2019-06-14, 23:25
Bannlyst
Fundamentalister, jag tror ej på eran gud

Enligt många av era läror ska jag brinna i helvetet. Nu kommer jag ställa lite frågor som jag vill att ni ska besvara. Hur kan ni bedöma en person bara på sin tro? Betyder alltså handlingar ingenting? Ni kan inte veta någonting om mig bortsett från att jag inte finner några bevis som stödjer eran övernaturliga varelse(förutom den information jag delgivit på Flashback). Varför ska jag stå ansvarig när eran gud inte lagt fram något bevis för sin egen existens?
Citera
2019-06-15, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlurigtMedNamn
Enligt många av era läror ska jag brinna i helvetet. Nu kommer jag ställa lite frågor som jag vill att ni ska besvara. Hur kan ni bedöma en person bara på sin tro? Betyder alltså handlingar ingenting? Ni kan inte veta någonting om mig bortsett från att jag inte finner några bevis som stödjer eran övernaturliga varelse(förutom den information jag delgivit på Flashback). Varför ska jag stå ansvarig när eran gud inte lagt fram något bevis för sin egen existens?

Jag är Rastafari-fundamentalist och kan säga att du slipper hamna i helvetet för att du inte anses vara vid dina sinnens fulla bruk, din autism hindrar din själ från att utvecklas och efter döden kommer du ha samma upplevelse som en tam hund eller katt. Sov gott ikväll.
Citera
2019-06-15, 09:35
Medlem
proconsuls avatar
Finns trådar om detta, den här tex (FB) vill tro men kan inte
Citera
2019-06-15, 09:45
Bannlyst
Citat:

Så du tror på någon gud?
Citera
2019-06-15, 10:54
Medlem
Citat:
Gud har gett oss evangeliet, men du väljer att inte tro på det, och då gör du Gud till en lögnare. Därför står det i NT att den som inte tror dör.
Citera
2019-06-15, 11:03
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Gud har gett oss evangeliet, men du väljer att inte tro på det, och då gör du Gud till en lögnare. Därför står det i NT att den som inte tror dör.

Det går inte att välja vad man ska tro på och att hävda det gör dig till en lögnare.
Citera
2019-06-15, 11:08
Bannlyst
Citat:

Fast varför just en bok? Saknar gud förmågan till annat?
Citera
2019-06-15, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det går inte att välja vad man ska tro på och att hävda det gör dig till en lögnare.
Du kan välja vad du tror på. Ingen annan har gjort valet åt dig, om du inte låter andra påverka dina val. Om du blir lurad KAN du gå fri, men fallet med Eva visar på motsatsen. U did the crime, U do the time.
Citera
2019-06-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
För att Gud och hans profeter ska slippa upprepa allt som sagts tidigare. Nej, Gud kan kommunicera genom anden, men många lyssnar inte till vad Guds ande säger. Därför en bok så att ingen tror att de kommer undan för att de inte visste.
Citera
2019-06-15, 11:22
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Vi är människor, inte gudar. Vi har både goda och mindre goda egenskaper. Ingen av oss är så god att vi når upp till den etiska standard som krävs av oss. Därför är vi dömda.

Genom tron kan gud i sin godhet ge oss nåd, så att vi kan undslippa döden.

Sedan är det svårt att svara på frågan, för det hela är ju egentligen en sak mellan Gud och dig. I 5 Mos 32:35 anges att ditt öde är upp till Gud.
Citera
2019-06-15, 11:44
Bannlyst
Citat:
För att Gud och hans profeter ska slippa upprepa allt som sagts tidigare. Nej, Gud kan kommunicera genom anden, men många lyssnar inte till vad Guds ande säger. Därför en bok så att ingen tror att de kommer undan för att de inte visste.

Men boken tolkas på helt olika sätt.

Många ser på Jesus som ett offer som tog alla synder, inte att han visade en väg ut ur skiten.
Deras syn är att endast tro på Jesus gör att de når himmelriket.

Och synen på tre-enheten och helvetet är annorlunda.
På en del punkter låter jehovas vittnen vettigare men sen spårar de med annat.

Så det är inte så enkelt, allt är så olika fast de är samma bok.
Citera
2019-06-15, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Och varför inte låta Jesus skriva boken själv? (om det är den guden som avses)
Varför ge ut en bok skriven av människor som inte ens var vittnen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in