2009-07-16, 12:18
Medlem
Tidning för Skaraborgs län

Lussekatten: Jag tar mig friheten att publicera länken till bilderna av sidorna i TSL vid tiden för Helenas försvinnande, hoppas det är ok! Bra jobb med scanningen - intressant läsning!

Scannar du fler sidor får du gärna lägga upp länken här också!

http://img127.imageshack.us/gal.php?g=bild001e.jpg
Citera
2009-07-17, 00:25
Medlem
lussekattens avatar
Som jag skrev i mord forumet så ska jag ta och besöka bibblan imorgon och kopiera fler artiklar angående fallet. Då från juli och framåt. Dock försvann en artikel som jag fotade då kopiarton vägrade fungera. Kommer antagligen lägga upp den också.

Glömde helt bort flashback där ett tag tack för påminnelsen!
Citera
2009-07-20, 22:02
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hightopper
Tragisk händelse men det är ännu mer tragiskt när helt okunniga/utanför idioter uttalar sig med skyddet "hörde ett rykte". Skit på er och sluta pissa på en djupt tragisk händelse som hennes familj, vänner och skolkompisar gått/går igenom.

Men snälla nån. Jag ser inget fel i att spekulera vad som kan ha hänt med Helena. Detta är samtidigt det enda sättet som finns kvar att kanske kanske få en lösning av det hela.

Vad är alternativet ??. Polisen själva har ju i praktiken lagt fallet till handlingarna.

Nästan så att familj, vänner, skolkompisar istället ska vara tacksamma att någon intresserar sig för det här. Då finns också ju i alla fall en chans att sanningen kommer fram.
Citera
2009-07-20, 22:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Spekulation i ett olöst fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Men snälla nån. Jag ser inget fel i att spekulera vad som kan ha hänt med Helena. Detta är samtidigt det enda sättet som finns kvar att kanske kanske få en lösning av det hela.

Vad är alternativet ??. Polisen själva har ju i praktiken lagt fallet till handlingarna.

Nästan så att familj, vänner, skolkompisar istället ska vara tacksamma att någon intresserar sig för det här. Då finns också ju i alla fall en chans att sanningen kommer fram.

Jag håller fullständigt med dig i det du skriver Celeron.

Vilka andra allternativ skulle vara bättre? Att inte prata om ett fall alls?
Citera
2009-08-10, 03:36
Medlem
Helena En Kanin ?

Haha, en rikigt sjuk grej ...

Uppe i krontorp på adressen Albins Gränd 12 så bodde Mikael Rönnlund, ledaren av den frivilliga sök-orginisationen, han har tre barn, nu är dom 15, 18 och 19, och dom hade en kanin som barn, men den dog och då begravde dom kaninen utanför deras trädgård i skogen, dom lade stenar och satte ett kors på graven till kaninen, den har legat där typ 8 år eller något, och för 5 år sedan köpte Mikael och äger fortfarende Hjortens krog i stan, så han blev tvungen att flytta ner till stan, och efter det så har det bott 3 olika familjer där till nu, och frugan i den andra familjen som bodde där började skapa rykten på sitt jobb om att Helena låg begravd där, satt till slut så ringde en av poliserna till Mikael och frågade om graven, polisen skämdes men dom måste ju kolla upp allt dom får in, så Mikael och den tredje familjen som bor där nu har blivit utfrågade om graven, tillslut ringde Polisen Mikael och frågade om dom fick gräva upp den med honom som vittne för att kolla, han gjorde ju det såklart för att bevisa sin oskyldighet, men snabb som han var tillade han även:

Mikael: Ta med en Metalldetektor.
Polisen: Varför då ?
Mikael: Ni kanske hittar Olof Palme vapnet också

Polisen har nu efter att ha grävt och kollat och sett att det var barnens kaninskellet tatt bort familjen och Mikael Rönnlund och hans familj helt från fallet, dom var aldrig misstänkta eller nåt.

Mikael näms även i flera artiklar på denna länk:

Källor är från kontakter inom Polisyrket !
Citera
2009-08-10, 16:39
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saitekeclipse2
Haha, en rikigt sjuk grej ...

Uppe i krontorp på adressen Albins Gränd 12 så bodde Mikael Rönnlund, ledaren av den frivilliga sök-orginisationen, han har tre barn, nu är dom 15, 18 och 19, och dom hade en kanin som barn, men den dog och då begravde dom kaninen utanför deras trädgård i skogen, dom lade stenar och satte ett kors på graven till kaninen, den har legat där typ 8 år eller något, och för 5 år sedan köpte Mikael och äger fortfarende Hjortens krog i stan, så han blev tvungen att flytta ner till stan, och efter det så har det bott 3 olika familjer där till nu, och frugan i den andra familjen som bodde där började skapa rykten på sitt jobb om att Helena låg begravd där, satt till slut så ringde en av poliserna till Mikael och frågade om graven, polisen skämdes men dom måste ju kolla upp allt dom får in, så Mikael och den tredje familjen som bor där nu har blivit utfrågade om graven, tillslut ringde Polisen Mikael och frågade om dom fick gräva upp den med honom som vittne för att kolla, han gjorde ju det såklart för att bevisa sin oskyldighet, men snabb som han var tillade han även:

Mikael: Ta med en Metalldetektor.
Polisen: Varför då ?
Mikael: Ni kanske hittar Olof Palme vapnet också

Polisen har nu efter att ha grävt och kollat och sett att det var barnens kaninskellet tatt bort familjen och Mikael Rönnlund och hans familj helt från fallet, dom var aldrig misstänkta eller nåt.

Mikael näms även i flera artiklar på denna länk:

Källor är från kontakter inom Polisyrket !

Jag tror knappast att Mikael Rönnlund eller någon annan skulle vara så osmart att han hade begravt Helena i sin egen trädgård...tyvärr...
Citera
2009-08-10, 22:52
Medlem
Dejads avatar
Nu ska jag spåna lite och kommer förmodligen inte tillföra tråden mer än bara några förvirrade tankar men det kan kanske få nån att tänka tanken som för tråden vidare.

Hade jag nu tagit livet av en person och hade lokalkännedom hade jag givetvis beroende på hur planerat det varit sett till att gömma kroppen bra, att sänka en kropp i vatten är oftast väldigt osäkert och brukar aldrig funka (inte ens för svensken som sänkte sin fru på 500m+ djup i atlanten utanför portugall) eftersom kroppen kommer ruttna och falla sönder. Då är det kvar att begrava kroppen. Ska man göra det bra måste man gräva en grop som är minst 1 m djup vilket är jävligt jobbigt (gjorde det när jag skulle begrava min hund tidigare i år) och tar tid.

Därför ska vi nu kolla på det hela med skallgångskedjan. Om jag skulle tagit livet av en person och ville komma undan hade jag givetvis gått skallgång i det område där jag hade gömt kroppen medans jag grävde graven. Är jag nu så kall att jag inte gör bort mig så är detta det bästa. Jag trampar förbi kroppen och ser till att vara noga att jag går där jag vet att hon ligger. Givetvis hittar jag inget och söker därför igenom området en gång till för att det ska verka trovärdigt. När alla sen packat ihop tar jag fram min spade och gräver. Eller beger mig ut till ett ställe där jag kan dumpa kroppen utan att behöva gräva.

Då jag har på mig vigsel ring som jag måste ta av i arbetet så tvivlar jag på att hon tappat ringarna på platsen. Visst är det en löst sittande ring kan jag förstå det men en ring som sitter någorlunda bra på glider inte av utan att göra fina märken i huden. Hade det varit så gärningsmannen slet av henne ringen genom en olycka hade det nog lämnats hudrester från henne på ringen.

Förmodligen har vi antingen en riktigt trevlig psykopat som iskallt kan göra det utan att det rör han i ryggen eller så har vi en person som mått dåligt efteråt. Hade det varit en normal person utan några empatiska störningar så hade det förmodligen krypt fram vem som hade gjort det.
Det finns många psykopater som är glada svenssons, charmiga, lätta att ha att göra med och bra på det de jobbar med. En sådan skulle nog kunna klara av att mörda en tjej, begrava henne och sen fortsätta sitt liv utan att nån märkte nån skillnad.
Det skulle även passa in på de punkter att han skulle vara en drivande kvinnokarl som var med i skallgångskedjan
Citera
2009-08-10, 23:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag tror knappast att Mikael Rönnlund eller någon annan skulle vara så osmart att han hade begravt Helena i sin egen trädgård...tyvärr...

Nej inte jag heller.

Denne GM/män (vem/vilka de nu var?) lär nog ha dumpat kroppen så långt som möjligt från sin resp. bostad/bostäder.
Citera
2009-08-11, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Ne det var just det som var så kul, lixom hjälpt till i sökandet efter henne, men egentligen har han begravt henne i sin egen trädgård ..... Lixom kom igen
Citera
2009-08-11, 15:32
Medlem
Svithjods avatar
Om det finns gamla gruvhål, sänkor, eller gödselbrunnen på ett nedlagt jordbruk, så är det perfekt ställe att slänga ned kroppen i. Dessutom ställen där ingen är i normalfallet. Ofta inhägnat/övertäck och vatten/gödselfyllt.
Citera
2009-08-11, 16:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Om det finns gamla gruvhål, sänkor, eller gödselbrunnen på ett nedlagt jordbruk, så är det perfekt ställe att slänga ned kroppen i. Dessutom ställen där ingen är i normalfallet. Ofta inhägnat/övertäck och vatten/gödselfyllt.

Finns många sådana här ställen i trakterna av Mariestad, Töreboda och Karlsborg. Ej att förglömma Tiveden med dess bottenlösa tjärnar.
Citera
2009-08-11, 18:35
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saitekeclipse2
Ne det var just det som var så kul, lixom hjälpt till i sökandet efter henne, men egentligen har han begravt henne i sin egen trädgård ..... Lixom kom igen

Jodå, jag såg det roliga i det tragiska

Personligen tror jag att det är stor chans att den - eller de - person (-er) som ligger bakom detta försvinnande, också var med i skallgångskedjan (-orna). Antingen för att ha "möjlighet" att avleda sökande från den plats där Helena ev. finns, hålla sig nära polis för att hålla sig "updated" med det "senaste", det ger honom en "kick", försöka framstå som oskyldig genom att "hjälpa till" eller något annat.

Hade personen/personerna som är skyldig till Helenas försvinnande varit så osmart (-a) att han/de begravt henne i sin egen trädgård, skulle chansen att finna henne öka med en hel del procent...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in