanligt att kvinnor mördas för att de har dåliga sidor, vilket vi alla har.

Det får mig att tro att det är så en "mördare kan förklara sig".
Anders Eklund förklarade att Engla hade sparkat honom på smalbenen, vilket gjorde honom arg. Han blev också arg på henne för att hon cyklade på vägen ensam, vilket han också sa till henne.

I kriminella kretsar kan det kanske vara "dåliga sidor" hos offret som att umgås i dessa kretsar där det oftare förkommer missbruk och våld. Dessa dåliga sidor brukar kallas riskfaktorer.

Jag har svårt att tro att det är troligt att det var LWs dåliga sidor som hade med mordet att göra. Min tro är att det är gms dåliga sidor som gör att man "väljer" våld när man blir förbannad.

Jag tror att min granne som styckmördade sin Vivan, tyckte att hon skrek på honom en gång för mycket.

Citera
2019-06-17, 19:07
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Stämmer bra, mysbralla å tofflor. 3 Aug 2115 va det.
Om man kikar närmare på bilden så tycker jag "grannen" ser hyfsat välutrustad
och dessutom lite bekant ut, eller är det bara som jag tycker.

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=fb70a73f-c148-43b7-a01d-5a23287911b7&IID=f87eebf4-b87b-4920-b607-c6167e5f54c3

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/f87eebf4-b87b-4920-b607-c6167e5f54c3.jpg

Eeew så det var alltså den grannen.
Citera
2019-06-17, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Den främsta orsaken till att kvinnor mördas är våld i nära relationer. Ca 70% av allt dödligt våld mot kvinnor är sådant våld.

Det måste ändå vara ovanligt att kvinnor mördas för att de har dåliga sidor, vilket vi alla har.

Det får mig att tro att det är så en "mördare kan förklara sig".
Anders Eklund förklarade att Engla hade sparkat honom på smalbenen, vilket gjorde honom arg. Han blev också arg på henne för att hon cyklade på vägen ensam, vilket han också sa till henne.

I kriminella kretsar kan det kanske vara "dåliga sidor" hos offret som att umgås i dessa kretsar där det oftare förkommer missbruk och våld. Dessa dåliga sidor brukar kallas riskfaktorer.

Jag har svårt att tro att det är troligt att det var LWs dåliga sidor som hade med mordet att göra. Min tro är att det är gms dåliga sidor som gör att man "väljer" våld när man blir förbannad.

Jag tror att min granne som styckmördade sin Vivan, tyckte att hon skrek på honom en gång för mycket.

"Riskfaktorer" har väl vanligtvis med vilken grupp/samhällsskikt någon befinner sig (missbrukare,kriminell, huligan, prostituerad etc), d. v. s. miljön de befinner sig i och inte specifikt personliga egenheter?

Att LW verkat vara benägen att "köra sitt race" även om hon körde över andra är väl ändå en egenhet som gör det mer plausibelt att hon skulle hamna i allvarliga konflikter än om hon inte haft den egenheten?

Givetvis är det inte rätt att slentrianmässigt döda någon men det kan väl vara så att en dålig sida att ta till våld hos någon kanske kräver väldigt speciella förutsättningar. Varför tror du annars att man utarbetat en rutin inom utredningsmetodik specifikt för de fall där ingen uppenbar misstänkt är omdelbart synlig som går ut på att noggrant kartlägga offret.
Kanske SD hade otur? LW hade gjort två pannkaksanmälningar mot SD, en avskrev åklagaren och den första drog hon tillbaka själv. Därefter verkar hon för bekantskapskretsen berättat om hur han hotat, stalkat m. m. men av någon anledning inte idas anmäla det. Tvärtom så verkar hon ju till och med ha chattat med SD samma dag hon försvann?
Möjligt är väl att någon blev varse att LW inte var räddare för SD än att hon chattade med honom, och irriterats över om man engagerat sig och stöttat henne och så verkar det bara vara en ploj?

Det fetade: försök inte trivialisera. Att försöka tvinga sig till ett samtal mitt i natten med någon som klargör att hen inte hade lust med något samtal är långt ifrån någon egenskap "alla" har...Det är en långt mer obehaglig egenhet än att komma fem minuter försent till tandläkaren, vanemässigt vara en vecka sen med att lämna åter böcker till bibblan och liknande, ställa in ett mjölkpaket i kylen med en matsked mjölk kvar, knaka med fingerlederna etc. .. Huruvida en våldshandling är "fel" beror ju på omständigheterna, hur trängd motparten objektivt är vilket påverkar om våld öht är befogat och i såfall vilken grad av våld som är befogat.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-06-17 kl. 19:48.
Citera
2019-06-17, 20:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det stärker min tro, som hela tiden varit stark, att det är rätt man som är misstänkt.

En person som hon har berättat om på sådant sätt att du direkt tänker på honom när du fick veta att hon blivit mördad, det säger rätt mycket.

Att sedan han dessutom strax innan mordet önskat att ses, vilket han "slirar" på vid förhör, det är ännu mer anmärkningsvärt.
https://www.flashback.org/p65258304#p65258304

Och... han har synpunkter på Norgeresan...som han inte är glad över...

OM mgm inte är gm, då har han ännu mer otur än maken i älgfallet.

Där var det sloppy utredningsarbete som var en stark bidragande orsak till att man missade "mördaren" initialt. Det fanns både älghår (de är väl ganska kraftiga) och ormblod (eller var det groda?) under gräsklipparen, vilket man inte hade analyserat.

Här har det också slarvats eftersom man inte hittade kroppen trots att den låg bara 150 m från hemmet, inte samordnat larmrapporter från området kvällen för försvinnandet och inte skickade ut en bil på larmsamtalet.
Men jag tror att med de mängder av förhör och tekniska prov och analyser som ska ha gjorts, kan man (nästan) inte ha missat en sk "älg", dvs en annan gm.

En sådan otur, kan man verkligen ha det?
Tror inte det.
Det finns en del gemensamt med oturen i de här fallen, tror jag

https://www.expressen.se/nyheter/agneta-dodades-av-alg-maken-greps-for-mord-/
– Åklagaren skrev ett slags försvarsbrev till mig, där hon la över stor del av skulden på polisen, att de var så dåliga utredare
Citera
2019-06-17, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Å hur länge måste den ha legat där?

Ja det vet nog ingen. Den kan varit vartsomhelst innan den hittades där förstås, det är konstigt den inte pingade tidigare
Citera
2019-06-17, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Ja det vet nog ingen. Den kan varit vartsomhelst innan den hittades där förstås, det är konstigt den inte pingade tidigare

Om den är avslagen, pingar den ändå?
Citera
2019-06-17, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Mycket intressant TufsanKatt...jag spinner vidare på dina spekulationer lite, får vi se vad du tänker om det

Obs! Spekulation!
Mycket troligt att det bildas två läger av tyckande när två personer skiljer sig, varför inte i en församling också? Särskilt som förra frun varit otrogen och dessutom är pastor! Det måste varit mycket ojjande, särskilt de äldre som ofta är lite strängare och mer fyrkantiga, och som säkert oroade sig för barnen med en sådan mor? Ofta sker sådant dessutom för att fostra de yngre..se så det kan gå, gör inte såhär!

Obs Spekulation!
Men skulle hon våga kontakta SD? Hon kan ju aldrig vara säker på att deras relation upphört helt, är det inte en mycket vild chanstagning i så fall? Borde hon inte tänkt att LW berättat för SD hur hemskt hon betett sig?
Tror snarare att hon väljer att samarbeta med någon hon är mer säker på i så fall, någon hon vet som hatar LW lika mycket?

Obs Spekulation!
Om UW inte tackade nej till barnen en barnfri helg, handlar det om svaghet för LW eller barnen, jag gissar på det sista.
Men MH kan ju givetvis tänkt att den var för LW, hon kom i andra hand i de lägen, oavsett om hon förstått att svagheten var för barnen eller inte, och hur hon ens kunde se det som en svaghet och inte att UW var stark, tyder på missnöje givetvis.

Obs Spekulation!
Ja hon valde nätet framför en traditionell dagbok, länkade hon den dessutom till sin Facebook utifrån vad jag tidigare läst i tråden?
Om hon nu länkade bloggen till sin Facebook, gjorde hon det direkt när hon började skriva bloggen, eller strax innan hon stängde ner den?
Det är intressant i den aspekten, hur många av hennes vänner borde hunnit läsa HM blogg?
Och varför ifrågasatte ingen av hennes vänner bloggen så pass, att hon stängde ner den mycket tidigare i så fall?
Betyder det att hennes vänner litade på vad hon skrev till 100%?
Eller hann hennes vänner knappt läsa den? Jag tror de litade på henne om vad hon skrivit på bloggen

OBS Spekulation! Är det inte mer troligt, om MH är delaktig i mordet på LW, att hon litar mer på någon av sina egna vänner? Någon hon fick sitt fulla stöd ifrån?

Ja det var lite olika SPEKULATIONER från mig!

Min erfarenhet visar dock frekvent på det motsatta, äldre kan vara avsevärt mer toleranta och tillåtande till en mer diffus ram till hur saker bör vara. Jämför med dig själv, du koketterar med att inte veta något om religion men ändå säger du dig ha en uppfattning om hur olika generationer i en frikyrkoförsamling har för åsikt om vad pastorn kan göra eller inte göra.

Standarden för hur pastorn bör förhålla sig till omgivningen är väl utarbetad i stort av branschen själv så att säga. Det är inget tvång att vara pastor, det krävs väl en hel del att kunna bli det. Teologiprogrammet innehåller en hel del tunga avsnitt i utbildningen som kräver väldigt hög kapacitet till abstrakt tänkande för att bli ens bli godkänd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in