2019-06-15, 20:13
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Har du källa på att de fått miljontals skattekronor?

Självklart!
De sista fem som behövdes bistod Almi med.
https://www.almi.se/kunskapsbanken/paradiset/

/Provokatör
Citera
2019-06-15, 21:02
Avstängd
De får nog stänga sickla butiken skulle jag tro.

De tar inte kontanter så det blev inga mer besök i deras bajsbutiker.
Ekovaror inhandlas på coop.
Citera
2019-06-15, 21:19
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Frågeställning

Vad tror ni om "Paradiset"? Kommer konceptet att överleva? Kommer det till och med bli lönsamt? Har kedjan en framtid?
Som jag ser det så är affärsidén att spara tid för kunderna. Detta genom att kunderna inte behöver lägga tid på att undersöka och välja ut ekologiska etc. varor. Allt i affären är redan utvalt, så att kunderna kan handla ”som vanligt” dvs bara plocka det man vill ha och lägga i korgen.

Målgruppen är sannolikt inte de mest priskänsliga kunderna.

Jag ser helt klart en marknad, men är osäker på storleken. De flesta människor är som bekant mer intresserade av att framstå som miljövänner etc. än att faktiskt vara det. Speciellt om det kostar något för dem själva.
Citera
2019-06-15, 21:46
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Frågeställning

Vad tror ni om "Paradiset"? Kommer konceptet att överleva? Kommer det till och med bli lönsamt? Har kedjan en framtid?

I vart fall butiken på Mäster Samuelsgatan var alltid nästintill tom på kunder alla gånger man gick förbi.
De ekologiska varorna har inte heller så lång hållbarhetstid - de har inte råd att hålla lager med utgående datum.
Även någon som köper mest ekologiskt kan ju vilja ha något mindre ekologiskt normalt ibland - det finns inte alls hos Paradiset.
Personalen rätt sävlig och långsam som någonslags PK-Eco-anti stress koncept. Inget ställe man gärna väljer att handla sin lunch på. Riktigt dyrt också.

Bättre handla vardagsmaten på Ica eller Coop med bra märkning på Eco produkter för den som vill och som också erbjuder andra produkter. Och välja något trevligare alternativ för lunchen.

Nej, konceptet kommer nog inte överleva. Förtjänar det inte heller.
Citera
2019-06-15, 22:06
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Bästa kokosvattnet i stan... Du är ett jävla wannabehipster-eko-pretto! Du är så jävla hipster att Paradiset är för mainstream för dig.

Hahaha! Där har vi det. Provokatör slipper lägga ut texten, företeelsen har just definierat sig själv...

Brukar faktiskt besöka Gryningen ibland av ungefär samma skäl som man besöker zoo.

För att gå onT: dödsdömt, det finns inte tillräckligt många Gryningenmuppar, helt enkelt, koncentrerade på en liten yta. Inte ens på Söder.
Citera
2019-06-15, 22:23
Medlem
321js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Självklart!
De sista fem som behövdes bistod Almi med.
https://www.almi.se/kunskapsbanken/paradiset/

/Provokatör

15 miljoner från ALMI i lån:

https://www.fundedbyme.com/sv/campaign/8207/sveriges-godaste-matmarknad-ab/?type=e&language=secondary&button=tile&from=browse

Tidigare finansiering
Vi har tidigare tagit in totalt 73 mkr från befintliga aktieägare för att finansiera våra tre första butiker.
I tillägg har vi lånat 15 mkr av ALMI och 10 mkr av SEB samt 13 mkr i leasing för kyl- och frysutrustning.
Citera
2019-06-15, 22:47
Avslutad
Hittills vad jag vet, så har de flesta försök med green food i olika former misslyckats.
Ett försök till snabbmatskedja och en storsatsning på take-away i olika centrum.
Har själv provat att äta vegetariskt i olika former typ ICAs sortiment, men det är så äckligt kryddat, innehåller en massa tillsatser och har degig konsistens.
Synd att det är så...
Senast redigerad av pe11e 2019-06-15 kl. 22:48. Anledning: Tillägg
Citera
2019-06-16, 00:15
Medlem
Germanofils avatar
Märkligt att denna typ av kedjor har så svårt att etablera sig i Sverige. I Tyskland finns flera stora eko-kedjor och en uppsjö mindre butiker som i regel ingår i något nätverk för att få bättre inköpspriser.

Personligen använder jag den lokala eko-butiken enbart för komplementshandling av enskilda produkter, men det finns många som storhandlar på sådana butiker.
Citera
2019-06-16, 01:31
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Märkligt att denna typ av kedjor har så svårt att etablera sig i Sverige. I Tyskland finns flera stora eko-kedjor och en uppsjö mindre butiker som i regel ingår i något nätverk för att få bättre inköpspriser.

Personligen använder jag den lokala eko-butiken enbart för komplementshandling av enskilda produkter, men det finns många som storhandlar på sådana butiker.

Det fantastiska utbudet av frukt och grönt i svenska matbutiker (även mindre sådana) är något man ska vara tacksam för. Nu vet jag inte hur det ser ut i Tyskland men i Förenta staterna är det inget konstigt att en sådan här kedja kan fungera med allt det skräp som finns i hyllorna i den genomsnittliga livsmedelsbutiken där. De stora matvarukedjorna är väl helt enkelt för bra på det här med ekologiska varor för att konceptet ska fungera.
Citera
2019-06-16, 20:37
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Det fantastiska utbudet av frukt och grönt i svenska matbutiker (även mindre sådana) är något man ska vara tacksam för. Nu vet jag inte hur det ser ut i Tyskland men i Förenta staterna är det inget konstigt att en sådan här kedja kan fungera med allt det skräp som finns i hyllorna i den genomsnittliga livsmedelsbutiken där. De stora matvarukedjorna är väl helt enkelt för bra på det här med ekologiska varor för att konceptet ska fungera.

Så tror jag också att det är.
Vill man då ha kvar den fräscha inriktningen hos de stora kedjorna ska man kanske se till att handla sina Eco-produkter där.
Att dra iväg till specialbutiker och gynna företeelser som ”Paradiset” kommer i värsta fall få de andra butikerna att krympa Eco-sortimentet och annat som är fräscht.

Sedan, när ”Paradisets” lånemiljoner är slut kommer de lägga ner. Inte en chans att de överlever på sikt.

Tycker därför att man redan nu ska bojkotta ”Paradiset” som kanske kommer förstöra andra butikers sortiment utbud.
Citera
2019-06-17, 07:54
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
I vart fall butiken på Mäster Samuelsgatan var alltid nästintill tom på kunder alla gånger man gick förbi.

Fast den butiken låg i ett ganska hopplöst läge, visserligen granne med NK men ändå en placering som man oftast bara passerar. Med flytten in i NK och nya butiken i Täby C borde det gå att få lite snurr på verksamheten, men det lär bli svettigt. Dessutom finns redan Cajsa Warg ,ROT, Urban Deli etc. Hoppas att de överlever, det lär inte skada med lite konkurrens för Coop, ICA, Hemköp etc.
Citera
2019-06-17, 07:56
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield

Citygross eko-utbud suger. Hemköp ligger inte långt efter på den listan. ICA och Coop har däremot ok utbud för det mesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in