Citat:
Ursprungligen postat av
Philomena
Kommer tyvärr inte ihåg namnet, men en stockholmsbaserad kristen sådan tror jag. Ingen vanlig frikyrka iaf utan något extremt. Hon verkar ha varit med i både denna sekt och i en frikyrka typ Equmenia eller Betel, har inte klart för mig i vilken följd. Någon postade om detta i tråden och tipsade oss även om att hon skrivit en bok om manipulation utifrån tiden i denna sekt. Jag har flera gånger efterlyst att någon som läst den boken skulle dela med sig av innehållet, ifall det har någon som helst relevans för tråden.
Oj en extrem sekt som körsbäret uppepå grädden på moset. Nu blev detta högst intressant må jag säga. Om detta verkligen stämmer med extrem sekt, så blir bilden något större över vem MH är och vad som format hennes personlighet.
Någon som vet hur hon växte upp, kanske föräldrarna också var med i den extrema sekten? Usch nu går det kalla kårar över kroppen i denna kvava sommarnatt..
Jag har svårt att förstå detta med religös övertygelse...försöker förstå här. Hjälp mig om jag missförstått.
MH sätt att se sig själv som offer...bottnar sig i att hennes religiösa övertygelser är fullkomliga rättskaffens och sanna fullt ut och hon tvivlar inte en sekund på sig själv eller sin tro.
Människor hon då möter under sitt liv, särskilt äktenskapet som förmodligen är det heligaste för henne, och som visar sig, inte alls delar samma övertygelse, så blir det fullkomligt kaos!
Allt hon tror på i sin övertygelse kan hon inte ens ifrågasätta, det finns nog inte ens i tanken alls....lägger därför skulden på alla andra, de orättfärdiga blir syndare som svikit gud och sina (läs HM) övertygelser och det är då synd om henne som hamnat mitt i korselden av onda krafter.
UW är förledd. Den onda kraften är LW.
Hur är de tio budorden? ett av dom, typ att du inte skall bla bla med din nästas hustru eller liknande. Det går att vända på, du skall icke bla bla med din nästas make. Jisses så dålig jag är på detta.
Har jag förstått detta någorlunda rätt utifrån hur MH kan tänkas resonera, utifrån sina religiösa övertygelser??