Citat:
Ursprungligen postat av
flashbackfollower
Tack för bra analys. Jag läste också bloggen och fick samma intryck. Det verkade absolut finnas psykiska svårigheter hos MH och hon beskrev ju även förberedelser för suicid. Intressant med kopplingen till Ruts bok.
En långsökt spekulation på temat MH och psykiska problem är om hon haft upprepade tendenser att ha svårt att skilja på sina egna upplevelser och andras. En slags jag-svaghet, kanske en skada från tiden i sekten? Utifrån bloggen fick iaf jag intrycket att hon la in sina upplevelser i barnens menade upplevelser och att hon hade svårt att förstå att andra individer inte upplever världen som hon.
Ifall misstankarna om att UW-bloggen stämmer och bloggen inte alls skrevs av UW, utan av MH, så skulle detta falla in i samma mönster av gränslöshet där hon tar sig rätten att uttolka andras upplevelser på ett självsvåldigt sätt. Har inte svårt att se att detta kan ha blivit droppen då för UW vilket fått honom att genast vilja slutföra skilsmässan utan betänketid.
Om MH är GM så tänker jag mig utifrån samma linje, (obs, spekulation) att hon gett sig själv den moraliska rätten att agera mördare då hon trott sig göra en god gärning utifrån att hon lagt in sina egna känslor av besvikelser i barnen Ws och UWs upplevelser. Mordet kan ha rättfärdigats utifrån att hon varit övertygad om att endast hon visste det bästa för dem och bara gjorde vad de egentligen ville och behövde. Det är någonstans där jag finner bloggnamnet lite läskigt då det kan tolkas anspela på en rättfärdig kvinna som räddar sin familj. Känslan man får av bloggen är att den är skriven av en kvinna som menar sig ha satsat allt på denna familj men fått otack som lön för mödan, bitterheten är stor och även om LW mördats är offret ändå MH.
Det finns en känsla av iskallhet kring detta mord, oavsett vem som är GM, i att hen tycks ha klarat sig så länge, BP tycks oklanderligt ren från bevis och tråden trollas med på ett nästan tillsynes lekfullt sätt. Av detta spekulerar jag att GM är en person som tror på sig själv och ännu idag är övertygad om sin moraliska rätt att begå mordet. I hens ögon är det kanske knappt ett mord och därav bryter hen inte ihop som vi andra skulle göra av att bära en sådan fruktansvärd börda så här länge. Om MH skulle vara GM skulle detta kunna ligga i linje med hens svartvita världsbild, likaledes om SD är GM och tråduppgifterna stämmer om hans påstådda personlighetsdrag. Jag tycker att den bild som kommer fram om GM alltmer tyder på någon som inte förstår att det hen har gjort är fel. Det här är inget mord skett i plötslig affekt med en ångerfull GM som dagen efter staplar in på polishuset gråtandes av ångest. Det här mordet ter sig alltmer kallt planerat och gjort av någon som inte kunnat sätta sig in i offrets rätt till liv och vad detta inneburit för offrets barn.
Ska tilläggas, bara för att MH uttryckt sig tillsynes gränslöst på sin blogg så blir hon ju inte GM per automatik för det och jag lutar ännu mot att polisen (som antagligen vet oändligt mycket mer än vi i tråden) har rätt när de siktar in sig fortsatt på MGM SD. Om MH bara mått dåligt och uttryckt sig illa men är helt oskyldig så hoppas jag verkligen att hon kommit vidare och lämnat sättet att fixera sig vid familjen W bakom sig, fått professionell hjälp och släppt sin bitterhet. Men då ingen GM sitter inne än så bör detta spår iaf kontrolleras av polisen hoppas jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
SmartaMarta666
Philomena....så sansad eftertänksam och klok, jag håller verkligen med om varenda ord du skriver, hur föräldrarollen förändras över tid..tack!
Tack. Det blir mycket spekulationer från min sida.