2019-06-16, 17:56
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Det är ju precis det som den inkompetenta "fredsprocessen" alltid lett till vare sig det är medvetet eller ej. Carter hade nog ändå hjärtat på rätt plats men inte kompetensen att väga upp sin välvilja med. Camp David avtalet var en katastrof.

Problemet var hur Irak och Syrien har hanterats efteråt, USA skulle ha hanterar Irak på samma sätt som man hanterade Japan efter kriget.
Citera
2019-06-16, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Israel har ett Samson-alternativ, överlägsen militär-teknologi och infrastruktur, ett USA som alltid ställer upp när det kniper samt ett Ryssland som alltid fegar ur och lämnar Israels fiender i sticket när det väl gäller. Då spelar inte geografi så stor roll. Hur många angreppskrig har inte Israelerna redan överlevt vid det här laget där de varit omringade av fiender i nord, öst och syd samt havet i väst?

Nu tänker jag på lång sikt 10-30år. Deras tekniska överlägsenhet kommer inte vara förevigat. Samson funkar bara om motståndaren inte har ett eget samson-alternativ. Israel är för litet för att överleva för evigt om de inte får fred med sina grannar. Att lita på att USA alltid ska ställa upp är en stor svaghet.
Citera
2019-06-16, 18:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Problemet var hur Irak och Syrien har hanterats efteråt, USA skulle ha hanterar Irak på samma sätt som man hanterade Japan efter kriget.

Problemet är nog snarare att USA nog aldrig ämnat hantera Irak eller Syrien på samma sätt som tex Japan. Men det är bara min teori.

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nu tänker jag på lång sikt 10-30år. Deras tekniska överlägsenhet kommer inte vara förevigat. Samson funkar bara om motståndaren inte har ett eget samson-alternativ. Israel är för litet för att överleva för evigt om de inte får fred med sina grannar. Att lita på att USA alltid ska ställa upp är en stor svaghet.

Nä du. Israel har ett enormt försprång gemtemot sina grannar militärt och teknologiskt som kommer att ta längre än 10-30 år för dem att tappa, med eller utan Samson-alternativet. För Samson-alternativet kan rentav bara vara en bluff i utpressningssyfte för att skrämma väst till att fortsätta stödja Israel. Det utesluter jag faktiskt inte.

Och USA ställer upp. Det ser AIPAC till. Och sen har inte Israel egentligen så pass dåliga relationer med Ryssland och Kina heller för den delen.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-06-16 kl. 18:27.
Citera
2019-06-16, 18:36
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Varför skulle man valt att göra attacken just när en spionsatelit passerar över området?

Dessa rör sig i omloppsbanor kring jorden, de följer inte ett specifikt område, något en satellit bara kan göra just vid ekvatorn.

Och det vet du? Jag har en känsla av att det inte bara är en som singlar runt planeten.
Citera
2019-06-16, 18:53
Medlem
Citat:

Jag vill nog försiktigt hävda att deras tekniska överlägsenhet snarare ökar än minskar.

Går man till sexdagarskriget var det framförallt taktik och utbildning de vann på. Så överlägsna sovjetiska vapen var inte de amerikanska på den tiden och deras egen försvarsindustri var liten.

Arabvärlden har hamnmat i ett dilemma med extrem instabilitet vilket omöjliggör utveckling av vapen och infrastruktur. Ryssland är relativt svagt jämfört med Sovjet och Warzawapakten.

Hur menar du araberna skall jaga ifatt Israels tekniska försprång rent konkret??
Citera
2019-06-16, 19:08
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag vill nog försiktigt hävda att deras tekniska överlägsenhet snarare ökar än minskar.

Går man till sexdagarskriget var det framförallt taktik och utbildning de vann på. Så överlägsna sovjetiska vapen var inte de amerikanska på den tiden och deras egen försvarsindustri var liten.

Arabvärlden har hamnmat i ett dilemma med extrem instabilitet vilket omöjliggör utveckling av vapen och infrastruktur. Ryssland är relativt svagt jämfört med Sovjet och Warzawapakten.

Hur menar du araberna skall jaga ifatt Israels tekniska försprång rent konkret??

Oavsett hur välutrustade arabmakterna är så kommer dessa att få storstryk av en västerländsk motståndare.

https://youtu.be/4VzdQuBUqJw
Citera
2019-06-16, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Ja de kan börja köpa teknik från till ex Kina/Frankrike och mm. De senaste konflikterna med Hizbollah har Israel haft problem. Israels bombningar i Syrien har minskat samtidigt som Syrien har köpt in bättre luftvärn.
Citera
2019-06-16, 19:19
Avslutad
Citat:
Ja de kan börja köpa teknik från till ex Kina/Frankrike och mm. De senaste konflikterna med Hizbollah har Israel haft problem. Israels bombningar i Syrien har minskat samtidigt som Syrien har köpt in bättre luftvärn.

Israelerna försökte ju inte ens 2006. Hade någon annan än klappträt Olmert suttit som PM i Israel då (typ Sharon) hade det nog sett annorlunda ut. IDF underskattade Hizbollah grovt och det blev som det blev. Det är väl kanske som så att man underskattar araberna och iranierna för mycket som skulle kunna skjuta Israel i sank. Kanske. Men det tvivlar jag på. De har nog lärt sig att inte göra det för mycket sedan 2006.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-06-16 kl. 19:33.
Citera
2019-06-16, 19:21
Medlem
Citat:

Frankrike säljer väl till ungefär samma som USA, dessa länder är inte aggressiva mot Israel.

Med fransmännen vet man aldrig, men jag skulle nog ändå bli mycket förvånad om detta skedde.

Kina är teknologiskt underlägsna väst, då är nog moderna ryska vapen att föredra.

Det är även skillnad på anfall och försvar, även om nu Syrien har ryskt modernt luftvärn.
Citera
2019-06-16, 19:43
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

De har hanterats helt enligt planen. Knesset är skitglada för att de återigen är ledande i regionen.

Shalom.
Citera
2019-06-16, 21:44
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Grejen är nog det att varken Syrien eller Irak vill eller önskar bli "hanterade" utav ett främmande land. Man har bara en önskan att "hantera" sig själv.

Som alla andra länder egentligen.
Citera
2019-06-16, 21:53
Medlem
SnilleFixs avatar
Får hoppas att knähunden Trump INTE blir omvald som president, om han nu skulle bli det kommer han nog passa på och invadera Iran precis som Irak.
Senast redigerad av SnilleFix 2019-06-16 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in