2019-06-16, 13:49
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Fast inte riktigt ! Om något från den försvinn personen hittas som i detta fall två skor . Så ska platsen spärras av direkt . Det är ju även något som både polisen och GW sagt att det var ett stort misstag . Anledningen var ju bla att Polisen var ovan och det var första ggr något sådant hade hänt i Mariestad.

Det var bara en sko som hittades först, därefter kom skallgången och andra skon hittades efter avspärrning.

Jag har full förståelse för att man söker av området med skallgång i hopp om att hitta en skadad Helena. I efterhand kan det kanske sägas vara fel kriminaltekniskt men jag tycker det är oschysst att klaga på det i efterhand. Efterklokhet är enkelt...
Citera
2019-06-16, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det var bara en sko som hittades först, därefter kom skallgången och andra skon hittades efter avspärrning.

Jag har full förståelse för att man söker av området med skallgång i hopp om att hitta en skadad Helena. I efterhand kan det kanske sägas vara fel kriminaltekniskt men jag tycker det är oschysst att klaga på det i efterhand. Efterklokhet är enkelt...

Nej det är inget att klaga på i efterhand .
Det är bara skrivet som polis och GW själv har sagt ? Det var en riktigt stor miss att inte spärra av området där den första skon hittades?
Om polisen sedan rört sig på platsen .. ett fåtal är en stor skillnad mot för att flera civila sprungit runt där . Tex så skulle GM kunnat varit där och rekat runt i samband m detta och röjt undan spår . Genom att sko 1 hittades skulle området direkt spärrats av , skon indikerade på en brottsplats eller i alla fall att offret befunnit sig där ( eller H saker ) Det fanns anknytning till platsen och Helena där .
Såklart så är ju skadan skedd och misstagen inte går att reparera ? Men just detta om misstag ” var ju skrivet i samband om det vi pratat om här .... Tveksamma DNA på skon .
Citera
2019-06-16, 14:18
Medlem
Citat:
Skallgång för att hittad en skadad är prioriterat framför att säkerställa bevis för en mördad. Var glad över att det är så!

Nja ... igen . Polis spärrar alltid av en plats där ett misstänkt brott begåtts . De kallas tekniker som ser till att säkra platsen om det finns blod , tecken på strid eller som i detta fall tillhörigheter som tillhörde den försvunna .
Sedan så letar andra poliser och frivilliga runt i området .Hittar polisen en kniv , sko eller annat så räknas alltid platsen som brottsplats . Sko avtryck och annat av värde kontrolleras . Ett sko avtryck kan ha vara ett stark bevis i en mordrättegång , men har då 20 personer sprungit runt där klivit i spår och trampat ner gräs osv så är detta avtryck värdelöst .
Tyvärr så är det ingen som vet idag om bevis kan ha förstörs eller försvunnit när platsen blev till en öppen samlings punkt av letande människor .
Citera
2019-06-16, 14:20
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobsson
Så är det säkert. Snälla prinsezzan du har säkert något matnyttigt. Leta i dina anteckningar o kom med lite input. Det är ju liksom Helena det gäller och ingen annan. Du vet troligtvis vem som var BWs alibi.

Jo, det verkar svårt att fastställa hurvida mamma Monica* var boende i M-stad vid tidpunkten för H's försvinnande, hon var uppenbarligen skriven i Örebro men kan givetvis haft ett boende även i M-stad. Av vad som kommit fram så får det väl i dagsläget anses som mindre sannolikt att mamman är ett alibi för BW.

Hur var det med BW's syster Annika*, var bodde hon sommaren 1992?

Annars gäller kanske för stunden att det troligaste alibit skulle vara Johan* E's syster Christel*? som enl. källor haft ett förhållande med BW någon gång i tiden i närheten av H's försvinnande.
Citera
2019-06-16, 17:39
Medlem
ThordOlavssons avatar
Finns det någon i tråden som kan säga ungefär var i skogen som skorna blev upphittade.

Länkad bild nedan ger intryck av att vara tagen på en plats där vegitationen är på väg att glesna och där det inte finns några hus i bakgrunden. Det tolkar jag som om skon upphittats nära skogsbrynet intill Ekuddenvägen.

https://static-cdn.sr.se/sida/images/97/ffdd0fb0-d08c-44b8-b5db-fd1dedf36e2b.jpg
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-06-16 kl. 18:14. Anledning: Bytte bildlänk till mer högupplöst.
Citera
2019-06-16, 18:26
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Finns det någon i tråden som kan säga ungefär var i skogen som skorna blev upphittade.

Länkad bild nedan ger intryck av att vara tagen på en plats där vegitationen är på väg att glesna och där det inte finns några hus i bakgrunden. Det tolkar jag som om skon upphittats nära skogsbrynet intill Ekuddenvägen.

https://static-cdn.sr.se/sida/images/97/ffdd0fb0-d08c-44b8-b5db-fd1dedf36e2b.jpg

Det har gjorts ett antal gånger men som med så mycket annat så krävs det lite upprepningar ibland. Tror Ugglan gjorde en mer informativ karta. I alla fall, krysset markerar ungefär var skorna hittades. Som sagts ca 5-10 meter in på vardera sida av stigen (streckad linje).

http://forumbilder.se/I5MRI/ekudd-stig
Citera
2019-06-16, 18:31
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det har gjorts ett antal gånger men som med så mycket annat så krävs det lite upprepningar ibland. Tror Ugglan gjorde en mer informativ karta. I alla fall, krysset markerar ungefär var skorna hittades. Som sagts ca 5-10 meter in på vardera sida av stigen (streckad linje).

http://forumbilder.se/I5MRI/ekudd-stig

OK Bra. Det stämmer med mitt antagande. Mycket bra information. Tack.
Citera
2019-06-16, 19:22
Medlem
Det var en intervju med systern Gabriella i kvällens Västnytt.
Hon berättade att det fanns en man som fortfarande är misstänkt som inte kunnat redogöra för vad han gjorde den natten, han minns tydligen inte....
Citera
2019-06-16, 19:48
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobsson
Så är det säkert. Snälla prinsezzan du har säkert något matnyttigt. Leta i dina anteckningar o kom med lite input. Det är ju liksom Helena det gäller och ingen annan. Du vet troligtvis vem som var BWs alibi.

Nej, jag vet tyvärr inte vem BW:s alibi är/var. Det jag har hört ryktats är att det ska varit en tjej som arbetade på dåvarande SCA Emballage. (Jag har inget namn.) Sedan har det också ryktats om att det ska ha varit BW:s mor (som nämnts i tråden). Om någon av dessa uppgifter är sann, det vet jag inte.

Det kan inte ha varit C, som ska ha haft ett förhållande med BW? När det var, har jag inte koll på.
Citera
2019-06-16, 19:50
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Det var en intervju med systern Gabriella i kvällens Västnytt.
Hon berättade att det fanns en man som fortfarande är misstänkt som inte kunnat redogöra för vad han gjorde den natten, han minns tydligen inte....

Hon menar väl "mannen med pilotglasögon", killen som anhölls (och släpptes efter några timmar) i maj 2017.
Citera
2019-06-16, 21:30
Medlem
Instämmer helt. MR kan knappast blivit avförd från utredningen. Vem har gett MR alibi för mordnatten?

Hade jag nu tagit livet av en person och hade lokalkännedom hade jag givetvis beroende på hur planerat det varit sett till att gömma kroppen bra, att sänka en kropp i vatten är oftast väldigt osäkert och brukar aldrig funka (inte ens för svensken som sänkte sin fru på 500m+ djup i atlanten utanför portugall) eftersom kroppen kommer ruttna och falla sönder. Då är det kvar att begrava kroppen. Ska man göra det bra måste man gräva en grop som är minst 1 m djup vilket är jävligt jobbigt (gjorde det när jag skulle begrava min hund tidigare i år) och tar tid.

Därför ska vi nu kolla på det hela med skallgångskedjan. Om jag skulle tagit livet av en person och ville komma undan hade jag givetvis gått skallgång i det område där jag hade gömt kroppen medans jag grävde graven. Är jag nu så kall att jag inte gör bort mig så är detta det bästa. Jag trampar förbi kroppen och ser till att vara noga att jag går där jag vet att hon ligger. Givetvis hittar jag inget och söker därför igenom området en gång till för att det ska verka trovärdigt. När alla sen packat ihop tar jag fram min spade och gräver. Eller beger mig ut till ett ställe där jag kan dumpa kroppen utan att behöva gräva.

Då jag har på mig vigsel ring som jag måste ta av i arbetet så tvivlar jag på att hon tappat ringarna på platsen. Visst är det en löst sittande ring kan jag förstå det men en ring som sitter någorlunda bra på glider inte av utan att göra fina märken i huden. Hade det varit så gärningsmannen slet av henne ringen genom en olycka hade det nog lämnats hudrester från henne på ringen.

Förmodligen har vi antingen en riktigt trevlig psykopat som iskallt kan göra det utan att det rör han i ryggen eller så har vi en person som mått dåligt efteråt. Hade det varit en normal person utan några empatiska störningar så hade det förmodligen krypt fram vem som hade gjort det.
Det finns många psykopater som är glada svenssons, charmiga, lätta att ha att göra med och bra på det de jobbar med. En sådan skulle nog kunna klara av att mörda en tjej, begrava henne och sen fortsätta sitt liv utan att nån märkte nån skillnad.
Det skulle även passa in på de punkter att han skulle vara en drivande kvinnokarl som var med i skallgångskedjan [/quote]

Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Nu ska jag spåna lite och kommer förmodligen inte tillföra tråden mer än bara några förvirrade tankar men det kan kanske få nån att tänka tanken som för tråden vidare.

Instämmer helt. MR kan knappast blivit avförd från utredningen. Vem har gett MR alibi för mordnatten?

Hade jag nu tagit livet av en person och hade lokalkännedom hade jag givetvis beroende på hur planerat det varit sett till att gömma kroppen bra, att sänka en kropp i vatten är oftast väldigt osäkert och brukar aldrig funka (inte ens för svensken som sänkte sin fru på 500m+ djup i atlanten utanför portugall) eftersom kroppen kommer ruttna och falla sönder. Då är det kvar att begrava kroppen. Ska man göra det bra måste man gräva en grop som är minst 1 m djup vilket är jävligt jobbigt (gjorde det när jag skulle begrava min hund tidigare i år) och tar tid.

Därför ska vi nu kolla på det hela med skallgångskedjan. Om jag skulle tagit livet av en person och ville komma undan hade jag givetvis gått skallgång i det område där jag hade gömt kroppen medans jag grävde graven. Är jag nu så kall att jag inte gör bort mig så är detta det bästa. Jag trampar förbi kroppen och ser till att vara noga att jag går där jag vet att hon ligger. Givetvis hittar jag inget och söker därför igenom området en gång till för att det ska verka trovärdigt. När alla sen packat ihop tar jag fram min spade och gräver. Eller beger mig ut till ett ställe där jag kan dumpa kroppen utan att behöva gräva.

Då jag har på mig vigsel ring som jag måste ta av i arbetet så tvivlar jag på att hon tappat ringarna på platsen. Visst är det en löst sittande ring kan jag förstå det men en ring som sitter någorlunda bra på glider inte av utan att göra fina märken i huden. Hade det varit så gärningsmannen slet av henne ringen genom en olycka hade det nog lämnats hudrester från henne på ringen.

Förmodligen har vi antingen en riktigt trevlig psykopat som iskallt kan göra det utan att det rör han i ryggen eller så har vi en person som mått dåligt efteråt. Hade det varit en normal person utan några empatiska störningar så hade det förmodligen krypt fram vem som hade gjort det.
Det finns många psykopater som är glada svenssons, charmiga, lätta att ha att göra med och bra på det de jobbar med. En sådan skulle nog kunna klara av att mörda en tjej, begrava henne och sen fortsätta sitt liv utan att nån märkte nån skillnad.
Det skulle även passa in på de punkter att han skulle vara en drivande kvinnokarl som var med i skallgångskedjan
Citera
2019-06-16, 23:00
Medlem
Detta har ju skrivits om sida upp och sida ner men i alla fall . Tre dgr i veckan kommer en kille hit till min son . Denna man är kontakt kompis till min handikappade och sjuka son.Han har jobbat som polis i flera år innan han valde att byta yrke. Vi brukar prata om böcker och då deckare 😁 såklart . Frågade honom i dag om detta och vad hade för tankar ?
Polisen jobbar ju och går efter statistik ofta , ett redskap som såklart blivit framtaget efter massa mordutredningar . Han visste om detta och sa såhär ? Han tror de är två GM kompisar el kanske bröder . Handlingen var inte planerad utan ett misstag ett väldigt olycklig sådant . Sedan sa han ... Dessa personer finns / fanns i hennes närhet ? Kompis krets , beundrare , arbets kollegor . När offer och gärningsman känner varandra så brukar det i de första fall bli personligt och kroppen fraktas bort och göms . Platsen brukar ligga där GM känner sig trygg ... ett ställe som han varit ofta på ? Som barn tex . En stuga , en ställe som GM lekte på som barn . En GM som varit helt okänd hade lämnat henne kvar på platsen och inte gjort sig besvär med att gömma henne.
Han sa även att personen bor kvar i Mariestad och har besökt ” platsen . Eftersom hon varit försvunnen så många år utan att hittats så borde hon ligga begravd på GM mannens / männens ägor , där man vet med säkerhet att det inte grävs av obehöriga . Frågade om hon kan ha blivit tippad i sjön ?? Han trodde inte det för att oftast förr eller senare brukar någon del komma fram . Men som sagt detta har ju spekulerats i många ggr 🤔 men tyckte ändå att det var lite intressant att höra en person som jobbat inom polisen och varit med om våldsbrott .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in