Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Har ett svagt minne av att det var föreskrivet att ge signal innan omkörning, detta med ljud eller ljus. Åtminstone något som lärdes ut av bilskolor. Omkörningssignal heter det väl.
Jag tog mitt körkort 1991 o då hade vi en separat dag där de samlade ihop ett gäng personer med två bilar för att träna omkörning.
Jag minns faktiskt ordet, omkörningssignal. Då hade den gått över till vanlig blinkers.
Jag vill tro att både bilar samt körstil har förändrats då jag minns både helljussignal samt tutande från min tid, liggandes i baksätet i fullt slagsmål med syrran, när jag var liten.
Dagens blinkers syns mkt bättre är 70-talsbilarna. Samtidigt så sitter det i ryggmärgen att gult innebär fara. Även bilskolorna är maniska med att lära ut att man ska ha koll i speglarna.
Detta funkar i dag riktigt bra har jag märkt då jag ofta kör på smala småvägar. Hamnar ofta bakom folk som är livrädda för diken men när jag blinkar samt påbörjar omkörning så flyttar sig folk åt sidan.
Fick även lära mig ett offtopic som nog retar upp många här. Det var att skyltad hastighet gäller även vid omkörning o med det så är det omöjligt att köra om en bil som ligger på skyltad hastighet😜