2019-06-16, 17:25
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ibland, om än inte alltid, är det väl så att det är en destruktiv dans där parterna triggar varandras sämsta sidor. Detta kan givetvis variera från fall till fall men traditionell media har ju tyvärr då och då framställt saker på ett rent felaktigt sätt. I fallet med Lotta Rudholm verkar det som att kvällstidningarna mer ägnat sig åt ren propaganda för att anhöriga ska kunna tjäna en hyfsad hacka på att Lotta hade sällsynt dålig smak och omdöme och staten *misslyckats* att skydda henne från konsekvenser av sitt eget dåliga omdöme.
Kan du inte sluta tjata om Lotta, det är bara ett fall.

Citat:
Men återigen, vänd på situationen och tänk dig LW som man och SD som kvinna. Jag tror inte många skulle varit lika toleranta i sin syn på LW.
Var ser du den toleransen? Varje dag finns det tiotals (om inte hundratals) inlägg som om och om igen repeterar samma kritik mot allt hon gjorde och hur hon betedde sig.

Citat:
För övrigt är väl rena relationsmord ganska fåtaliga i jämförelse med totalt antal mord? Ett relationsmord är ju inte givet alltid heller helt oprovocerat.
Jag kommer inte ihåg vem som har skrivit om detta i tråden men det finns beskrivet rätt många gånger om orsaken till att kvinnor mördas av sin partner/expartner. Det finns nog länkar där också.

Citat:
Martin Jonsson och hans lika dräggiga psykfall till bror blev väl uppfostrade av en ensamstående mamma.
Vad har det med mordet att göra? Jag tror inte att SD uppfostrades av en ensamstående mamma.
Citera
2019-06-16, 17:29
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Kanske för att slippa kritiseras för om någon påstår det skulle vara förhastat?
Den förklaringen tror jag också på.
Det låter rimligt.
Citera
2019-06-16, 17:37
Medlem
Citat:
Det var alltså ingen gemensam ansökan utan UW sökte ensidigt genom stämning?

Så har jag tolkat informationen
Citera
2019-06-16, 17:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Kan du inte sluta tjata om Lotta, det är bara ett fall.

Var ser du den toleransen? Varje dag finns det tiotals (om inte hundratals) inlägg som om och om igen repeterar samma kritik mot allt hon gjorde och hur hon betedde sig.

Jag kommer inte ihåg vem som har skrivit om detta i tråden men det finns beskrivet rätt många gånger om orsaken till att kvinnor mördas av sin partner/expartner. Det finns nog länkar där också.

Vad har det med mordet att göra? Jag tror inte att SD uppfostrades av en ensamstående mamma.

Det fetade: man verkar ju exempelvis anse att SD inte skulle haft rätt att häva ut henne ur bilen. Man försöker omkonstruera till och med hennes egen utsaga om vad som hände för att pressa in henne i en mall om oskyldigt offer, man menarlikt Krösa Maja att det nog var något hemskare som skedde även om det då sker till priset av att LW skulle måsta vara lögnare. Jag tror inte LW ljög. Jag tror hon ville ta kontroll och försöka "peka med hela handen", som en sämre slags morsa, i att kräva att de skulle prata ut. Och när det inte funkar utan hon generas, stukas till och ratad får gå hem själv så gör hon en tramsanmälan. Den enda anmälan Lotta gjorde (som inte fullföljdes då hon inte ville lämna ut journalanteckning om påstådda skador) mot Martin skedde när han gjort slut och flyttat in hos en annan kvinna.

Inställningen i många trådar där BO är kvinna är väl ofta något övertydligt strävande att verka skapa en bild av ett helgon? Precis som kvällstidningarna gjorde i fallet med Lotta. Skulle man sett misshandelsincidenten på samma sätt om LW varit man? Självklart inte, det skulle setts som typiskt för en obehaglig psykopat som försöker tvinga sig kvar i bilen när föraren nekat komma in på nattfika.

Nej SD kanske inte uppfostrades av en ensamstående mamma. Ska man vara amatörpsykolog kanske det har betydelse för varför han inte lämnade HD för LW. Men en pissig uppväxt har nog inverkat på varför Martin och hans bror inte har vidare förmåga att respektera och visa hänsyn mot andra människor. Trots att de uppfostrats av deras riktiga mor. Det kan ju i vissa fall vara högst befogat att utomstående lägger sig i hur föräldrar hanterar sina barn. Hade någon lagt sig i hur Martin och hans bror uppfostrades så kanske några liv hade sparats.

Mja, jag tycker det finns vissa likheter med Lotta. I tråden finns åtskilliga omdömen om att SD uppenbart måste vara störd på något sätt, men LW föll som en fura precis som Lotta föll för den våldsbrottsdömde extremt tatuerade anabolapumpande kolatorsken Martin. Men fakta godtas inte det är av någon anledning nödvändigt att försöka framställa det som att kvinnan gjort allt för att försöka fly mannen. Kanske det är högre skadestånd från Brottsofferfonden som hägrar?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-06-16 kl. 18:04.
Citera
2019-06-16, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Ja, någon av dessa förklaringar kan säkert stämma. Eller en blandning av dem kanske?

Ja mycket logiskt. Tänker att de allihop i denna härva misstänker varandra, infalla fall stundvis, det är nog svårt att komma ifrån i den här röran
Citera
2019-06-16, 17:53
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Så har jag tolkat informationen

Måste ta sats för att våga ställa följande burdusa fråga:

Vet du om UW möjligen fattat tycke för någon annan än MH vid tiden för skilsmässoansökan eller om han kanske hoppades på en återförening med LW?
Citera
2019-06-16, 17:59
Medlem
Citat:
Måste ta sats för att våga ställa följande burdusa fråga:

Vet du om UW möjligen fattat tycke för någon annan än MH vid tiden för skilsmässoansökan eller om han kanske hoppades på en återförening med LW?

Jag kan inte svara säkert på din fråga men det skvallrades en del om det sistnämnda.
Citera
2019-06-16, 18:06
Medlem
Citat:
I denna teori passar den öppna dörren bra in, det tycker jag också.

Ja instämmer förutom att det nödvändigtvis inte behöver varit ett gräl, kan vara någon dramatisk eller med lite trotsigt annorlunda beteende, kanske ledsen? Som bara går därifrån och LW står som ett frågetecken och vill förstå vederbörande och ränner efter?

Något/Någon fick henne att släppa taget och hasta ut, en sen måndagkväll.
Vem/Vad kan lyckas med att locka ut henne från bostaden utan att göra klart??

Jag kan tänka mig några fler scenario som är mer troligt än gräl, men ändå något känslosamt för att lyckas få henne att avbryta sin kontakt med vänner och slå in paket

Men det kanske var sån hon var, som släppte allt för alla oavsett vad hon gjorde, även om hon ens egentligen hade tid?
Citera
2019-06-16, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Ja instämmer förutom att det nödvändigtvis inte behöver varit ett gräl, kan vara någon dramatisk eller med lite trotsigt annorlunda beteende, kanske ledsen? Som bara går därifrån och LW står som ett frågetecken och vill förstå vederbörande och ränner efter?

Något/Någon fick henne att släppa taget och hasta ut, en sen måndagkväll.
Vem/Vad kan lyckas med att locka ut henne från bostaden utan att göra klart??

Jag kan tänka mig några fler scenario som är mer troligt än gräl, men ändå något känslosamt för att lyckas få henne att avbryta sin kontakt med vänner och slå in paket

Men det kanske var sån hon var, som släppte allt för alla oavsett vad hon gjorde, även om hon ens egentligen hade tid?

Kanske någon som var där och råkade bli varse att hon fortfarande chattade med SD trots att hon i andra sammanhang påstod sig vara trakasserad och hotad av denne?
Citera
2019-06-16, 18:13
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Det är ett mord som begåtts av en människa hon öppet visat sin uppenbara avsky till, och det många ggr.

Ja det kan förstås tolkas på olika sätt.
Det är ett mord som begåtts av en människa (LW), som hon öppet visat sin uppenbara avsky till, och det många ggr.

Det skrev som svar på varför hon är intressant för många, eftersom det är några som inte tycks förstå kopplingen där.

Ett tips:
Om du byter ut ”av” till ”på” så blir det
kanske lättare att förstå?
Citera
2019-06-16, 18:15
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag kan inte svara säkert på din fråga men det skvallrades en del om det sistnämnda.

Tack för detta svar. Om jag tänker mig att skvallret åtminstone delvis var byggt på sanning så finns möjligheten att UW hoppades på en återförening med LW. Om så var fallet funderar jag på om UW:s och LW:s barn visste om denna eventuella förhoppning?
Citera
2019-06-16, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Kan du förklara det fetade för jag förstår verkligen inte?

SmartaMarta lever inte riktigt upp till sitt användarnamn. Jag tror hen menar att MH skulle vara intressant för att hon visat sin avsky beträffande en som senare dödas. Men ett halvkonsekvent syftningsfel på högstadienivå gör det obegripligt.
Som det är skrivet verkar det som att MH öppet skulle visat sin avsky mot mördaren. Vilket i så fall möjligtvis förutsätter att smarty avser att UW skulle vara MGM.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-06-16 kl. 18:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in