2019-06-16, 14:58
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Innan Trump så var det faktiskt Obama-administrationen som sålt flest vapen till Saudi någonsin. Och sen var det även Obama som från början var med och eskalerade nuvarande elände i Jemen.

Nekar inte att de sålde mycket vapen men det var även den administrationen som införde en regel/lag som skulle hindra vapentillverkarna från att sälja vapen till suspekta parter, den är nu borta.
Citera
2019-06-16, 14:59
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Saudi är inte bättre än Iran. Om jag var tvungen och välja så skulle jag nog välja Iran som det bättre landet. Min syn på Israel är att de har rätt att existera men de hanterar sitt försvarsproblem helt galet.

MÖ är en krutdurk med många suspekta "spelare" (ledare). Samtidigt är alla stormakter mer eller mindre involverade. Vems som är drivkraften till den senaste händelserna är svårt att se.

Möjligen kan det hela enklast förklaras med "Thucydides fälla". Där Iran växer sig starkare och de andra länder kan inte hantera det utom med våld.

Exakt, varken Saudi eller Iran är bra i dagsläget men Iran går att lösa genom handel och genom diplomati få fram en demokratiseringsprocess, Saudiarabien är ett mycket större och farligare problem när det kommer till den punkten.

Sedan tror jag inte att det handlar om att de inte kan hantera det på något annat sätt utan att minst 1 av parterna inte vill hantera det på något annat sätt.
Citera
2019-06-16, 15:02
Medlem
Citat:
Oftast svarar bara Iran på israelernas egna krigshetsande. Sen tar MSM citaten ur sin kontext och kastar ännu mer ved på brasan. Militärföretag världen över gnuggar händerna varje gång Iran och Hizbollah håller på och muckar med Israel och vise versa.

https://youtu.be/PFkAAvDkj9k

Men ja. Det krävs två för en tango. Och det gäller Iran lika mycket som det gäller Israel. Israelerna är mer subtila och kör istället med en massa subtilt och manipulativt bullshit om hur pass hotade och utsatta de är utav stora stygga Iran. Vilket Israel egentligen inte är. Ville han och visste han att han skulle komma undan med det så skulle Netanyahu förvandla Hizbollah och Assad till ett dåligt minne och Teheran till en glasparkering på någon månad eller två. Men militärföretag och oljekarteller vill fortsätta tjäna pengar på proxy-fjamsandet ett tag till verkar det som.

Iran har tvärtom inte samma förmåga som Israel har mot Iran att om de ville förvandla Tel Aviv eller Haifa till en grushög. Tomt brölande ifrån mullorna. Israelerna vill tvärtom se svaga ut i förhållande till Iran för att kunna mjölka USA på mer bistånd och infrastruktur. Simple as that.

https://a.disquscdn.com/uploads/mediaembed/images/1878/3684/original.jpg

Du har rätt i Tangon och att Iran är för närvarande militärt svagare än Israel. Problemet för Israel är att de har inget strategiskt djup. De har ryggen mot havet. Misstänker att det senaste upptrappningen kan förklaras i Thucydides fälla. Där Iran har vuxit sig starkare genom de fick Irak mer eller mindre av USA och knutit sig närmare till Assad samt fått sin norra flank neutraliserad genom sin allians med Ryssland. Samtidigt har Pakistan problem i Afghanistan och med Indien. Så de andra länderna främst Saudi och Israel har blivit stressade.
Citera
2019-06-16, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Tråkigt att hatet har växt sig så mellan de två folken. Men jag såg ingen festival på den videon. Jag såg en utställning med massa anti Israel konst och sen nån prisutdelning. När du skrev festival så såg jag framför mig hur iranier går ut på gator och torg och hoppar och dansar till att utrota Israel. Ja men din poäng är ändock nådd.

Kan minnas att jag har läst npt liknande ifrån judarnas håll? Typ att man firar att massa iranier dog i nåt väldigt gammalt krig. Inte för att försvara iranierna på ngt sätt, men det här hatet dem emellan verkar gå långt tillbaka.

Men, trots det, så tycker jag inte att det iranska folket förtjänar att bli bombade till stenåldern. Det iranska folket hålls själva som gisslan utav islamisterna och jag anser därför att de själva bör ta itu med islamisterna. Jag tycker detsamma om Israel. Det är aldrig folken som är de skyldiga, men det är folken som drabbas värst i krig. Ledarna och deras hantlangare kommer att förlora makten nån dag. Tycker att man bör låta tiden ha sin gång istället för att förstöra ett helt folk och land för många generationer framåt, bara för att ledarna är idioter.

Det är väl i princip inget folk inklusive Iran som förtjänar att bli bombade till stenåldern.
Citera
2019-06-16, 15:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Skulle väst hjälpa dem att få stabilitet så skulle inte fanatiska extremister få ett andrum för att kunna rekrytera folk

Det är ju precis det som den inkompetenta "fredsprocessen" alltid lett till vare sig det är medvetet eller ej. Carter hade nog ändå hjärtat på rätt plats men inte kompetensen att väga upp sin välvilja med. Camp David avtalet var en katastrof.
Citera
2019-06-16, 15:04
Medlem
Citat:
Ja. När USA tagit allt de vill ha och gett Israel det de vill ha: http://www.inspiretochangeworld.com/wp-content/uploads/2015/09/ISIS-is-working-on-Mossad-CIA-plan-to-Create-Greater-Israel-2-750x400.jpg

Förs då kanske USA skiter i arabvärlden. Det stämmer nog.

Vad är det USA tar?? Oljebolagen är inhyrda på kontrakt och oljan är väl nationaliserad även i Saudi. Europoeiska kontraktorer är väl lika vanliga som USAs?

Oljan hamnar i södra Europa och Japan samt övriga Asien.

USA kommer att backa upp Israel, det tror jag också, man blir inte ledande politiker i USA genom att reta de religiösa. De måste strykas medhårs.

USAs och EUs beroende av oljebolagens ekonomi är inte så stor. Det fanns en tid när mellanöstern var extremt strategiskt viktigt men de har sakta men säkert förhandlat sig själva bort från den positionen.

Ibland undrar jag om vi inte är kvar där av gammal vana.
Citera
2019-06-16, 15:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Nekar inte att de sålde mycket vapen men det var även den administrationen som införde en regel/lag som skulle hindra vapentillverkarna från att sälja vapen till suspekta parter, den är nu borta.

Men suck. Du verkar ju inte fatta att det där bara var sedvanlig PR och plakatpolitik utav plakatpolitikens okrönte konung Obama medans det fortfarande ändå var business as usual.
Citera
2019-06-16, 15:11
Medlem
HC47s avatar
Nu har jag inte läst så aktivt i tråden men.. vad skulle Iran ha att vinna på att attackera ett norskt fartyg? De måste ju fatta att om de så gör så kommer det användas som ursäkt för att strama åt det ytterligare runt Iran.

Ska man vara lite foliehatt så känns det betydligt mer sannolikt att USA ligger bakom, givet att de letar ursäkter till att kunna ge sig på Iran.
Citera
2019-06-16, 15:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du har rätt i Tangon och att Iran är för närvarande militärt svagare än Israel. Problemet för Israel är att de har inget strategiskt djup. De har ryggen mot havet. Misstänker att det senaste upptrappningen kan förklaras i Thucydides fälla. Där Iran har vuxit sig starkare genom de fick Irak mer eller mindre av USA och knutit sig närmare till Assad samt fått sin norra flank neutraliserad genom sin allians med Ryssland. Samtidigt har Pakistan problem i Afghanistan och med Indien. Så de andra länderna främst Saudi och Israel har blivit stressade.

Israel har ett Samson-alternativ, överlägsen militär-teknologi och infrastruktur, ett USA som alltid ställer upp när det kniper samt ett Ryssland som alltid fegar ur och lämnar Israels fiender i sticket när det väl gäller. Då spelar inte geografi så stor roll. Hur många angreppskrig har inte Israelerna redan överlevt vid det här laget där de varit omringade av fiender i nord, öst och syd samt havet i väst?
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-06-16 kl. 15:23.
Citera
2019-06-16, 15:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vad är det USA tar?? Oljebolagen är inhyrda på kontrakt och oljan är väl nationaliserad även i Saudi. Europoeiska kontraktorer är väl lika vanliga som USAs?

Oljan hamnar i södra Europa och Japan samt övriga Asien.

USA kommer att backa upp Israel, det tror jag också, man blir inte ledande politiker i USA genom att reta de religiösa. De måste strykas medhårs.

USAs och EUs beroende av oljebolagens ekonomi är inte så stor. Det fanns en tid när mellanöstern var extremt strategiskt viktigt men de har sakta men säkert förhandlat sig själva bort från den positionen.

Ibland undrar jag om vi inte är kvar där av gammal vana.

Så klart. "USA bryr sig inte om oljan längre, så det så!"

Gäsp. Byt taktik. Det där är bara tröttsamt vid det här laget. Det är dessutom inte självklart och hugget i sten att USA kommer fortsätta vara oberoende utav utländsk olja för evig tid framöver bara för att de först nu efter 75 år helt plötsligt blev det i December 2018. Det kan vända fort. Och mycket vill ofta ändå ha mer bara för havandets skull även fast man på kort sikt kanske inte är i behov av det.
Citera
2019-06-16, 15:46
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Israel har ett Samson-alternativ, överlägsen militär-teknologi och infrastruktur, ett USA som alltid ställer upp när det kniper samt ett Ryssland som alltid fegar ur och lämnar Israels fiender i sticket när det väl gäller. Då spelar inte geografi så stor roll. Hur många angreppskrig har inte Israelerna redan överlevt vid det här laget där de varit omringade av fiender i nord, öst och syd samt havet i väst?

Hur många RIKTIGA angrepp från HELA länder har skett mot israel de senaste, låt säga, 25 åren?

Inte ett enda.

Då syftar jag på exempel som att Egypten skulle attackera Israel i ett fullskaligt krig. Eller ännu värre, låt säga Turkiet.

Hur lätt tror du de hade kunnat skaka av sig attacken?
Citera
2019-06-16, 15:51
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Video från 2012 där en ekonom från IMF och Världsbanken talar om vikten av att initiera en konflikt med Iran:
https://youtu.be/w-mo96i_4iI

”De” har planerat detta under låååång tid.

Inte ens japanerna tror på denna bluff från USA/Saudi/Israel.

Barack Obama ville inte starta krig med Iran så han förhandla till den infamösa Iran dealen.

Landsförrädaren Donald Trump är dock så dement och efterbliven att han gör exakt som ”de” vill= Armageddon
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2019-06-16 kl. 15:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in