2019-06-15, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasiermesser
Uppenbart att de hämtat inspiration från amerikanska Whole Foods.

Problemet är att förutsättningarna är annorlunda än i USA. Det finns ganska mycket skit i maten på andra sidan Atlanten. Köttproduktionen är t.ex. inte jättevacker och man pumpar in antibiotika i djuren. Man använder en massa bekämpningsmedel o.s.v. Därför kom Wholefoods så medelklassen kan gå in i en butik och köpa vettiga varor utan att behöva läsa det finstilta på varje jävla etikett.

Sverige däremot är ljusår från USA. Den svenska produktionen är väldigt bra redan som den är och sedan har nästan alla butiker ekologiska sortiment utöver det. Det finns inget egentligt behov här.
Citera
2019-06-15, 14:35
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Så sjukt korkat att man måste uppge sitt postnummer för att kunna läsa...
Citera
2019-06-15, 15:26
Medlem
Jag älskar idén, enbart hälsosam mat. Det är ju SÅ det borde vara och borde ha varit!

Håller tummarna för dem!

Hoppas priserna blir så att alla kan handla hälsosamt.
Citera
2019-06-15, 15:34
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Det skulle jag kalla en katastrofal designmiss. Man kan inte heller klicka utanför fönstret för att få bort det.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren

Japp, extra roligt att de nämner att de investerat så mycket i CRM system och deras IT-struktur, så har de gjort en sån här banal och förödande miss...
Citera
2019-06-15, 15:58
Medlem
Isnatts avatar
Jag tror att det är svårt eftersom många människor handlar mat och så köper dom lite eko om det är bra pris eller inte skiljer sig så mycket. Att betala 80.-/litern för eko-apelsinjuice är det färre som gör.

Skulle kunna bli köpta och bli en 'Eco by Ica' eller liknande, ica eller Axfood har bättre inköpspriser och andra stordriftsfördelar.

Men jag håller tummarna, bra med bredd och andra butiker!
Citera
2019-06-15, 16:33
Medlem
Provokatörs avatar
Detta är ett projekt som tack vare miljontals skattekronor kunde startas.

Hela affärsidén är genommarinerad i PK-flum och dras med stora ekonomiska problem. Allt andas wannabehipster-eko-pretto men når inte alls upp till någon nivå, dyrt och tar inte mot kontanter. Just nu har man även bestämt sig för att bojkotta alla varor från Brasilien pga att ledningen inte gillar deras nyvalde president Bolsonaro. Svensk media kallar honom för högernationalist fast han är socialliberal.

Lilla paradiset försöker straffa landets president men då vet vi ju vilka som drabbas i slutändan. Det är i vanlig ordning den lille bonden på sin åker som tappar intäkter om bojkotten blir omfattande. Men det tänker ju inte hipsterledningen på i det semi-statliga företaget.

/Provokatör
Citera
2019-06-15, 16:51
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör

Hela affärsidén är genommarinerad i PK-flum och dras med stora ekonomiska problem. Allt andas wannabehipster-eko-pretto men når inte alls upp till någon nivå, dyrt och tar inte mot kontanter. Just nu har man även bestämt sig för att bojkotta alla varor från Brasilien pga att ledningen inte gillar deras nyvalde president Bolsonaro. Svensk media kallar honom för högernationalist fast han är socialliberal.

Lilla paradiset försöker straffa landets president men då vet vi ju vilka som drabbas i slutändan. Det är i vanlig ordning den lille bonden på sin åker som tappar intäkter om bojkotten blir omfattande. Men det tänker ju inte hipsterledningen på i det semi-statliga företaget.

/Provokatör

Kan du utveckla wannabehipster-eko-pretto och dess betydelse? Det enda negativa jag ser med denna butik är att det är lite högre priser och att de inte tar kontanter. Har dock varit vissa kampanjer ibland som ekologisk mango för 5:- styck. Du kan inte heller vara garanterad att de andra affärerna i innerstan har samma urval och priser. Ibland tar även Coop/ICA/Hemköp/Willys premium-priser för ekologiska varorna.

Däremot är det en väldigt bra affärsidé med mestadels ekologiska råvaror i en stor yta med ett väldigt brett urval. Finns även en väldigt bra restaurang och goda efterätter där. Mycket stort urval av naturliga kosttillskott osv.

Rekommenderar dock att de som vill köpa ekologiska råvaror går till "Gryningen" som ligger lite förbi McDonalds på medborgarplatsen. Låga priser och alla färskvaror är ekologiska. Bästa kokosvattnet i stan som smakar naturligt "Ecos" och mycket lokal + närodlade saker som ärtor etc, svårt att hitta i andra butiker.
Citera
2019-06-15, 17:25
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst
Kan du utveckla wannabehipster-eko-pretto och dess betydelse? Det enda negativa jag ser med denna butik är att det är lite högre priser och att de inte tar kontanter. Har dock varit vissa kampanjer ibland som ekologisk mango för 5:- styck. Du kan inte heller vara garanterad att de andra affärerna i innerstan har samma urval och priser. Ibland tar även Coop/ICA/Hemköp/Willys premium-priser för ekologiska varorna.

Däremot är det en väldigt bra affärsidé med mestadels ekologiska råvaror i en stor yta med ett väldigt brett urval. Finns även en väldigt bra restaurang och goda efterätter där. Mycket stort urval av naturliga kosttillskott osv.

Rekommenderar dock att de som vill köpa ekologiska råvaror går till "Gryningen" som ligger lite förbi McDonalds på medborgarplatsen. Låga priser och alla färskvaror är ekologiska. Bästa kokosvattnet i stan som smakar naturligt "Ecos" och mycket lokal + närodlade saker som ärtor etc, svårt att hitta i andra butiker.

Dom får ha vilken affärsidé dom vill men dom ska ge fan i att kasta bort skattemedel på denna kanonidé som är ett pekunjärt slukhål.

/Provokatör

PS Jag orkar inte utveckla den andra biten.
Citera
2019-06-15, 18:35
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Skriv ett påhittat...
Citera
2019-06-15, 19:04
Medlem
kontrarevolutionars avatar
Jag handlar på en liknande kedja utomlands. Automatiska vattningsystem vid frukten och allt det där visuella. Alltid 100ggr bättre frukt och grönt. Läger man en köttbit i stekpannan så försvinner inte hälften och stekpannan fylls inte med vattenmv

Stilen är klassisk 50-tal i butiken. Inte ens plastkorgar. Mycket tyg. Handlar mest pga av hemkörningen. Klicka lite på jobbet. komma hem med ungen från dagis så ringer det på dörren med maten.

Ogillar när man beställer hämtmat då jag inte litar på vad som kommer inbakat.

Bättre att lägga en halvtimma extra på matlagningen än att springa runt i en butik med massa folk.
Citera
2019-06-15, 19:17
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Tjena.

För de som håller till i Stockholmsområdet har kanske upptäckt en ny matbutikskedja som går under namnet "Paradiset" som satsar på organiska/ekologiska matprodukter. Nåt som kännetecknar denna kedja är inte bara de korta ingrediensbeskrivningarna, utan även de höga priserna. Min åsikt efter att ha vandrat igenom en av deras Stockholmsbutiker ett par gånger är att man kan hitta det mesta i denna butik hos andra kedjor, men till lägre pris. Jag har svårt att se att det finns en tillräcklig marknad för detta koncept för att kedjan ska överleva särskilt länge, men jag kanske har fel? På Södermalm kan det nog fungera, men jag är osäker på hur länge deras expanderingar kommer hålla.

Nyare artikel:

Officiell hemsida: https://paradiset.com

Frågeställning

Vad tror ni om "Paradiset"? Kommer konceptet att överleva? Kommer det till och med bli lönsamt? Har kedjan en framtid?

Ny? Den har funnits i minst 4-5 år.
Citera
2019-06-15, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör

/Provokatör
Har du källa på att de fått miljontals skattekronor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in