2019-06-16, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hur var det skyltat där bilen parkerats? Vilken överträdelse blev den rapporterad för?
Slutligen: "Typ 1 minut" skall det tolkas som "cirka 5 minuter" kanske? På en minut hinner man inte mycket.

Samma skylt som man har i lastzon d v s parkeringsförbud står "stannat eller parkerat fordon för annat ändamål än på eller avstigning".

Tror det är 3 "filer"vid terminal 5 jag gick från min bil som står längst ut fram till entrén vad kan det vara 30 - 40 meter kanske så ja jag var bara borta typ 1 min innan jag såg att dom lappade min bil.
Citera
2019-06-16, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Samma skylt som man har i lastzon d v s parkeringsförbud står "stannat eller parkerat fordon för annat ändamål än på eller avstigning".

Tror det är 3 "filer"vid terminal 5 jag gick från min bil som står längst ut fram till entrén vad kan det vara 30 - 40 meter kanske så ja jag var bara borta typ 1 min innan jag såg att dom lappade min bil.
Finns "stannat" med, då är det tvärstopp. Vid stoppförbud får du inte göra annat än stanna om trafiken kräver det, eller om tilläggstavla medger annat.
Citera
2019-06-16, 21:41
Medlem
Citat:
Finns "stannat" med, då är det tvärstopp. Vid stoppförbud får du inte göra annat än stanna om trafiken kräver det, eller om tilläggstavla medger annat.

Vet inte om du varit på Arlanda och lämnat av folk men det är en fil och på båda sidor av filerna är det fickor som det är tänkt att man ska stanna och släppa av folk på.

Tilläggsskylten säger typ "På och avstigningszon" vilket jag nu lärt mig betyder att folk får gå ur och i bilen men du som förare inte får lämna bilen inte ens dom få meterna till entrén

Tänk om man skulle tillämpa samma regler på lastzon hur fan ska man kunna lasta av nått dom man man inte får lämna bilen en kort tid.
Citera
2019-06-16, 21:44
Medlem
Citat:
Vet inte om du varit på Arlanda och lämnat av folk men det är en fil och på båda sidor av filerna är det fickor som det är tänkt att man ska stanna och släppa av folk på.

Tilläggsskylten säger typ "På och avstigningszon" vilket jag nu lärt mig betyder att folk får gå ur och i bilen men du som förare inte får lämna bilen inte ens dom få meterna till entrén

Tänk om man skulle tillämpa samma regler på lastzon hur fan ska man kunna lasta av nått dom man man inte får lämna bilen en kort tid.
Men visst är det en infälld stoppförbudsskylt vid texten? Är det lastzon brukar istället C35 vara infälld.
Som du beskriver det är det korrekt, du kan kliva ur för att öppna bildörrarna, men inte mer än så.
Inget direkt minne av hur det ser ut kring Arlanda, var 12 år sedan jag var där senast, då kom jag med flyg och lämnade Arlanda med taxi.
Senast redigerad av Nordiad 2019-06-16 kl. 21:48.
Citera
2019-06-16, 21:54
Avstängd
Citat:

Fel, det är skyltat just stoppförbud, gäller ej på- och avstigning, vilket han gjorde. Han lossade och steg av bilen. Flisan har gjort fel igen.
Citera
2019-06-16, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Här överklagar du då du har lossat god och personer och att du dessutom eskorterade barnen för barnens bästa. Enligt rådande internationella konventioner och grundlagar samt Föräldrabalk och Socialtjänstbalk skall alla beslut och alla handlingar utgå från barnets bästa. En förälder kan inte släppa ett barn för att P-flisan inte vill att bilen skall stå där.

Har aldrig överklagat en bot tidigare men det kostar ju inget att överklaga så det värsta som kan hända är väl att man får ett nej och jag har ju redan betalt så.

Man kanske kan påpeka detta också

https://mitti.se/nyheter/alstensbon-avgifterna-bromma/?omrade=bromma

Att åka runt var 5 minut på kvällen och lappa bilar när det finns 50 andra platser att stå på efter 34 sekunder handlar inte om att man "vill underlätta för sina kunder" som Sigtuna/Arlanda så fint säger det det är en ren inkomstkälla för Sigtuna kommun.
Citera
2019-06-16, 21:59
Avstängd
Citat:

Precis, lastzoner har givetvis också stoppförbudsmarkering.

Stoppförbud Lastzon

Stoppförbud- på-avstigning

Du får givetvis stanna och hjälpa personer ut ur bilen till anvisad plats när det är på- och avstigning. Du får givetvis lasta och lossa och då också gå med godset till anvisad plats när du stannar på en lastzon.
Citera
2019-06-16, 22:19
Medlem
Något jag kan bli irriterad på är just i Stockholm och allt som hör till den stadens idiotiska parkeringsregler, när man blir bötfälld om man parkerat bra och ordentligt och inte är i vägen för någon eller något men ändå blir bötfälld pga nån pissregel som exempelvis 10 meter från korsning(har inte ens koll på måtten då jag nästan aldrig är i så stora städer där lapplisor cirkulerar med ljus och lykta) och man står exempelvis ca 8-9 meter från så springer ni med måttband och kör på centimetern... trots att man ändå betalt p avgift så tas det ingen hänsyn?
Tror ni folk har måttband med sig för att parkera bilen utan att få böter?
Citera
2019-06-16, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Fel, det är skyltat just stoppförbud, gäller ej på- och avstigning, vilket han gjorde. Han lossade och steg av bilen. Flisan har gjort fel igen.
Det innebär inte att de avstigande skall lotsas till ingången.
Citera
2019-06-16, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thesupreme
Något jag kan bli irriterad på är just i Stockholm och allt som hör till den stadens idiotiska parkeringsregler, när man blir bötfälld om man parkerat bra och ordentligt och inte är i vägen för någon eller något men ändå blir bötfälld pga nån pissregel som exempelvis 10 meter från korsning(har inte ens koll på måtten då jag nästan aldrig är i så stora städer där lapplisor cirkulerar med ljus och lykta) och man står exempelvis ca 8-9 meter från så springer ni med måttband och kör på centimetern... trots att man ändå betalt p avgift så tas det ingen hänsyn?
Tror ni folk har måttband med sig för att parkera bilen utan att få böter?
Misstänker att de använder laserinstrument för avståndsmätningen.
10 meter från korsningen, det är ju en generell regel som gäller i landet, hanteras troligen inte annorlunda i Stockholm. Menar du att det skall accepteras flera meter extra innan rapportering alltså?
Citera
2019-06-17, 00:43
Medlem
Har du åkt på stryk än?
Citera
2019-06-17, 01:18
Medlem
Hur lång tid har man på sig att erlägga ny avgift innan ni lappar?

Säg att du kommer fram till en bil 13:00, du noterar att erlagd avgift för en bil löper ut 13:05. Vid vilken tidpunkt sätter du på en kontrollavgift?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in