2019-06-16, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Män som misshandlar sina partners brukar väl göra det med grund i svartsjuka, för att de är kära i sina partners och därav har behov att kontrollera denne? Kanske samma mekanism, om LW upplevde sig ratad ifall SD försökte lappa ihop äktenskapet med HD.

När kriminella har ihjäl varandra så är det ju ofta så att man snabbt hittar GM då det finns någon historik av att BO jävlats på ett eller annat sätt med denne. För polis är väl ett sådant mönster ganska välkänt kan jag tänka.

Förvisso men om SD försökte lappa ihop sitt äktenskap med HD, och LW var den som kände sig ratad...SD är en vuxen man och gör som han vill, behövde han mörda sin vän för att fortsätta med HD?
Borde det inte varit SD som blev mördad om LW var svartsjuk, eller möjligtvis HD?

Absolut helt rätt, men nu var väl varken LW eller SD med i något kriminellt gäng så vi får pussla vidare helt enkelt
Citera
2019-06-16, 01:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Förvisso men om SD försökte lappa ihop sitt äktenskap med HD, och LW var den som kände sig ratad...SD är en vuxen man och gör som han vill, behövde han mörda sin vän för att fortsätta med HD?
Borde det inte varit SD som blev mördad om LW var svartsjuk, eller möjligtvis HD?

Absolut helt rätt, men nu var väl varken LW eller SD med i något kriminellt gäng så vi får pussla vidare helt enkelt

Nej, SD behövde nog inte mörda LW. Han kanske inte gjorde det heller. Men polisen kan för all del misstänkt att han gjort det. Omdet finns en historik om att hon "jävlats" genom att provocera fram en situation som hon anmält honom för. Det är ju inte alltid den som på något sätt anses jävlas med folk som mördar, då och då händer väl att någon tappar tålamodet och ruttnar rejält på den som jävlas.

Även om vare sig SD eller LW var direkt kriminella så verkar de ju vara kapabla att jävlas, ljuga och bedra. Same difference då det är egenskaper som som typiskt gör att man kan hamna på kant med andra människor.
Citera
2019-06-16, 02:02
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Detta stycke i texten undrar jag över:
För att få fram detta så tvekade hon inte ens för att hänga ut tre nyligen moderlösa barn offentligt på det mest gräsliga sätt samtidigt som hon i samma anda skröt om att vara den enda kloka, vuxna i dessa barns liv. Detta blir ganska magstarkt då en människa, nämnda barns mamma, just mördats och andemeningen i bloggen ändå är att MH är offret i dramat. Hon satte sig liksom upphöjd moraliskt över alla andra med rätt att döma och agera även då det drabbade oskyldiga.

Kan hon menat att hon var offret i samband med mordet och L död?

Och detta: Det verkade absolut finnas psykiska svårigheter hos MH och hon beskrev ju även förberedelser för suicid.

Minns du om hon beskrev förberedelser på suicid innan eller efter mordet på L?

Och trots att du vet det så tycker du att det är lämpligt att
förtala henne på FB?

Det är inte konstigt om hon mår psykiskt dåligt när
hon har varit hjärntvättad av en sekt.
Men tråden fortsätter att sparka på denna stackars människa
som alla vet mår dåligt.
Att någon mår psykiskt dåligt betyder inte att man är en mördare
eller lögnare.
Det betyder att man är sjuk.

Ni sparkar på någon som ligger.*
Det är skamligt.

*Kanske så LW dog? Någon sparkade på henne
när hon redan låg.

Eftersom MH hade varit med om att bli manipulerad av en sekt
så var hon säkert extra uppmärksam på manipulation
och såg rakt igenom den.
OM LW manipulerade UW till att göra som hon ville
så såg och ogillade MH det säkert.
Och det var säkert inte någonting hon ville ha i sitt liv.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-06-16 kl. 02:11.
Citera
2019-06-16, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Kommer tyvärr inte ihåg namnet, men en stockholmsbaserad kristen sådan tror jag. Ingen vanlig frikyrka iaf utan något extremt. Hon verkar ha varit med i både denna sekt och i en frikyrka typ Equmenia eller Betel, har inte klart för mig i vilken följd. Någon postade om detta i tråden och tipsade oss även om att hon skrivit en bok om manipulation utifrån tiden i denna sekt. Jag har flera gånger efterlyst att någon som läst den boken skulle dela med sig av innehållet, ifall det har någon som helst relevans för tråden.

Oj en extrem sekt som körsbäret uppepå grädden på moset. Nu blev detta högst intressant må jag säga. Om detta verkligen stämmer med extrem sekt, så blir bilden något större över vem MH är och vad som format hennes personlighet.
Någon som vet hur hon växte upp, kanske föräldrarna också var med i den extrema sekten? Usch nu går det kalla kårar över kroppen i denna kvava sommarnatt..

Jag har svårt att förstå detta med religös övertygelse...försöker förstå här. Hjälp mig om jag missförstått.
MH sätt att se sig själv som offer...bottnar sig i att hennes religiösa övertygelser är fullkomliga rättskaffens och sanna fullt ut och hon tvivlar inte en sekund på sig själv eller sin tro.

Människor hon då möter under sitt liv, särskilt äktenskapet som förmodligen är det heligaste för henne, och som visar sig, inte alls delar samma övertygelse, så blir det fullkomligt kaos!
Allt hon tror på i sin övertygelse kan hon inte ens ifrågasätta, det finns nog inte ens i tanken alls....lägger därför skulden på alla andra, de orättfärdiga blir syndare som svikit gud och sina (läs HM) övertygelser och det är då synd om henne som hamnat mitt i korselden av onda krafter.
UW är förledd. Den onda kraften är LW.

Hur är de tio budorden? ett av dom, typ att du inte skall bla bla med din nästas hustru eller liknande. Det går att vända på, du skall icke bla bla med din nästas make. Jisses så dålig jag är på detta.

Har jag förstått detta någorlunda rätt utifrån hur MH kan tänkas resonera, utifrån sina religiösa övertygelser??
Citera
2019-06-16, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Bilincidenten bör vara skrivit i ett inlägg från 22/11 2016.

Det första inlägg jag har sparat är från 14/10 2016 och sista
inlägget från 15/7 2018.

(Jag råkade av misstag radera någon sida, men av det jag har
så gäller datumen ovan som jag skrivit.)

Tackar.
Ja då kan vi ju glömma att bloggen är skriven för å läsas av
oss på Flashback, som någon föreslog.
Citera
2019-06-16, 02:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Oj en extrem sekt som körsbäret uppepå grädden på moset. Nu blev detta högst intressant må jag säga. Om detta verkligen stämmer med extrem sekt, så blir bilden något större över vem MH är och vad som format hennes personlighet.
Någon som vet hur hon växte upp, kanske föräldrarna också var med i den extrema sekten? Usch nu går det kalla kårar över kroppen i denna kvava sommarnatt..

Jag har svårt att förstå detta med religös övertygelse...försöker förstå här. Hjälp mig om jag missförstått.
MH sätt att se sig själv som offer...bottnar sig i att hennes religiösa övertygelser är fullkomliga rättskaffens och sanna fullt ut och hon tvivlar inte en sekund på sig själv eller sin tro.

Människor hon då möter under sitt liv, särskilt äktenskapet som förmodligen är det heligaste för henne, och som visar sig, inte alls delar samma övertygelse, så blir det fullkomligt kaos!
Allt hon tror på i sin övertygelse kan hon inte ens ifrågasätta, det finns nog inte ens i tanken alls....lägger därför skulden på alla andra, de orättfärdiga blir syndare som svikit gud och sina (läs HM) övertygelser och det är då synd om henne som hamnat mitt i korselden av onda krafter.
UW är förledd. Den onda kraften är LW.

Hur är de tio budorden? ett av dom, typ att du inte skall bla bla med din nästas hustru eller liknande. Det går att vända på, du skall icke bla bla med din nästas make. Jisses så dålig jag är på detta.

Har jag förstått detta någorlunda rätt utifrån hur MH kan tänkas resonera, utifrån sina religiösa övertygelser??

Men nu lägger du väl tankar i huvudet och ord imunnen på henne på likartat sätt som man kritiserar henne för att hon kanske gjorde mot UW?
Citera
2019-06-16, 02:30
Medlem
Citat:
Något slags tumult kanske det blev om man uttryckte det som att man funnit spår som indikerar att hon inte gett sig av hemifrån frivilligt. Hallmattan på tvärsan, en foppatoffel under en buske eller liknande.

LW var ju inte särskilt storvuxen. Det hörs inte nödvändigtvis mycket ifall hon möts av exempelvis en knytnäve i ansiktet direkt hon öppnar dörren, åt det hållet har hon inga grannar direkt mitt emot. Och som sagt, någon timme efter solnedgången som var kring kl 21 så var det med nymåne svart som ett kolararsle i Hjärsta

Ja men du barnen är där, den äldsta kanske inte ens somnat, och borde hört när mamma dundrar i golvet av ett knytnävslag. Alla reagerar på ljud de inte känner igen, men även på ljud de väl känner igen och är trygga med, bara olika reaktion.

Låg mattan på tvärs i hallen tror jag snarare att hon själv fixade det när hon hastade iväg med endast mobil i handen, lämnade dörren på glänt för att barnen inte skulle höra knäppet från dörren och bli oroliga och undra vart mamma gick??
Citera
2019-06-16, 02:37
Medlem
Citat:
Men nu lägger du väl tankar i huvudet och ord imunnen på henne på likartat sätt som man kritiserar henne för att hon kanske gjorde mot UW?

Nej jag försöker förstå hur en religös människa med stark övertygelse kan tänkas tänka och resonera. Utgick från något jag tidigare läste ikväll om hur någon upplevt det hon skrivit. Jag förstod inte riktigt och har grubblat på vad den postaren kan menat. Minns inte vem det var som skrev det. Men så är det alla fall. Jag är inte medlem i någon kyrka, inte ens svenska kyrkan. Så jag har svårt med just detta och min avsikt var enbart att få veta om jag fattat nånting rätt av detta
Citera
2019-06-16, 02:47
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ja men du barnen är där, den äldsta kanske inte ens somnat, och borde hört när mamma dundrar i golvet av ett knytnävslag. Alla reagerar på ljud de inte känner igen, men även på ljud de väl känner igen och är trygga med, bara olika reaktion.

Låg mattan på tvärs i hallen tror jag snarare att hon själv fixade det när hon hastade iväg med endast mobil i handen, lämnade dörren på glänt för att barnen inte skulle höra knäppet från dörren och bli oroliga och undra vart mamma gick??

Du bara yrar

Det enda barn som alla är överens om
var där är den yngsta sonen.
Var de andra barnen sov har det varit
olika uppgifter om.

Sluta att skriva påståenden som fakta när
du inte vet vad du skriver om!
Citera
2019-06-16, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Nu då jag liksom andra tjatat ett tag om MH... Här kommer en lång lista med en del andra frågor som jag (liksom flera andra) tjatat om men hittills inte fått svar (skrolla förbi om det blir för långt!):

1. Alla oklarheter kring HD som faktiskt har ett rimligt motiv utifrån vissa antaganden om hur hon kan ha sett på den förmodade affären mellan maken och LW.

Varför spreds lögnen om hennes obefintliga brors hus i tråden som anledning till flytten med utsikt närapå över LWs hus?

Hur var egentligen relationen mellan HD och LW över tid? Vad sades egentligen på fikat, om detta nu ägde rum?

Vad är statusen mellan HD och SD egentligen? Tråden har fått flera olika motstridiga uppgifter och spekulationer kring en deprimerad HD, en inte deprimerad HD, en HD som var glad att SD hade sex med annan kvinna/LW, en HD som var förstörd av att SD bedrog henne, en HD som förbjöd SDs affär med LW och utfärdade kontaktförbud, en HD som var lättad att slippa SD osv... Vad stämmer?

Varför blir de bara tillsynes alltmer tajta under en skilsmässorprocess de ändå fullföljer?

Blev HDs hus någonsin undersökt? Det ligger ju närmast BP bortsett från BOs eget hus då.

Frågorna är många om HD och relationen med SD utifrån att SD är MGM.

2. Har polisen helt uteslutit att deras MGM SD kan ha begått mordet ihop med andra, t ex HD och JG, varpå detta kan krångla till alibin, tidpunkter, vilka bevis som kan hittas osv? Att lägga pusslet kring en MGM är nog så svårt men hur tilltrasslat kan det inte bli om flera personer skulle täcka upp för varandra?

3. Vem är GM som person egentligen utifrån vad vi vet/sett hittills? Galen, impulsiv random mördare trots att polisen inte gått ut med varningar till allmänheten om någon lös dåre? Eller manipulativ, lekfull och iskall som planerar mordet i förväg, kanske t o m reggar konton online i sådana här forum för att förvilla och styra... och nu njuter av att styra både oss och utredning? Jag börjar luta åt det senare med tanke på att hen klarat sig fri så länge.

4. Hur ska vi se på andra geocachares reaktioner innan LW var hittad? JG och EF som tidigt gick ut med att ingen skulle söka eller ens prata om att hon var borta utan lämna detta till Missing people (iaf lär JG ha sagt detta enligt tråduppgift) och Norge-resenärerna som blev oroliga och befarade det värsta men iaf formellt inte letade utan åkte till Norge.

Kan någon av dessa, t ex BeholderX ha letat iaf men valt att göra det tyst då JG hade utfärdat order att ingen fick leta? Spekulation: ifall en del nära GC-vänner till LW visste om bråken mellan SD och LW samt hade sett JGs ställningstagande, skulle de skylta med om de letade LW inför JG? Skulle de kanske t o m misstänka att JG och SD kunde vara inblandade? Det har talats om en del märkliga loggningar kring dessa dagar, kan det ha berott på misstro mellan GC:are om vem man kunde lita på kring att LW var borta?

5. Om JG och direktivet till de andra att inte leta...

Har JG haft motiv själv att ta livet av LW? Hade de någon relation mer än bara vänskap vid något tillfälle?

Sh.Holmes som kände LW har skrivit att JG blev väldigt besviken på framförallt LW och dömde henne hårdare än SD trots att han var vän med båda. Sedan, om jag fattade det rätt, så kände JG först HD och lojaliteten var närmast henne snarare än gentemot SD.

Hur ser JGs ev motiv, alibin och ageranden kring mordet ut om det granskas?

Fick han verkligen order av polisen att uppmana LWs vänner att inte söka henne eller ens tala om att hon var försvunnen? Varför skulle polisen gå via honom om han stod deras MGM nära? Finns det några GC:are inne här som minns hur JG uttryckte sig ordagrannt om detta? Stämde det överens med något polisen själva informerade om vid dörrknackning t ex?

6. Uppslaget om den bisexuella (homosexuelle?) mannen som LW hade hoppats på... Har detta någon relevans för att förstå mordet? Vissa har menat att detta kan vara SD eller/och JG. Är detta bara lösa spekulationer och tolkningar av kärvänliga bilder eller finns det någon substans bakom dessa tankar?

7. Uppslaget om "något" utöver otrohet/trasslig relation som inneburit att flera utöver MGM SD haft att förlora på om LW fått fortsätta leva.

Tråden har ju präglats av en viss aggressivitet och även hot utanför tråd mot folk vilket kan indikera att människor, inte bara MGM, haft anledning att inte bara försvara utan även bete sig direkt aggressivt mot folk på ett sätt som gör att man undrar om vad de har att förlora på att tråden gräver.

De vildaste teorin har varit swingers men i tråden har vi ju även diskuterat ev smuggling av olagliga substanser från Amsterdam.

Finns det något som kan indikera att fallet inte bara handlar om ett triangeldrama, eller en klassiker där kontrollerande man till slut mördar kvinna i nära relation? Har grävandet i tråden t ex kunnat bringa något mer ljus över de unga kvinnorna från Amsterdam som valde att semestra i Örebro hemma hos SD av alla ställen omkring mordet? SD och HD har ju rest en del till Amsterdam, fram och tillbaka. Jag själv personligen kan tänka mig häftigare ställen för tre unga tjejer från Nederländerna än Nya Hjärsta, iaf utifrån de satellitbilder jag sett av området.

8. Vad vet vi om MGM SDs förflutna? Varför vet vi så lite innan han dyker upp i Örebro? Är detta verkligen vanligt i krimtrådar? Att folk är som blanka tavlor innan de dyker upp som trygga familjefäder och blir anklagade för mord?

9. Har MGM SD någonsin yppat några egna misstankar om möjliga GMs? Har han upplevt något märkligt som skulle kunna indikera på att han blivit ditsatt av någon ifall han skulle vara oskyldig?

10. Hur har relationen varit mellan UW och SD? Här har det ju framkommit olika uppgifter, vad stämmer?

11. Var UW någonsin säkerhetsklassad via militären och LW som hans barns mamma också inkluderad i detta, eller var detta bara en trådsanning? Tänker på isådanafall en jämförelse av hur man satsade allt på att snabbt hitta Lisa Holm men inte visade någon tillstymmelse av liknande satsning när LW försvann.
Mycket bra frågor!

Jag tycker att det finns ytterligare en.

Hade MH och SD någon kontakt? Inte omöjligt enl mig då de hade något gemensamt... en kvinna som de kanske tyckte... förstört deras respektive förhållanden.

Efter LW:s anmälningar av SD försökte de nog att smyga med sitt fortsatta förhållande (om det var något). MH kanske trodde att SD hatade LW lika mycket och tog kontakt.

Ps... plats för fria spekulationer (inte bara riktat till postaren jag svarat) Ds
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-06-16 kl. 07:41.
Citera
2019-06-16, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Den enda någorlunda vettiga förklaringen till den öppna ytterdörren som jag
kan se är att hon har följt efter någon som lämnade bostaden, detta efter ett gräl å
med fart, LW springer efter.
Någon som hon bryr sig så pass mycket om så att hon kutar efter.
Min teori.

Kan ju vara så enkelt som att MGM kontaktar henne men hon avböjer träff. Han kommer då och ställer sig utanför hennes framsida vilket stör henne. För att han ska gå därifrån försöker hon prata med honom
(som han vill). Den korta promenaden leder mot planket.
Enligt vittne har vi en man och kvinna i samtal gående från BOs hem i riktning planket. Vi har även vittne om en person framför BOs hus.
Vad såg bärgaren av ev. klädsel?
Problemet, enligt min mening, är att binda GM till själva brottsplatsen.
Citera
2019-06-16, 08:14
Medlem
Citat:
Nej jag försöker förstå hur en religös människa med stark övertygelse kan tänkas tänka och resonera. Utgick från något jag tidigare läste ikväll om hur någon upplevt det hon skrivit. Jag förstod inte riktigt och har grubblat på vad den postaren kan menat. Minns inte vem det var som skrev det. Men så är det alla fall. Jag är inte medlem i någon kyrka, inte ens svenska kyrkan. Så jag har svårt med just detta och min avsikt var enbart att få veta om jag fattat nånting rätt av detta

Behöver man vara medlem i någon kyrka för att förstå? Du kan din bibel i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in