2019-06-16, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Fast nu sitter du och snackar massa goja bara. Inte en enda källa, seriös kommentar eller liknande. Bara massa svammel och skitsnack.

Tycker den du precis citerade beskrev läget kring USA väldigt trovärdigt och fläckfritt.

Tror du får ta ut ditt huvve ur arslet och börja ta in vad som verkligen händer i världen. Men det är klart, du är förmodligen själv en zionist/pro-israel så det är ett omöjligt uppdrag för dig.

Jag har inte sett någon källa på att USA stöder terrorister och jihadister. Saudi och Iran må göra det, jag vet inte.
Citera
2019-06-16, 14:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag har inte sett någon källa på att USA stöder terrorister och jihadister. Saudi och Iran må göra det, jag vet inte.

Vart tror du själv merparten utav alla vapen både Trump och Obama sålt till Saudiarabien tagit vägen sedan 2011? Knappast enbart kriget i lilla Jemen skulle jag tro.

https://i.redd.it/swtwumi1dpxy.jpg
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-06-16 kl. 14:38.
Citera
2019-06-16, 14:39
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Kanske för att USA och Saudi backar daesh och ISIS och andra wahabiter mot Shia-miliser som Hizbollah och allawiter som Assad?

Israel själva har egentligen inte så mycket med ISIS och dylikt att göra. Det är främst USA och Saudi som sköter den biten åt dem. Israelerna är bara nöjda så länge de kan sitta på läktaren och se på medans både Sunni och Shia destabiliserar Libanon, Syrien och Irak åt dem.

Det värsta är att tack vare all jävla hjärntvätt så accepterar vissa Sunni medan de spottar på Shia medan Shia verkar var den gren som är mest emot sharia och den som är mer lik protestantismen om man ska ta kristna jämförelser.

Sedan skulle jag nog inte säga att det är Israel i sig som sitter nöjt utan det är Netanyahu som gör det då allt kaos och den förstörelse av den fred som Jimmy Carter lyckades skapa där nere och som Clinton fortsatte att stärka på 1990-Talet.
Citera
2019-06-16, 14:39
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Så jävla ormigt och subversivt av den gamla CIA-räven. Men vad annars kan man förvänta sig. Pompeo är en orm.

Och han skryter om det. På en konferens i Texas den 15 april satt han på scenen och sa bl a:

Citat:
I was the CIA director. We lied, we cheated, we stole. We had entire training courses. It reminds you of the glory of the American experiment,” Pompeo boasted as the audience laughed and celebrated the statement.

Publiken skrattade.

Lita aldrig på USA.

https://www.telesurenglish.net/news/We-Lied-Cheated-and-Stole-Pompeo-Comes-Clean-About-CIA-20190424-0033.html
Citera
2019-06-16, 14:40
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:

Även om de inte skulle göra det direkt så gör det de indirekt genom att sälja vapen till Saudiarabien, Obama införde ett förbud för att kunna sälja vapen till suspekta nationer och grupper, detta förbud rev Trump ganska snabbt.
Citera
2019-06-16, 14:43
Medlem
Citat:
Vart tror du själv merparten utav alla vapen både Trump och Obama sålt till Saudiarabien tagit vägen sedan 2011? Knappast enbart Jemen skulle jag tro.

Saudi är inte USA trots allt.

USA förstås bäst av att man eftersträvar Pax Americana. Det är det primära.

De länder som är allierade till USA har en tendens att bli demokratiska och liberala marknadsekonomier över tid. Det kan ses som ett sekundärt mål.

Chile, Taiwan, Sydkorea m fl är utmärkta exempel på diktaturer knutna till USA som utvecklat demokrati.

I arabvärlden not so much, där är det fortfarande Pax Americana då någon egentlig demokratirörelse inte orkar existera.

Arabvärlden lever ännu i det kaos och maktvakuum som uppstod efter turkimperialismens fall. Västmakterna har klyddat till det och misslyckats att skapa stabilitet.

Så USA vill ha Pax Americana dvs stabilitet.

Det bästa väst kan göra och det är att Europa snabbspolar fram till en elektrifiering av fordonsflottan. Japan kan göra det samma hemskt gärna.

Sedan kan vi skita i arabvärlden, den blir betydelselös för oss.
Citera
2019-06-16, 14:46
Medlem
Känns som terrordåd, har länge väntat på att nätverk ska angripa svaga punkter i infrastruktur. Har även för mig att Bin Laden en gång i tiden uppmanade till att attackera transport av gods och olja. Hormuz strait och i stort sätt hela röda havet och Suez kanalen är kritiska när det kommer till transportleder. Det blir extremt kostsamt om man skulle behöva säkra dessa leder militärt. Om man helt skulle utesluta transport genom dessa områden så är det dessutom svårt att öht få ut olja ur mellanöstern.

Det finns väldigt många motiv, och det skulle gagna väldigt många grupper. Det är svårt att dra några slutsatser men min magkänsla säger att det handlar om terrorism.
Citera
2019-06-16, 14:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det värsta är att tack vare all jävla hjärntvätt så accepterar vissa Sunni medan de spottar på Shia medan Shia verkar var den gren som är mest emot sharia och den som är mer lik protestantismen om man ska ta kristna jämförelser.

Sedan skulle jag nog inte säga att det är Israel i sig som sitter nöjt utan det är Netanyahu som gör det då allt kaos och den förstörelse av den fred som Jimmy Carter lyckades skapa där nere och som Clinton fortsatte att stärka på 1990-Talet.

Carter som (vare sig medvetet eller ej) hjälpte Khomeini till makten i Iran och Clinton som hade ihjäl över en halv miljon irakier med sanktioner på sanktioner. För att inte nämna fiaskot Oslo-avtalet visat sig vara i efterhand. Man kan även säga att det var Clinton som (medvetet eller ej) banade vägen för Netanyahu-eran i Israel som man kan säga fick sitt bokstavliga startskott den 4 November 1995.

https://en.wikipedia.org/wiki/Assassination_of_Yitzhak_Rabin

Annars håller jag med dig. Men försök inte shilla demokratisk Pepsi för mig bara för att republikansk Coke är mer uppenbart krigshetsande.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-06-16 kl. 14:57.
Citera
2019-06-16, 14:52
Avslutad
Citat:
Även om de inte skulle göra det direkt så gör det de indirekt genom att sälja vapen till Saudiarabien, Obama införde ett förbud för att kunna sälja vapen till suspekta nationer och grupper, detta förbud rev Trump ganska snabbt.

Innan Trump så var det faktiskt Obama-administrationen som sålt flest vapen till Saudi någonsin. Och sen var det även Obama som från början var med och eskalerade nuvarande elände i Jemen.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-06-16 kl. 14:55.
Citera
2019-06-16, 14:53
Medlem
Citat:
Samtidigt så är Saudiarabien aktivt stödjande av Al-Qaida, daesh och många andra grupperingar.

Jag fortsätter nog att vara mer positivt inställd till Iran än Saudiarabien och Isarel, speciellt då Israel fortfarande har slaktat och våldtagit oskyldiga sedan 1947.

Saudi är inte bättre än Iran. Om jag var tvungen och välja så skulle jag nog välja Iran som det bättre landet. Min syn på Israel är att de har rätt att existera men de hanterar sitt försvarsproblem helt galet.

MÖ är en krutdurk med många suspekta "spelare" (ledare). Samtidigt är alla stormakter mer eller mindre involverade. Vems som är drivkraften till den senaste händelserna är svårt att se.

Möjligen kan det hela enklast förklaras med "Thucydides fälla". Där Iran växer sig starkare och de andra länder kan inte hantera det utom med våld.
Citera
2019-06-16, 14:54
Avslutad
Citat:
Sedan kan vi skita i arabvärlden, den blir betydelselös för oss.

Ja. När USA tagit allt de vill ha och gett Israel det de vill ha: http://www.inspiretochangeworld.com/wp-content/uploads/2015/09/ISIS-is-working-on-Mossad-CIA-plan-to-Create-Greater-Israel-2-750x400.jpg

Först då kanske USA skiter i arabvärlden. Det stämmer nog.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-06-16 kl. 15:22.
Citera
2019-06-16, 14:56
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Men försök inte ens shilla demokratisk Pepsi bara för att republikansk Coke är mer uppenbart krigshetsande.

Det försökte jag inte heller, men det är de två som har gjort mest nytta där nere även om det har uppstått motreaktioner likt Trump mot vad de gjorde där nere, hade Bush haft en starkare viljestyrka så tror jag nog att han hade kunnat göra en hel del nytta han med, men nu var han en fruktansvärt lättmanipulerad president likt den nuvarande.

För att förtydliga så säger jag inte heller att Obama gjorde nytta där borta, det som behövs är att USA tar sig i kragen och hjälper Irak att återuppbygga sin infrastruktur, irakierna eller ja hela mellanöstern behöver en positiv syn av västvärlden och det får den inte genom att väst kommer och bombar dem för att sedan lämna dem till sina öden.

Skulle väst hjälpa dem att få stabilitet så skulle inte fanatiska extremister få ett andrum för att kunna rekrytera folk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in