2019-06-16, 17:31
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Är det något som är infantilt så är det tron på en vulkangud och hans son som det inte finns några
som helst bevis för? Jag antar att du tror på uppståndelsen? Det står också i din lilla bok att
alla gravarna i Jerusalem öppnades och alla liken vaknade upp, tror du inte att de romerska
soldaterna skulle ha blivit nervösa om en massa zombier knallade omkring och skickat en rapport
till Tiberius, det hade varit en sensation men ingen skrev om det, ingen.

Tänkte du bemöta mina invändningar mot ditt tama försök till ett argument, eller vill du avträda mark till förmån för andra frågeställningar?
Citera
2019-06-16, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag behöver inte välja andra religioner när de lovar samma sak.
Men du hade kunnat valt en annan religion? Och trott på den?
Citera
2019-06-16, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Tänkte du bemöta mina invändningar mot ditt tama försök till ett argument, eller vill du avträda mark till förmån för andra frågeställningar?
men bibeln har fel i detta med valar, arter m.m. Vetenskapen har rätt. För att fritt citera R Dawkins
"plan flyger, bilar kör, om du baserar medicin på vetenskap, det botar människor. om du baserar
flygplan på vetenskap så flyger de, om du baserar raketer på vetenskap så flyger de till månen
det fungerar"!
Citera
2019-06-16, 17:46
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
men bibeln har fel i detta med valar, arter m.m. Vetenskapen har rätt. För att fritt citera R Dawkins
"plan flyger, bilar kör, om du baserar medicin på vetenskap, det botar människor. om du baserar
flygplan på vetenskap så flyger de, om du baserar raketer på vetenskap så flyger de till månen
det fungerar"!

Vet du vad Bibelns/Guds definition av "fisk" och "slag" är? Dessa begrepp är som bekant betydligt äldre än de taxonomiska system som följde dem.
Citera
2019-06-16, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jaha, så du kan välja att tro på tomten. Kan du förklara hur det skulle gå till?
Ja, det kan jag, för valet är fritt. Men jag tror inte på tomten. Alltså blev mitt val att inte tro.
Citera
2019-06-16, 17:58
Medlem
Citat:
Ja, det kan jag, för valet är fritt. Men jag tror inte på tomten. Alltså blev mitt val att inte tro.
Jag kan inte välja att tro på tomten. Så för mig var det inget val.
Citera
2019-06-16, 18:03
Medlem
Citat:
Så skapelseberättelsen, budorden andra versionen samt alla löjliga profetior som aldrig har utfallit
är väck då? Hm. Dessutom sa jebus att alla de gamla lagarna gäller tills han kommer tillbaka.
Inte skapelseberättelsen. Lagen gäller inte för kristna.

Rom 10:4
Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig.

Men det baseras alltså på tro. Den som inte tror på rättfärdighet genom tro utan tror på rättfärdighet genom att följa lagar blir dömd efter dessa lagar. Med den dom du dömer blir du dömd. Det är det nya förbundet. När han sa att han inte kommit för att UPPHÄVA lagen och profeterna talade Jesus om förbundet, inte om lagarna. Tanach = hebreiska ordet för lagen och profeterna, det västerlänningar kallar GT. Han talade dessutom till judar, och för de är GT fortfarande giltigt. Det beror på att det var Fadern som gav judarna löftet att han aldrig skulle överge judarna, och det löftet kan inte Sonen UPPHÄVA för att Fadern är större än Sonen. Sonen skulle UPPFYLLA lagen genom ett fullkomligt offer. Läs Heb 9, allt står där.
Citera
2019-06-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Hehe, ja, om man litar blint på någon som säger sig vara ens herde så är man verkligen ett får.

Vadå generaliserar? Du menar att om man är kristen så minskar bara risken att drabbas av katastrofer, men det finns fortfarande en risk? Om man tror på Gud så är sannolikheten större att han talar till en, men det finns ingen garanti?
Ja, för det är en del av straffet Gud la på människorna (du ska arbeta i ditt anletes svett för att skaffa föda), och då kan Gud inte alltid göra det lättare för vissa i ett visst område, för det skulle kunna innebära att han även hjälper onda människor, de som han vill straffa och förstöra i sin vrede. Men Gud ger oss alltid en väg ut, om det så är döden, för har du gått in i döden för din herres skull blir du frälst.
Citera
2019-06-16, 18:11
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Du menar att du med din vilja skulle kunna korrumpera ditt intellekt så pass att du skulle kunna tro på tomten? Mästare i självbedrägeri alltså. Men det behövs väl om man ska vara religiös.
Citera
2019-06-16, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det var Jesus ord, inte mina.
Det var inte Jesus ord, det var dina egna lögnaktiga ord.
Citera
2019-06-16, 18:12
Medlem
Citat:
Men du hade kunnat valt en annan religion? Och trott på den?
Ja, om det finns bevis för att den religionen är sann och den guden är levande så...
Citera
2019-06-16, 18:13
Medlem
Citat:
Jag kan inte välja att tro på tomten. Så för mig var det inget val.
Men om du inte tror på tomten har du redan gjort ett val. Du hade två val från början, tro eller inte tro, och du valde att inte tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in