Citat:
Ursprungligen postat av
lehs
Alltså, Greta Thunberg är duktig i skolan, skriver sina tal själv och framför dem så väl att hon får stående ovationer. Hennes mål är att väcka och samla världens vuxna befolkning till ett försök att rädda jordens klimatsystem, som genom ett tillskott av fossilt kol har rubbats i grunden.
Det finns en enorm social tröghet som motverkar hennes projekt eftersom det är obehagligt att se sanningen i vitögat och eftersom det behövs en stor minskning i konsumtionen. Populismen har därför stora möjligheter att leda mänskligheten rakt i fördärvet.
För personer som henne, som söker efter sanning och rätt, finns alltid en framtid, medan de personer som försöker stoppa henne inte har någon annan värld än den hon vill försöka rädda. För de är olämpliga för ett evigt liv i en värld där inga mal förstör och inga tjuvar stjäl. Det kan tyckas som en sorts ironi men är det inte.
... ett evigt liv i en värld där inga mal förstör ...
låter som en sorts ironi i mina öron men med tanke på dina hyllande Greta-litanior är det snarare nyreligiösa floskler.
Halleluja.
Sen visste jag inte att det var fossilt kol som ansågs som den stora boven i dramat. Trodde det var den fossila oljan.
Trodde följaktligen att det var ok att åka tåg i/till utlandet som drivs av el (från bl.a fossila kolkraftverk). Tänk så fel jag hade :O
Att åka med dieseltåg, som tydligen också är mycket vanligt i t.ex Tyskland, är kanske bättre. Inget som rubbas i grunden där?
Frågan är om kolet räcker för att samla och väcka jordens befolkning. Kanske det visar sig att du har rätt.