2019-06-16, 09:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hongfen
FAA killen blev pressad av reportern och hänvisade till VD svar.

Men det är mycket mycket mer än en bit dålig kod, jättemycket mer det är ett dåligt flygplan helt enkelt som levt över sin tid och ett kaxigt företag.

Mycket troligt att kineserna aldrig godkänner MAX8 igen och får köpa mycket billiga andra flygplan från Boeing som kompensation.

Det är väl inte direkt klädsamt för Boeing heller att man fortfarande anklagar Ethiopians piloter för olyckan.

Att Boeing känt till problemen sedan 2017 med flygplanstypen bådar inte gott inför kommande stämningar.

Boeing kommer enligt mig inte att gå helt skadefria från den här kraschen.
Citera
2019-06-16, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är väl inte direkt klädsamt för Boeing heller att man fortfarande anklagar Ethiopians piloter för olyckan.

Att Boeing känt till problemen sedan 2017 med flygplanstypen bådar inte gott inför kommande stämningar.

Boeing kommer enligt mig inte att gå helt skadefria från den här kraschen.

Anklaga och anklaga. Piloterna har inte utfört korrekta åtgärder. Sedan har det framkommit tidigare i tråden att ethiopien inte ens hade uppdaterat sina anställda.

Enligt prel.rapporten utförde inte piloterna checklistorna korrekt, svårt att se hur den biten kan vara Boeings fel?
Citera
2019-06-17, 11:30
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av returned
Anklaga och anklaga. Piloterna har inte utfört korrekta åtgärder. Sedan har det framkommit tidigare i tråden att ethiopien inte ens hade uppdaterat sina anställda.

Enligt prel.rapporten utförde inte piloterna checklistorna korrekt, svårt att se hur den biten kan vara Boeings fel?

Lägg av med att vrida och vända på det där nu. Felet som gjorde att planen gick i backen var Boeings. Sen att piloterna inte vidtog rätt åtgärder när Boeings fel uppträdde är en annan sak. 737 MAX har dock inte flygförbud över hela världen därför att besättningarna inte kan hantera planen, utan därför att planen är behäftade med en mycket allvarlig säkerhetsbrist som har kostat 246 människor livet.

Boeings vice marknadschef Randy Tinseth bad förövrigt igår om ursäkt än en gång å Boeings vägnar på flygmässan i Paris:

Citat:
– Vi ber om ursäkt för att liv förlorats, sa Boeings vice marknadschef Randy Tinseth inför presskåren på plats.

Han bad även om ursäkt för de besvär som orsakats av att planen fått flygförbud världen över. Randy Tinseth kunde inte säga när planen kommer kunna flyga igen, men framhöll att Boeing jobbar hårt på att ta reda på vad som gått fel.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/boeing-chefen-ber-om-ursakt-for-krascherna
Citera
2019-06-17, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Lägg av med att vrida och vända på det där nu. Felet som gjorde att planen gick i backen var Boeings. Sen att piloterna inte vidtog rätt åtgärder när Boeings fel uppträdde är en annan sak. 737 MAX har dock inte flygförbud över hela världen därför att besättningarna inte kan hantera planen, utan därför att planen är behäftade med en mycket allvarlig säkerhetsbrist som har kostat 246 människor livet.

Boeings vice marknadschef Randy Tinseth bad förövrigt igår om ursäkt än en gång å Boeings vägnar på flygmässan i Paris:

Okej så enligt dig så ska piloterna inte kunna hantera en situation de är utbildade i att hantera? (Vilket är runaway stabtrim).

Vi ältar precis samma samma saker som för en månad sen. En annan besättning råkade ut för exakt samma sak och utförde korrekta åtgärder. Men enligt ditt resonemang skulle de låtit felet hända och Boeing få skulden där med?

Att programvaran är skit är vi också överens om. Men piloterna sitter där av en anledning.

Så lägg av själv med att vända på att piloternas agerande inte har något med olyckan att göra. Det bevisas med att en annan besättning klarade ut samma fel.
Citera
2019-06-17, 11:56
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av returned
Okej så enligt dig så ska piloterna inte kunna hantera en situation de är utbildade i att hantera? (Vilket är runaway stabtrim).

Vi ältar precis samma samma saker som för en månad sen. En annan besättning råkade ut för exakt samma sak och utförde korrekta åtgärder. Men enligt ditt resonemang skulle de låtit felet hända och Boeing få skulden där med?

Att programvaran är skit är vi också överens om. Men piloterna sitter där av en anledning.

Så lägg av själv med att vända på att piloternas agerande inte har något med olyckan att göra. Det bevisas med att en annan besättning klarade ut samma fel.

Ja just det, men det är fortfarande Boeings fel som gjorde att situationen överhuvudtaget uppstod. Man kan liksom inte bygga in brister i plan som förutsätter att besättningar kan hantera en krissituation rätt och det är också därför alla 737 MAX fortfarande efter flera månader står på backen. Vad är det som är oklart?

Du menar att man egentligen borde tillåta plan att flyga och riskera människors liv, eftersom det ska finnas besättningar som ska kunna hantera märkliga inbyggda fel och brister som aldrig borde finnas där? Jag vet bakgrunden. Jag vet att planen hade kunnat räddas vid rätt åtgärder, men det betyder fortfarande inte att huvudansvaret inte vilar på Boeing.
Senast redigerad av fernebo 2019-06-17 kl. 12:02.
Citera
2019-06-17, 14:30
Medlem
Citat:
Ja just det, men det är fortfarande Boeings fel som gjorde att situationen överhuvudtaget uppstod. Man kan liksom inte bygga in brister i plan som förutsätter att besättningar kan hantera en krissituation rätt och det är också därför alla 737 MAX fortfarande efter flera månader står på backen. Vad är det som är oklart?

Du menar att man egentligen borde tillåta plan att flyga och riskera människors liv, eftersom det ska finnas besättningar som ska kunna hantera märkliga inbyggda fel och brister som aldrig borde finnas där? Jag vet bakgrunden. Jag vet att planen hade kunnat räddas vid rätt åtgärder, men det betyder fortfarande inte att huvudansvaret inte vilar på Boeing.
Vi kan inte ha besättningar i flygplan som inte kan hantera en krissituation rätt, att Max 8 planen hade en sådan bugg som dom hade är allvarligt. Att vi har piloter i luften som inte kan reda ut simpla fel där det bara är ett par punkter på någon checklista som ska utföras (som dom SKA kunna utantill när man väcker dom klockan 3 på natten utan att tveka), det är en katastrof.

Jag skulle utan tvekan sätta mig i ett MAX 8 plan imorgon och flyga nånstans, OM det är rätt flygbolag som flyger det. Ethiopian kommer jag aldrig flyga med oavsett flygplansmodell.
Senast redigerad av David86 2019-06-17 kl. 14:33.
Citera
2019-06-17, 15:35
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
...
Citat:

– Vi ber om ursäkt för att liv förlorats, sa Boeings vice marknadschef Randy Tinseth inför presskåren på plats.

Han bad även om ursäkt för de besvär som orsakats av att planen fått flygförbud världen över. Randy Tinseth kunde inte säga när planen kommer kunna flyga igen, men framhöll att Boeing jobbar hårt på att ta reda på vad som gått fel.

Lite förvånande uttalande - om sant och korrekt återgivet av SVT.
Inte kan de väl fortfarande jobba hårt för att ”ta reda på vad som gått fel”?

- Jag trodde nog att B ansåg sig veta det och dessutom ha en fix färdig.

Eller,
... Är detta B:s sätt att säga att ”alla” orsaker till olyckan är inte klarlagda ännu. (Min kommentar: vissa flygmaskinförares handhavanden månne?)
Citera
2019-06-18, 13:48
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vi kan inte ha besättningar i flygplan som inte kan hantera en krissituation rätt, att Max 8 planen hade en sådan bugg som dom hade är allvarligt. Att vi har piloter i luften som inte kan reda ut simpla fel där det bara är ett par punkter på någon checklista som ska utföras (som dom SKA kunna utantill när man väcker dom klockan 3 på natten utan att tveka), det är en katastrof.

Jag skulle utan tvekan sätta mig i ett MAX 8 plan imorgon och flyga nånstans, OM det är rätt flygbolag som flyger det. Ethiopian kommer jag aldrig flyga med oavsett flygplansmodell.

Helt korrekt. Men vilkas fel är det att MAX-planen hade en bugg som gjorde att passagerarna blev beroende av att besättningarna kunde hantera den krissituation som blev följden?

Nu är det ju dessutom som så att du faktiskt inte kan sätta dig i ett MAX-plan och flyga nånstans överhuvudtaget imorgon, eftersom planen har flygförbud på obestämd tid just pga en tämligen allvarlig bugg som ledde till det du själv kallar för "en krissituation" (och flera hundra döda).

Ethiopian skulle inte jag heller flyga, men faktum kvarstår att man kan inte leverera plan behäftade med buggar som kan leda till katastrof vare sig till Ethiopian eller Norwegian. Det är i första hand Boeing som är ansvariga och det är också därför de än en gång har bett om ursäkt.

Det finns mängder av flygkatastrofer även bland västerländska bolag som orsakats pga att besättningar handlat fel vid krissituationer. Det fråntar dock inte flygplanstillverkarna från ansvar om de har byggt in buggar som gör att ifråga krissituationen uppstår. Det borde du rimligtvis förstå!
Citera
2019-06-18, 17:27
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Samma här.

Citat:
Helt korrekt. Men vilkas fel är det att MAX-planen hade en bugg som gjorde att passagerarna blev beroende av att besättningarna kunde hantera den krissituation som blev följden?
Fast nu var det inte någon "bugg".

De krockade antagligen med en fågel, vilket ledde till att givaren gick sönder och gav felaktiga värden.
Istället för att hantera det problemet, försökte de koppla in autopiloten. De glömde dessutom bort gasreglagen, vilket ledde till att de blåste igenom flygplanets strukturella max-hastighet.

Dålig redundans ledde visserligen till att en redan oförmögen besättning fick ännu högre arbetsbelastning en bit in i flygningen, men någon bugg handlar det inte om.

Flygplanet var fullt flygbart så länge de höll sig inom det tillåtna fartintervallet.
Citera
2019-06-18, 18:16
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Samma här.

Fast nu var det inte någon "bugg".

De krockade antagligen med en fågel, vilket ledde till att givaren gick sönder och gav felaktiga värden.
Istället för att hantera det problemet, försökte de koppla in autopiloten. De glömde dessutom bort gasreglagen, vilket ledde till att de blåste igenom flygplanets strukturella max-hastighet.

Dålig redundans ledde visserligen till att en redan oförmögen besättning fick ännu högre arbetsbelastning en bit in i flygningen, men någon bugg handlar det inte om.

Flygplanet var fullt flygbart så länge de höll sig inom det tillåtna fartintervallet.

Jag skulle kalla det en bugg. En enorm bugg rentav. Naturligtvis ska inte ett säkerhetssystem försöka krascha planet om den enda givaren går sönder. Fåglar eller inte spelar ingen jävla roll! Samma "bugg" har lett till samma beteende flera gånger tidigare. De flesta av gångerna gick det bra. I Indonesien inte fullt så bra.

Kalla det vad du vill, men ett plan med en svaghet av gigantiska dimensioner ska inte flyga oavsett besättning och bolag. Svårare än så är det inte. Att Ethiopianbesättningen gjorde fel fråntar inte Boeing huvudansvaret till varför krissituationen överhuvudtaget uppstod.

Och som sagt: Inte heller du kan flyga nånstans alls med ett Boeing-MAX. En följd av vad Boeing ställde till med. Tro mig! Det är inte pga Ethiopians inkompetenta piloter som planen står på marken sen flera månader tillbaks och det är inte pga Ethiopians piloter som Boeing jobbat med en uppgradering av programvaran i över ett halvår.
Senast redigerad av fernebo 2019-06-18 kl. 18:23.
Citera
2019-06-18, 19:48
Medlem
Citat:

Nu är det ju dessutom som så att du faktiskt inte kan sätta dig i ett MAX-plan och flyga nånstans överhuvudtaget imorgon, eftersom planen har flygförbud på obestämd tid just pga en tämligen allvarlig bugg som ledde till det du själv kallar för "en krissituation" (och flera hundra döda).

Ethiopian skulle inte jag heller flyga, men faktum kvarstår att man kan inte leverera plan behäftade med buggar som kan leda till katastrof vare sig till Ethiopian eller Norwegian. Det är i första hand Boeing som är ansvariga och det är också därför de än en gång har bett om ursäkt.

Det finns mängder av flygkatastrofer även bland västerländska bolag som orsakats pga att besättningar handlat fel vid krissituationer. Det fråntar dock inte flygplanstillverkarna från ansvar om de har byggt in buggar som gör att ifråga krissituationen uppstår. Det borde du rimligtvis förstå!
Är det inte ett större problem att vi har besättningar som är oförmögna att flyga planen om allt inte går exakt som det ska på rutin? Vill du inte ha en pilot bakom spakarna som är mer kompetent än någon entusiast som kör mycket flight sim på helgerna i amatörläge? Piloter är välbetalda och har högt anseende för att dom ska hantera såna här situationer. Jag säger inte att man inte ska fixa planet, självklart ska de göras, men det förändrar inte det faktum att ett sånt här fel inte är katastrofalt så länge piloterna vet vad dom gör.

Att flygplanen har flygförbud, att chefer går ut och ber om ursäkt osv är mer ett resultat av mediatryck och osäkerhet över vad som hänt.

Det fanns folk som ville lägga flygförbud på alla airbus a330 med efter AF447, men det gjordes inte och de planen flög runt trots att dom hade ett potentiellt farligt fel. Förövrigt en olycka med många likheter med denna, som officiellt blivit klassad som orsakad av pilotfel. Här kunde man även gjort som många här och sagt att airbus är ondskan själva, dom kände ju till detta felet och lät ändå planen flyga under tiden de felaktiga pitot-rören byttes ut på de löpande underhållet.
Citera
2019-06-18, 21:11
Medlem
JonasFBs avatar
1.
En del påstår att B har "erkänt" och "bett om ursäkt".
- Exakt vad anser ni att de har erkänt och bett om ursäkt för?

Så här skriver B nu på sin hemsida under Max Update:
"
What's New
Boeing engineers and test pilots are working closely with the Federal Aviation Administration and international regulatory authorities to develop, test and certify updates to the 737 MAX to help ensure MCAS never contributes to an accident again.
"

... "contributes" ... är ett ord som inte direkt betyder erkänna eller be om ursäkt för i min ordbok, iaf.

// Tänk på det ni som läser utan att fundera över vad som verkligen skrivs.

2.
IAG skriver LoI (Letter of Intent) om 200 MAX.
(Ägare till bland annat Brittiska Luftvägar.)
- Får man gissa att de förhandlat sig till en rätt schysst rabatt eller andra fördelar?

https://www.flightglobal.com/news/articles/paris-iag-signs-for-200-max-jets-459119/

BA är väl en relativt trogen B-användare. (Och inte gillar dessa anglosaxer européer överdrivet mycket heller ...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in