2019-06-15, 16:34
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så först sprang personen vid motorvägen,
och sågs av bärgaren. Sedan hämtade
hen bilen och körde på LW?
Jag menar att (den eventuella) påkörningen kan ha skett efter att bärgaren passerat platsen och att den person som sprang på vägen var LW, inte "påköraren".

(Jag vet inte om bärgaren har kunnat lämna sådana uppgifter att man kunnat utesluta att det var LW som sprang på vägen)

Tillägg: Som jag skrev tidigare så är det här alternativet inte det sannolikaste men bör heller inte uteslutas, glöm inte älgen
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-06-15 kl. 16:46. Anledning: Komplettering
Citera
2019-06-15, 16:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
I så fall borde väl bärgaren även ha
noterat ett stillastående fordon på
motorvägen?
En sådan detalj tror jag inte en bärgare
missar.

Om personen på vägen skulle varit LW, ännu ej påkörd, och en smitare kör på henne (därefter) så stannar ju inte fordonet?
Citera
2019-06-15, 16:45
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Om personen på vägen skulle varit LW, ännu ej påkörd, och en smitare kör på henne (därefter) så stannar ju inte fordonet?

Jag missuppfattade.
Jag trodde att det var smitaren
som skulle ha sprungit längs
motorvägen.
Sorry.

Om LW sprungit längs motorvägen
så borde hon väl haft så mycket koll
på trafiken så att hon inte sprang ut framför en bil?
Citera
2019-06-15, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Jaaa bra bradgardsindianen, mycket bra! Du har alldeles rätt, så kan det mycket väl vara. Vi får se om någon vet när hon bytte och om det var just för att det kom erbjudanden och hon helt enkelt passade på? Mycket möjligt!

Jag är inte alls säker på att låsbytet skulle ha att göra med att hon eventuellt skulle varit trakasserad. En firma kan ha lämnat en broschyr i brevlådan om förmånliga priser vissa veckor och så tar hon det. Kanske ungar tappat nycklar etc och man kan slippa göra nya eller gömma nyckel ute.

Märkligare tycker jag att Norgeresenärerna som hon skulle åka med inte svängde förbi LWs bostad, eller försökte få kontakt per telefon. Det brukar man väl göra om man i exempelvis föreningar (där man inte ens kanske är nära vänner) ska samlas någonstans för att åka iväg till match i annan stad eller liknande?
Citera
2019-06-15, 17:09
Medlem
Citat:
Jag är inte alls säker på att låsbytet skulle ha att göra med att hon eventuellt skulle varit trakasserad. En firma kan ha lämnat en broschyr i brevlådan om förmånliga priser vissa veckor och så tar hon det. Kanske ungar tappat nycklar etc och man kan slippa göra nya eller gömma nyckel ute.

Märkligare tycker jag att Norgeresenärerna som hon skulle åka med inte svängde förbi LWs bostad, eller försökte få kontakt per telefon. Det brukar man väl göra om man i exempelvis föreningar (där man inte ens kanske är nära vänner) ska samlas någonstans för att åka iväg till match i annan stad eller liknande?
Nog har vi fått läsa av ngn som kände dem eller kollat deras GCblog att de var förbi men det var ju morgonen efter den morgon man upptäckte att hon var försvunnen, och de hade fått info att hon var försvunnen. Evt att man inte skulle leta- kanske för att inte stressa en kidnappare- men där är allt mycket mer oklart.
Citera
2019-06-15, 17:10
Medlem
Citat:
Jag missuppfattade.
Jag trodde att det var smitaren
som skulle ha sprungit längs
motorvägen.
Sorry.

Om LW sprungit längs motorvägen
så borde hon väl haft så mycket koll
på trafiken så att hon inte sprang ut framför en bil?

Det kan man tycka, fast filmade hon inte någon som gav henne fingret efter han stört sig på hur hon körde (eller bristfällig blinkersanvändning). Hon kanske var upptagen med telefonen?
Men jag är tveksam till den teorin av andra skäl även om den är teoretiskt möjlig. Man borde rimligtvis snabbt fått klart för sig om hon dumpats på platsen eller svårt skadad släpat sig dit av egen kraft.
Citera
2019-06-15, 17:31
Medlem
Ok. Dags för ny teori.
Den enskilt 'märkligaste' omständigheten i fallet, den som punkterar de flesta scenarios kring vad som hände den där kvällen, är uppgiften om Den Öppna Dörren.
Om någon hon kände ringde på och ville ta en promenad, varför inte stänga efter sig?
Om någon med våld förde henne från bostaden till planket, varför såg/hörde ingen då nåt?
Osv.
LW hade ju onekligen väldigt mycket på gång. Inte minst denna kväll. Födelsedagsfirande/förberedelser med allt vad det innebär (slår enl uppgift in paket u kvällen) och en nära förestående resa till Norge (logistisk planering etc).
Och detta var nog inte något helt ovanligt för LW: att ha en mängd samtidiga bollar i luften avs jobb/familj/geocatchandet mm.
En mer normalslö person skulle få hjärtklappning med hälften på schemat.

Men. Någonstans hade nog även LW sina begränsningar. Kanske gick luften helt enkelt ur henne då hon satt där hemma vid köksbordet.
Kanske hade hon under alltför lång tid hållit ett alltför högt tempo i livet. Och detta kom nu ikapp henne.
Talar alltså om någon form av iniväggengående. Det blev för mycket där och då. Hon släpper allt, hon går ut, för att få luft, kunna andas, tänker på allt och alla men inte på en öppen dörr, bara går.
Mot planket.
Citera
2019-06-15, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Nog har vi fått läsa av ngn som kände dem eller kollat deras GCblog att de var förbi men det var ju morgonen efter den morgon man upptäckte att hon var försvunnen, och de hade fått info att hon var försvunnen. Evt att man inte skulle leta- kanske för att inte stressa en kidnappare- men där är allt mycket mer oklart.

Ok.
Citera
2019-06-15, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok. Dags för ny teori.
Den enskilt 'märkligaste' omständigheten i fallet, den som punkterar de flesta scenarios kring vad som hände den där kvällen, är uppgiften om Den Öppna Dörren.
Om någon hon kände ringde på och ville ta en promenad, varför inte stänga efter sig?
Om någon med våld förde henne från bostaden till planket, varför såg/hörde ingen då nåt?
Osv.
LW hade ju onekligen väldigt mycket på gång. Inte minst denna kväll. Födelsedagsfirande/förberedelser med allt vad det innebär (slår enl uppgift in paket u kvällen) och en nära förestående resa till Norge (logistisk planering etc).
Och detta var nog inte något helt ovanligt för LW: att ha en mängd samtidiga bollar i luften avs jobb/familj/geocatchandet mm.

Men. Någonstans hade nog även LW sina begränsningar. Kanske gick luften helt enkelt ur henne då hon satt där hemma vid köksbordet.
Kanske hade hon under alltför lång tid hållit ett alltför högt tempo i livet. Och detta kom nu ikapp henne.
Talar alltså om någon form av iniväggengående. Det blev för mycket där och då. Hon släpper allt, hon går ut, för att få luft, kunna andas, tänker på allt och alla men inte på en öppen dörr, bara går.
Mot planket.

Intressant - och som du säger - en helt ny teori.

Men jag önskar höra mer, vad tänker du hände vid planket?
Tänker du på självmord? Men hur förklaras det med det grova
våld hon utsatts för?

Tänker du att hon kastade sig framför en bil på vägen, och
medan hennes livslåga sakta försvann, kravlade hon sig upp
till platsen där hon slutligen drog sitt sista andetag. Eller att
föraren av fordonet drog upp LW till FP vid planket och sedan
smet från olycksplatsen?

Eller tänker du att hon mött sin baneman vid planket - av en slump?
Tänker du att det är någon som hon stämt träff med där? En någon
som bar mycket hat, ilska, svartsjuka mot LW inom sig? En GM som
förlorat kontrollen över henne och som överföll och släckte hennes
liv, ev med grova, hårda sparkar mot huvud och överkropp? Eller
greppade en sten som låg på marken och med den slog och slog
tills dess LW slutade skrika och hennes andning upphörde?

Många frågor...
Citera
2019-06-15, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok. Dags för ny teori.
Osv.

Mot planket.

Tänker du då om hon har gjort det själv eller överfallits där (ev av någon okänd)?

Oavsett om hon "gått in i väggen" så är det väl möjligt att hon gått ut. Det var väl väldigt varmt i maj förra året, så det är väl tänkbart att hon gått ut en stund för att njuta av den svalare kvällsluften. Lyser det i många fönster så kanske det inte heller spelar roll att hon kan vara mörkrädd.
Citera
2019-06-15, 17:59
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag anmäler mig gärna frivilligt här för en granskning.
Sida efter sida (nåja) har jag ägnat mig åt att nagelfara LW som person. Det är inte p g a att jag till min natur är särskilt hatiskt lagd. Däremot ogillar jag starkt hyckleri, men inte i den utsträckningen att jag skulle beskriva det som hat.
När jag i tråden har kritiserat LW, så är det viktigt att försöka se att det är hennes val jag många gånger vänder mig mot, inte för att hon är en synderska.
LW valde att inleda en sexuell relation med SD. Det var i mina ögon ett riktigt uselt val, inte för att jag anser SD vara usel (vet inget privat om honom), utan för att LW därigenom kränkte det löfte hon gett Gud. Hon hade sammanvigt SD med HD. Där förlorade LW min respekt, den jag som trådföljare utgår från.

Mycket i det som framkommit här, indikerar att LW hade ett kanske lite för stort intresse för GC. Åtminstone i förhållande till tiden hon tycks ha avsatt för sina tre barn. Det var helt frivilligt LW valde att ägna GC så mycket tid. Jag anser att hon valde fel.

Ville LW arbeta kvällar/nätter? Allt tyder på det. Det mesta tyder dessutom på att LW hade möjlighet att påverka sitt schema, d v s hon valde att nedprioritera sina tre barn. I mina ögon ett riktigt uselt val.

Man måste kunna få bedöma människors gärningar och val även om de råkar vara döda, även om de råkar vara mördade.
Om inte LW har mördats av en totalt 'random killer', så är det stor chans att hennes mördare står att finna bland de personer hon valt att umgås med alt att arbeta med.
Med facit i hand vågar jag hävda att LW gjorde dåliga val. Jag skriver INTE att LW var en dålig människa!

Lotta valde Martin.
Tova valde Billy.

Citat:
Ursprungligen postat av why123
[/b]

Detta vänder jag mig starkt emot. När det gäller Martin skrek alla varningsalarmen på högsta ljud och han var en känd kriminell som en frisk sund kvinna borde kollat upp.

När det gäller Tova var hon 15 år när hon inledde det förhållandet som pågick i många år. När ett förhållande inleds i den åldern så blir anknytningen stark. Hon var dessutom jäkligt medveten om hur destruktiv relationen var. Hon tänkte sticka utomlands efter studenten som inte låg alltför långt bort.
Vi kan dessutom argumentera att Aki som (med största sannolikhet) blev bragd om livet av Johanna Möller valde henne. Med den kunskap han hade om henne när de inledde förhållandet såg han inga problem.

Om vi dessutom anser att människor har förmågan att se in i framtiden så kan vi förfasa oss över de som skiljer sig. För X valde Y, kunde X inte se att de inte var kompatibla?
Där han ju frikyrkorna fått ändra sig helt. Deras egna medlemmar skiljer sig och skulle de bli uteslutna ur församlingen så skulle medlemsantalet kraftigt decimeras.

Jag tog med hela inlägget eftersom det handlar om vilka val vi gör. Om vi ser det ur ett annat perspektiv, att SD är fullständigt oskyldig till LW:s död. Då har har han i över ett år varit ett jagat villebråd på grund av det val han gjorde..

Tillägg: Sedan vet vi att Lotta inte mådde bra, hon var inte en frisk och sund människa. Det gör det svårt att klandra henne för de dumma val hon gjorde.

När jag läste Carinah78:s inlägg tänkte jag att nu blir det folkstorm.
Så vitt jag kan se blev det bara en kommentar - från why123 - så då känner jag att jag behöver storma lite.

Att jämföra valen som Lotta och Tova, de arma stackarna gjort, med val i största allmänhet tycker jag är helt förkastligt.

De insåg nog tämligen raskt att det var usla val de gjort. Därefter HADE DE INGET VAL ty deras respektive GM förhindrade effektivt och permanent att de bröt upp ur förhållandet.

Om man väljer att jobba kväll och helg, om man prioriterar sin egen hobby framför någon annan aktivitet, om man kanske är väldigt fokuserad på sej själv, pja så kan det vara.

De valen kan inte, anser jag, jämföras med de som Lotta och Tova gjorde, och som sedan ledde till skräck-förhållanden som de inte kunde komma ur.
Citera
2019-06-15, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Intressant - och som du säger - en helt ny teori.

Men jag önskar höra mer, vad tänker du hände vid planket?
Tänker du på självmord? Men hur förklaras det med det grova
våld hon utsatts för?

Tänker du att hon kastade sig framför en bil på vägen, och
medan hennes livslåga sakta försvann, kravlade hon sig upp
till platsen där hon slutligen drog sitt sista andetag. Eller att
föraren av fordonet drog upp LW till FP vid planket och sedan
smet från olycksplatsen?

Eller tänker du att hon mött sin baneman vid planket - av en slump?
Tänker du att det är någon som hon stämt träff med där? En någon
som bar mycket hat, ilska, svartsjuka mot LW inom sig? En GM som
förlorat kontrollen över henne och som överföll och släckte hennes
liv, ev med grova, hårda sparkar mot huvud och överkropp? Eller
greppade en sten som låg på marken och med den slog och slog
tills dess LW slutade skrika och hennes andning upphörde?

Många frågor...

Tack f respons.

Nej, tänker givetvis inte på självmord: att det handlar om mord är ju bevisat. Tänker ej heller på något bilrelaterat.
Ville med teorin främst visa på en förklaring till dörren, och hur hon tog sig till/mot planket.
Ang GM relaterat denna teori så blir det nog då tal om en slumpmässig sådan (personen som setts vid motorvägen av bärgaren?) eller ev någon boende på gatan som sett LW och av någon anl följt efter henne (kanske hemlig beundrare).

Citat:
Tänker du då om hon har gjort det själv eller överfallits där (ev av någon okänd)?

Oavsett om hon "gått in i väggen" så är det väl möjligt att hon gått ut. Det var väl väldigt varmt i maj förra året, så det är väl tänkbart att hon gått ut en stund för att njuta av den svalare kvällsluften. Lyser det i många fönster så kanske det inte heller spelar roll att hon kan vara mörkrädd.

Se svar ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in