2019-06-15, 07:12
Medlem
Mr Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
För att han inte vart hyllad efter andra bombningen i Syrien, ovanpå att det egentligen är lite väl tidigt för ett krig, han vet (hoppas jag) att om man ska kasta bomba ett land som inte ligger i samma situation som Syrien eller Afghanistan så måste man skapa ett narrativ för att kunna elda patriotismens låga.

I Syrian attackerade han en tom flygbas och sedan flyttade han hela världens uppmärksamhet till Nordkorea medan Ryssland bombade sönder Isis. Det var bara en show, de försökte dra in Trump i Syrien men han sa nej.
Samma gäller i Iran , Trump säger det rakt ut i intervjuer , att han inte vill ha krig men att militär industrin vill ha krig, att politiker i Washington vill ha krig och blir galna när han säger att han vill ta hem trupper .
Trump vill föra ekonomiskt krig, han kommer inte gå in i Iran . Ert Trump hat förblindar er som vanligt.
Citera
2019-06-15, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
False flag!

De enda som tjänar på det här är Israel.

False Flag?

Kan du utveckla exakt hur, och med vilket syfte.?
Citera
2019-06-15, 07:35
Medlem
BonitaPietilas avatar
Genomgång av cuibonoargumentet från olika aktörers utgångspunkter:

https://www.jpost.com/Middle-East/Hardliners-false-flags-and-revenge-The-Iranian-tanker-attacks-narrative-592552
Citera
2019-06-15, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det japanska rederiet Kokuka Sangyos ordförande Yutaka Katada motsa USAs påståenden och hävdade vid en presskonferens att deras fartyg hade träffats av en projektil, inte av en mina. Skadan hade skett ovanför vattenlinjen.

The Japanese owner of one of the oil tankers attacked near Iran on Thursday said the vessel was struck by a projectile and not by a mine, which is what U.S. officials assessed as the source of the blast.

“We received reports that something flew towards the ship,” Yutaka Katada, president of Kokuka Sangyo, said at a press conference Friday. “I do not think there was a time bomb or an object attached to the side of the ship,” he said, adding that a projectile landed above the waterline.

https://www.cnbc.com/2019/06/14/oil-tanker-owner-disagrees-with-us-that-mine-caused-blast-near-iran.html?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

“Our crew said that the ship was attacked by a flying object,” Mr. Katada said of the incident on Thursday.

He said that the holes in Kokuka Courageous were well above its waterline. “There is zero possibility that they were torpedoes,” he added.

https://www.nytimes.com/2019/06/14/world/middleeast/oil-tanker-attack-gulf-oman.html

Och här en intressant twittertråd som analyserar Pentagons video.

Operation Wolverines
‏ @OpWolverines

I’ve reviewed 100+ hours of BDA and I can tell you this, the Navy edited this video and it’s now misleading.

https://www.flickr.com/photos/usnavy/48058989837/in/photostream

Missing: data (skew angle, speed, GEO coordinates, etc), color (converted to black and white), platform, pilot commentary, and it’s too zoomed in

Och vidare om båten som US NAVY påstår avlägsnar en mina.

Operation Wolverines
‏ @OpWolverines
17 timför 17 timmar sedan

I count 10 people on board this vessel. That also could very well be a magnetic mooring line they are removing, because we have such trash resolution on the video.

Operation Wolverines
‏ @OpWolverines

I marked the people on the patrol boat.

Unknown: Are the people rescued from the tanker or are they Iranian frogmen there to retrieve a limpit mine that was put above the water line in broad daylight with a hi-vis vessel while wearing highly reflective life preservers?

Operation Wolverines
‏ @OpWolverines
16 timför 16 timmar sedan

Lastly, these sailors clearly are working out of the mine clearance handbook.

“when clearing mines ensure that you have your 10 best friends standing behind you. That way if it blows they can catch you and you won't fall down.”

Because they probably weren’t clearing mines.
13 svar 150 retweets 400 gillanden

https://twitter.com/OpWolverines/status/1139496789457768450

Många frågetecken. Jag är beredd att tro att USA använder samma false flag-metod som de gjorde för att sätta igång Irakkriget, nämligen hitte-på. Men nu vill man motivera krig mot Iran. Den som är intresserad kan googla Irak false flag operationer. Hans Blix kan vara bra sökord. Och så brittiska Chilcot-report. Verkar som att våra medier sprider USAs uppgifter. Så var det inte inför Irakkriget. Då fanns det ifrågasättanden men idag verkar vi vara hårt hållna i USAs ledband.
Citera
2019-06-15, 08:16
Medlem
Citat:

Många frågetecken. Jag är beredd att tro att USA använder samma false flag-metod som de gjorde för att sätta igång Irakkriget, nämligen hitte-på. Men nu vill man motivera krig mot Iran. Den som är intresserad kan googla Irak false flag operationer. Hans Blix kan vara bra sökord. Och så brittiska Chilcot-report. Verkar som att våra medier sprider USAs uppgifter. Så var det inte inför Irakkriget. Då fanns det ifrågasättanden men idag verkar vi vara hårt hållna i USAs ledband.

Donald Trump är inte intresserad av krig med Iran men han måste sätta ner foten. Därför kommer USA att sponsra andra länder som Saudi, Egypten, Jordanien om de driver kriget mot Iran. Dom å andra sidan vill ha USA som polis inte offra något själva.

Flottan sätter USA redan, in markattacker på vissa mål på land är tänkbart men att gå in på Iransk mark är helt otänkbart. Det blir som ett nytt Vietnamkrig. Mullorna kan säkert offra 30 miljoner av sina egna i ett heligt krig.

Ända möjligheten till markkrig är Egypten som har en ännu större befolkning att offra men då blir det problem med brödraskapet som nog ser Israel och USA som en större fiende än Iran.. I grunden inte möjligt det heller.

Punktinsatser mot Iran är fullt möjligt ännu mer fartyg på vattnet i Hormossundet är sannolikt.
Citera
2019-06-15, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Bara att se på hur USA ljög igång Vietnamkriget, så borde man veta att de aldrig går att lita på.

Med den verskapen så blir det också ganska tydligt varför t.ex. Nordkorea har den inställning de har gentemot USA.

Makteliten som sitter i Washington, City of London, Tel Aviv måste ju hitta på en historia för att förmå vanliga amerikanska medborgare som inte vet eller kan mycket om något, att vilja offra sina liv i krig, så herrar Rockefeller, Bush, Rothschild mfl skall kunna profitera på oljan och tillskansa sig mer makt.
Citera
2019-06-15, 10:13
Medlem
Varför skulle USA starta ett krig över det här, det är ju inte USA som angripits.
Citera
2019-06-15, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Varför skulle USA starta ett krig över det här, det är ju inte USA som angripits.

Är du seriös med den frågan? Eller du vet och kan inte mycket om hur världen fungerar och ser ut?
Citera
2019-06-15, 10:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
[...]

Dock finns det ett antal problem. Skadan är över vattenlinjen. Minor flyger inte...
För användning på land finns s.k. hoppminor som flyger upp en liten bit innan de exploderar för att sprida splitter längre väg.

Nu var ju det som påstås avlägsnas från fartygssidan på filmen en magnetisk häftmina och inte en sådan som ligger och väntar i vattnet på att första bästa båt ska köra över den. Häftminor placeras oftast av dykare under vattenlinjen men de går förstås att sätta varsomhelst där det är stålplåt. Jag tycker dock det verkar osedvanligt dumt att sätta den över vattenlinjen, dels för att skadan blir mindre men främst för att den då är lätt att upptäcka.

Citat:
Och hur tar sig Iran förbi USA:s flotta?
Det gjorde de ju inte men de kanske sket i det också.

Citat:
Och varför är Iran så extremt korkade att de skickar en båt som garanterat kan identifieras som just en Iransk båt...

Hur vet Iran att det finns "bevis" kvar? Varför tror de det? Och varför ta risken att bli avslöjade när man vet att USA redan har skepp i området??

Jag tror att USA, KSA , kanske även Israel har gått i allians och vill se ett krig. Tror att Trump vill ha ett krig nära 2020-valet.

Krig brukar gynna sittande president, iaf initialt. KSA har varit aggresivt efter att man fått en ny stark ledare. Israel fruktar ett Iran med kärnvapen.

Starkt av de japanska ägarna att säga vad man sett. Troligen har man den japanska staten i ryggen som inte vill se ett krig.

Ironiskt nog tror jag att de som kan stoppa ett krig är om Putin har Trumps kulor( i dubbel bemärkelse ) i ett så hårt grepp att han kan avstyra ett angrepp.

Hoppas verkligen inte det blir krig, blir en katastrof för Irans folk. Många,många kommer dö. Europa kommer att få rollen som humanitär stormakt. Vilket också gynnar Trump då EU sprungit om USA ekonomiskt. Att skyffla över en stor ekonomisk kostnad på EU i form av flyktingvåg m.m misstänker jag att Trump skulle se som en bonus.
En film på några som plockar bort en mina är ju inte bevis för att de har satt dit den. Det hela är rörigt och konstigt, man kan väl inte helt utesluta att Iran ligger bakom det på något sätt men det verkar så dumt så jag lutar åt att det är någon annan.

Citat:

Operation Wolverines
‏ @OpWolverines

I’ve reviewed 100+ hours of BDA and I can tell you this, the Navy edited this video and it’s now misleading.

https://www.flickr.com/photos/usnavy/48058989837/in/photostream

Missing: data (skew angle, speed, GEO coordinates, etc), color (converted to black and white), platform, pilot commentary, and it’s too zoomed in

Metadata är borttaget ja men att det är svartvitt betyder inte att det gjorts i någon konvertering utan det är ofta originalformatet för sådan här film. Har man inte upptäckt det så har man inte kollat mycket luftövervakningsfilmer.

Citat:
Och vidare om båten som US NAVY påstår avlägsnar en mina.

[i]Operation Wolverines
‏ @OpWolverines
17 timför 17 timmar sedan

I count 10 people on board this vessel. That also could very well be a magnetic mooring line they are removing, because we have such trash resolution on the video.
Idioti
1. Plattor för magnetisk fasthållning av fartyg vid kaj är mycket större än det som syns på det aktuella fartyget. En sådan väger flera hundar kg.

2. Dylika system använder elektromagneter. I samma sekund som kabeln slits av skulle plattan trilla bort från fartygssidan.

Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Donald Trump är inte intresserad av krig med Iran men han måste sätta ner foten. [...]
Måste sätta ner foten gällande vadå? Gällande att USA ensidigt bröt mot kärnvapenavtalet utan att Iran hade gjort något innan?

De som läst mina inlägg genom åren vet att jag brukar vara på USA:s sida och att jag föraktar Irans styre men det USA gjort mot Iran det senaste året under den orangea clownens ledning har ju varit rent för djävligt.
Citera
2019-06-15, 10:39
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
I Syrian attackerade han en tom flygbas och sedan flyttade han hela världens uppmärksamhet till Nordkorea medan Ryssland bombade sönder Isis. Det var bara en show, de försökte dra in Trump i Syrien men han sa nej.
Samma gäller i Iran , Trump säger det rakt ut i intervjuer , att han inte vill ha krig men att militär industrin vill ha krig, att politiker i Washington vill ha krig och blir galna när han säger att han vill ta hem trupper .
Trump vill föra ekonomiskt krig, han kommer inte gå in i Iran . Ert Trump hat förblindar er som vanligt.

Vi får se, Trump säger mycket men agerar ofta på ett annat sätt.

Jag är helt öppen för att det inte är satt i sten men i dagsläget så är den version som USA har kommit med extremt tvivelaktig
Citera
2019-06-15, 10:42
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
False Flag?

Kan du utveckla exakt hur, och med vilket syfte.?

Den japanska fartygskaptenen har sagt att det troligen inte var vare sig en mina eller en torped då träffen var ovanför vattenlinjen.

Vad man har att tjäna på att försöka dra in USA i ett krig med Iran är att man vill få bort Iran både Israel och Saudiarabien hatar Iran.
Citera
2019-06-15, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
För användning på land finns s.k. hoppminor som flyger upp en liten bit innan de exploderar för att sprida splitter längre väg.

Nu var ju det som påstås avlägsnas från fartygssidan på filmen en magnetisk häftmina och inte en sådan som ligger och väntar i vattnet på att första bästa båt ska köra över den. Häftminor placeras oftast av dykare under vattenlinjen men de går förstås att sätta varsomhelst där det är stålplåt. Jag tycker dock det verkar osedvanligt dumt att sätta den över vattenlinjen, dels för att skadan blir mindre men främst för att den då är lätt att upptäcka.

Det gjorde de ju inte men de kanske sket i det också.

En film på några som plockar bort en mina är ju inte bevis för att de har satt dit den. Det hela är rörigt och konstigt, man kan väl inte helt utesluta att Iran ligger bakom det på något sätt men det verkar så dumt så jag lutar åt att det är någon annan.

Metadata är borttaget ja men att det är svartvitt betyder inte att det gjorts i någon konvertering utan det är ofta originalformatet för sådan här film. Har man inte upptäckt det så har man inte kollat mycket luftövervakningsfilmer.

Idioti
1. Plattor för magnetisk fasthållning av fartyg vid kaj är mycket större än det som syns på det aktuella fartyget. En sådan väger flera hundar kg.

2. Dylika system använder elektromagneter. I samma sekund som kabeln slits av skulle plattan trilla bort från fartygssidan.

Måste sätta ner foten gällande vadå? Gällande att USA ensidigt bröt mot kärnvapenavtalet utan att Iran hade gjort något innan?

De som läst mina inlägg genom åren vet att jag brukar vara på USA:s sida och att jag föraktar Irans styre men det USA gjort mot Iran det senaste året under den orangea clownens ledning har ju varit rent för djävligt.

Gällande anfallen mot tankfartyg naturligtvis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in