Citat:
Ursprungligen postat av
Igni-ferroque
[...]
Dock finns det ett antal problem. Skadan är över vattenlinjen. Minor flyger inte...
För användning på land finns s.k. hoppminor som flyger upp en liten bit innan de exploderar för att sprida splitter längre väg.
Nu var ju det som påstås avlägsnas från fartygssidan på filmen en magnetisk häftmina och inte en sådan som ligger och väntar i vattnet på att första bästa båt ska köra över den. Häftminor placeras oftast av dykare under vattenlinjen men de går förstås att sätta varsomhelst där det är stålplåt. Jag tycker dock det verkar osedvanligt dumt att sätta den över vattenlinjen, dels för att skadan blir mindre men främst för att den då är lätt att upptäcka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Igni-ferroque
Och hur tar sig Iran förbi USA:s flotta?
Det gjorde de ju inte men de kanske sket i det också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Igni-ferroque
Och varför är Iran så extremt korkade att de skickar en båt som garanterat kan identifieras som just en Iransk båt...
Hur vet Iran att det finns "bevis" kvar? Varför tror de det? Och varför ta risken att bli avslöjade när man vet att USA redan har skepp i området??
Jag tror att USA, KSA , kanske även Israel har gått i allians och vill se ett krig. Tror att Trump vill ha ett krig nära 2020-valet.
Krig brukar gynna sittande president, iaf initialt. KSA har varit aggresivt efter att man fått en ny stark ledare. Israel fruktar ett Iran med kärnvapen.
Starkt av de japanska ägarna att säga vad man sett. Troligen har man den japanska staten i ryggen som inte vill se ett krig.
Ironiskt nog tror jag att de som kan stoppa ett krig är om Putin har Trumps kulor( i dubbel bemärkelse

) i ett så hårt grepp att han kan avstyra ett angrepp.
Hoppas verkligen inte det blir krig, blir en katastrof för Irans folk. Många,många kommer dö. Europa kommer att få rollen som humanitär stormakt. Vilket också gynnar Trump då EU sprungit om USA ekonomiskt. Att skyffla över en stor ekonomisk kostnad på EU i form av flyktingvåg m.m misstänker jag att Trump skulle se som en bonus.
En film på några som plockar bort en mina är ju inte bevis för att de har satt dit den. Det hela är rörigt och konstigt, man kan väl inte helt utesluta att Iran ligger bakom det på något sätt men det verkar så dumt så jag lutar åt att det är någon annan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Och här en intressant twittertråd som analyserar Pentagons video.
Operation Wolverines
@OpWolverines
I’ve reviewed 100+ hours of BDA and I can tell you this, the Navy edited this video and it’s now misleading.
https://www.flickr.com/photos/usnavy/48058989837/in/photostream …
Missing: data (skew angle, speed, GEO coordinates, etc), color (converted to black and white), platform, pilot commentary, and it’s too zoomed in
Metadata är borttaget ja men att det är svartvitt betyder inte att det gjorts i någon konvertering utan det är ofta originalformatet för sådan här film. Har man inte upptäckt det så har man inte kollat mycket luftövervakningsfilmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Och vidare om båten som US NAVY påstår avlägsnar en mina.
[i]Operation Wolverines
@OpWolverines
17 timför 17 timmar sedan
I count 10 people on board this vessel. That also could very well be a magnetic mooring line they are removing, because we have such trash resolution on the video.
Idioti
1. Plattor för magnetisk fasthållning av fartyg vid kaj är mycket större än det som syns på det aktuella fartyget. En sådan väger flera hundar kg.
2. Dylika system använder elektromagneter. I samma sekund som kabeln slits av skulle plattan trilla bort från fartygssidan.
Citat:
Ursprungligen postat av
314Pi
Donald Trump är inte intresserad av krig med Iran men han måste sätta ner foten. [...]
Måste sätta ner foten gällande vadå? Gällande att USA ensidigt bröt mot kärnvapenavtalet utan att Iran hade gjort något innan?
De som läst mina inlägg genom åren vet att jag brukar vara på USA:s sida och att jag föraktar Irans styre men det USA gjort mot Iran det senaste året under den orangea clownens ledning har ju varit rent för djävligt.