2019-06-16, 10:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Den enda någorlunda vettiga förklaringen till den öppna ytterdörren som jag
kan se är att hon har följt efter någon som lämnade bostaden, detta efter ett gräl å
med fart, LW springer efter.
Någon som hon bryr sig så pass mycket om så att hon kutar efter.
Min teori.

Eller att hon kom på att hon saknade något och bara skulle en kort sväng och fråga en granne något?
Citera
2019-06-16, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
En tanke gnager: var MH och MGM bekanta med varandra eller fanns det någon gemensam nämnare där?

Det var någon som ganska nyligen skrev att MH skrivit i sin blogg att hon skulle pekat på relationer när hon var gift med UW, att UW då svek henne. Om det handlade om barnen eller andras relationer i vänskapskretsen vet jag inte, jag har inte läst bloggen tyvärr.
Men om UW och LW hade samma vänner så är det ju möjligt att SD och MH möttes i sammanhang. Men vad skulle SD och MH kunna ha för gemensamma intressen som förenar dom två i någon djupare vänskap? Eller tänker du på någon annan gemensam nämnare?
Citera
2019-06-16, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Som jag minns det - men jag kan ju minnas fel - så var det den blogg
med få inlägg som @TimFa lade ut, och som skulle ha varit skriven av
UW som diskuterades.

Skribenter (som bl a @ModestyBlaiser?) och som är kunniga när det
gäller bloggar, diskuterade och ansåg att datumen i bloggen ev kunde
vara bakdaterade, daterade i efterhand, som jag förstod det.

Vad gäller MH:s blogg tror jag att datumen stämmer och att den till
stor del är skriven som rehabilitering efter det turbulenta uppbrottet
från äktenskapet med UW.

Även en rejält stor skopa av smutskastning av UW och LW och deras
uppfostrande/ behandling av barnen. Vilket genomsyrar ett flertal av
inläggen.

Yep. Inläggen var inte "snygga" men handlade inte om LWs eventuella relationer. Men även om inläggen inte var "snygga" så är det väl ändå ganska givet att man får "lägga sig i" om ens styvbarn beter sig självdestruktivt och utagerande. I sådana fall får väl principiellt vem som helst "lägga sig i" och göra orosanmälan om man får rätt på att minderåriga barn exempelvis lämnas inlåsta ensamma om nätterna.
Det hon menar att hon stör sig över är inte anmärkningsvärt även om det är måhända olämpligt att blogga om det.
Citera
2019-06-16, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är en ny och mycket intressant tanke.

En del som tror att SD är skyldig har funderat över om JG eller HD skulle kunna vara medhjälpare men ingen har tänkt på MH som möjlig medhjälpare.

Det har inte heller skrivits någon om relationen mellan SD och MH.
De bör ju i alla fall ha känt varandra.
Vet någon om de kom bra överens eller inte?

Det är ju mycket möjligt att de träffades OM de umgicks i samma kretsar vill säga, SD har i alla fall framstått som den lättsamme spillevinken och såna har ju en förmåga att vilja göra människor glada och även lyckas.
Huruvida MH kan vara mottagare av sån ytlig glädje har jag lite svårt att se, hon verkar vara en så pass allvarsam person och raka motsatsen till SD..men vem vet, han kanske nådde fram till MH mörka sida?
Vad tror du? Är det möjligt?
Citera
2019-06-16, 11:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Om det bara var för sitt eget bearbetande, varför gick hon då ut på sin Facebooksida och talade om för sina vänner om bloggen och länkade.

Jag tror att det var för att svärta ned UW vilket hon uppenbarligen behövde för att bearbeta det som hänt. Inte friskt på nåt vis.

Jag håller med dig helt och hållet.

Det känns inte "friskt" någonstans oavsett hon är i kris, om hon behöver skriva av sig och bearbeta det som hon tycker sig se.

I bloggen lägger hon ut väldigt privata om andra personers liv och inte minst barnens liv, saker som man inte fläker ut offentligt.

Det känns helt klart som att hon vill att andra ska veta hur orättvist hon har blivit behandlad, hur "fula" de andra är och hur rätt hon har.

Hon vill få upprättelse.

Allt är sett ur hennes perspektiv; ett perspektiv jag också tycker känns helt "snedvridet". Objekten för hennes skrivande, har de ens en aning om att de blir offentligt utfläkta på det sättet?

När man mår dåligt, är i mitt i en kris, då tänker man inte riktigt som man brukar. Men det finns andra komponenter här, som hur hon förlägger alla problem på andra och att hon utmålar sig som den enda som ser klart.

Jag tror inte att hon ljuger. Dvs jag tror att det är hur hon tolkar världen, dess människor och sin egen roll.

De faktiska omständigheter som hon beskriver är ju också utvalda, en slags tolkning av vad som är viktigt att berätta.

På det viset är bilden inte "sann". Den är och förblir en tolkning.

I mina ögon en osund tolkning av.
Citera
2019-06-16, 11:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Det är ju mycket möjligt att de träffades OM de umgicks i samma kretsar vill säga, SD har i alla fall framstått som den lättsamme spillevinken och såna har ju en förmåga att vilja göra människor glada och även lyckas.
Huruvida MH kan vara mottagare av sån ytlig glädje har jag lite svårt att se, hon verkar vara en så pass allvarsam person och raka motsatsen till SD..men vem vet, han kanske nådde fram till MH mörka sida?
Vad tror du? Är det möjligt?

Nu är frågan inte till mig, men jag kanske ändå får säga hur tänker?

Jag har verkligen svårt att tänka att de två skulle synka, även om de hade träffats.

Visst är det så att motsatser ibland kan passa, just för att de kan balansera varandra. Men det krävs ändå någon slags gemensam värdegrund, som är en slags baston i en relation, även när den är på vänskapsbasis.

Jag vet inte om det är just deras olika kynne som är det stora hindret. Kanske mer att MH är mycket för vad som är rätt/fel. Jag får en känsla av att det är en ganska strikt värld hon lever i. Det är inte bara religionens regler som ska följas, det är många andra regler som styr hennes värld.

SD verkar vara sprungen ur en helt annan form, där regler/normer inte behöver följas strikt (som jag uppfattat det.

Tror inte heller att de inte skulle synka ihop för fem öre.
Citera
2019-06-16, 11:13
Medlem
Citat:
Det har varit min tanke också att om det varit problem med barnen så kan de ha börjat när MH kom in i familjen. Med tanke på hur hon beskriver sig själv i bloggen så kan jag tänka mig att problem uppstod om hon försökte styra barnen.

Hoppsann och Cocinella, mycket intressant diskussion.
Som föräldrar måste man alltid, även när man separerat, stå enade i sin fostran. Barn kan lyckas spela ut föräldrarna mot varandra annars och det får annars stora konsekvenser, för barnen.

Obs spekulation!! Om då MH gjorde sig ”vän” med barnen för att tex lyckas vända den ena föräldern mot den andra, så har ju inte hennes syften varit barnens bästa på något vis, utan precis som ni skriver, snarare har barnen varit hennes redskap att skapa problem.
Citera
2019-06-16, 11:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det har du rätt i om det är så att dateringen verkligen stämmer och det inte går att ändra i efterhand.
Jag tror att det diskuterades i bloggen men jag kommer inte ihåg vad vi kom fram till.

Var det inte delar i slutet av bloggen, strax innan den blev "privat", där det verkade som att den var skriven till oss?

Jag började att leta i tråden igår, men hann inte.
Citera
2019-06-16, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Det var någon som ganska nyligen skrev att MH skrivit i sin blogg att hon skulle pekat på relationer när hon var gift med UW, att UW då svek henne. Om det handlade om barnen eller andras relationer i vänskapskretsen vet jag inte, jag har inte läst bloggen tyvärr.
Men om UW och LW hade samma vänner så är det ju möjligt att SD och MH möttes i sammanhang. Men vad skulle SD och MH kunna ha för gemensamma intressen som förenar dom två i någon djupare vänskap? Eller tänker du på någon annan gemensam nämnare?

UW och SD är väl någotsånär grannar. Men har inte fått intryck av att de umgås speciellt. Än mindre tänker jag MH. MH och UW bodde väl inte ens ihop, MH flyttade inte till Örebro när de gifte sig. UW kanske kände till relationen LW och SD hade men inte nödvändigt att han skulle berättat det för MH.
Citera
2019-06-16, 11:17
Medlem
Citat:
Det har varit min tanke också att om det varit problem med barnen så kan de ha börjat när MH kom in i familjen. Med tanke på hur hon beskriver sig själv i bloggen så kan jag tänka mig att problem uppstod om hon försökte styra barnen.

Du menar det hade varit bättre för barnen, en sundare miljö om deras farsa också knullat runt i smyg och hållt sig till relationer som måste hemlighållas inför barnen?

Kan du utveckla din tankegång för sättet du framställer det på verkar bizarrt för mig. Jag får inte intryck att MH försöker "styra" barnen. Hon klagar dels på barnens morsa är nyckfull, vilket stämmer med vad den före detta arbetskamraten skrev, att LW verkade förvänta sig att hon ofta skulle kunna byta pass i sista stund. MH klagar också på att någon av ungarna har ett destruktivt sätt att försöka driva igenom sin vilja som hon tycker att föräldrarna tar för lätt på. Hon nämner specifikt ett barn som gav sig ut att cykla i motsatta trafikriktningen på bilväg. Men det var ju nu inte MH som styrde ut ungen i trafiken. MH reagerade på att ungen verkar göra detta för att skrämma föräldern som medel att få sin vilja igenom. Lite grann som ett självmordshot, en form av känslomässig utpressning. När vuxna gör så i vissa sammanhang så kan det bli ett polisärende av det. Varför menar ni att det är stört att som vuxen reagera över sådana tendenser hos barn? Ni verkar ju inte hävda att hon nödvändigt hittar på.

Utan argumentet vad jag förstår är att
- det är olämpligt att hänga ut dem (vilket jag i någon mån kan hålla med om),
- att hon inte har något att göra med barnen, att hon inte ska lägga sig i. Det argumentet har jag svårare att köpa, både beträffande om barnen är utagerande, eller om de berättar att de varit ensamma på natten eller makens ex är nyckfull, typ kommer på på torsdagkvällen att hon inte kan ha barnen den helgen.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-06-16 kl. 11:35.
Citera
2019-06-16, 11:31
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du menar det hade varit bättre för barnen, en sundare miljö om deras farsa också knullat runt i smyg och hållt sig till relationer som måste hemlighållas inför barnen?

Kan du utveckla din tankegång för sättet du framställer det på verkar bizarrt för mig.

Eller haft relationer som barnen visste
om men som de var tvungna att hjälpa
föräldern att hålla hemliga för att det inte
fick komma ut?

Gällde den hemligstämpeln även
inför den andra föräldern och mormor
och morfar?
Citera
2019-06-16, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Någon har tidigare i tråden frågat om MH kände JG. Vet inte varför detta kom upp.

För min del, är MH möjlig GM, så spekulerar jag snarare att hon velat sätta dit inte bara LW utan även SD. Detta snarare än samarbete med någon. Å andra sidan ska hon ju vara expert på manipulation/mind control enligt tråduppgift tidigt.

Eller om syftet var att sätta dit UW eller någon av barnen, eftersom telefon hittades i skogen i närheten där de bor? Men hon är nog nöjd med SD också så länge inte polisen misstänker henne!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in