2019-06-16, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EasyClaps
Skulle du säga att du närmare att tro på Gud eller längre ifrån efter dina snart 22K inlägg i forumet?
Ungefär lika, skulle jag tro.
Och själv? Tänk på ett gudspåstående du inte tror på just nu.
Citera
2019-06-16, 18:55
Medlem
EasyClapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ungefär lika, skulle jag tro.
Och själv? Tänk på ett gudspåstående du inte tror på just nu.
Alltså, Zeus tittade upp från molnen en dag och sa ’What’s up bruh’ så jag har inget annat val än att dyrka Gud nu. Skulle han svika mig så har jag alltid Jupiter att vända mig till.
Citera
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är inte så enkelt när bevis, ofta motstridiga, läggs fram från båda parter. Då är det trovärdigheten som avgör.

Motstridiga bevis finns inte. Det finns motstridiga vittnesutsagor tex, eller motstridiga uppgifter.
Citera
Medlem
Citat:
Vilket inte gör det till ett val. Jag själv ”måste” tro på det jag anser är sant. Något annat alternativ finns inte för mig.
Det är ett val. Medan processen pågår lutar det åt ett visst utfall, men tills dess avgörandet fälls finns två val, fria eller fälla, tro eller inte tro, i annat fall är du fördomsfull och partisk och kan inte verka som domare.
Citera
2019-06-16, 18:58
Medlem
Citat:
Det är ett val. Medan processen pågår lutar det åt ett visst utfall, men tills dess avgörandet fälls finns två val, fria eller fälla, tro eller inte tro, i annat fall är du fördomsfull och partisk och kan inte verka som domare.
Jag kan nog döma bättre än du, då jag måste bli övertygad för att tro. Du kan ju välja.som du VILL att det ska vara. Jag kan inte det. Däremot kan jag ha fel, men det är en annan sak.
Citera
2019-06-16, 18:58
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Inte vem, utan vilka. Gudsförnekarna. Du förnekar den högsta Guden och kallar mig arrogant? Guds vishet är större än din. Han vet redan att ni förnekar honom, och som Jesus sa själv: de kommer inte ens att tro om någon uppstår från de döda. Vissa är alltså omöjliga att övertyga.

Om gud hade uppenbarat sig hade jag naturligtvis accepterat faktum. Så om gud vill ha en följare till kan han hälsa på när som helst.

Och nej, jag förnekar inte den högste guden, jag förnekar ditt påstående att han finns. Du utgör dig till talesperson för honom så arrogansen ligger hos dig.
Senast redigerad av proconsul 2019-06-16 kl. 19:02.
Citera
2019-06-16, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Motstridiga bevis finns inte. Det finns motstridiga vittnesutsagor tex, eller motstridiga uppgifter.
Den ena "experten" säger en sak baserat på bevis från brottsplatsen, och den andra "experten" säger att det den första "experten" sagt inte stämmer, baserat på samma bevis. Jag kallar det motstridiga bevis, för "experterna" kommer fram till olika slutsatser baserat på vad de tror har hänt.
Citera
2019-06-16, 19:02
Medlem
Citat:
Jag kan nog döma bättre än du, då jag måste bli övertygad för att tro. Du kan ju välja.som du VILL att det ska vara. Jag kan inte det. Däremot kan jag ha fel, men det är en annan sak.
Det tror inte jag, för du förstår inte ens vad det innebär att vara partisk, dvs att fälla ett avgörande innan du har fått alla bevis. Det är så du gör med evangeliet, och det är så du gör som domare.
Citera
2019-06-16, 19:05
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Den ena "experten" säger en sak baserat på bevis från brottsplatsen, och den andra "experten" säger att det den första "experten" sagt inte stämmer, baserat på samma bevis. Jag kallar det motstridiga bevis, för "experterna" kommer fram till olika slutsatser baserat på vad de tror har hänt.

Här är det fråga om tolkningar av bevis, inte beviset i sig. Ett bevis är ett bevis och en tolkning något annat.
Citera
2019-06-16, 19:06
Medlem
Citat:
Det tror inte jag, för du förstår inte ens vad det innebär att vara partisk, dvs att fälla ett avgörande innan du har fått alla bevis. Det är så du gör med evangeliet, och det är så du gör som domare.
Och du med andra religioner och gudar.
Däremot har jag inte fällt ett avgörande. Jag kan när som helst ändra uppfattning.
Citera
2019-06-16, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Om gud hade uppenbarat sig hade jag naturligtvis accepterat faktum. Så om gud vill ha en följare till kan han hälsa på när som helst.

Och nej, jag förnekar inte den högste guden, jag förnekar ditt påstående att han finns. Du utgör dig till talesperson för honom så arrogansen ligger hos dig.
Det är bara att börja med skapelsen. Du ser allt omkring dig, men förnekar att Gud har skapat allt.

Luk 10:16
Den som lyssnar till er, han lyssnar till mig, och den som avvisar er, han avvisar mig. Men den som avvisar mig, han avvisar honom som har sänt mig (= Fadern, den Högsta Guden).”

Vi är bara Guds tjänare, så ovanstående gäller.
Citera
2019-06-16, 19:08
Medlem
Om jag hamnar i domstol så hoppas jag det är bevis som blir avgörande, och inte tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in