Flashback bygger pepparkakshus!
2009-02-08, 21:51
Medlem
fan det är ju det jobbigaste som finns när folk flashar en när dom ska köra om
Citera
2009-02-08, 21:55
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteltux
fan det är ju det jobbigaste som finns när folk flashar en när dom ska köra om
Inte jämfört med när dom tutar. Flashning kan vara bra för att locka uppmärksamhet, så man slipper vingel och kast på bilen framför när dom väl upptäcker vad som är görningen.
Citera
2009-02-08, 23:27
Medlem
Fattar inte vad som skulle vara så jobbigt om man tutade. Det är ju inte så att man tutar vid varje omkörning utan bara om det är extra trångt på vägen.

Tut-tut ska det låta.
Citera
2009-02-09, 07:48
Medlem
Jag varken tutar eller flashar om det inte skulle vara någon alldeles speciell situation.

Om jag ska köra om så inväntar jag ett lämpligt tillfälle, jag flashar inte för att försöka skapa ett genom att få framförvarande eller mötande att hålla åt sidan.

Om någon vill köra om mig så håller jag åt sidan för att underlätta, kanske inte så att jag kör på vägrenen, men åtminstånde håller mig mot högra sidan i mitt körfält.

Folk som blinkar före omkörning bara för att irriterar mig. Däremot är det trevligt med lite blinkers efteråt.

Kramas i trafiken.
Citera
2009-02-09, 08:10
Medlem
Per asperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sony_es
Jag varken tutar eller flashar om det inte skulle vara någon alldeles speciell situation.

Kramas i trafiken.

Det är väll främst kulturberikare som åker runt och tutar,tex
  • Vid bröllop
  • Vid dop
  • Vid Soc.bidragsutbetalning
  • När de jagar någon svensk vid ett övergångsställe
  • Övrig för kulturberikare glädjande händelse.
Citera
2009-02-09, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Tuta slutade man väl med på 20talet skulle jag tippa, men att "ljustuta" gör man ännu. Ljustut gör att bilisten man ska köra om det och kan då flytta sig åt vänster om han/hon tycker sig kunna göra det.
Själv är det sällan jag går ut åt vänster om det inte blinkars till med helljuset, verkar har blivt någon hobby att ligga tät bakom och inte vlija köra om man går ut åt vänster så det har jag slutat med när folk inte visar att dom vill köra om.
Kan det inte vara så att dom blinkar för att du uppenbarligen har (tillfälliga) svårigheter att skilja höger från vänster?

Kan f.ö. rekommendera er som gillar att köra om bilar, att bege er till Norrland. I takt med att man färdades norrut, desto villigare blev förarna att flytta sig åt höger när man närmade sig dem bakifrån. Inga (ljus)tutor behövdes. En omkörning kunde inte gå smidigare till. Kan det vara myggen? Kylan? Eller lugnet? Oklart men icke desto mindre en på de Stockholmska vägarna sällan visad hänsyn.
Citera
2009-02-09, 23:00
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sony_es

Inte jag heller men vad jag förstått så var det som så att man SKULLE tuta på framförvarande bl om man tänkte göra en omkörning. Detta förekommer även fortfarande i vissa länder. Här i Sverige har det dock varit försvunnit sedan länge... men varför? Var det inte bra att man tutade innan så att man uppmärksammade bilisten framför att det nu skulle hända något (en omkörning)? Är det inte bra att berätta för sina medtrafikanter vad man ämnar göra? Ett tut bakifrån och bilisten framför förstår att nu blir h*n omkörd. Måste ju vara mer uppenbart än om bilisten bakom bara sätter ut vänsterblinkersen. Eller?
Citera
2019-06-17, 02:59
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag har ett svagt minne av att man förr i tiden (i Sverige) tutade alternativt flashade med helljuset innan man påbörjade en omkörning. Någon som vet lite mer om detta? Var det lagstadgat? När försvann det? Kanske viktigast av allt.... varför slutade man med detta?

Det var under något år eller två under 60-talet som man tutade vid omkörning. Vet inte om det var lagstadgat; mer troligt någon rekommendation som framfördes i Sveriges bilradio eller liknande.

Man skall komma ihåg att på den tiden var det inte så vanligt med motorvägar med dubbla körfält utan vägarna var trängre. Dessutom gick bilarna långsammare, de hade sämre acceleration och folk körde långsammare. En omkörning var därför mer komplicerad och riskfylld än idag och att uppmärksamma framförvarande fordon minskade risken med omkörningen.

Vid "experimentet" med tutning vid omkörning upptäckte man antagligen snart att det blev ett evigt tutande som störde boende och andra vid vägarna.

Jag kom att tänka på den här företeelsen när jag var ute och körde idag och jag fick lust att tuta vid en omkörning. Jag höll på att långsamt köra om en bil som körde i cirka 90 på en 100-väg. Själv låg jag väl i drygt 100 vid omkörningen. I backspegel ser jag en Volvo XC60 närma sig i hög fart - kanske 120-130 - och jag ökar på lite grann. Personen som jag håller på att köra om börjar då själv att gasa när jag är jämsides, från 90 till närmare 110. Idiot. Eller idioter. En XC 60 som ligger limmad i bakrutan och en bil som hindrar mig att köra in i höger körfält. DÅ kom jag att tänka på den gamla tutregeln och tutade mycket riktigt, varvid idioten i höger körfält möjligen saktade ned något så att jag kunde komma in. Eller om det var jag som i min bil med en 60-talsbils motorresurser lyckades accelerera och köra förbi.
Citera
2019-06-17, 07:57
Medlem
Har ett svagt minne av att det var föreskrivet att ge signal innan omkörning, detta med ljud eller ljus. Åtminstone något som lärdes ut av bilskolor. Omkörningssignal heter det väl.
Citera
2019-06-17, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har ett svagt minne av att det var föreskrivet att ge signal innan omkörning, detta med ljud eller ljus. Åtminstone något som lärdes ut av bilskolor. Omkörningssignal heter det väl.
Jag tog mitt körkort 1991 o då hade vi en separat dag där de samlade ihop ett gäng personer med två bilar för att träna omkörning.
Jag minns faktiskt ordet, omkörningssignal. Då hade den gått över till vanlig blinkers.
Jag vill tro att både bilar samt körstil har förändrats då jag minns både helljussignal samt tutande från min tid, liggandes i baksätet i fullt slagsmål med syrran, när jag var liten.
Dagens blinkers syns mkt bättre är 70-talsbilarna. Samtidigt så sitter det i ryggmärgen att gult innebär fara. Även bilskolorna är maniska med att lära ut att man ska ha koll i speglarna.
Detta funkar i dag riktigt bra har jag märkt då jag ofta kör på smala småvägar. Hamnar ofta bakom folk som är livrädda för diken men när jag blinkar samt påbörjar omkörning så flyttar sig folk åt sidan.

Fick även lära mig ett offtopic som nog retar upp många här. Det var att skyltad hastighet gäller även vid omkörning o med det så är det omöjligt att köra om en bil som ligger på skyltad hastighet😜
Citera
2019-06-17, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jag tog mitt körkort 1991 o då hade vi en separat dag där de samlade ihop ett gäng personer med två bilar för att träna omkörning.
Jag minns faktiskt ordet, omkörningssignal. Då hade den gått över till vanlig blinkers.
Jag vill tro att både bilar samt körstil har förändrats då jag minns både helljussignal samt tutande från min tid, liggandes i baksätet i fullt slagsmål med syrran, när jag var liten.
Dagens blinkers syns mkt bättre är 70-talsbilarna. Samtidigt så sitter det i ryggmärgen att gult innebär fara. Även bilskolorna är maniska med att lära ut att man ska ha koll i speglarna.
Detta funkar i dag riktigt bra har jag märkt då jag ofta kör på smala småvägar. Hamnar ofta bakom folk som är livrädda för diken men när jag blinkar samt påbörjar omkörning så flyttar sig folk åt sidan.

Fick även lära mig ett offtopic som nog retar upp många här. Det var att skyltad hastighet gäller även vid omkörning o med det så är det omöjligt att köra om en bil som ligger på skyltad hastighet😜
Det du skriver "blinkar samt påbörjar...", avses blinkers eller helljusblink?
Om jag inte minns alldeles galet så skulle man ge ljudsignal på dagen och efter mörkrets inbrott då bilens strålkastare aktiverats istället ge signal med helljus. Är det inget som lärs ut numera?
Citera
2019-06-17, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det du skriver "blinkar samt påbörjar...", avses blinkers eller helljusblink?
Om jag inte minns alldeles galet så skulle man ge ljudsignal på dagen och efter mörkrets inbrott då bilens strålkastare aktiverats istället ge signal med helljus. Är det inget som lärs ut numera?
Jag menar en vanlig blinkers. Detta var -91. Är inte ens säker på att det lärs ut omkörning i dag mer än teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in