2019-06-15, 21:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det kanske kommer någon artikel i pressen inom kort. En reporter har tydligen granskat och fiskat i fallet och är väldigt konfunderad över hur det skötts. Tydligen funnit massa tveksamheter i hantering på flera nivåer. Inriktningen är alltså inte vem som kan vara GM eller försvara SD, utan hur polisen och åklagaren har hanterat fallet. Arbetssättet och arbetsordningen har tydligen inte följt praxis så bra.
När reportern började försöka ställa frågor så vart det än mer murbyggande runt åklagaren.

Inifrån polishuset har syrliga kommentarer fällts och huvud har skakats. Det som ifrågasatts mest är "jobba brett". Om SD inte är gärningsman, så har dom tappat allt och står på ruta 1.
Än idag har inte alla i LW:s bekantskapskrets, som träffat henne i närtid, förhörts.
Jag är också skeptisk till att man "jobbat brett". Man har nog satsat i princip allt på SD-spåret och kör det ända in i kaklet (väntar fortfarande på något NFC-halmstrå kanske), efter det blir det förmodligen NOA eller Kalla fall-gruppen.
Citera
2019-06-15, 22:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Alldeles riktigt..allt är inte alltid som det verkar..eller som man tror...
Det är därför detaljer hon själv berättat är så viktigt, hon kan berättat a men inte b, för sina vänner...utan att de ens uppfattat det alls..
Vi får helt enkelt hoppas att någon av hennes nära och kära har bra minne av små detaljer...och som klarar att lägga det pussel för att hjälpa henne få rättvisa. För självklart letar de och grubblar på detta precis som vi gör här, fast mycket mer än oss. Skillnaden är bara att de är så känslomässigt involverande och jag tänker att könslor kan förvirra väldigt när det gäller mord. Usch jag kan nog aldrig föreställa mig hur pass svårt de måste ha det

Ja, orsaken till att SD så fort hamnade under lupp kanske inte säkert beror på att han behandlat LW illa utan kanske tvärtom? Om hon exempelvis provocerat fram situationer som hon använt som förevändning för att anmäla honom för något brottsligt.

Jo, jag har sett att några av LWs bekanta hävdar att SD behandlat henne illa men de har inte berättat hur de vet det, om det är partsutsaga i andra hand.
Citera
2019-06-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack för att du ger oss i tråden denna nyanserade bild av din vän. Det kan inte vara lätt sits för dig detta.

Som förälder själv med barn delvis i LWs barns ålder så vill jag bara inskjuta till det som skrevs om innan, att det kan finnas ganska naturliga förklaringar till att bloggar/sociala medie-konton ändrar fokus över åren då barnen växer upp. När de är små är det lätt att man går all in i föräldrarollen och den blir ens identitet, det är intensivt att ha småbarn, särskilt om det är få år emellan dem. När de sedan växer upp och börjar bli mer självständiga så får man dels mer tid att hitta tillbaka till egna fritidsintressen och man får dels förhålla sig till barnens, nu tonåringarnas, restriktioner om vad man får posta om dem och inte.

En två-åring protesterar kanske inte direkt emot att mamma postar söta blöjbilder i tid och otid, medan en tonåring kan bli väldigt irriterad om hen måste förekomma överallt i förälderns flöde. Därav tänker jag att det nog kunnat finnas helt naturliga förklaringar till att LWs sociala medier bytte fokus över åren, från barnliv till egna fritidsintressen, utan att det måste ha handlat om drastiska personlighetsförändringar. Jag själv är absolut lika mycket förälder nu som då barnen är små men jag postar inte bilder av dem på samma sätt och jag har mer tid till att bejaka mina egna intressen och posta bilder om detta. Tonårsuppfostran och skjuts till träningar syns inte i bild även om de pågår för fullt!

Bara för att LW postade mycket på Instagram så var det ju knappast hela hennes verklighet, precis som du skriver så brottades hon ju säkert med det ena och det andra men valde att inte lyfta fram det. För många är ju sociala medier en tillflykt där man väljer vilken sida man vill visa upp, väljer lite av sin egen självbild som man vill ska verka positiv och man anpassar sig efter en norm som är bland ens bekanta. Och den normen kan ju se rätt olika ut, umgås man mycket med GC-folk så blir väl postandet därefter medan folk från tidigare bekantskaper kanske tycker att ens flöde blir väl intensivt ensidigt.

Jag tycker att det är bra att vi får en bra och nyanserad bild av LW för att förstå ev motiv hos en GM men jag känner att tråden börjar spåra ur då det snart inte bara handlar om detta utan mer om att diskutera BOs skuld till sitt eget mord än att försöka få fram vem som är GM. Därför, återigen, tack för att du tillför nyansering och din bild av LW sett från en vän som faktiskt känt henne under flera år.

Philomena....så sansad eftertänksam och klok, jag håller verkligen med om varenda ord du skriver, hur föräldrarollen förändras över tid..tack!
Citera
2019-06-15, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Vem syftar du på?
Du har skrivit att du är här för att "lösa mordet" så vem har du som misstänkt som Örebropolisen missat?

Ånej ingen särskild person alls...men tänker att hon i jobbet träffade väldigt många unga och att det kan varit just en ung människa hon såg...varför släppa allt hon höll på med annars??
Tänkte att en vuxen i sin egen ålder hade hon inte reagerat på samma sätt på och plötsligt släppt allt för?
En sen måndagkväll dessutom...hon hade ju att stå i som hon inte var klar med. Det var så jag tänkte, vem släpper man allt för sådär plötsligt en sen måndagkväll??
Utgår från att hon som mamma..att hon kände att något var konstigt??
Citera
2019-06-15, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag menar att (den eventuella) påkörningen kan ha skett efter att bärgaren passerat platsen och att den person som sprang på vägen var LW, inte "påköraren".

(Jag vet inte om bärgaren har kunnat lämna sådana uppgifter att man kunnat utesluta att det var LW som sprang på vägen)

Tillägg: Som jag skrev tidigare så är det här alternativet inte det sannolikaste men bör heller inte uteslutas, glöm inte älgen

Jag är inte så där såld på bilteorin måste jag erkänna, även om det kan
smälla ordentligt å bli skapliga höjdare.
Ska inte glömma älgen

https://www.youtube.com/watch?v=GY8YBF8dHQo
Citera
2019-06-15, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag är inte så där såld på bilteorin måste jag erkänna, även om det kan
smälla ordentligt å bli skapliga höjdare.
Ska inte glömma älgen

https://www.youtube.com/watch?v=GY8YBF8dHQo

Fast smitnings *olycka* är lättare att tro på om den skett vid vägen mellan planket och villaområdet än om det inträffat på motorvägen. Om hon nu skulle kollat en cach. Men då är det mindre troligt att hon skulle lämnat dörren öppen iofs. Om dörren var öppen som på glänt så verkar det som att hon ev gått ut för ett mycket kort ärende. Kasta sopor, ta in tvätt eller liknande.
Citera
2019-06-15, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Att hon sprang ut på gatan för att hon såg personen hon så gärna ville prata med.

Kan inte uteslutas givetvis. Men LW var inte 14 och nyförälskad. Nog borde hon ha kunnat stänga efter sig. Och personen som hon så gärna ville prata med borde kanske ha en mobil på sig som hon kunde ha ringt upp.
Som sagt: den öppna dörren går inte in i några 'bra' teorier.

Kanske var ändå dörren stängd, när allt kommer omkring?
Citera
2019-06-15, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Tack för bra analys. Jag läste också bloggen och fick samma intryck. Det verkade absolut finnas psykiska svårigheter hos MH och hon beskrev ju även förberedelser för suicid. Intressant med kopplingen till Ruts bok.

Detta stycke i texten undrar jag över:
För att få fram detta så tvekade hon inte ens för att hänga ut tre nyligen moderlösa barn offentligt på det mest gräsliga sätt samtidigt som hon i samma anda skröt om att vara den enda kloka, vuxna i dessa barns liv. Detta blir ganska magstarkt då en människa, nämnda barns mamma, just mördats och andemeningen i bloggen ändå är att MH är offret i dramat. Hon satte sig liksom upphöjd moraliskt över alla andra med rätt att döma och agera även då det drabbade oskyldiga.

Kan hon menat att hon var offret i samband med mordet och L död?

Och detta: Det verkade absolut finnas psykiska svårigheter hos MH och hon beskrev ju även förberedelser för suicid.

Minns du om hon beskrev förberedelser på suicid innan eller efter mordet på L?
Citera
2019-06-15, 23:01
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastplupp
UW har varit gift ytterligare en gång efter BO med en viss MH.
Vigselannonser sid 4
http://studylibsv.com/doc/182506/gud-har-ett-namn---betelkyrkan

Det verkar också vara en religiös fanatiker.
Skulle inte förvåna mig om det var ett bråk exfruarna emellan som urartade.

Apropå dagens tema, MH:s blogg.
Inlägget är från 21/5 -18

(Jag följer Tufsankatts exempel och läser från början.)
Citera
2019-06-15, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Kan inte uteslutas givetvis. Men LW var inte 14 och nyförälskad. Nog borde hon ha kunnat stänga efter sig. Och personen som hon så gärna ville prata med borde kanske ha en mobil på sig som hon kunde ha ringt upp.
Som sagt: den öppna dörren går inte in i några 'bra' teorier.

Kanske var ändå dörren stängd, när allt kommer omkring?

Den öppna dörren passar måhända i en människorovshistoria, som man verkade misstänka från början, någon knackar på och hon blir överfallen direkt hon öppnar. Skrev inte någon av tidningarna att misstanken om människorov baserades på tecken på att hon inte gett sig av hemifrån frivilligt?
Citera
2019-06-15, 23:02
Medlem
Citat:
Ånej ingen särskild person alls...men tänker att hon i jobbet träffade väldigt många unga och att det kan varit just en ung människa hon såg...varför släppa allt hon höll på med annars??
Tänkte att en vuxen i sin egen ålder hade hon inte reagerat på samma sätt på och plötsligt släppt allt för?
En sen måndagkväll dessutom...hon hade ju att stå i som hon inte var klar med. Det var så jag tänkte, vem släpper man allt för sådär plötsligt en sen måndagkväll??

Kanske den personen man är förälskad i, den som man åtrår och vill ha? Den som man haft något "magiskt" med och som man inte klarar av att släppa? Även om man skäms över att man inte klarar av det?

Men det kan givetvis vara som du tror och då har du gett Örebropolisen lite nya ledtrådar.
Citera
2019-06-15, 23:02
Medlem
Philomenas avatar
Citat:

En teori som dryftats är att någon lurade ut henne med falskt påstående om att något av hennes barn höll på med något olämpligt nere vid planket. Vid en av bilderna som postats i tråden från BP ser man något som kan vara tomma ölburkar vid planket och det har väl angetts att planket varit ett känt tillhåll för folk att mötas, kanske framförallt yngre som velat ses ostörda.

I det scenariot är det kanske inte underligt om hon släpper det hon har för händer, dundrar ut ur huset och ner till planket för att prata barnet till rätta/ta med det hem? Ringde någon mig och sa att mitt barn stod och höll på med någon olaglig substans nere vid vägen så finns det nog stor risk att även jag skulle ha släppt paketen på bordet, stormat ut och i oron/ilskan glömt att stänga dörren efter mig. Dörren kanske därtill var trög? Vem vet? Bor man därtill i ett ganska tryggt område med bra grannar kanske man inte är så noga med att stänga den ifall man tänker sig gå bara några meter innan man kan vända om hem igen.

Samma scenario kan ha gällt om någon lurat henne dit med samma förevändning kring ett barn hon haft kontakt med inom yrket. LW verkade ju vara en person som engagerade sig. Men oavsett så borde ett sådant utlurande ha inneburit digitala spår som polisen borde ha kunnat se i efterhand.

Hur var det nu förresten med uppslaget om de två (tre?) nederländskorna som skulle ha varit unga och på besök hos SD under dessa dagar? Vi diskuterade ju lite kort i tråden ett tag om hur SD och HD finansierade alla sina resor och om resorna till och från Amsterdam i nära anslutning till mordet samt nu senare kan ha någon bäring ifall MGM är rätt GM. Enligt detta uppslag så skulle mordet på LW vara planerat och tillkrånglat genom dessa unga nederländskors inblandning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in