2019-06-15, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du har redan hört eller läst om evangeliet, så det finns ingen ursäkt för din brist på tro. Du har samma mentala tillstånd som judarna från förr, som enligt Gud inte heller såg fast de hade öron, inte hörde fast de har öron osv.

Du vägrar tro, och du kan också låta bli att lyssna när någon talar. En förskollärare sa en gång att det var häpnadsväckande hur hon bara kunde stänga av hörseln och inte höra barnen när hon koncentrerade sig på en uppgift. Det var hennes sätt att ta sig igenom dagen utan att få huvudvärk.
Trodde förskolläraren att barnen fanns där och lät, eller var de verkligen där och lät?
För mig är du förskolläraren som påstår att barnen är där och låter, men du kan inte komma med belägg för att det är så. Så, nu har jag hjälpt dig att bryta ner ditt exempel.
Citera
2019-06-15, 18:21
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlurigtMedNamn
Fast att inte tro räcker för att skicka mig till helvetet, inte sant?

Ingen är väl helt orubblig i sin tro. Tvivel kan till och med vara sunt.

Är du Flygrädd?

Tror du i så fall på Gud när du befinner dig på en flygplats?

Tror du på gud när planet lättar från marken?

Skulle du tita ut genom fönstret och se motorerna brinna är jag övertygad om att du med ens skulle bli oerhört religiös. Du har ju ingen annan att vända dig till i din ångest.

Det är Herren som bestämmer på vilka grunder någon hamnar var.

Personligen är jag tveksam till om människors själar ens hamnar i helvetet. Denna plats verkar ägnad åt djävulen och hans medhjälpare.

Om du inte får evigt liv kommer du förmodligen istället att fortsätta vara död och det är ju inget du sak har ont av så att säga.
Citera
2019-06-15, 18:27
Medlem
Citat:
Jag har aldrig sagt att Muhammed inte var en profet, men jag vet också att det nämns saker i koranen som inte stämmer med evangeliet eller GT för den delen. Därför tror jag att Muhammed initialt var en profet, men att hans lampställ (tjänst som profet) togs bort (Upp 2:5) till följd av ohörsamhet. Jesus uppmanade inte till våld, inte heller GT tillät det utan att Gud specifikt sa att judarna skulle angripa och besegra ett annat folk.

I den kristna församlingen ska vi pröva vad profeterna säger. Inom islam saknas den kontrollmekanismen, för de förlitar sig på bara en källa, Muhammed, för trots att de säger att de respekterar alla profeter, från GT till apostlarna, vägrar de tro på en hel del som står i bibeln.
Jag tror du missade min poäng. Men så här då, hur kommer det sig att du väljer att inte tro på hinduismens Veda och dennas gudar?
Citera
2019-06-15, 18:27
Medlem
Sextetts avatar
Hej TS!

Rolig fråga. Jag är den minst fundamentalistiska du kan tänka dig och tillhör absolut ingen religion och hotar därför ingen med helveten och eldar och de som gör det skrattar jag åt för man vet att sådana hot kommer från människor som inte själva gjort erfarenheten och därför inte vet vad de pratar om.

Ändå kan jag meddela dig att du i något av dina liv kommer att brinna ordentligt i en helveteseld för att renas inför uppgåendet i ett högre andligt tillstånd när du är mogen för detta - en process som har flera olika namn beroende på vilken andlig tradition du tillhör, men som i framtiden kommer få en mer neutral och från världsreligionerna frikopplad rubrik. Kundalini Tapas är kanske den rubrik som idag kommer närmast neutralitet, även Eckhart Tolles Pain-body kommer nära och kan säkert lägga grunden för en framtida vetenskap på området.

Jag kan dock trösta dig med att när du väl hamnar i den situationen att hela du brinner så kommer du att förstå precis varför du gör det och att detta inte beror på ditt förflutna och på synder du begått och ska straffas för enligt logiken hos en absurd och sadistisk gudom. Det beror bara på att du dras i en gyllene krok från framtiden som förbereder dig för det bästa av öden i den bästa av världar.

Men visst kommer det göra ont! Faktum är att smärtan är ojämförligt med det mesta, så väl i intensitet som varaktighet.

Men lite får man tåla om man söker evolutionens nästa steg för mänskligheten.
Citera
2019-06-15, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Trodde förskolläraren att barnen fanns där och lät, eller var de verkligen där och lät?
För mig är du förskolläraren som påstår att barnen är där och låter, men du kan inte komma med belägg för att det är så. Så, nu har jag hjälpt dig att bryta ner ditt exempel.
Det hände förstås under pågående session. Det enda du har lyckats bryta ner är ditt förstånd.
Citera
2019-06-15, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jag tror du missade min poäng. Men så här då, hur kommer det sig att du väljer att inte tro på hinduismens Veda och dennas gudar?
Inte första gången jag får den frågan. Bristande bönesvar. YHVH och Jesus svarar direkt.
Citera
2019-06-15, 18:36
Medlem
Citat:
Det hände förstås under pågående session. Det enda du har lyckats bryta ner är ditt förstånd.
Nej, men din analogi säger inget. Det går att verifiera om barn existerar och låter.
Det är ju inte så att jag inte förstår vad du menar, då det är uppenbart. Problemet är att analogin är dålig.
Citera
2019-06-15, 18:37
Medlem
Citat:
Inte första gången jag får den frågan. Bristande bönesvar. YHVH och Jesus svarar direkt.
Jag tror du blockerar svaren.
Citera
2019-06-15, 18:41
Medlem
Citat:
Nej, men din analogi säger inget. Det går att verifiera om barn existerar och låter.
Det är ju inte så att jag inte förstår vad du menar, då det är uppenbart. Problemet är att analogin är dålig.
Min liknelse är inte Sagan om Ingen. Det går att verifiera att Gud existerar. Många profeter har vittnat om honom. Att du inte tror på det är ditt problem. Gud uppenbarar sig inte för de som inte tror.
Citera
2019-06-15, 18:42
Medlem
Citat:
Jag tror du blockerar svaren.
Inte alls, för jag förstår vad jag får höra från Gud.
Citera
2019-06-15, 18:46
Medlem
EasyClapss avatar
Människor som vägrar inse att de är indoktrinerade i en stor fet lögn serverad av Vatikanstaten med Romerska gudar likt Jupiter, Tellus, Uranus, Venus (Lucifer), Neptunus och så vidare.. är inte det smått fundamentalistiskt? Eller faller det i och med att Pluto, som är Gud över dödsriket och underjorden, helt logiskt fick en egen kategori? Ni ateister som tror ni lever i en sanning.. ni tror på allvar att ni har lyckats balansera er ur någon form av indoktrinering i livet? De som döpte planeterna och visade världen att den hebreiska skriften inte är ”logisk” och därmed faller.. tror ni på fullaste allvar att dessa ”vetenskapsmän” var ateister? Var det Kaos som födde Tellus? Glömt.. ni ateister har nog koll på ’Romersk mytologi’ så ni får rätta mig om jag har fel.
Senast redigerad av EasyClaps 2019-06-15 kl. 18:49.
Citera
2019-06-15, 18:47
Medlem
Citat:
Min liknelse är inte Sagan om Ingen. Det går att verifiera att Gud existerar. Många profeter har vittnat om honom. Att du inte tror på det är ditt problem. Gud uppenbarar sig inte för de som inte tror.
Ska man hålla sig till din bevisstandard, vad profeter vittnat om, då är man ”tvungen” att tro på en massa gudar och religioner.
Att Gud inte uppenbarar sig för de som inte tror är ju bara en försvarsmekanism. Allt för att slippa bevisbördan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in